Skocz do zawartości

Ocieplenie rolet zewnętrznych


Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich serdecznie.
Dziś powstał duży problem. Zdecydowaliśmy się na rolety zewnętrzne, które mają być montowane na murze nad oknem.
I tu powstał nasz dylemat. Dom robimy dość energooszczędny, ocieplenie 20 cm dobrego styropianu.
Skrzynka rolet ma szerokość 20,5 cm, a więc wystaje nad styropian. Jeśli przykręcimy skrzynkę bezpośrednio do muru, to mamy straszny mostek cieplny. Jest pomysł by dać pod skrzynkę 3 cm styropianu XPS.
Jak dobrze ocieplić skrzynkę ?
Napisano
Cytat

Witam wszystkich serdecznie.
Dziś powstał duży problem. Zdecydowaliśmy się na rolety zewnętrzne, które mają być montowane na murze nad oknem.
I tu powstał nasz dylemat. Dom robimy dość energooszczędny, ocieplenie 20 cm dobrego styropianu.
Skrzynka rolet ma szerokość 20,5 cm, a więc wystaje nad styropian. Jeśli przykręcimy skrzynkę bezpośrednio do muru, to mamy straszny mostek cieplny. Jest pomysł by dać pod skrzynkę 3 cm styropianu XPS.
Jak dobrze ocieplić skrzynkę ?



Proszę zapoznaj się z rozwiazaniami jednej z firm z branży roletowej

TU natomiast jest katalog tej firmy w wersji do wglądu online lub do pobrania w pliku pdf.

Pytanie - czemu xps???
Napisano (edytowany)
Najcieplejszym rozwiązaniem montażu rolet jest zastosowanie rolet typu Integro i cofnięcie nadproża.
Przy montażu okna zlicowanego z płaszczyzna zewnętrzną muru (24cm) pozwala takie rozwiązanie na wsadzenie między skrzynkę rolety i nadproże, przy głębokości profilu 70mm izolacji grubości ~7cm.
Jeśli zależy Ci na jak najmniejszym mostku cieplnym proponuję zastosować do ocieplenia nadproża płyty izolacyjne oparte na piance zamknięto-komórkowej o lambdzie 0,022-0,025W/mk.
Jeszcze lepszym rozwiązaniem będzie wysunięcie płaszczyzny okna po za lico muru, ale wtedy ukrycie skrzynki rolety pod ociepleniem będzie niemożliwe. Konieczne będzie zastosowanie obróbki fasadowej.

Jeszcze innym rozwiązaniem jest zastosowanie nadproża ZFE, ale w Twoim przypadku to już raczej musztarda po obiedzie. Edytowano przez Jani_63 (zobacz historię edycji)
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Mam podobny problem - dołączam się do pytania poprzednika.

Poniżej opis sytuacji u mnie:
- mam ścianę 2 warstwową, na pustak ma przyjść 20cm styropianu
- nadproże wykonano na równi z licem ściany, nadproże betonowe (nie z prefabrykatów)
- chciałbym montować rolety w systemie Integro i uwzględnić przynajmniej 2-3 cm styroduru pomiędzy nadprożem a skrzynką rolety (tak aby przynajmniej częściowo wyeliminować mostek termiczny w tym miejscu).

Czy można wykuć wspomniane 2-3cm w nadprożu, tak aby w powstałym zagłębieniu umieścić styrodur?
Nie znalazłem w necie informacji na temat wykuwania części nadproża, ale wydaje mi się że 2-3cm nie powinny naruszać wytrzymałości nadproża.

Jaka jest Wasza opinia? Może macie inny pomysł?

Załączam wizualizację o co mi chodzi:
Brak obrazka
Napisano
Cytat

Mam podobny problem - dołączam się do pytania poprzednika.............................

........................Czy można wykuć wspomniane 2-3cm w nadprożu, tak aby w powstałym zagłębieniu umieścić styrodur?
Nie znalazłem w necie informacji na temat wykuwania części nadproża, ale wydaje mi się że 2-3cm nie powinny naruszać wytrzymałości nadproża.



Ocieplenie nadproża o takiej grubości nie ma sensu - efekt energooszczędnosci prawie żaden, a wykucie nadproża może spowodować odsłonięcie zbrojenia i w efekcie jego korozję. Na upartego można zamówić nieco większą kasetę niż wynika to z długości rolety i wnętrze wyłożyć styropianem.
Praktycznie jedynie montaż kasety w świetle ościeża pozwala na unikniecie mostka cieplnego przy takiej konfiguracji ściany. Trzeba o tym jednak pomyśleć już na etapie jej wznoszenia (wyżej wykonane nadproże konstrukcyjne).
  • 2 lata temu...
Napisano
"Ocieplenie nadproża o takiej grubości nie ma sensu - efekt energooszczędnosci prawie żaden"

Rozumiem, że to nadproze ma ok 50 cm (30 cm pustak i 20 cm styropian) ? Nie warto ocieplać 50 cm zbrojonego betonu ?
  • 8 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Najcieplejszym rozwiązaniem montażu rolet jest zastosowanie rolet typu Integro i cofnięcie nadproża.


No właśnie. Możecie mi to chłopy jakoś tak bardziej łopatologicznie... znaczy sie narysować. icon_mrgreen.gif

No bo tak:

1. Dostawca okien proponuje mi coś takiego, ale to nie jest najcieplejsze rozwiązanie:




2. Natomiast to rozwiązanie ma niby być cieplejsze, ale wydaje mi się, żeby tak faktycznie było:



3. Z kolei to rozwiązanie jest termoidealne, ale brzydkie i u mnie nie przejdzie:

Napisano
Pierwszy rozwiązanie jest najlepsze, tyle że rysunek to fatalnie przedstawia.
Okno w nim jest źle osadzone.
Tak to wychodzi jak ściana jest docieplana pro-forma, lub docieplana ściana 1W.

Spróbowałem na szybko w uproszczeniu narysować jak to powinno mniej więcej wyglądać prawidłowo.

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


DSC01446.jpg



Biały - Silka
Grafitowy - styropian
Zielony - XPS o niskiej lambdzie -0,028W/mK
Szary - nadproże

Okna osadzone w warstwie ocieplenia. W przypadku tylko częściowego wysunięcia poza lico ściany grubość XPS będzie mniejsza, ale współczynnik przenikania ciepła dla nadproża można "podciągnąć" stosując płyty PIR (lambda - 0,022 - 0,024W/mK) lub z piany fenolowej Kooltherm K5 (lambda - 0,021W/mK).
Są drogie, ale na izolację samych nadproży dużo ich nie będzie potrzeba.
Przyjęty tok postępowania zależny będzie od tego jaki stopień perfekcji dla tego fragmentu chcesz osiągnąć i ile jesteś za to wstanie zapłacić.


PS.
Jest rozwiązanie jeszcze cieplejsze, ale niestety podraża okno o wartość poszerzenia, które później jest od wewnątrz docieplane styropianem. Wymaga też podniesienia nadproża dla utrzymania planowanego światła otworu.
Rozwiązanie to narodziło się przy okazji szukania lepszej izolacji do rolety Be Clever... czyli zastąpienie jej roletą Integro w ościeżu przygotowanym pod roletę nadstawną.

PS 2.
Pod izolacją grubości 20cm schowasz bez problemu skrzynkę dla rolet w normalnych oknach. W przypadku okien tarasowych może z tym być problem, bo skrzynka będzie większa (szersza) nić 200mm.
Napisano
Cytat

...lub z piany fenolowej Kooltherm K5 (lambda - 0,021W/mK).
(...)
Pod izolacją grubości 20cm schowasz bez problemu skrzynkę dla rolet w normalnych oknach. W przypadku okien tarasowych może z tym być problem, bo skrzynka będzie większa (szersza) niż 200mm.


1) Kooltherm skwapliwie chłonie wilgoć - tak wyczytałem z opisu ich właściwości. Czy - Twoim zdaniem - zadaszenie (zwłaszcza ten cholernie wielki okap w moim wykonaniu!) wystarczy, aby te płyty zachowały swoje właściwości zanim przejdę do etapu ocieplania ścian zewnętrznych? No i czy nie będą one chłonąć wilgoci znajdującej się w atmosferze?

2) Co do skrzynek rolet, to najszersze mają u mnie mieć 18 cm. To te w oknach tarasowych o wysokości 2,2m. Okna o wysokości 1,3m mają mieć już skrzynki 16,5 cm.
Napisano
Cytat

1) Kooltherm skwapliwie chłonie wilgoć - tak wyczytałem z opisu ich właściwości.


Współczynnik oporu dyfuzyjnego pary wodnej (PN-EN 12086)
- styropian - μ = 30 - 100
- Kingspan Kooltherm® K5 - μ = 35
- wełna mineralna - μ = 1
- XPS - μ = 80 - 200
- beton - μ = 70 - 150
- silikat, beton komórkowy, ceramika, keramzytobeton - μ = 5 - 10
- klinkier - μ = 50 - 100

Więcej znaczy lepiej...
paroizolacje - μ = 10000 - 90000


Współczynnik dyfuzji wybranych materiałów w/g Xellii
- Beton komórkowy - μ = 3,6
- Styropian - μ = 60
- Wełna mineralna - μ =1,5
- Mur z cegły klinkierowej - μ = 5
- Mur z cegły pełnej - μ = 7
- Marmur, granit - μ = 95
- Żelbet - μ = 24
- Wapień - μ = 12
- Powietrze - μ = 1

PS.
Wyhamuj. Zakręcenie budowlane daje pomału o sobie znać. icon_biggrin.gif
Przecież to fragmentaryczne ocieplenie będzie schowane za skrzynką rolety, czyli praktycznie w nadprożu.
Nawet gdybyś tego okapu miał tylko 70cm to jaka by musiała być zawierucha żeby Ci to zalało... tym bardziej że wyklejać ten fragment będziesz dopiero przy montażu okien.
Napisano
Cytat

Wyhamuj. Zakręcenie budowlane daje pomału o sobie znać. icon_biggrin.gif


I chyba właśnie takiej porady potrzebowałem!
Na dobranoc zwłaszcza. Ty, Jani, wiesz kiedy masz się pojawić! icon_mrgreen.gif
Aczkolwiek przetrawienie tego, co napisałeś, zostawię sobie na potem. icon_lol.gif
Gość Strawman
Napisano (edytowany)
Dla zobrazowania problemu rolet nadstawnych - puszka pancerza jest (coraz lepiej) ocieplona, znajduje się za 20cm ociepleniem ściany:



Okno, w tym przypadku, montowane na kotwy standardowe z licem 2-3 cm poza licem ściany nośnej.
Moja modyfikacja to nasunięcie ocieplenia, w większym stopniu niż zalecany, na futrynę okna!
Efekt końcowy wizualnie:



Jak tylko będę miał wynik termowizji nie omieszkam załączyć. Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)
  • 3 tygodnie temu...
  • 1 rok temu...
Napisano

Ja mam pytanie, czy można ocieplić tylko rolety zewnętrzne czy żaluzje fasadowe też można ocieplić? Jestem bardzo zainteresowany kupnem, chciałbym kupić żaluzje fasadowe, ale cały czas jeszcze zastanawiam się czy nie lepszym wyjściem byłyby jednak te rolety? Zależy mi na możliwości ocieplenia

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
    • Podobno z tego co nam urzędnik dzisiaj powiedział to że od tego roku ściśle trzymają się tych 5M bo w 2024 roku jeszcze by z tym nie było problemu... Z tego co podpowiedział to napisać odwołanie i możliwe że uda się uzyskać ustępstwo od tych wytycznych i otrzymać pozytywną decyzję, muszę liczyć na trochę szczęścia
    • No, jaki??? Czym jest pokryta ta wiata? 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...