Skocz do zawartości

Parametry energetyczne w projektach


przemty

Recommended Posts

Czy może mi ktoś wytłumaczyć jak chłop krowie na rowie co to są parametry Ep i Ek.
Czy patrzac na projekty można je porównywać pod względem Ep i Ek?

Na stronie jednej z pracowni projektowych znalazłem też parametr EUco (kWh/m2 x rok). Co to za parametr i jak on ma się do dwóch pozostałych?
Ów pracownia podaje ten parametr jako podstawa do uzyskania dotacji z NFOSiGW Edytowano przez przemty (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
EK – energia końcowa, czyli tyle ile budynek spala, po uwzględnieniu sprawności urządzeń grzewczych,
EP – energia pierwotna, czyli ilość energii nieodnawialnej , potrzebnej do wyprodukowania, tej energii którą zużywamy dla celów grzewczych,
EU c.o. – ilość energii potrzebnej tylko do ogrzania pomieszczeń (i wentylacji), bez uwzględnienia sprawności urządzeń.

W zasadzie obliczenia z OZC, to jest właśnie EU.
Link do komentarza
Cytat

EK ? energia końcowa, czyli tyle ile budynek spala, po uwzględnieniu sprawności urządzeń grzewczych,
EP ? energia pierwotna, czyli ilość energii nieodnawialnej , potrzebnej do wyprodukowania, tej energii którą zużywamy dla celów grzewczych,
EU c.o. ? ilość energii potrzebnej tylko do ogrzania pomieszczeń (i wentylacji), bez uwzględnienia sprawności urządzeń.

W zasadzie obliczenia z OZC, to jest właśnie EU.



przetworzono, zrozumiano icon_smile.gif

a porównująć projekty który parametr brać pod uwagę? Edytowano przez przemty (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dla zobrazowania, w czym sprawa:
Ten sam dom, niech ma EU 70kWh/m2.

Upraszczając i dane tylko szacunkowe (przykładowe) dla porównania.

EK dla ogrzewania elektrycznego będzie około 72kWh/m2, a EP wyniesie około 200kWh/m2.

EK dla ogrzewania kotłem na ekogroszek, będzie około 100kWh/m2, a EP wyniesie około 120kWh/m2

EK dla ogrzewania na biomasę, będzie około 100kWh/m2, a EP wyniesie około 25kWh/m2

EK dla ogrzewania pompą ciepła, będzie około 25kWh/m2, a EP wyniesie około 75kWh/m2.


Dopisałem:

Uwaga, EU może być liczone z wentylacją lub bez niej (przyjęło się że liczy się z wentylacją), dlatego należy sprawdzić, czy uwzględniono wentylację i jakiego rodzaju – różnice mogą być znaczne.
Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

a jak mam podane tylko EK i EP, to EK pokazuje dom bardziej energooszczędny i przyjażniejszy dla mojej kieszeni?



Teoretycznie tak ale:
- EK to także CWU, czyli dla porównań dom musi być projektowany dla takiej samej ilości osób,
- EK, to rodzaj i sposób ogrzewania, czyli dla porównań takie samo źródło ciepła i sposób ogrzewania,
- KE, to też wentylacja.
Link do komentarza
Cytat

Dla zobrazowania, w czym sprawa:
Ten sam dom, niech ma EU 70kWh/m2.

Upraszczając i dane tylko szacunkowe (przykładowe) dla porównania.

EK dla ogrzewania elektrycznego będzie około 72kWh/m2, a EP wyniesie około 200kWh/m2.

EK dla ogrzewania kotłem na ekogroszek, będzie około 100kWh/m2, a EP wyniesie około 120kWh/m2

EK dla ogrzewania na biomasę, będzie około 100kWh/m2, a EP wyniesie około 25kWh/m2

EK dla ogrzewania pompą ciepła, będzie około 25kWh/m2, a EP wyniesie około 75kWh/m2.


Dopisałem:

Uwaga, EU może być liczone z wentylacją lub bez niej (przyjęło się że liczy się z wentylacją), dlatego należy sprawdzić, czy uwzględniono wentylację i jakiego rodzaju ? różnice mogą być znaczne.




mająć dane typu Ek lub Eu jak to przeliczyć na srebniki gdyż taka postać bardziej uzmysławia energooszczedność projektu? Edytowano przez przemty (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 1 rok temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W konstrukcji ze szkłem widać sporo okien uchylnych więc trudno powiedzieć czy mają WM z rekuperacją, czy raczej jest ona oparta wyłącznie na grawitacji.  Ale podoba mi się taka koncepcja domu, chciałbym to zobaczyć na miejscu. Może trochę inne pomysły bym tam ożenił, ale ogólnie  fajny pomysł.
    • Rozeznałeś juz jak z wentylacją? Czy zostawiają wydychany CO2 dla roślin?
    • Dokładnie tak. Mój tekst miał być inspiracją do przystanięcia i zastanowienia się. Po co zawsze iść wpatrzonym komuś w plecy? Czemu nie uruchomić własnego kierunku myśli? Odkrywajmy świat, nie małpujmy tylko po innych! Nie ma żadnych przeszkód formalno - prawnych, żeby pralkę w końcu wyrzucić z łazienki. Bo jest tylko jeden dobry argument ZA, że... na pralce jest łatwo i szybko, jeśli dzieci są w domu i nie ma jak w sypialni... Innych argumentów nie widzę.
    • Nie pytam gdzie jest ten pion - to widać z rozmieszczenia sanitariatów i prostokąta, wyznaczającego szacht instalacyjny ze wszystkimi rurami - tylko jak wygląda sam PION KANALIZACYJNY, czyli ta pionowa rura fi 110 mm, która zbiera ścieki... Chodzi o trójnik, czy trójniki, czy czwórnik na tej rurze, i czy są zamocowane na takiej wysokości, że grawitacyjnie może odebrać zużytą wodę z syfonu w odpływie liniowym...   Jeśli w projekcie od początku brana pod uwagę była wanna, to wystarczy odbiór ścieku z wanny na wysokości mniej więcej posadzki, czyli o ok 15 cm za wysoko jak na odpływ liniowy... Do tej rury od wanny mogą być w projekcie - i już w realu - dołączone odpływy z umywalki i dalej - z pralki... I chodzi mi właśnie o to, jak te rury są w ścianie podłączone do pionu...   Co do wymyślonego przez Ciebie odpływu z pralki poprzez rurę umieszczoną w wykutym "kanale" w posadzce w Twojej wersji A - tutaj znowu wchodzi w grę odpływ z tej rury do pionu... chodzi o te trójniki NA PIONIE... muszą być niżej - i to sporo -  od powierzchni posadzki... wszak woda pod górkę nie popłynie... chyba... Dlatego najprawdopodobniej rurę odpływową trzeba będzie wkuć w ścianę za brodzikiem, za umywalką i w tym samym kanale w ścianie umieścić rurkę, zasilającą pralkę... Tu znowu ważny jest materiał, z którego wykonane są ściany w łazience i grubości tych ścian... i co - ze względów akustycznych - jest ZA TYMI ŚCIANAMI... czy nie jakiś upierdliwy sąsiad...     Jeśli podłączenia w pionie kanalizacyjnym nie będziesz mógł ewentualnie obniżyć, to zapomnij o kabinie im-walk i o odpływie liniowym... Pozostanie brodzik ponad poziomem podłogi w łazience... Będziesz musiał przebudowę pionu uzgadniać z obecnym zarządcą budynku... i jeśli budynek jest już zamieszkany - możesz takiej zgody nie otrzymać   To wszystko powinien zobaczyć i ocenić ktoś, kto będzie NAPRAWDĘ  wiedział o co chodzi i jak to zrobić......       W grę wchodzi również rozbudowa instalacji elektrycznej, bo pralka powinna być zasilana osobnym obwodem, poprowadzonym z domowej rozdzielnicy i zabezpieczonym osobnym zabezpieczeniem 16A       Innymi słowy - "wynieś" z łazienki A gdzie - to zależy od układu pomieszczeń w mieszkaniu   To nie jest wcale taki głupi pomysł   I sprawdzony!!! Mój syn ma w przedpokoju dużą szafę, a w niej pralkę z suszarką... Przez ścianę szafa sąsiaduje z łazienką i tam jest podłączony odpływ i zasilanie w wodę... U córki również jest podobna sytuacja, tylko ona ma pralko-suszarkę... U sąsiadki instalowałem pralkę w kuchni, a suszarka - mniejsza, SLIM - jest w niedużej łazience...   Jakby co - służę zdjęciami...
    • Chyba to za mała powierzchnia uprawy na takie eksperymenty.   Ale to szklarnia więc cieplej niż na zewnątrz można siać warzywa na okrągło.  To mogą być też rośliny sprowadzane spoza kraju.        
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...