Skocz do zawartości

Ogrzewanie domu matami grzejnymi - nadal nie jestem przekonany


autorushd

Recommended Posts

Witam,

wiec ostatnie prawie dwa tygodnie siedziałem nad wszystkim co związane z ogrzewaniem elektrycznym i juz prawie widziałem światełko w tunelu gdy .... dostałem informacje od konsultanta firmy Electra na którym miałem to budować:

Moje pytanie:
"1) Jak to jest jesli maty lub kable grzejne chcielibyśmy użyć w systemie akumulacyjnym? Chodzi o wykorzystanie energi na drugiej taryfie. Wiem ze takie rozwiązanie ma Devi.


Znam technologię Devi do tego celu wykorzystuje się jednak wyłączni kable grzejne zatopione w wylewce.

I w zasadzie takie instalacje na przewodach Devi i Elektra robi jedna firma w Polsce - firma Automatik z Torunia. Może Pan zapytać Pana Włodzimierza Kłosa o opinię na temat stosowania Mat grzejnych w tym konktertnym rodzaju ogrzewania.

Moje pytanie:
"2) w jakim sensie kable grzejne mogą się uszkodzić?
Fragment maila z forum:

"To zależy! Przepalenie wymaga tlenu. Prędzej stopienie. Ale to zależy od mocy. Są firmy które by obniżyć koszty produkcji zwiększają moc na metr bieżący drutu i szyją żyłę roboczą rzadziej do siatki. Im większa moc jednostkowa kabla tym większa może występować różnica temperatur między nim a wylewką. Przy obciążeniu 6W/mb – przegrzanie w wylewce jest niemożliwe. Styropian stopi się przy 80 st. C – co jeszcze kablowi nie zaszkodzi! Czyli prędzej zapadnięcie się wylewki… Ale takie temperatury przy 100-160W/m2 nie są do uzyskania przy „sklepowym użytkowaniu” "


Co do dyskutowania na forum nie będę się wdawał w polemikę. W naszych materiałach zawarte są zalecenia instalacyjne. Jeśli się ich nie przestrzega to w przypadku awarii może to być argument za nie uznaniem roszczenia gwarancyjnego.

Do tej pory czytałem także na FM jak głęboko wkłada sie kable pod wylewkę, teraz słyszę ze tak robić się nie powinno bo można stracić gwarancje. Nadal słyszę ze jednak kable można kłaść ale nie pod meblami, a niby jak mam to przewidzieć? Rozumiem łazienka. Ale reszty domu sie po prostu przewidzieć nie da.

A wszystko było juz takie proste....
Link do komentarza
Cytat

Witam,

wiec ostatnie prawie dwa tygodnie siedziałem nad wszystkim co związane z ogrzewaniem elektrycznym i juz prawie widziałem światełko w tunelu gdy .... dostałem informacje od konsultanta firmy Electra na którym miałem to budować:

Moje pytanie:
"1) Jak to jest jesli maty lub kable grzejne chcielibyśmy użyć w systemie akumulacyjnym? Chodzi o wykorzystanie energi na drugiej taryfie. Wiem ze takie rozwiązanie ma Devi.


Znam technologię Devi do tego celu wykorzystuje się jednak wyłączni kable grzejne zatopione w wylewce.

I w zasadzie takie instalacje na przewodach Devi i Elektra robi jedna firma w Polsce - firma Automatik z Torunia. Może Pan zapytać Pana Włodzimierza Kłosa o opinię na temat stosowania Mat grzejnych w tym konktertnym rodzaju ogrzewania.

Moje pytanie:
"2) w jakim sensie kable grzejne mogą się uszkodzić?
Fragment maila z forum:

"To zależy! Przepalenie wymaga tlenu. Prędzej stopienie. Ale to zależy od mocy. Są firmy które by obniżyć koszty produkcji zwiększają moc na metr bieżący drutu i szyją żyłę roboczą rzadziej do siatki. Im większa moc jednostkowa kabla tym większa może występować różnica temperatur między nim a wylewką. Przy obciążeniu 6W/mb – przegrzanie w wylewce jest niemożliwe. Styropian stopi się przy 80 st. C – co jeszcze kablowi nie zaszkodzi! Czyli prędzej zapadnięcie się wylewki… Ale takie temperatury przy 100-160W/m2 nie są do uzyskania przy „sklepowym użytkowaniu” "


Co do dyskutowania na forum nie będę się wdawał w polemikę. W naszych materiałach zawarte są zalecenia instalacyjne. Jeśli się ich nie przestrzega to w przypadku awarii może to być argument za nie uznaniem roszczenia gwarancyjnego.

Do tej pory czytałem także na FM jak głęboko wkłada sie kable pod wylewkę, teraz słyszę ze tak robić się nie powinno bo można stracić gwarancje. Nadal słyszę ze jednak kable można kłaść ale nie pod meblami, a niby jak mam to przewidzieć? Rozumiem łazienka. Ale reszty domu sie po prostu przewidzieć nie da.

A wszystko było juz takie proste....


Akumulacja jest zaprzeczeniem sterowania. Poza dyskomfortem ( im lepsza izolacja tym większy dyskomfort), zawsze jest wyższe zużycie energii. Wysoki też jest koszt montażu. Co do firmy DEVI... konkurujemy od wielu lat, ale wiem, że w Danii takich systemów nie stosują.
Szanowny Panie w jaki sposób można stracić gwarancje czy mieć awarię skoro ogrzewanie podłogowe MUSI być na całej powierzchni!!!??
1- jeżeli ogrzewanie jest stało oporowe - meble muszą być dostosowane ( 2cm nóżkach)
2- jeżeli nie chcemy przystosowywać mebli to dajemy kable o zmiennie oporności.
Link do komentarza
Cytat

wiec ostatnie prawie dwa tygodnie siedziałem nad wszystkim co związane z ogrzewaniem elektrycznym i juz prawie widziałem światełko w tunelu gdy .... dostałem informacje od konsultanta firmy Electra na którym miałem to budować:

A wszystko było juz takie proste....



Bo podchodzisz do zagadnienia od d..y strony. Bo „posiłkujesz” się opiniami szarlatanów, a nie fachowców.
Bo w swoich rozważaniach zupełnie pomijasz podstawowe zasady:

1. Ogrzewanie (każde), jego moc szczytowa, musi być wyliczone do danego i każdego pomieszczenia oddzielnie.

2. Przy ogrzewaniu podłogowym, rozstawy kabli lub rurek muszą być dobrane tak, aby temperatura podłogi nigdy nie przekroczyła:
- 29 stopni w pokojach (w pomieszczeniach w których przebywają ludzie),
- 35 stopni w strefach brzegowych,
- 35 stopni w łazienkach.

3. Przy takim podejściu do ogrzewania – zwłaszcza podłogowego, masz pewność, że nie narażasz zdrowia rodziny na szwank, a problem z ustawieniem mebli przestaje być istotnym, bo tak wykonana podłogówka będzie „samoregulacyjna” (w zakresie jej temperatury).

Link do komentarza
Cytat

Bo podchodzisz do zagadnienia od d..y strony. Bo „posiłkujesz” się opiniami szarlatanów, a nie fachowców.
Bo w swoich rozważaniach zupełnie pomijasz podstawowe zasady:

1. Ogrzewanie (każde), jego moc szczytowa, musi być wyliczone do danego i każdego pomieszczenia oddzielnie.

2. Przy ogrzewaniu podłogowym, rozstawy kabli lub rurek muszą być dobrane tak, aby temperatura podłogi nigdy nie przekroczyła:
- 29 stopni w pokojach (w pomieszczeniach w których przebywają ludzie),
- 35 stopni w strefach brzegowych,
- 35 stopni w łazienkach.

3. Przy takim podejściu do ogrzewania – zwłaszcza podłogowego, masz pewność, że nie narażasz zdrowia rodziny na szwank, a problem z ustawieniem mebli przestaje być istotnym, bo tak wykonana podłogówka będzie „samoregulacyjna” (w zakresie jej temperatury).



Dzięki za szczerość ale... przecież w każdym pokoju będzie termostat z dwoma czujnikami, podłogowym i powietrznym. Wydaje się więc NIE MOŻLIWE aby temperatury zostały przekroczone.

Inaczej może byc pod meblami, tam czujnika nie ma (jak rozumiem jest tylko jeden w posadzce) i tam temperatura może wzrosnąć bo nie będzie gdzie oddawać tego ciepła.


Cytat

2- jeżeli nie chcemy przystosowywać mebli to dajemy kable o zmiennie oporności.



To czemu konsultant mi tego nie zaproponował? icon_evil.gif

Odnośnie akumulacyjności to przecież pan proponował 4cm wylewki (przynajmniej tak zrozumiałem) a to i tak będzie akumulowanie ciepła.
Link do komentarza
Cytat

A wszystko było juz takie proste....

i jest! Pan sam sobie chce skomplikować życie.

Opisywany wcześniej dom z Fabryki Projektów ( 540m2 ) ma tam gdzie terakota - maty MD100, w łazienkach MD160
w sypialniach panele i maty woodtec http://www.elektra.pl/pdf/content/maty_grz...ec_broszura.pdf
W części barowo- rozrywkowej – promienniki
http://www.airelec.pl/p/pl/k54/grzejnik+pr...xance+sas-.html
Centrala wielostrefowa

Podsumowując - jak ogrzewanie stałooporowe - meble na nóżkach
jak meble "izolujące" ogrzewanie zminnooporowe.
Przewód zasilający 4x1,5mm – termostaty ze zdalnym sterowaniem.


Pan zmieni konsultanta!!!

Cytat

Dzięki za szczerość ale... przecież w każdym pokoju będzie termostat z dwoma czujnikami, podłogowym i powietrznym. Wydaje się więc NIE MOŻLIWE aby temperatury zostały przekroczone.


Ktoś Pan wpuszcza w maliny! 550 devi ma dwa czujniki... ale jak Pan go włączy pojawia się komunikat - WYBIERZ KTÓRY CZUJNIK CHCESZ UŻYWAĆ. OCD2 ma drugi czyjnik przeznaczony do współpracy z podłogami "dechy na legarach i kablami pod dechami ( bez wylewek!) powietrzny czujnik mierzy temperaturę w pokoju - ten pod dechami to coś ja zawór bezpieczeństwa - wyłączy przy +50 st.C
Nie ma takich termostatów! I nie ma takiego sterowania. Temperatura powietrza jest zależna od temperatury podłogi!
Cytat

To czemu konsultant mi tego nie zaproponował?

Bo się nie zna!

Cytat

Odnośnie akumulacyjności to przecież pan proponował 4cm wylewki (przynajmniej tak zrozumiałem) a to i tak będzie akumulowanie ciepła.



Ale nie do drugiej taryfy! I przy małej różnicy temperatur wylewka / powietrze ( około 1 st.C) wylewka odbiera ciepło z zysków gdy są one chwilowo wyższe niż potrzeby, w przypadku grubej wylewki i "nocnego" naładowania - wylewka dalej będzie oddawać - naładowana musi być cieplejsza od komfortowej! Edytowano przez T. Brzęczkowski (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

i jest! Pan sam sobie chce skomplikować życie.



Wydaje mi się ze wszyscy dążą do skomplikowania rzeczy prostych, tylko niektórym się nie udaje icon_smile.gif

Cytat

Ktoś Pan wpuszcza w maliny! 550 devi ma dwa czujniki... ale jak Pan go włączy pojawia się komunikat - WYBIERZ KTÓRY CZUJNIK CHCESZ UŻYWAĆ. OCD2 ma drugi czyjnik przeznaczony do współpracy z podłogami "dechy na legarach i kablami pod dechami ( bez wylewek!) powietrzny czujnik mierzy temperaturę w pokoju - ten pod dechami to coś ja zawór bezpieczeństwa - wyłączy przy +50 st.C
Nie ma takich termostatów! I nie ma takiego sterowania. Temperatura powietrza jest zależna od temperatury podłogi!



Widocznie myślałem tak samo a napisałem coś innego. Oczywiście ten czujnik w podłodze jest jako zawór bezpieczeństwa.
Np w OCD4 Elektry
"OCD4-1999 Termostat programowalny z dwoma
czujnikami: czujnikiem temperatury
podłogi i wbudowanym czujnikiem
temperatury powietrza."

Jednak pod meblami temperatura może wzrosnąć i ten czujnik oczywiście tego nie wyłapie icon_sad.gif Wiec rozwiązaniem byłyby te kable o zmiennej oporności.


Link do komentarza
Ale faktycznie są kable zmiennooporowe np t2 RED w elektrze, niestety jest konieczność założenia jakichś płyt T2Reflecta, choc producent twierdzi ze zwiększą one oszczędność o 20%.

"System ten składa się z samoregulującego przewodu grzejnego T2Red mocowanego w rowkowanych płytach T2Reflecta, izolujących termicznie i pokrytych aluminium.
System zapewnia dodatkową oszczędność energii 20% lub więcej. Izolacja termiczna i warstwa aluminium redukują straty ciepła i zapewniają równomierną dystrybucję ciepła. "

Teraz szukam ile trzeba za to dać

Znalazłem icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif

Chyba taniej załatwić sobie wszystkie meble na nóżkach.

" Kompletny zestaw na 10m2
. (100m T2Red, 1 zestaw przyłącz-zakończ.,
4 paczki T2Reflecta = 33 płyty T2Reflecta + 20 płytek zakończ.
i 4 opakowania kleju ADH-S) " 4700zł Edytowano przez autorushd (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
A co za problem mieć nóżki pod meblami? 2 cm to nawet nie widać. Kolejna sprawa to technologia... dzisiejsza chromonikielina a ta sprzed 10 - 20 lat to zupełnie inna bajka. Podobnie przewodność cieplna izolacji elektrycznych... a instrukcje od lat te same. Zapraszam do biura projektów, czy na produkcje, spotka Pan się z naszymi inżynierami i zobaczy Pan, że w przypadku Elektry nie ma coś się obawiać. Export stanowi 80% i idzie nawet do Chin.
Link do komentarza
Widać, że stoisz rozkrokiem.
Budujesz bardzo enerooszczędny dom, a ogrzewanie planujesz jak dla stodoły.
Dalej działasz po omacku i od tyłu.
Dla twojego domu aż nadto wystarczy moc szczytowa około 40W/m2 powierzchni grzewczej (podłogi, posadzki) – a tak małe moce nie są w stanie w sposób istotny podnieść temperaturę pod meblami. Można zaryzykować twierdzenie, że nie podniosą wcale, bo ogrzewanie podłogowe (wylewka betonowa) posiada zdolność „samoregulacji” temperatury.
To jest ogrzewanie płaszczyznowe.

Link do komentarza
Cytat

Ale faktycznie są kable zmiennooporowe np t2 RED w elektrze, niestety jest konieczność założenia jakichś płyt T2Reflecta, choc producent twierdzi ze zwiększą one oszczędność o 20%.

"System ten składa się z samoregulującego przewodu grzejnego T2Red mocowanego w rowkowanych płytach T2Reflecta, izolujących termicznie i pokrytych aluminium.
System zapewnia dodatkową oszczędność energii 20% lub więcej. Izolacja termiczna i warstwa aluminium redukują straty ciepła i zapewniają równomierną dystrybucję ciepła. "

Teraz szukam ile trzeba za to dać

Znalazłem icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif

Chyba taniej załatwić sobie wszystkie meble na nóżkach.

" Kompletny zestaw na 10m2
. (100m T2Red, 1 zestaw przyłącz-zakończ.,
4 paczki T2Reflecta = 33 płyty T2Reflecta + 20 płytek zakończ.
i 4 opakowania kleju ADH-S) " 4700zł



To cena katalogowa... i pod panele ! Izolacji termicznej - "odblasków" klejów... Pan nie będzie kupował! W domach dla Szwedów tak jak w katalogu się robi. Tam nie stosuje się wylewek.
Link do komentarza
Cytat

Widać, że stoisz rozkrokiem.
Budujesz bardzo enerooszczędny dom, a ogrzewanie planujesz jak dla stodoły.
Dalej działasz po omacku i od tyłu.
Dla twojego domu aż nadto wystarczy moc szczytowa około 40W/m2 powierzchni grzewczej (podłogi, posadzki) – a tak małe moce nie są w stanie w sposób istotny podnieść temperaturę pod meblami. Można zaryzykować twierdzenie, że nie podniosą wcale, bo ogrzewanie podłogowe (wylewka betonowa) posiada zdolność „samoregulacji” temperatury.
To jest ogrzewanie płaszczyznowe.



Zapewne ma kolega rację, ale lepiej mieć takie dylematy przed niz po budowie domu icon_smile.gif
Link do komentarza
Przemyślałem sprawę odnośnie mebli z nóżkami i powiem ze nawet w kuchni wszystko jest na nóżkach bo tak dużo łatwiej poziomować. Lodówki zmywarki itd oczywiście nie 5cm ale nie stykają się z podłożem. Wiec myślę ze nie będzie problemów.

Natomiast czytałem na FM że kable grzejne są albo jednostronne albo obustronne. Rożnica między takimi samymi matami np 12m2 to ponad 200zł. Czy warto dopłacać? Nie mam żadnego doświadczenia.
Link do komentarza
Cytat

Przemyślałem sprawę odnośnie mebli z nóżkami i powiem ze nawet w kuchni wszystko jest na nóżkach bo tak dużo łatwiej poziomować. Lodówki zmywarki itd oczywiście nie 5cm ale nie stykają się z podłożem. Wiec myślę ze nie będzie problemów.



można kupić /wykonać u stolarza listwy maskujące od dołu do mebli .... nie będzie widać nóżek , a i śmieci i okruchy pod meble wpadać nie będą....
w kuchni tak mam .... meble na nóżkach i do tego listwa maskująca demontowana (mocowana na zaczepach do nóżek) wykonana z materiału tego samego co meble ...
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Podsumowanie Waszych wywodów!
Ogrzewanie akumulacyjne podłogowe należy do najtańszych w eksploatacji (2 po pompach) ale nie w przypadku sterowania OCD2 i 550!, sterownik musi zawierać moduł Fuzzy Logik z jedna czujką pogodową i po jednej w posadzce dla każdego pomieszczenia wylewkę betonową wylewa się na dwa razy pierwsza o gr. 4cm. i na tej wysokości są kable grzewcze druga 5 cm. razem min. 9cm.Oczywiście należy omijać meble np. kuchnia w pokojach też lecz nie koniecznie uzależnione jest to od zapotrzebowania mocy grzewczej (kable grzew. nie muszą być na całej powierzchni pom.), pamiętać że do akumulacji moc z projektu mnożymy x 2,2 z powodu ograniczonego dostępu do energii z II taryfy - 10h/24h. DO OGRZEWAŃ PODŁOGOWYCH AKUMULACYJNYCH NIE STOSUJEMY MAT.
Link do komentarza
kable grzewcze są tańsze, maty droższe tylko dla tego że są cieńsze i łatwiej je ułożyć ale tylko w małych pom. dla całego domu należy zamontować kable i automatykę, wybrałaś system grzewczy na lata grzanie z II taryfy w Polsce jest energią przyszłości na najbliższe 25 lat - mamy elektrownie węglowe i powstaje energia pozaszczytowa (nocna) i jednocześnie ekologiczna dlaczego zakłady energetyczne jej nie reklamują ? lepiej skontaktuj się w/w firmą specjalistyczną na dalsze konsultacje
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Cytat

Po co Ci takie sterowniki? Przeklniesz to po dwóch latach.


Zakładam ze użyję ich kilka razy i tyle. Ale maja ustawianie czasowe, licznik energii i czujniki podłogowy i powietrzny. Czym to zastąpić? Wchodzenia w PCL jakoś się obawiam bo to pionierka, a jak mi się mata spali to kucie wylewki albo podnoszenie podłogi icon_sad.gif tzn koszmar.
Link do komentarza
Cytat

Zakładam ze użyję ich kilka razy i tyle.


dokładnie! ja bym w to nie szedł, a dał zwykłe analogowe regulatory temperatury. Bo to się ustawia raz na jakiś czas. A bezwładność cieplna podłogi i pomieszczenia jest stosunkowo duża, więc wszelkie programowania typu "pobudka - cieplej, wyjście do pracy - chłodniej, przyjście - cieplej..." to wodotryski. To tylko zwiększa ogólne zużycie energii, a reakcje podłogi na zadane zmiany pojawiają się po kilku - kilkunastu godzinach. Bezsens.
Poza tym: Czy naprawdę bedziesz prowadził takie spokojne i uregulowane życie, żeby sobie raz wszystko zaprogramować, a potem już tak mieć? Zastanów się.
Link do komentarza
Cytat

OCD 4 to jest "matka" a matkę ma się jedną!

Dlaczego też, chce Pan "wchodzić" w sterowanie bezprzewodowe. I tak sporo Panu "lata" po domu. System bezprzewodowy jest do istniejących obiektów. Ta seria termostatów ma jest do dużych obiektów - termostat podrzędny przekazuje sygnał "matki" dalej, gdy jej sygnał nie sięga.



Chyba ze chwilowo nie ma tatki wiec ojciec ją zastępuje , czyli ojciec jest matką icon_smile.gif

Chodziło mi konkretnie o Elektra OCD4 1999

Brak obrazka

* Napięcie zasilania: 230V + 15%, 50/60Hz
* Wyjście przekaźnika: 16 A, max. 3600 W
* Zakres regulacji temperatury: od + 5 do + 40°C
* Zakres regulacji obniżki temperatury: od + 5 do + 40°C
* Funkcja zegara: program 4-zdarzeniowy
* Stopień ochrony: IP 21
* Wymiary: 84/84/40 mm

A nie o system satelitek bo tego na razie nie ma niestety. Przynajmniej jak dzwoniłem do elektry z Budmy to nie mieli.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 40 zl tona to u nas jest piasek plukany i to niezbyt dokładnie. Objeździłem kilka żwirowni i wszędzie za frakcje 16-32 wołają od 120 do 140 zl za tonę i to zarówno za brzydki i brudny przesiewany jak i niezbyt dobrze umyty plukany a był nawet taki o frakcji 16-50 gdzie były naprawdę wielkie kamulce. W dodatku z wapieniem i marglem. Az w końcu nabyłem piękny umyty za 110zl i jestem zadowolony.  Będzie to przy sypane plukanym piaskiem 0-4mm że 20cm       
    • za 100 lat opowiem, jak działa teraz działa -  8 lat
    • Witam wszystkich forumowiczów! Mam problem z wykonaną przez siebie studnią głębinową. Podam kilka parametrów.  Głębokość studni 30m Filtr studzienny na dnie 3m Woda zaczyna się na głębokości ok 7m. Rura studzienna od spodu nie jest zaślepiona. Rury nie mogę już głębiej wcisnąć więc musi pozostać na tej głębokości co jest. Podczas czyszczenia źródła (pompowania wody) od spodu dostaje się piach i trzeba go wybierać na okrągło szlamówką. Czy są jakieś metody aby zamknąć rurę od spodu po wybraniu całego piachu? Z góry dziękuję za udzielone rady.   
    • Dałem go tylko dla przykładu, żeby zobrazować prawidłowy układ warstw frakcji kruszywa.         Twoje „sito” tylko inaczej się nazywa, ale prawdopodobnie  jest tak samo drobne jak geowłóknina otaczająca dren.  
    • przecież nie napisałem, że stosowanie rur drenażowych to jedyne rozwiązanie. Pytał a rury - to odpowiedziałem - proponujesz, by dedert wywalił teraz rury i studnie? Sposób francuski być może jest wieczny - tylko dlaczego nie jest powszechny - skoro najlepszy?   w ogóle nie przeczytałeś to, co napisałem - tylko dorobiłeś teorię.   Kamień ma pozwolić wodzie opadowej i gruntowej przejśc do rury drenażowej. Ma też stanowić jej otoczkę - by ta warstwa - powierzchnia oddzielała część nawodnionego terenu od budynku. Najważniejszym filtrem przepuszczającym wodę z gruntu ma być geowłóknina, potem ten kamień.  Nie ma żadnego systemu sit - natomiast ten drobny kamień przy geowłókninie, przy rurze i przy izolacji fundamentu ma po prostu być bezpieczniejszy dla tych elementów, bo będzie mniej je kaleczył. Akurat o tym drobnym kamieniu na styrofoam przeczytałem przy instrukcji producenta płyt. Ja tak zrobiłem - bo na zdrowy rozum pasuje.   W systemie francuskim jest rzeczywiście sysyem sit - ten drobny kamień działa jak geowłóknina wg mnie, dalej jest logicznie coraz grubszy - dołem gruby, bo łatwo woda powinna tam przemieszczać się.  Minusy - kwestia podłoża i gruntu wokół - jeśli będzie to teren wód gruntowych z odpowiednim gruntem dla zrobienia szlamu, błotka - to zapchanie takiego kamienistego drenu wydaje się dość prawdopodobne.   Natomiast jeśli poziom wód gruntowych jest niżej - to może być i wieczne.   Co dają studzienki i rury wg mnie? Sprawdzenie i możliwość czyszczenia rur drenażowych, przepłukanie, odszlamienie. W systemie francuzkim nic nie sprawdzisz bez wykopów.    widzę, że piszemy równocześnie     i to samo - o dziwo. jasne - u mnie rura drenarska pcv nie jest owinięta geowłókniną - geowłóknina oddziela ziemię wykopu od kamienia i drenażu.   natomiast dlatego daje się podsypkę pod rurę, a nie daje się na dno wykopu, by ta część pyłu i zanieczyszczeń z kamienia i jeszcze, co tam się przedostanie - siadła pod rurą, a nie w rurze.   co do wiecznoczności - nie wydaje mi się,by przy stojącej wodzie gruntowej i mulistym gruncie jakikolwiek system drenów był wieczny. Wtedy raczej wanna i ciężkie izolacje - a dreny sobie trza odpuścić.   Ja nie mam w ogóle wód gruntowych, bo jestem na zboczu (nie ma problemu z odprowadzeniem wody) i u mnie była kwestia wody opadowej oraz gliny wokół ruszonej kiedyś w czasie budowy domu - oraz izolacji od spodu, której nie było na części - to stary dom. No i tej się nadal nie da zrobić (chyba że przy wielkich kosztach - więc trza było poprawić otoczenie. Po zrobieniu tych drenów (i przyłożeniu płyt styro i folii kubełkowej na sucho) w ciągu 3 lat wszystko się wysuszyło....jest super Nawet tam, gdzie nie mam piwnicy (tam akurat so odizolowane fundamenty od ściany) - ale od strony zbocza - też zrobiłem dreny na głębokość tylko ok 60 cm i też są suche fundamenty pod ścianą - wcześniej były mokre. Izolację przykładałem na sucho do muru fund. + folia kubełkowa - potem ta drobna frakcja kamienia i grubszy     ale czy to wieczne - napiszę za 100 lat może    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...