Skocz do zawartości

Rekuperator przeciwprądowy vs obrotowy


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Stoję przed dylematem wyboru rodzaju rekuperatora. Drogą eliminacji pozostały dwie możliwości:

1. Centrala przeciwprądowa ( Storkair CA 350 EASE)
Wady:
brak odzysku wilgoci,
podatność na szronienie,
duże opory przepływu – możliwość stosowania do małych wydajności.
Zalety:
wysoka sprawność,
prosta konstrukcja.



2. Centrala obrotowa (Enervent LTR 3 eco EDE)
Zalety:
wysoki odzysk ciepła w każdych warunkach,
odzysk wilgoci,
prosta konstrukcja,
duża powierzchnia wymiany,
małe opory przepływu,
płynna lub skokowa regulacja stopnia odzysku wymiennika (opcja)

Wady:
wysoka cena,
ryzyko podmieszania się powietrza wywiewanego z nawiewanym,
pobór prądu silnika napędu rotora, zużywanie się części.



Zamieściłem znalexione opinie na temat zalet i wad obydwu rodzajów wentylatora.
Na pewno są w śród was tacy którzy doskonale znają obydwa rodzaje tych rekuperatorów.
Który wybrać?
Podkreślam, że chodzi mi o wybór technologii a nie producenta! Edytowano przez Ewa_&_Marcin (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Wady:
brak odzysku wilgoci,


Dlaczego brak odzysku wilgoci uważasz za wadę?
Przecież w wentylacji chodzi o to aby tą wilgoć usunąć, a nie zostawić.

Odrzuciłeś wymiennik krzyżowy?
Napisano
Pierwsza jest dość tania ( plastikowy wymiennik )
Druga... to rotor - dodatkowy silnik. Rotory ze względu na specyfikę używamy wyłącznie do "zadań specjalnych". Gdy nie ma GWC i możliwości odprowadzenie kondensatu do kanalizacji . Pamiętać też należy, że 5% powietrza wraca... mogą być lekko odczuwalne zapachy z kuchni czy wc w sypialniach.
Napisano
Cytat

Stoję przed dylematem wyboru rodzaju rekuperatora. Drogą eliminacji pozostały dwie możliwości:

1. Centrala przeciwprądowa ( Storkair CA 350 EASE)
Wady:
brak odzysku wilgoci,
podatność na szronienie,
duże opory przepływu – możliwość stosowania do małych wydajności.
Zalety:
wysoka sprawność,
prosta konstrukcja.



2. Centrala obrotowa (Enervent LTR 3 eco EDE)
Zalety:
wysoki odzysk ciepła w każdych warunkach,
odzysk wilgoci,
prosta konstrukcja,
duża powierzchnia wymiany,
małe opory przepływu,
płynna lub skokowa regulacja stopnia odzysku wymiennika (opcja)

Wady:
wysoka cena,
ryzyko podmieszania się powietrza wywiewanego z nawiewanym,
pobór prądu silnika napędu rotora, zużywanie się części.



Zamieściłem znalexione opinie na temat zalet i wad obydwu rodzajów wentylatora.
Na pewno są w śród was tacy którzy doskonale znają obydwa rodzaje tych rekuperatorów.
Który wybrać?
Podkreślam, że chodzi mi o wybór technologii a nie producenta!




Proponuje porównać:
1. Zużycie prądu na 2 biegu (średnie)
2. koszty i dostępność filtrów (trzeba je wymieniać co 3-5 miesięcy)
3. Głośność pracy centrali - nie ta z katalogu, tylko rzeczywista, do posłuchania. Polecam wybrać sie do salonu lub znajomego i POSŁUCHAĆ! Bo szlag może człowieka trafić, jak mu coś w domu nocą brzęczy nad uchem...
4. Odzysk wilgoci... Hm. W wentylacji chodzi przede wszystkim o USUNIECIE jej nadmiaru. A jak zima jest super sucho, bo na zewnątrz wilgotność względna wynosi 15% - to polecam nawilżacz ultradźwiękowy do sypialni. I z głowy.


Pozdrawiam


Maciej



Cytat

Stoję przed dylematem wyboru rodzaju rekuperatora. Drogą eliminacji pozostały dwie możliwości:

1. Centrala przeciwprądowa ( Storkair CA 350 EASE)
Wady:
brak odzysku wilgoci,
podatność na szronienie,
duże opory przepływu – możliwość stosowania do małych wydajności.
Zalety:
wysoka sprawność,
prosta konstrukcja.



2. Centrala obrotowa (Enervent LTR 3 eco EDE)
Zalety:
wysoki odzysk ciepła w każdych warunkach,
odzysk wilgoci,
prosta konstrukcja,
duża powierzchnia wymiany,
małe opory przepływu,
płynna lub skokowa regulacja stopnia odzysku wymiennika (opcja)

Wady:
wysoka cena,
ryzyko podmieszania się powietrza wywiewanego z nawiewanym,
pobór prądu silnika napędu rotora, zużywanie się części.



Zamieściłem znalexione opinie na temat zalet i wad obydwu rodzajów wentylatora.
Na pewno są w śród was tacy którzy doskonale znają obydwa rodzaje tych rekuperatorów.
Który wybrać?
Podkreślam, że chodzi mi o wybór technologii a nie producenta!





Acha. A kto wam wcisnął informację że Stork jest podatny na szronienie???? Pierwsze słyszę (po 4 latach użytkowania takiej centrali... icon_wink.gif)

Pozdrawiam


Maciej
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Dlaczego brak odzysku wilgoci uważasz za wadę?
Przecież w wentylacji chodzi o to aby tą wilgoć usunąć, a nie zostawić.

Odrzuciłeś wymiennik krzyżowy?




Brak odzysku wilgoci wraz z ogrzewaniem powoduje przesuszenie powieszczeń zimą. Opiszę efekt przsuszonego powietrza bardziej obrazowo: Kiedy rano się budzę w nosie mam suchy strup. Niby lepiej tak, niż jakbym miał się budzić na basenie, ale i tak nie do końca dobrze.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
    • Docinamy na wymiar otwory drzwiowe oraz okienne. Murowany słup na tarasie oraz przed wejściem również doczekał się wymiarów projektowych :) Używamy piły szablastej Dewalt DCS382N  
    • Temat wraca. Niczego w nocy nie znajduję. Tym razem popryskane Mospilanem młode liście gdy ruszyła wegetacja. Niestety. Myślałem że znalazłem winnych, ale Google podpowiada że to larwy biedronki.               A te prócz mszyc,  nie żrą roślin. Kurcze....
    • Skąd taki pomysł? Bo kamień polny może ciekawie wyglądać, ale w zimie jest śliski (po deszczu też jak jest zakurzony). Żebyś słupków nie musiał prostować. Ja bym w kamień nie wchodził.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...