Skocz do zawartości

Rekuperator przeciwprądowy vs obrotowy


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Stoję przed dylematem wyboru rodzaju rekuperatora. Drogą eliminacji pozostały dwie możliwości:

1. Centrala przeciwprądowa ( Storkair CA 350 EASE)
Wady:
brak odzysku wilgoci,
podatność na szronienie,
duże opory przepływu – możliwość stosowania do małych wydajności.
Zalety:
wysoka sprawność,
prosta konstrukcja.



2. Centrala obrotowa (Enervent LTR 3 eco EDE)
Zalety:
wysoki odzysk ciepła w każdych warunkach,
odzysk wilgoci,
prosta konstrukcja,
duża powierzchnia wymiany,
małe opory przepływu,
płynna lub skokowa regulacja stopnia odzysku wymiennika (opcja)

Wady:
wysoka cena,
ryzyko podmieszania się powietrza wywiewanego z nawiewanym,
pobór prądu silnika napędu rotora, zużywanie się części.



Zamieściłem znalexione opinie na temat zalet i wad obydwu rodzajów wentylatora.
Na pewno są w śród was tacy którzy doskonale znają obydwa rodzaje tych rekuperatorów.
Który wybrać?
Podkreślam, że chodzi mi o wybór technologii a nie producenta! Edytowano przez Ewa_&_Marcin (zobacz historię edycji)
Napisano
Pierwsza jest dość tania ( plastikowy wymiennik )
Druga... to rotor - dodatkowy silnik. Rotory ze względu na specyfikę używamy wyłącznie do "zadań specjalnych". Gdy nie ma GWC i możliwości odprowadzenie kondensatu do kanalizacji . Pamiętać też należy, że 5% powietrza wraca... mogą być lekko odczuwalne zapachy z kuchni czy wc w sypialniach.
Napisano
  Cytat

Stoję przed dylematem wyboru rodzaju rekuperatora. Drogą eliminacji pozostały dwie możliwości:

1. Centrala przeciwprądowa ( Storkair CA 350 EASE)
Wady:
brak odzysku wilgoci,
podatność na szronienie,
duże opory przepływu – możliwość stosowania do małych wydajności.
Zalety:
wysoka sprawność,
prosta konstrukcja.



2. Centrala obrotowa (Enervent LTR 3 eco EDE)
Zalety:
wysoki odzysk ciepła w każdych warunkach,
odzysk wilgoci,
prosta konstrukcja,
duża powierzchnia wymiany,
małe opory przepływu,
płynna lub skokowa regulacja stopnia odzysku wymiennika (opcja)

Wady:
wysoka cena,
ryzyko podmieszania się powietrza wywiewanego z nawiewanym,
pobór prądu silnika napędu rotora, zużywanie się części.



Zamieściłem znalexione opinie na temat zalet i wad obydwu rodzajów wentylatora.
Na pewno są w śród was tacy którzy doskonale znają obydwa rodzaje tych rekuperatorów.
Który wybrać?
Podkreślam, że chodzi mi o wybór technologii a nie producenta!

Rozwiń  



Proponuje porównać:
1. Zużycie prądu na 2 biegu (średnie)
2. koszty i dostępność filtrów (trzeba je wymieniać co 3-5 miesięcy)
3. Głośność pracy centrali - nie ta z katalogu, tylko rzeczywista, do posłuchania. Polecam wybrać sie do salonu lub znajomego i POSŁUCHAĆ! Bo szlag może człowieka trafić, jak mu coś w domu nocą brzęczy nad uchem...
4. Odzysk wilgoci... Hm. W wentylacji chodzi przede wszystkim o USUNIECIE jej nadmiaru. A jak zima jest super sucho, bo na zewnątrz wilgotność względna wynosi 15% - to polecam nawilżacz ultradźwiękowy do sypialni. I z głowy.


Pozdrawiam


Maciej



  Cytat

Stoję przed dylematem wyboru rodzaju rekuperatora. Drogą eliminacji pozostały dwie możliwości:

1. Centrala przeciwprądowa ( Storkair CA 350 EASE)
Wady:
brak odzysku wilgoci,
podatność na szronienie,
duże opory przepływu – możliwość stosowania do małych wydajności.
Zalety:
wysoka sprawność,
prosta konstrukcja.



2. Centrala obrotowa (Enervent LTR 3 eco EDE)
Zalety:
wysoki odzysk ciepła w każdych warunkach,
odzysk wilgoci,
prosta konstrukcja,
duża powierzchnia wymiany,
małe opory przepływu,
płynna lub skokowa regulacja stopnia odzysku wymiennika (opcja)

Wady:
wysoka cena,
ryzyko podmieszania się powietrza wywiewanego z nawiewanym,
pobór prądu silnika napędu rotora, zużywanie się części.



Zamieściłem znalexione opinie na temat zalet i wad obydwu rodzajów wentylatora.
Na pewno są w śród was tacy którzy doskonale znają obydwa rodzaje tych rekuperatorów.
Który wybrać?
Podkreślam, że chodzi mi o wybór technologii a nie producenta!

Rozwiń  




Acha. A kto wam wcisnął informację że Stork jest podatny na szronienie???? Pierwsze słyszę (po 4 latach użytkowania takiej centrali... icon_wink.gif)

Pozdrawiam


Maciej
  • 7 miesiące temu...
Napisano
  Cytat

Dlaczego brak odzysku wilgoci uważasz za wadę?
Przecież w wentylacji chodzi o to aby tą wilgoć usunąć, a nie zostawić.

Odrzuciłeś wymiennik krzyżowy?

Rozwiń  



Brak odzysku wilgoci wraz z ogrzewaniem powoduje przesuszenie powieszczeń zimą. Opiszę efekt przsuszonego powietrza bardziej obrazowo: Kiedy rano się budzę w nosie mam suchy strup. Niby lepiej tak, niż jakbym miał się budzić na basenie, ale i tak nie do końca dobrze.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...