Brum Napisano 18 lipca 2011 #1 Napisano 18 lipca 2011 Witam,Dach mam pokryty ciemno brązową blachodachówką, jedna połać jest pod mniejszym kątem centralnie na południe. Blacha w przeciwieństwie do dachówek mocno się nagrzewa, pod blacha jest deskowanie i papa. Co sądzicie o wsunięciu pod blachę rury (np. pex/al/pex) i dogrzewanie w ten sposób CWU? Koszt minimalny bo kilkanaście metrów niedrogiej rury i trochę pracy... a jak by działało to zamknąć obieg i zalać glikolem by w zimę nie rozwaliło albo po prostu spuszczać wodę. Pozdrawiam
Jani_63 Napisano 18 lipca 2011 #2 Napisano 18 lipca 2011 Szkoda pracy dla kilkunastu metrów... takie instalacje sprawdzają się średnio... a i tak te kolektory opierają się na kilkudziesięciu metrach.
HenoK Napisano 18 lipca 2011 #3 Napisano 18 lipca 2011 Cytat Koszt minimalny bo kilkanaście metrów niedrogiej rury i trochę pracy... a jak by działało to zamknąć obieg i zalać glikolem by w zimę nie rozwaliło albo po prostu spuszczać wodę. Miałem tak zrobione i ... nie polecam :(.Zyski nie zrównoważą kosztów poniesionych na rurki, pracę włożoną w ich ułożenie, glikol, pompkę obiegową, podgrzewacz lub wymiennik płytowy, sterowanie. Więcej na ten temat pisałem tutaj : http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...l=1#post3908764 .
animus Napisano 18 lipca 2011 #4 Napisano 18 lipca 2011 Cytat Miałem tak zrobione i ... nie polecam :(.Zyski nie zrównoważą kosztów poniesionych na rurki, pracę włożoną w ich ułożenie, glikol, pompkę obiegową, podgrzewacz lub wymiennik płytowy, sterowanie. Więcej na ten temat pisałem tutaj : Array="" target="_blank" rel="nofollow">http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...l=1#post3908764 Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_smile.gif">. A co to za badziewie jest?http://allegro.pl/przenosne-kolektory-slon...1707470512.html
Jani_63 Napisano 18 lipca 2011 #5 Napisano 18 lipca 2011 Ktoś próbuje przenieść produkt made in Turkey, który niewykluczone że sprawdzający się całkiem dobrze w tamtym klimacie na nasz grunt.
HenoK Napisano 19 lipca 2011 #6 Napisano 19 lipca 2011 Cytat A co to za badziewie jest?http://allegro.pl/przenosne-kolektory-slon...1707470512.html Na jednej aukcji piszą : Cytat Dostawa natychmiastowa - wszystkie oferowane produkty posiadamy na stanie magazynowym. a na innej już : Cytat Ze wględu na ogromne zainteresowanie: termin dostawy: 14-21 dni!!! jeszcze ciekawszy opis : Cytat 1 kolektor wystarcza do podwyższenia temperatury wody w basenie o 5-6 stopni w ciągu kilku godzin ( ok. 5000-6000 litrów - jeden kolektor. Ilość kilkunastu tysięcy litrów podawany prze firmy sprzedające chińskie podróbki kolektorów Bubblesun jest nieprawdziwy). Problem w tym, że ich ich dane również są nieprawdziwe - kolektor ma powierzchnię nie większą niż 1m2, czy li w ciągu kilku godzin dostarczy nie więcej jak kilka kWh energii, natomiast do podgrzania 5000litrów wody o 5 stopni potrzeba ok. 29kWh.
HenoK Napisano 19 lipca 2011 #7 Napisano 19 lipca 2011 Cytat Dach mam pokryty ciemno brązową blachodachówką, jedna połać jest pod mniejszym kątem centralnie na południe. Blacha w przeciwieństwie do dachówek mocno się nagrzewa, pod blacha jest deskowanie i papa. Co sądzicie o wsunięciu pod blachę rury (np. pex/al/pex) i dogrzewanie w ten sposób CWU? O rurkach już pisałem - taki sposób nie wypali, bo za mała jest powierzchnia wymiany (powierzchnia zewnętrzna rurek stykająca się z powietrzem). Trzeba by tę powierzchnię zwiększyć, np. poprzez dodatkowy radiator (mogą to być panele, jakie stosuje się niekiedy przy ogrzewaniu podłogowym), albo poprzez specjalny wymiennik powietrze woda.Bardzo dobrze do tego celu będzie nadawał się np. taki klimakonwektor : http://allegro.pl/klimakonwektor-aux-kanal...1704176287.html wyciągający gorące powietrze spod blachodachówki. Dodatkową zaletą będzie ochłodzenie połaci dachowej, czyli mniejsze przegrzewanie poddasza.Oczywiście do tego będzie potrzebna pompka obiegowa i jakieś sterowanie. Da się to wykonać tak, aby nie wymagało stosowania glikolu.
adam_mk Napisano 19 lipca 2011 #8 Napisano 19 lipca 2011 Do tego, sporo wody się tam na rurkach wykrapla...Deszcz sobie pod dachem można zrobić...Adam M.
HenoK Napisano 19 lipca 2011 #9 Napisano 19 lipca 2011 Cytat Do tego, sporo wody się tam na rurkach wykrapla...Deszcz sobie pod dachem można zrobić... To wykraplanie wody oczywiście będzie na samym początku, gdy do rurek dociera zimna woda, chociaż latem ma ona też powyżej +10 st. C. Gdy woda się nagrzeje powyżej punktu rosy, wykraplanie ustaje.
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 20 lipca 2011 #10 Napisano 20 lipca 2011 Cytat O rurkach już pisałem - taki sposób nie wypali, bo za mała jest powierzchnia wymiany (powierzchnia zewnętrzna rurek stykająca się z powietrzem). Trzeba by tę powierzchnię zwiększyć,..... Trochę to przypomina robienie kolektora w garażu. To tylko sugestia, ale to pokrycie powinno być ze szkła a rurki miedziane. To i tak jest dzieło pod tytułem - zadziała/nie zadziała/wybuchnie albo nie wybuchnie.Co poza tym nocą. Jak zapewnisz sobie cwu???? Zakładam, że do zmagazynowania ciepłej wody potrzebny będzie wymiennik, pompa etc. To już nie lepiej pomyśleć o solarach i zrobić to "po ludzku".Na początek cytat z artykułu - możesz potraktować jako ciekawostkę, broń Boże jako instrukcję. A poza tym - nie ma co wracać do punktu wyjścia."Kolektor słoneczny jako rozwiązanie użytkowe został opatentowany w 1891 r. w USA. Pierwsze kolektory miały prymitywną izolację polegającą na osłonie elementów metalowych drewnianą obudową z przegrodą szklaną. Rozwiązanie to przetrwało do 1973 r., kiedy wybuchł pierwszy światowy kryzys energetyczny. Dokonano wówczas modyfikacji tych urządzeń – kolektory skrzynkowe zostały spłaszczone, drewnianą obudowę zamieniono na aluminiową, a do jej wnętrza włożono grubą warstwę wełny mineralnej (10–15 cm w zależności od typu rozwiązania) jako izolację (fot. 1). Kolektor od góry wyposażony został w przegrodę szklaną, pod szybą natomiast umieszczono miedziany poczerniony absorber do przechwytywania promieniowania słonecznego. Od spodu absorbera zamontowano miedziane rurki do transportu czynnika roboczego (związki glikolu lub alkoholu) odbierającego ciepło i przekazującego je do wymiennika pojemnościowego. Od spodu i po bokach w aluminiowej skrzynce zastosowano warstwę izolacyjną zabezpieczającą przed stratami ciepła do otoczenia.Z biegiem czasu warstwa izolacyjna z wełny mineralnej zastępowana była pianką poliuretanową, poliestrową, styropianem lub też zestawami warstwowymi. Producenci zaczęli też przywiązywać wagę do optymalnego doboru izolacji transparentnej, czyli przegrody szklanej. Najbardziej trafne okazały się pierwsze rozwiązania – z zastosowaniem jednej warstwy szybowej – gdyż im większa liczba szyb, tym większa ilość odbitej energii słonecznej, a więc tym mniej energii dociera do absorbera. Sprawność kolektora płaskiego z jedną przegrodą szklaną wynosi 72–78% przy szkle o grubości 3–4 mm. Jednak lepsze efekty izolacyjne uzyskuje się w kolektorach próżniowych, gdzie izolację stanowi wysoka próżnia, a powłoka szklana ma grubość 0,8 mm."Cały artykuł
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się