Skocz do zawartości

Proszę o ocenę wykonania elewacji oraz renowacji sztukaterii budowlanej.


Lygi

Recommended Posts

Napisano
Chciałbym na łamach tego i forum poddać ocenie wykonanie renowacji elewacji przez firmę Vulcano – Bud z Gubina.

Moja wiedza w tym zakresie jest nie wielka toteż mam nadzieje że pomożecie mi znaleźć ewentualne błędy wykonawcze i potwierdzić lub obalić moje moje obawy co do jakości wykonania prac tynkarskich.

Firmę wybrałem ponieważ wcześniej sprawdziła się przy innych pracach oraz ponieważ zapewniła mnie o doświadczeniu w tego typu pracach.

Zadanie polegało na zbiciu starego tynku (Dom ma 140 lat i stary tynk już się ledwie trzymał), położeniu nowego tynku, wykonania boniowań, renowacji lub odtworzenia sztukaterii budowlanej , renowacji podmurówki itp.

Ostatnia warstwa tynku to miał być delikatny tzw. „baranek”

dom przed renowacją
Brak obrazka

Brak obrazka

Brak obrazka

Brak obrazka

Brak obrazka

Brak obrazka

Brak obrazka

Tynk został w miarę szybko położony z wykorzystaniem zaprawy cementowo – wapiennej przy użyciu listw, a następnie ekipa przystąpiła do wykonywania boniowań.

W tym miejscu zauważyłem pierwsze niepokojące mnie objawy.
Przede wszystkim zauważyłem na całej elewacji małe pęknięcia i po wybiórczym opukaniu okazało się ze pod tynkiem są puste miejsca.

Brak obrazka
przykładowe pęknięcie

Wykonawca stwierdził że to nie jest problem i błąd wykonawczy, takie rzeczy się zdarzają i wystarczy zatrzeć te pęknięcia i wszystko będzie ok.

Nie zgodziłem się na to i kazałem zbić wszystkie puste miejsca i raz jeszcze je wytynkować.

Brak obrazka

Brak obrazka
placki nowego tynku po usunięciu "pustych" miejsc

Litwy pozostały w ścianie i niestety w nocy pod światło strasznie je widać. Widać też zgrubienia nad listwami w biały dzień.

Brak obrazka

Brak obrazka

Następna rzecz boniowanie. Firma Vulcano zastosowała wg mnie inowacyjną metodę o której nigdy wcześniej nie słyszałem. Do wykonania boniowania została użyta bruzdownica do robienia bruzd w ścianach pod przewody elektryczne. Efekt widać na zdjęciach. W/g mnie jest mierny.

Brak obrazka

Ta sama frezarka została użyta do wykonania elementów sztukaterii budowlanej.

Brak obrazka

Brak obrazka

No i firma zabrała się do bardziej skomplikowanych elementów sztukaterii budowlanej. Wykonała to w ten sposób że ze styropianu „wyrzeźbiła” ręcznie profile pod gzymsy itp. a następnie pokryła je klejem do wtapiania w styropian siatki elewacyjnej.

Nie wiem jak wam ale mi się efekt średnio podoba. Przede wszystkim te elementy sztukaterii ściennej wyglądają jakby ktoś ulepił je z plasteliny. Nie trzymają profilu i są po prostu nie równe. Poza tym wystarczy lekki nacisk palca by wdusić zaprawę i styropian pod spodem. Czy to wytrzyma lata ?

Brak obrazka
widać wgniecenie po palcu

Brak obrazka

Brak obrazka

Brak obrazka

Brak obrazka

Brak obrazka

A to ogólny wygląd na stan obecny

Brak obrazka

Brak obrazka

Brak obrazka

Brak obrazka

Suma sumarum, rozstałem się firmą i poszukuję nowej do dokończenia prac. Ale was proszę o opinie. Czy się niepotrzebnie czepiam czy faktycznie nie zostały zachowane tu prawidła sztuki budowlanej ? Co wg was zostało źle zrobione, co trzeba poprawić lub zrobić od nowa. Przypominam że całość nie została ukończona i może firma wiele rzeczy mogłaby potem wyprowadzić na prostą. Nie wiem jaki miał być efekt końcowy prac ale to co jest teraz wg mnie nie wróży sukcesu.

Zgodzicie się ze mną?
Napisano

Przykład papraniny ludzi, którzy wzięli się za budynek, za który powinien się wziąć specjalista a nie murarz/tynkarz. Mówię o gzymsach i boniach. Są na rynku firmy, które oferuja sztukaterie i usługi z tym zwiazane. Sa też firmy, które przywracaja do życia leciwe budynki - często podmoknietę, zasolone etc.
Austrotherm - fasadowe profile powlekane FPP - http://austrotherm-fpp.informatorbudownictwa.pl/
Lear - https://budujemydom.pl/irbj/wykanczanie-i-urzadzanie/systemy-suchej-zabudowy/sztukaterie/lear
Sima - https://budujemydom.pl/irbj/wykanczanie-i-urzadzanie/systemy-suchej-zabudowy/sztukaterie/sima
Sto - detale StoDeco - https://budujemydom.pl/irbj/wykanczanie-i-urzadzanie/systemy-suchej-zabudowy/sztukaterie/sto-deco  Firma Sto zajmuje się też systemammi elewcyjnymi.
Decor System - http://www.decorsystem.pl/pl/31/metoda_ci_gniona/
Weber - profile do boniowania - http://www.netweber.pl/produkty-elewacyjne...le-rowkowe.html

Absolwenci pierwszego lepszego technikum konserwatorskiego by zrobili te detale lepiej po ciemku :icon_smile:

Tynki renowacyjne
Ceresit - http://www.ceresit.pl/systemy/system-renow...w-renowacyjnych
Remmers - produkty do renowacji.

Fuszerka Panie, fuszerka

Napisano
Na podstawie lakonicznego opisu i zdjęc zrobionych post factum trudno ocenić czy i jakie błedy zostały popełnione przez wykonawcę. Przy renowacji takiego obiektu powinna być opracowana dokumentacja technologiczna określająca w jaki sposób i przy użyciu jakich materiałów należy prowadzić remont.
Technologie nalezy bowiem dostosowac do konkretnych warunków z uwzglednieniem np. stanu zawilgocenia muru, stopnia zasolenia czy spoistosci cegieł. Miejscowe odspojenia tynku moga byc efektem uzycia zbyt mocnej zaprawy, zwietrzałej powierzchni cegieł lub wysokiej wilgotnosci sciany. Wypukłosci przy listwach tynkarskich nie sa błedem gdyż warstwa
elewacyjna tynku przykryje te nierównosci. Wycinanie boni przy uzyciu bruzdownicy jest równiez dopuszczalne - zastepuje bowiem tradycujne narzedzia kamieniarskie.
Elementy dekoracyjne ze styropianu pokrytego siatka i tynkiem nie są wadą pod warunkiem użycia styropianu o wysokiej
gęstosci. Inna sprawa to estetyka wykonania przy ręcznym kształtowaniu profili, ale to zalezy juz od zdolnosci artystycznych wykonawcy.
Napisano
Dlatego ja płacę dopiero po wykonanej pracy. Wiadomo że wszystkiego nie da się przypilnować i na wszystkim znać- wkońcu dlatego płaci się fachowcąicon_smile.gif

Niemniej jednak trzeba było pilnowac i przycisnąć wykonawcę do należytej staranności.
Oczywiście wypowiadam się tylko o aspekcie estetycznym bo daleko mi do wykwalikowanej osoby która może udzielać rad:)

Ja bym za to nie zapłacił!!!
Napisano
Porządnie, szybko i tanio – w tym wypadku wyklucza się wzajemnie.
Kompromis przynosi skutki takie jak na zdjęciach.
Moim zdaniem, dla wykonawcy, praca opłacalna będzie przy kalkulacji – normalna stawka x 3.
Napisano
  Cytat

Dlatego ja płacę dopiero po wykonanej pracy. Wiadomo że wszystkiego nie da się przypilnować i na wszystkim znać- wkońcu dlatego płaci się fachowcąicon_smile.gif

Niemniej jednak trzeba było pilnowac i przycisnąć wykonawcę do należytej staranności.
Oczywiście wypowiadam się tylko o aspekcie estetycznym bo daleko mi do wykwalikowanej osoby która może udzielać rad:)

Ja bym za to nie zapłacił!!!

Rozwiń  


Dziwi mnie, że taki "wiekowy" budynek oddano w ręcę takich "specjalistów".
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...