Skocz do zawartości

rekuperator na samo piętro...


Recommended Posts

to samo co napisałam w temacie rekuperatora- tylko z pytaniem do ekspertów..
Po półtora roku mieszkania w domu mam wyrobione zdanie na temat rekuperatora:) Otóż myślę że jesli kogoś stać rekuperator jest potrzebny szczególnie w domach które tak jak nasz stoją na otwartej przestrzeni, gdzie mocno wieje i w rejonach Polski o surowszym klimacie. Jest bardziej potrzebny niż np ogrzewanie podłogowe które u nas naparwde tak rzadko się włącza że prawie nie pamiętamy że go mamy. (nie wiedzieliśmy że przy ogrzewaniu kominkowym tak mało korzysta się z gazowego)
Ale wracając do tematu. Nie mam rekuperatora. Na parterze nie jest to problemem, tam jest otwarta przestrzeń i nikt tam nie śpi, jedynie we wiatrołapie bywa duszno (róbcie wentylację we wiatrołapie!), ale w małych sypialniach na pietrze- tak. W okresie kiedy noce sa na tyle zimne że rozszczelnienie okien powoduje ze ciągnie zimne powietrze (czyli mniej więcej od listopada do marca zwłaszcza w mroźne noce i przy silnych wiatrach) po nocy w małych zamkniętych sypialniach jest poprostu duszno. I mój mąż wpadł na pomysł rekuperatora na samo pietro- na strychu mała jednostka centralna (musiałaby być cicha) i doprowadzenie przewodów do trzech sypialni na piętrze ze strychu (to można łatwo i niedużym kosztem zrobić) . Pokoje te mają przy podłodze wloty ogrzewania kominkowego, a te wloty i wyloty rekuperacji byłyby pod sufitem. Oczywiście korzystałoby się tylko w zimie, wiadomo jak jest ciepło okna są zawsze uchylone i dom się wietrzy naturalnie. Czy takie coś da się zrobić, jakim mniej więcej kosztem i czy macie jakies sugestie?
Link do komentarza
Wentylacja ma być – a nie się zwracać, czy mieć "uzasadnienie ekonomiczne".
Z nawiewników, też będzie „pizgać” – może nawet więcej, bo „ustawowo” nawet całkowicie zamknięte, pozostają tak czy siak w 20 do 30% otwarte.
Rekuperator zapewni dopływ cieplejszego powietrza – to fakt.

Jak chcesz mieć tanio – pisz do Pana TB (to nie żart)
Link do komentarza
nie do końca zrozumiałam. U nas w domu jest wentylacja grawitacyjna- kuchnia, łazienki, kotłownia. A jak połaczyć cały dom? Nawiewniki- wiem tylko że trzeba by wiercić w oknach... to zalezy jaki byłby koszt takiego rozwiązania ("mały" rekuperator) Odczuwamy problem z wentylacją tylko na górze, na dole w zasadzie nie, parter jest otwarty poza jednym pokojem gdzie nikt nie śpi.
Link do komentarza
czy ogrzewanie kominkowe ma tu znaczenie? Bo jest i bardzo dobrze funkcjonuje. Wyloty ogrzewania kominkowego są przy podłodze we wszystkich pomieszczeniach na pietrze.
Są kanały wentylacji konwekcyjnej ale nie wszędzie, tak jak w typowym projekcie- kotłownia, łazienki, kuchnia (kuchnia jest otwartym pomieszczeniem z salonem i jadalnią) de facto na dole nie ma wylotów wentylacji we wiatrołapie i jednym małym pokoju . To jest mój domek http://www.domenaprojekt.pl/pr/rzuti/n/34.aspx niewiele zmian.
Nie oddzielić drzwiami się nie da napewno, zresztą mamy otwarte "półpiętro"- pokój nad garażem jest u nas otwarty.
Mąż planował umieścić jednostkę rekuperatora na strychu (mam nadzieje że nie bedzie bardzo hałasować) ze względu na własnie bardzo łatwy dostęp do wszystkich pomieszczęń na pietrze.
Mnie tak naparwdę chodzi tu tylko o wietrzenie i świeże powietrze na górze. Koszty utrzymania domu mamy o połowe niższe niz mieliśmy mieszkania w bloku 63 m2, więc na opłaty nie mogę narzekaćicon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

czy ogrzewanie kominkowe ma tu znaczenie? Bo jest i bardzo dobrze funkcjonuje. Wyloty ogrzewania kominkowego są przy podłodze we wszystkich pomieszczeniach na pietrze.
Są kanały wentylacji konwekcyjnej ale nie wszędzie, tak jak w typowym projekcie- kotłownia, łazienki, kuchnia (kuchnia jest otwartym pomieszczeniem z salonem i jadalnią) de facto na dole nie ma wylotów wentylacji we wiatrołapie i jednym małym pokoju . To jest mój domek http://www.domenaprojekt.pl/pr/rzuti/n/34.aspx niewiele zmian.
Nie oddzielić drzwiami się nie da napewno, zresztą mamy otwarte "półpiętro"- pokój nad garażem jest u nas otwarty.
Mąż planował umieścić jednostkę rekuperatora na strychu (mam nadzieje że nie bedzie bardzo hałasować) ze względu na własnie bardzo łatwy dostęp do wszystkich pomieszczęń na pietrze.
Mnie tak naparwdę chodzi tu tylko o wietrzenie i świeże powietrze na górze. Koszty utrzymania domu mamy o połowe niższe niz mieliśmy mieszkania w bloku 63 m2, więc na opłaty nie mogę narzekaćicon_smile.gif


Wentylacja mechaniczna zimą jest z natury nadciśnieniowa, wiec tylko może "pomóc" kominkowi.
czyli w najgorszym wypadku rachunek za prad 2000zł - bez kominka i gazu.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Wykonanie rekuperacji na poddaszu jak najbardziej ma sens. Należy przy tym pamiętać, aby była to wentylacja zrównoważona, a kominy do wentylacji grawitacyjnej na piętrze zaślepione. Koniecznie należy uszczelnić napływ świeżego powietrza przez wszystkie nieszczelności na piętrze, a w przypadku zamontowanych w oknach nawiewników zamknąć je, a najlepiej na stałe uszczelnić, ponieważ nawet zamknięte będą wpuszczać do budynku zimne powietrze z zewnątrz.

Dla zapewnienia ciągłego i efektywnego przewietrzania zalecamy, by rekuperacja pracowała przez cały rok. Gdy jednak panująca na zewnątrz temperatura jest zbliżona do tej, jaką chcemy mieć w domu, w niektórych urządzeniach istnieje możliwość wyłączenia wentylatora nawiewnego - wtedy rekuperacja pracować będzie jak instalacja wyciągowa. Pamiętajcie, aby w takim przypadku bezwzględnie pozostawić otwarte okna, by powietrze miało skąd napływać!

Wykonanie rekuperacji tylko na górnej kondygnacji jest także tańsze niż dla całego budynku. Należy jednak pamiętać o kilku wskazówkach, aby rekuperacja miała wysokie, pożądane parametry pracy:

- rekuperator o wysokiej sprawności i niskich kosztach eksploatacyjnych (zużycie prądu, serwisy, filtry),

- w pomieszczeniu, w którym stoi rekuperator, powinna panować możliwie najwyższa temperatura – (w zimie absolutne minimum to 8oC), jeśli jest to słabo zaizolowane poddasze, powinno się dodatkowo odizolować pomieszczenie z rekuperatorem i go docieplić lub szczelnie zaizolować sam rekuperator i koniecznie wszystkie kanały,

- czerpnię najlepiej jest usytuować w ścianie szczytowej (wykonanie czerpni dachowej to dodatkowe koszty obróbki dekarskiej), chociaż nie zawsze jest to możliwe (polecamy do zajrzenia do Dz. U. nr 75 Rozporządzenie Ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, z dnia 12.02.2002 r. z późniejszymi zmianami w Dz. U. nr 56 z dnia 12 marca 2009 r., Rozdział 6: Wentylacja i klimatyzacja),

- jak w przypadku każdej instalacji wentylacyjnej, zalecamy wykonanie obliczeń dla potrzebnych ilości powietrza i dobór odpowiedniego rekuperatora, dobrze by było zrobić też projekt,

- korzystajcie z usług instalatorów, którzy mają doświadczenie i nie popełnią trudnych do odkręcenia (i kosztownych) błędów!  
Link do komentarza
dziękuję za odpowiedź. Dodac muszę tylko to o czym już pisałam że nie ma drzwi między parterem a pietrem- jak w większości nowych domów więc piętro oczywiście nie jest szczelne. Wylot wentylacji jest tylko w łazience. Nawiewników nie ma. Co do pracy rekuperatora cały rok to chyba jest mało sensowna przy otwartych oknach? U nas od kwietnia do października są prawie cały czas przynajmniej uchylone. Problem pojawia się tylko kiedy jest zimno.
Link do komentarza
Cytat

Dla zapewnienia ciągłego i efektywnego przewietrzania zalecamy, by rekuperacja pracowała przez cały rok. Gdy jednak panująca na zewnątrz temperatura jest zbliżona do tej, jaką chcemy mieć w domu, w niektórych urządzeniach istnieje możliwość wyłączenia wentylatora nawiewnego - wtedy rekuperacja pracować będzie jak instalacja wyciągowa……




I dalej takie same "fachowe" określenia - szkoda miejsca na cytowanie.

Być może, ze jest to czysta złośliwość i upierdliwość.

Ale co ma do tego rekuperacja?

I pisze takie bzdety - Ekspert budowlany !

Ja po takim „wystąpieniu”, ponoć fachowca, unikałbym tej firmy jak ognia - choć do tej pory, raczej byłem do niej (firmy) dość przychylnie nastawiony.
Czyżby cięcia w kosztach?
Link do komentarza
Cytat

I dalej takie same "fachowe" określenia - szkoda miejsca na cytowanie.

Być może, ze jest to czysta złośliwość i upierdliwość.

Ale co ma do tego rekuperacja?

I pisze takie bzdety - Ekspert budowlany !

Ja po takim „wystąpieniu”, ponoć fachowca, unikałbym tej firmy jak ognia - choć do tej pory, raczej byłem do niej (firmy) dość przychylnie nastawiony.
Czyżby cięcia w kosztach?


Czy można wiedzieć - dlaczego "do tej pory" czyżby zaszła jakaś zmiana?
Link do komentarza
Cytat

Obawiam się, że zaszła, - chyba, że mam wypaczone zrozumienie pojęcia „profesjonalista” i „ekspert budowlany”.


"papiery zamiast rozumu" Wie Pan... spotkałem wczoraj ( kolejny już raz ) "eksperta" od termowizji, który robił wizję OD ZEWNĄTRZ. Jak mu powiedziałem, że jest kompletnym idiotą, wyjął "papiery" i chciał mnie pobić... na szczęście na to papierów nie miał.
Gościu nie potrafił zrozumieć, że im gorzej położony styropian na ścianie ( "na packi" i to grube) tym większe straty ciepła z budynku, ale "zimniejszy" styropian w kamerze.
Link do komentarza
Witam,

Chciałbym włączyć się w dyskusję i podzielić się swoim stanem wiedzy i doświadczenia.
Prawo budowlane wyraźnie wskazuje, że kiedy mamy wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną to nie może być równolegle wentylacji grawitacyjnej (wszystkie kanały, kratki, nawietrzaki muszą być zaślepione lub szczelnie zamknięte).
Rozumiem niedogodności występujące w sypialniach założycielki tematu i potrzebę zaradzenia im bez remontowania całego domu ale ustanowiony przepis ma swoje powody. Wentylacja zrównoważona - to jak każdy kto regulował taką instalację wie, że to stan ulotny. Można mówić właściwie o wentylacji mniej-więcej zrównoważonej.
Przyczyna:
- nierównomierne zabrudzenie filtrów (filtrujący zewnętrzne powietrze brudzi - zapycha się szybciej),
- silny wiatr wiejący prosto w czerpnie lub wyrzutnie,
- różnica w gęstości powietrza ciepłego - wewnętrznego i zimnego - zewnętrznego (powietrze ogrzane zwiększa swoją objętość), lub/i różnice w wilgotności (zawartości wody - ciężarze powietrza),
- system przeciwzamrożeniowy który wyłącza lub zwalnia obroty wentylatora nawiewnego w ujemnych temperaturach.
Skutek może być taki, że przez kanał wentylacyjny:
- będzie uciekało wraz z powietrzem ciepło (zamiast być odzyskiwane przez wymiennik w rekuperatorze) lub
- będzie napływało zimne zewnętrzne powietrze (nieogrzane przez wymiennik).
Pozdrawiam, Edytowano przez APIS Rekuperatory (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 10 lata temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Da się nawet w warstwie docieplenia. Nie mam teraz czasu szukać, ale kiedyś to widziałem. Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  
    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...