Skocz do zawartości

Instalacja gazowa-miedź czy stal?


danmog

Recommended Posts

Napisano
Witam! Jestem przed modernizacją instalacji gazowej i mam dylemat-miedź czy stal? Jakie są za i przeciw? Czy w ścianie czy jednak rurka z gazem po ścianie?

Dodam jeszcze,że na scianach płyta gipsowo-kartonowa.
Napisano
Ekspertem nie jestem.

Z tego co wiem, to na zewnątrz budynku nie możesz mieć miedzi. W środku bym wolał rurę stalową bez szwu, spawaną, po ścianie. Stalową bo ewentualnie jak ją przypadkiem uderzysz to jest mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia niż rury z miedzi.Po ścianie bo nigdy przez przypadek nie trafisz w nią wiertłem. A poza tym wydaje mi się że stalowe bardziej pancerne.

Miedz wydaje mi się dużo delikatniejsza. Podejrzewam, że prościej się ją lutuje niż spawa stalowe rury.

No, ale to tylko moje zdanie. Tak ja bym zrobił, wszystko zależy od ciebie.
Napisano
dzięki! mam te same przemyślenia ale chyba jednak będzie miedź. tam gdzie będą rurki nie ma możliwości uderzenia a o wierceniu tez nie ma mowy. Przepytałem już moich znajomych instalatorów!
Napisano
Cytat

dzięki! mam te same przemyślenia ale chyba jednak będzie miedź. tam gdzie będą rurki nie ma możliwości uderzenia a o wierceniu tez nie ma mowy. Przepytałem już moich znajomych instalatorów!


co po pierwsze to nie sklep z bułkami tylko prace zaczynają się od projektru ,a tam sa jasne zasady na zewnatrz i piwnice stala reszta może być miedz
Napisano
Warto jednak przy tym wiedzieć, że kształtki miedziane po zastosowaniu lutowania twardego stają się miękkie. Moim zdaniem jeśli tylko jest taka możliwość - stal. Gaz to gaz.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Witam! Jestem przed modernizacją instalacji gazowej i mam dylemat-miedź czy stal? Jakie są za i przeciw? Czy w ścianie czy jednak rurka z gazem po ścianie?

Dodam jeszcze,że na scianach płyta gipsowo-kartonowa.



Rurka z gazem to chyba raczej nie w ścianie... o ile wiem, to powinna iść po ścianie, a przejście przez ścianę poprzez tuleję. Co do materiału, to nie wiem czy ewentualne zalety miedzi zrekompensują Ci różnicę w cenie w porównaniu do czarnej stali?
Napisano
Cytat

Witam! Jestem przed modernizacją instalacji gazowej i mam dylemat-miedź czy stal? Jakie są za i przeciw? Czy w ścianie czy jednak rurka z gazem po ścianie?

Dodam jeszcze,że na scianach płyta gipsowo-kartonowa.



Po pierwsze - gaz ZAWSZE po scianie, nigdy nie zabudowany.
Po drugie - tańsze będą stalowe rury spawane, ale przy ścianach z G/K różnie może to spawanie wypaść icon_rolleyes.gif
Po trzecie - rurki miedziane nie muszą być lutowane (jeśli już - to rzeczywiście lutem twardym) - od 18 marca tego roku dopuszczony jest zaprasowywany system montażu instalacji gazowej Profipress firmy Viega
http://www.viega.pl/xchg/pl-pl/hs.xsl/Profipress_G.htm
http://www.viega.pl/xbcr/pl-pl/INiG_Uebere...Nr_19-10_PL.pdf
http://www.viega.pl/xbcr/pl-pl/670405_Pros...essG_PL_net.pdf

Bez ognia, bez możliwości przegrzania rurki, czy złączki, szybko, bezpiecznie icon_biggrin.gif
Napisano
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 12 kwietnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich
usytuowanie.


Rozdział 7
Instalacja gazowa na paliwa gazowe

§ 163.
2. Przewody instalacji gazowej, począwszy od 0,5 m przed zewnętrzną ścianą
budynku do kurków odcinających przed gazomierzami w budynkach mieszkalnych
wielorodzinnych lub do odgałęzień lokali użytkowych w budynkach użyteczności
publicznej, powinny być wykonane z rur stalowych bez szwu bądź z rur stalowych
ze szwem przewodowych, zgodnych z wymaganiami przedmiotowych Polskich Norm,
łączonych przez spawanie.

3. Przewody instalacji gazowej w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych,
zagrodowych i rekreacji indywidualnej, począwszy od 0,5 m przed zewnętrzną
ścianą budynku do wyprowadzenia poza lico wewnętrzne tej ściany, powinny być
wykonane z rur, o których mowa w ust. 2.

4. Przewody instalacji gazowej w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych,
zagrodowych i rekreacji indywidualnej, a także w pozostałych budynkach za
gazomierzami lub odgałęzieniami prowadzącymi do odrębnych mieszkań lub lokali
użytkowych powinny być wykonane z rur, o których mowa w ust. 2, łączonych
również z zastosowaniem połączeń gwintowanych bądź też z rur miedzianych
łączonych przez lutowanie lutem twardym.

§ 164. 1. Przewodów instalacji gazowych nie należy prowadzić przez
pomieszczenia mieszkalne oraz pomieszczenia, których sposób użytkowania może
spowodować naruszenie stanu technicznego instalacji lub wpływać na parametry
eksploatacyjne gazu.
2. Dopuszcza się prowadzenie przewodów instalacji gazowych przez pomieszczenia
mieszkalne, pod warunkiem zastosowania rur miedzianych, zgodnych z Polską Normą
dotyczącą rur miedzianych do gazu, łączonych przez lutowanie lutem twardym, lub
rur stalowych bez szwu i rur stalowych ze szwem przewodowych, zgodnych z Polską
Normą dotyczącą rur przewodowych, łączonych przez spawanie.


3. Przewody instalacji gazowej, w stosunku do przewodów innych instalacji
stanowiących wyposażenie budynku (ogrzewczej wodociągowej, kanalizacyjnej,
elektrycznej, piorunochronnej itp.), należy lokalizować w sposób zapewniający
bezpieczeństwo ich użytkowania. Odległość między przewodami instalacji gazowej
a innymi przewodami powinna umożliwiać wykonywanie prac konserwacyjnych.
4. Poziome odcinki instalacji gazowych powinny być usytuowane w odległości co
najmniej 0,1 m powyżej innych przewodów instalacyjnych.
5. Przewody instalacji gazowej krzyżujące się z innymi przewodami
instalacyjnymi powinny być od nich oddalone co najmniej o 0,02 m.
6. Dopuszcza się prowadzenie przewodów gazowych z rur stalowych bez szwu i rur
stalowych ze szwem przewodowych, łączonych za pomocą spawania przez jedną
kondygnację garażu, znajdującą się bezpośrednio pod kondygnacją nadziemną
budynku, pod warunkiem zabezpieczenia tych przewodów przed uszkodzeniem
mechanicznym.
Napisano
Stach ma rację – była nowela.
Zmieniła cytowane wyżej (nieaktualne już są), na:

Cytat

§ 163:
„1a. Przewody instalacji gazowej powinny by wykonane w sposób zapewniajacy spełnienie wymagan szczelnosci i trwałosci okreslonych w Polskiej Normie dotyczacej przewodów gazowych dla budynków.”,


4. W budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, budynkach w zabudowie zagrodowej i budynkach rekreacji indywidualnej przewody instalacji gazowej, a w pozostałych budynkach tylko przewody za gazomierzami lub odgałęzieniami prowadzacymi do odrebnych mieszkan lub lokali uzytkowych powinny byc wykonane z rur, o których mowa w ust. 2, łaczonych również z zastosowaniem połaczen gwintowanych lub z rur
miedzianych łaczonych przez lutowanie lutem twardym. Dopuszcza się stosowanie innych sposobów łaczenia rur, jeżeli spełniaja one wymagania szczelnosci i trwałości okreslone w Polskiej Normie dotyczacej przewodów gazowych dla budynków.”;


§ 164.
„2. Zabrania sie prowadzenia przez pomieszczenia mieszkalne przewodów instalacji gazowej z zastosowaniem połaczen gwintowanych, a także z zastosowaniem innych sposobów łaczenia rur, jeżeli moga one stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców.


  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Stach ma rację – była nowela.
Zmieniła cytowane wyżej (nieaktualne już są), na:



Instalacja tylko na zewnatrz ściań, widać korozje, nie ma problemu np z osiadaniem budynku i napęzeniami , dodatkowo w przypadku niewielkiego wycieku gazu gaz rozejdzie się, w ścianie może zgromadzić się w jakiejś szczelinie a efekt znamy
  • 2 lata temu...
Napisano
Ja zrobiłem gaz w rurach stalowych i jestem zadowolony. Całą kotłownie również zrobiłem na rurach stalowych. Nie żrą tak zbiorników, zaworów, kotłów jak miedziane bo są również ze stali. Reszta instalacji na PEX. Więcej na
Moja kotłownia
Napisano
Cytat

Ja zrobiłem gaz w rurach stalowych i jestem zadowolony. Całą kotłownie również zrobiłem na rurach stalowych. Nie żrą tak zbiorników, zaworów, kotłów jak miedziane bo są również ze stali. Reszta instalacji na PEX. Więcej na
Moja kotłownia


Nie będę się wypowiadał na temat instalacji gazowej ,bo nie mam ale co do reszty to wybacz ale ktoś Ci głupot nagadał. Mam na myśli to co pogrubiłem.
Napisano
Cytat

Nie będę się wypowiadał na temat instalacji gazowej ,bo nie mam ale co do reszty to wybacz ale ktoś Ci głupot nagadał. Mam na myśli to co pogrubiłem.



Zawory pompy, zbiorniki wyrównawcze, filtry oraz same kotły na paliwo stałe zrobione są ze stali lub z żeliwa. Stal z miedzią zgodnie z wiedzą z chemii tworzy ogniwo, gdzie utleniana zostaje stal. Więc takie połączenie niszczy te elementy. Na ten problem natknąłem się już przy dachu, gdzie stanowczo odradzano stosowania miedzianych taśm przeciw porostom i mchom na dachach gdzie są stalowe rynny. Rynny po jakimś czasie robią się jak sito.
Napisano
Cytat

Zawory pompy, zbiorniki wyrównawcze, filtry oraz same kotły na paliwo stałe zrobione są ze stali lub z żeliwa. Stal z miedzią zgodnie z wiedzą z chemii tworzy ogniwo, gdzie utleniana zostaje stal. Więc takie połączenie niszczy te elementy. Na ten problem natknąłem się już przy dachu, gdzie stanowczo odradzano stosowania miedzianych taśm przeciw porostom i mchom na dachach gdzie są stalowe rynny. Rynny po jakimś czasie robią się jak sito.



Na dachu masz wodę. A skąd woda w gazie?
Napisano
Cytat

Zawory pompy, zbiorniki wyrównawcze, filtry oraz same kotły na paliwo stałe zrobione są ze stali lub z żeliwa. Stal z miedzią zgodnie z wiedzą z chemii tworzy ogniwo, gdzie utleniana zostaje stal. Więc takie połączenie niszczy te elementy. Na ten problem natknąłem się już przy dachu, gdzie stanowczo odradzano stosowania miedzianych taśm przeciw porostom i mchom na dachach gdzie są stalowe rynny. Rynny po jakimś czasie robią się jak sito.


Zapewniam Cie ,że instalacja z miedzi wytrzyma dłużej aniżeli z rur metalowych .Nie porównuj dachu z instalacją bo woda opadowa zawiera tyle związków chemicznych ,że w instalacji c.o. nie ma ich nawet 1% w porównaniu z deszczem.
A wracając jeszcze do c.o. to grzejniki są też aluminiowe i miedziane i co z tego ,że instalacja z rur stalowych .Jest nawet producent grzejników aluminiowych gdzie dopuszcza łączenie z miedzią podobno bez uszczerbku na żywotności grzejnika jak i na warunki gwarancji.
  • 8 miesiące temu...
Napisano
Ja z kolei zdecydowałam się na miedzianą instalację gazową. Miedź zapewnia najlepsze zabezpieczenie w przypadku pożaru, przez co jest godna polecenia.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Ja radzę zrobić ze stali, a właśnie czemu z miedzi??


To może podzielisz się z nami czemu ze stali,bo czemu z miedzi to każdy wie.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...