Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Jakiego koloru mają być rury kanalizacyjne?


Recommended Posts

W parterowym domu będę układał rury kanalizacyjne, które zostaną później zakryte wylewką podłogową. Jakich rur powinienem użyć, gdyż w sklepach hydraulicznych są rury w kolorze pomarańczowym (droższe) oraz szare – według sprzedawców przeznaczone do instalacji wewnętrznych.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/porady/6112-jakiego-koloru-maja-byc-rury-kanalizacyjne

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 9 miesiące temu...
Cytat

Kładą szare zamiast pomarańczowych a później płacz..., że śmierdzi!!!


I szare i pomarańczowe się kładzie.Tylko jedne wewnątrz a te drugie na zewnątrz. I jakbyś był w temacie to byś wiedział że są jeszcze białe.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 2 lata temu...
Po pierwsze autor owego artykułu chyba się jednak myli.Rury oraz kształtki do kanalizacji zewnętrznej są produkowane w kolorze pomarańczowo-brązowym, natomiast rury i kształtki do kanalizacji wewnętrznej o średnicy DN 110 mm, 160 mm w kolorze szaro-popielatym. Kolor rur wynika z przyjętych wymagań dla rur, jednak decydujące ze względu na zastosowanie będzie spełnienie odpowiednich norm.
Zgodnie z normą PN-EN 1852-1 rury i kształtki z polipropylenu PP-b do kanalizacji zewnętrznej mogą być również produkowane w kolorze szaro-popielatym. Dopuszcza się również inne barwy, np. czarną, jednak nie jest popularna.

Często można spotkać się w sklepach z opinią, że rury "szare" do kanalizacji wewnętrznej mogą być zawsze stosowane w gruncie. Należy pamiętać, że tylko rury oraz kształtki, które spełniają odpowiednie normy:

Zewnętrzne napis na kształtkach i rurach:

I) rury i kształtki z PP, gdy są klasy S16.

1) EN 1451 BD - to znaczy, że może być stosowana wewnątrz konstrukcji budowlanych oraz w gruncie poza konstrukcjami budowli,

2) EN 1451 B, to znaczy, że może być stosowana tylko wewnątrz konstrukcji budowlanych.

3) EN 1852 UD, to znaczy, że może być stosowana w gruncie poza konstrukcjami budowli oraz wewnątrz konstrukcji budowlanych,

4) EN 1852 U, to znaczy, że może być stosowana tylko w gruncie poza konstrukcjami budowli.

II) Rury i kształtki do kanalizacji wewnętrznej PP-b.
Rury i kształtki do kanalizacji wewnętrznej PP-b są produkowane zgodnie z normą PN-EN 1451-1 (Systemy przewodowe z tworzyw sztucznych). Systemy przewodowe z polipropylenu (PP) do odprowadzania nieczystości i ścieków (o niskiej i wysokiej temperaturze) wewnątrz konstrukcji budowli.
Takie jest moje zdanie w kwestii rur kanalizacyjnych - nieco odmienne niż zaprezentowane tutaj stanowisko experta i wynika ono z Polskich Norm (choć ich nie mam to znalazłem ów materiał w internecie i sądzę że tak jest).
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 4 miesiące temu...
Gość Daro43
A czy kolor jest ważny? Bo jak dla mnie to chyba raczej jakość. Rury maja jakieś wymagania i dlatego mają kolory. A jak ktoś się nie zna to najlepiej spytać fachowców. M
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 rok temu...
Zawsze lepiej jest położyć na zewnątrz rury o większej średnicy. Na ściankach rur w zależności od intensywności użytkowania odkładają się różne osady, co powoduje, że średnica rur stale się zmniejsza. Nie polecam rur 110 i nie ważne czy ma ona kolor szary, czerwony czy w zielone groszki.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość Jacek II
Nie bardzo rozumiem co autor miał na myśli pisząc o konieczności zastosowania rur pomarańczowych z powodu możliwości osiadania fundamentów. To znaczy, że rura szara nie wytrzyma parotonowego obciążenia a pomarańczowa wytrzyma??? Szczerze wątpię...
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
17 minut temu, Gość Jacek II napisał:

Nie bardzo rozumiem co autor miał na myśli pisząc o konieczności zastosowania rur pomarańczowych z powodu możliwości osiadania fundamentów. To znaczy, że rura szara nie wytrzyma parotonowego obciążenia a pomarańczowa wytrzyma??? Szczerze wątpię...

No i się mylisz.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
42 minuty temu, Gość Jacek II napisał:

Nie bardzo rozumiem co autor miał na myśli pisząc o konieczności zastosowania rur pomarańczowych z powodu możliwości osiadania fundamentów. To znaczy, że rura szara nie wytrzyma parotonowego obciążenia a pomarańczowa wytrzyma??? Szczerze wątpię...

Bo gdybyś widział jedna rurę i druga to byś wiedział na czym polega różnica. prawidłowo to rury przechodzące przez fundament powinny być osłonięte otworami lub rurami osłonowymi bo to aby były oddylatowane od ścian fundamentowych aby nie było bezpośredniego nacisku na nie.

Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 2 tygodnie temu...
  • 6 miesiące temu...
Gość Sprzedawca
"oraz szare – według sprzedawców przeznaczone do instalacji wewnętrznych" wg przepisów bezpieczeństwa. Rury i kształtki szare produkowane są z materiału PP, który podczas pożaru topi się, a nie pali jak PCV. PCV podczas pożaru utlenia niebezpieczne związki przez, które zostało wyłączone z użytku wewnętrznego. Co do wytrzymałości na osiadające fundamenty to oczywiście tylko pomarańczowe i to najlepiej SN8. Co z tego, że rura pomarańczowa i szara mają tą samą grubość ścianki. Rura szara ma mniejszą wytrzymałość.
Link to postu
Udostępnij na innych stronach
  • 1 rok temu...

Biały to typowy kolor rur z polipropylenu (PP). Stosowanych w kanalizacji wewnętrznej. To tworzywo ma nieco inne właściwości niż najpopularniejsze w kanalizacji PVC, ale ostatecznie nie przekłada się to na jakieś odczuwalne różnice w praktycznie występujących warunkach eksploatacji. Rury z obu rodzajów materiału mają zgodne średnice zewnętrzne, łączy się je tak samo na kielich z uszczelką. Można je ze sobą łączyć.

PS. Rury kanalizacyjne szare wykonane są właśnie z PVC. Ten materiał nie został bynajmniej wycofany z użytku wewnątrz budynków. Robi się z niego także rury wodociągowe (sztywne, klejone). A przede wszystkim okna. Polipropylen (PP) zaś także jest palny. Chociaż produkty jego spalania są mniej toksyczne. Dodatki zmniejszające palność stosuje się zaś chyba tylko w przypadku rur z PP używanych w systemach powietrzno-spalinowych do kotłów kondensacyjnych.

 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • w PnB nie masz nic o twórcy projektu? masz też tam wpisane m2 budynku i parę innych istotnych parametrów sama chcesz to sprzedać? tzn bezpośrednio? czy zlecić? jak zlecić to powinni Ci wskazać co jest niezbędne do tego,  nie wiem czy zaczynając od architekta to właściwe podejście no i ilu współudziałowców? razem coś zdecydowaliście? no i skala przedsięwzięcia oraz lokalizacja jak w Natura2000 i hektary(obok znanego zamku?) to warto coś zainwestować, żeby lepiej sprzedać; jak gdzieś na głębokiej "prowincji" to może nie warto się napinać
    • Dom z lat 80 stan surowy zamknięty zaginiona dokumentacja Witam jestem współwłaścicielką domu w surowym stanie zamkniętym doprowadzone media w środku zrobiona elektryka brak dokumentów jest tylko pozwolenie na budowę z roku 84 chcielibyśmy ten dom wystawić do sprzedaży od czego zacząć? Wstępnie jestem umówiona z architektem który ma zrobić inwentaryzację co jeszcze będę potrzebować? Bujam się z tym już 2 lat a każdy architekt mówi co innego każdy urzędnik mówi co innego ręce mi już opadły Z góry dziękuję za porady
    • A czego konkretnie poszukujesz i w jakiej miejscowości, może cos podpowiem
    • Prace remontowe zostały rozpoczęte. Deski są zdjęte.   Szacunki na podstawie oględzin innych w innych miejscach domu, gdzie to i owo było robione nie do końca są zgodne ze stanem faktycznym: Pomiędzy legarami jest beton wylany w taki sposób, jakby legary były traconym szalunkiem. Ale pod betonem nie ma keramzytu, a gruz silikatowy. Potwierdzają to odkrywki w kilku punktach. Całość wysmarowano tajemniczą substancją w kolorze czarnym, jakby lepikiem. Co by to nie było – skuwam to coś czarne młotkiem na sprężone powietrze (przy próbach szlifowania na małych obrotach substancja natychmiast się topi i zasyfia ściernicę). W tej chwili mam skute 2/3 podłogi.   Obawiam się ruszyć legary. Pomimo, że pomiędzy nimi i betonem wydaje się istnieć pewna szczelina, żaden z nich nie drgnie (zaklinowane gruzem lub mocowane jakoś do stropu/dwuteowników).   Panele sobie odpuściłem. Pójdzie gres udający deski na zaprawę CM-16 lub podobną. Beton zamierzam zagruntować, przykryć legary siatką Ledóchowskiego, przykleić listwy tynkarskie W-10 i wykonać warstwę wyrównującą z ZW-04 (ZW-08, o której omyłkowo pisałem na początku to mój błąd). Powinno to pozwolić na klejenie płytek po 48 godzinach od wylania warstwy.   Czy dużo ryzykuję, pozostawiając legary? Bo że ich usuwaniem ryzykuję zniszczenie betonu i gwałtownym wzrostem czasu operacji i kosztów to wiem.
    • Witam, Potrzebuję porady co do odizolowania domu który będę budował od drgań które powoduje przebiegająca w pobliżu (50 m) kolej i przejeżdżające po niej pociągi. Czy ktoś z Państwa ma sprawdzone sposoby co do sposobu izolacji lub wyboru rozwiązań konstrukcyjnych. Jak się buduje fundamenty odporne na drgania przenoszone w tym przypadku przez kolej. A może przed domem warto zbudować jakiś podziemny rów oporowy . Za każdą radę bardzo dziękuje.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...