Skocz do zawartości

Izolacja starych fundamentów


Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich.
Przyszło mi mieszkać w domu, który ma ok 40 lat icon_confused.gif . Co chwilę muszę mierzyć się z jakimś problemem natury remontowej. Tym razem jest to izolacja pionowa fundamentów. Od 2 lat zaczęła wilgoć piąć się w górę - łuszcząca farba, odpadający tynk. Widać, że jest to działanie wody. Ponadto widać, że na fundamentach w piwnicy pojawia się zawilgocenie w okresach opadów deszczu.
Dom stoi na gruncie gliniastym. Była tam podobno kiedyś wykonywana izolacja, ale jak sądzę był to tylko lepik. W związku z tym mam kilka pytań:
1. Czy zlecić to firmie, czy też poradzę sobie sam z tymi pracami?
2. Jakie materiały najlepiej wykorzystać? (masy, papy, folie)
3. Czy odkopywać od razu cały dom, czy też ścianami?
4. Jak oczyścić i osuszyć stary fundament? Czy musi być całkowicie wyschnięty?
Ponadto chcę wykonać drenaż wokół budynku. Na jakiej głębokości i w jakiej odległości od domu go położyć?
Jeżeli macie jakieś schematy, albo opisy to proszę o wklejenie.
Napisano
Cytat

Witam wszystkich.
Przyszło mi mieszkać w domu, który ma ok 40 lat Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_confused.gif"> . Co chwilę muszę mierzyć się z jakimś problemem natury remontowej. Tym razem jest to izolacja pionowa fundamentów. Od 2 lat zaczęła wilgoć piąć się w górę - łuszcząca farba, odpadający tynk. Widać, że jest to działanie wody. Ponadto widać, że na fundamentach w piwnicy pojawia się zawilgocenie w okresach opadów deszczu.
Dom stoi na gruncie gliniastym. Była tam podobno kiedyś wykonywana izolacja, ale jak sądzę był to tylko lepik. W związku z tym mam kilka pytań:
1. Czy zlecić to firmie, czy też poradzę sobie sam z tymi pracami?
2. Jakie materiały najlepiej wykorzystać? (masy, papy, folie)
3. Czy odkopywać od razu cały dom, czy też ścianami?
4. Jak oczyścić i osuszyć stary fundament? Czy musi być całkowicie wyschnięty?
Ponadto chcę wykonać drenaż wokół budynku. Na jakiej głębokości i w jakiej odległości od domu go położyć?
Jeżeli macie jakieś schematy, albo opisy to proszę o wklejenie.



A co z izolacją poziomą znajdującą się w ścianie jest gdzieś ?
Napisano
Cytat

Tak, jest izolacja pozioma. Widać ją na łączeniu fundamentu i ściany.



Odkopujesz ścianę  zaklejasz ewentualne nierówności ubytki na ścianie zakładasz  folię kubełkową równo z fundamentem folia  musi wystawać powyżej gruntu  ,  drenaż montujesz  z b.delikatnym spadkiem w koło budynku , poniżej izolacji poziomej cała średnicą rury , obsypujesz  żwirem dookoła rurę drenacyjną z 15-20 cm na wierzchu na żwir 10 cm piasku i można zasypać ziemią .Osuszać ściany nie ma sensu od zewnątrz zrobi to folia kubełkowa , wystarczy intensywne wietrzenie od środka .       
Napisano
Cytat

I oprócz folii nie daję żadnych mas, lepików itp. środków ??


Jaki jest poziom wód gruntowych ,czy poniżej ławy fundamentowej .


Pamiętaj o sklejeniu w jedną całość folii kubełkowej ,folia łączona na zakład  z 15 cm.
Napisano
Osuszenie i izolacja fundamentów nie jest z pewnością zakresem robót możliwych do przeprowadzenia samodzielnie. Pomijając konieczność dysponowania specjalistycznym sprzętem i materiałami, potrzebne jest również doświadczenie niezbędne do oceny przyczyn zawilgocenia jak i doboru optymalnej technologii a także zapewnienia bezpieczeństwa dla ludzi i samego budynku. Z poziomu zadawanych pytań wynika, że ma Pan raczej mgliste pojęcie o tego typu pracach i zdecydowanie lepiej będzie powierzyć remont fachowcom.
Napisano
A czy ktoś mi może podać orientacyjny koszt takich prac?? Dzisiaj jeden z budowlańców powiedział mi o kwocie 350-400 zł za mb fundamentu. Inny z kolei wycenił mi metr w granicach 140 zł. Zakres i środki mniej więcej to samo.
Natomiast jeden i drugi powiedzieli, że oni mogą mi to odkopać, wyczyścić, a ja sobie sam najpierw pociągnę lepikiem, a później masą uszczelniającą. Resztę wykonają oni.
Napisano
Cytat

A czy ktoś mi może podać orientacyjny koszt takich prac?? Dzisiaj jeden z budowlańców powiedział mi o kwocie 350-400 zł za mb fundamentu. Inny z kolei wycenił mi metr w granicach 140 zł. Zakres i środki mniej więcej to samo.
Natomiast jeden i drugi powiedzieli, że oni mogą mi to odkopać, wyczyścić, a ja sobie sam najpierw pociągnę lepikiem, a później masą uszczelniającą. Resztę wykonają oni.



Wszystko zależy jak głęboko muszą kopać .


Możesz  poszukać mniej inteligentnych osiłków do kopania a resztę zrobić sam ,jeżeli to Ciebie przerasta to musisz nająć kumatych .

Napisano
Fundament jest na 1,2 m. Mam gościa z małą koparką, który bierze 60 zetów za godzinę kopania więc wykop zrobiłby mi on, ewentualnie uczniowie ze szkoły budowlanej. Co do pracy to jestem człowiekiem typu "zrób to sam" więc mogę robić sam. Zastanawiam się tylko jakich materiałów użyć, żeby było dobrze.

Cytat

Osuszenie i izolacja fundamentów nie jest z pewnością zakresem robót możliwych do przeprowadzenia samodzielnie. Pomijając konieczność dysponowania specjalistycznym sprzętem i materiałami, potrzebne jest również doświadczenie niezbędne do oceny przyczyn zawilgocenia jak i doboru optymalnej technologii a także zapewnienia bezpieczeństwa dla ludzi i samego budynku. Z poziomu zadawanych pytań wynika, że ma Pan raczej mgliste pojęcie o tego typu pracach i zdecydowanie lepiej będzie powierzyć remont fachowcom.



W żadnej mierze nie zamierzam podważać Pana fachowości, doświadczenia i zorientowania w temacie. Mogę natomiast powiedzieć, że rozmawiałem już z kilkoma wykonawcami i wszyscy mówią, że mogę większość prac wykonać sam, bo "nie jest sztuką przemalować fundament lepikiem, a później nałożyć na to masę". Ten tekst słyszę od nich wszystkich. Dlatego słysząc Pana opinię jak i opinie wykonawców dalej jestem w kropce - zlecić, czy robić (przynajmniej część) samemu?
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Osuszenie i izolacja fundamentów nie jest z pewnością zakresem robót możliwych do przeprowadzenia samodzielnie. Pomijając konieczność dysponowania specjalistycznym sprzętem i materiałami, potrzebne jest również doświadczenie niezbędne do oceny przyczyn zawilgocenia jak i doboru optymalnej technologii a także zapewnienia bezpieczeństwa dla ludzi i samego budynku...


Witam
Też planuję izolację fundamentów 30.-letniego budynku. Chcę zatrudnić do tego firmę (z braku czasu), ale i tak chciałbym mieć jakąś wiedzę na ten temat żeby odp. kontrolować działania wybranej firmy. Chodzi mi przede wszystkim o zabezpieczenie budynku. Co się kogoś pytam, to różne opinie. Czy można odkopać aż do ławy od razu całą ścianę (dom ma 11 x 12 m i solidne kamienne fundamenty ok. 60 cm grubości)? Jeśli nie, to po ile można? Robienie na raty ewidentnie wydłuży prace, bo trzeba odkopać, umyć, osuszyć (z grubsza), zaizolować, ułożyć kawałęk rury drenarskiej, zasypać żwirem, ubić.... i przesunąć się o kawałek żeby zacząć od nowa. Dodam, że jedna ze ścian ma w połowie długości przesunięcie o 1 m (ściana tworzy takie proste Z) co chyba wpływa na zwiększenie sztywności.
Napisano
Cytat

Witam
Też planuję izolację fundamentów 30.-letniego budynku. Chcę zatrudnić do tego firmę (z braku czasu), ale i tak chciałbym mieć jakąś wiedzę na ten temat żeby odp. kontrolować działania wybranej firmy. Chodzi mi przede wszystkim o zabezpieczenie budynku. Co się kogoś pytam, to różne opinie. Czy można odkopać aż do ławy od razu całą ścianę (dom ma 11 x 12 m i solidne kamienne fundamenty ok. 60 cm grubości)? Jeśli nie, to po ile można? Robienie na raty ewidentnie wydłuży prace, bo trzeba odkopać, umyć, osuszyć (z grubsza), zaizolować, ułożyć kawałęk rury drenarskiej, zasypać żwirem, ubić.... i przesunąć się o kawałek żeby zacząć od nowa. Dodam, że jedna ze ścian ma w połowie długości przesunięcie o 1 m (ściana tworzy takie proste Z) co chyba wpływa na zwiększenie sztywności.



kolego robienie na raty nie wydłuży sprawy tylko ewidentnie ją skróci - postawienie nowego trwa dłużej
poza tym nadzór konstruktorski oraz niezbędna papierologia -
czy wszystkim się wydaje że naprawdę nie ma nic prostszego ????
Napisano
Cytat

Witam
Też planuję izolację fundamentów 30.-letniego budynku. Chcę zatrudnić do tego firmę (z braku czasu), ale i tak chciałbym mieć jakąś wiedzę na ten temat żeby odp. kontrolować działania wybranej firmy. Chodzi mi przede wszystkim o zabezpieczenie budynku. Co się kogoś pytam, to różne opinie. Czy można odkopać aż do ławy od razu całą ścianę (dom ma 11 x 12 m i solidne kamienne fundamenty ok. 60 cm grubości)? Jeśli nie, to po ile można? Robienie na raty ewidentnie wydłuży prace, bo trzeba odkopać, umyć, osuszyć (z grubsza), zaizolować, ułożyć kawałęk rury drenarskiej, zasypać żwirem, ubić.... i przesunąć się o kawałek żeby zacząć od nowa. Dodam, że jedna ze ścian ma w połowie długości przesunięcie o 1 m (ściana tworzy takie proste Z) co chyba wpływa na zwiększenie sztywności.



No tu akurat raczej odkopywanie etapami i firma z doświadczeniem (trzeba by naocznie stwierdzić na czym stoi ,czy nie są popękane ściany przed modernizacją  itd.Najważniejszy jest czas i pogoda  a dokładniej deszcz w odkopaną część budynku w odkryte  ławy dostanie się woda i uplastyczni grunt może dojść do osunięcia lub rozjechania ściany  . Nie ma potrzeby myć oraz osuszać ścian przy  drenażu w koło budynku .Jedynie przy wysokim poziomie wód gruntowych trzeba robić ciężką izolację ściany z lepików,mas, papy.Normalnie wystarczy odkopać  wyszczotkować ścianę  szczotkami zakleić ewentualne nierówności ubytki na ścianie założyć  folię kubełkową równo z fundamentem folia musi wystawać powyżej gruntu i folia musi być z klejona w jedną całość dookoła budynku  , drenaż montuje się  z b.delikatnym spadkiem dookoła budynku , poniżej izolacji poziomej całą średnicę rury , obsypuje się  żwirem z każdej strony  rurę drenacyjną z 15-20 cm na wierzchu na żwir geowłóknina lub  10 cm piasku i można zasypać ziemią .Osuszać ściany nie ma sensu od zewnątrz zrobi to folia kubełkowa , wystarczy intensywne wietrzenie od środka . Do tego oddzielne odprowadzenie wody z dachu ( z rynien ) gdzieś z dala od budynku tak zeby woda z rynien nie mogła dostać się w drenaż .     
Napisano
Dzęki dla MTW Orle i animusa za dotychczasowe odpowiedzi.
Miałbym jednak prośbę o uściślenie "etapu" czy "raty". Ile to może być? Bo i 1 m i 10 m, to też będą etapy w stosunku do całkowitej długości muru. Wiem, że może to zależeć od stanu fundamentu i rodzaju gruntu, ale czy jest jakaś długość, której nie wolno przekroczyć (żebym mógł sobie np. zastrzec w umowie) w żadnym wypadku, nawet gdyby wszystko było OK.

Czy można równolegle prowawadzić prace z ustaloną długością etpu np. od narożnika na sąsiednich ścianach albo przeciwległych, itp.?
Napisano
Cytat

Dzęki dla MTW Orle i animusa za dotychczasowe odpowiedzi.
Miałbym jednak prośbę o uściślenie "etapu" czy "raty". Ile to może być? Bo i 1 m i 10 m, to też będą etapy w stosunku do całkowitej długości muru. Wiem, że może to zależeć od stanu fundamentu i rodzaju gruntu, ale czy jest jakaś długość, której nie wolno przekroczyć (żebym mógł sobie np. zastrzec w umowie) w żadnym wypadku, nawet gdyby wszystko było OK.

Czy można równolegle prowawadzić prace z ustaloną długością etpu np. od narożnika na sąsiednich ścianach albo przeciwległych, itp.?


Wszystko zależy od wysokości budynku ile kondygnacji,jak zbudowany, czy ma wieńce  a może to budynek na skarpie ,stanu fundamentu i rodzaju gruntu itd.... można wyliczać .Za dużo niewiadomych przede wszystkim ostrożność ,ściany szczytowe są zawsze najwyższe . 

Cytat

Chcę zatrudnić do tego firmę (z braku czasu), ale i tak chciałbym mieć jakąś wiedzę na ten temat żeby odp. kontrolować działania wybranej firmy.



Dlaczego cały ciężar związany  z ryzykiem i stresem chcesz wziąć na siebie a narzekasz na brak czasu zaangażuj  inspektora nadzoru ,niech on kieruje pracami , podejmuje decyzje  niech zrobi szczegółowy zakres prac oraz  wykonania i odbioru robót.

Dołączysz to do umowy z wykonawcą  .

Przydało by się jakieś ubezpieczenie ,sprawdź kto i do jakiej kwoty ma .
Napisano
Czyli wynika z Waszych odpowiedzi, że jednak najlepiej wziąć firmę, która ma ubezpieczenie, a ponadto wziąć inspektora nadzoru i problem przerzucić na firmę. Pytanie tylko jak duże są to koszty? Kwota 350-400 zł/mb nie jest zachęcającą, bo w moim przypadku będzie to ok. 20 tys. Sporo.
Napisano
Cytat

Czyli wynika z Waszych odpowiedzi, że jednak najlepiej wziąć firmę, która ma ubezpieczenie, a ponadto wziąć inspektora nadzoru i problem przerzucić na firmę. Pytanie tylko jak duże są to koszty? Kwota 350-400 zł/mb nie jest zachęcającą, bo w moim przypadku będzie to ok. 20 tys. Sporo.



No niestety Ty musisz zdecydować sam  ,bierz pod uwagę że tam mieszkasz ,śpisz ,no i gwarancja na kilka lat.

Czarny scenariusz dom lub część zawalona ,pytanie czy ty byleś wtedy wewnątrz ,twoja rodzina jakie to koszty ?  
Napisano
w kwestii formalnej - 30 letnia chałupa z kamiennymi fundamentami?
a i izolować chcecie same fundamenty, czy macie piwnice i tam są problemy, bo trochę tu się mieszają pojęcia,
"izolacja fundamentów" czy "izolacja ścian piwnicznych"
no i co rozumiecie pod pojęciem "izolacja pozioma", a raczej gdzie ona jest/ma być
Napisano
Cytat

w kwestii formalnej - 30 letnia chałupa z kamiennymi fundamentami?
a i izolować chcecie same fundamenty, czy macie piwnice i tam są problemy, bo trochę tu się mieszają pojęcia,
"izolacja fundamentów" czy "izolacja ścian piwnicznych"
no i co rozumiecie pod pojęciem "izolacja pozioma", a raczej gdzie ona jest/ma być



A co jest złego w kamiennych fundamentach? Zresztą ściany na parterze też są kamienne - 52 cm... Nie ma znaczenia, ile lat ma dom, tylko ile lat miał budowniczy jak go budował (tzn. z której epoki pochodziła technologia) icon_biggrin.gif
Piwnic nie ma. Natomiast izolacja pozioma jest i oddziela część muru w ziemi (fundament) od tej nad ziemią (ściana).
Napisano
Cytat

to po co chesz izolować?


Z prostego powodu - poziom posadzki na parterze równy jest z powierzchnią ziemi !!! Nie wiem, jak ktoś mógł tak to wymyślić, ale tak jest i to nie do ruszenia icon_sad.gif (bo inne sprawy już popoprawiałem lub jestem w trakcie).
Wynika z tego, że ocieplenie z podłogówką jest poniżej poziomu gruntu i boję się, że z czasem może zacząć przesiąkać i tracić izolacyjność.
Właśnie sobie uświadomiłem, że tak w sumie to mam piwniczkę, wprawdzie tylko ok. 20 cm, ale zawsze.... icon_biggrin.gif
Napisano
ło matulu, ale przepływ informacji icon_neutral.gif
ta izolacja pozioma na jakim poziomie jest względem posadzki?
czyli problemu (na razie) nie ma, (od 30 lat), ale wolisz dmuchać na zimne, bo chcesz aby przetrwało to dłużej niż rzesza, tak?
Napisano
Cytat

ło matulu, ale przepływ informacji


Jakby zjazdy były częściej, tobyśmy nie musieli tak klawiatur wycierać, tylko byśmy sobie siedli przy piwie i sprawę wyjaśnili. Wychodzi z tego, ze to wina redakcji... Mam nadzieję, że tego nie czytają icon_biggrin.gif

Cytat

ta izolacja pozioma na jakim poziomie jest względem posadzki?


Dom jest na działce z pochyłem 2%. Oryginalne posadzki były zrobione z takim samym... icon_sad.gif
Po skuciu i wybraniu ziemi położyłem chudziaka, na to Icopal primer, papa termozgrzewalna, folia, styropian i wierzchnia wylewka. Izolacja pozioma jest od ok. 8 do ok. 30 cm od poziomu 0 w domu. Ponieważ nie dało się idealnie powiązać starej izolacji poziomej z tą nową, to właśnie dlatego chcę zaizolować pionowo od zewnątrz.

Cytat

czyli problemu (na razie) nie ma, (od 30 lat), ale wolisz dmuchać na zimne, bo chcesz aby przetrwało to dłużej niż rzesza, tak?


Faktem jest, że tam w życiu nie było żadnego grzyba, odpadających tynków, itp. I może faktycznie chcę sobie trochę podmuchać (na zimne), bo jak już trochę grosza inwestuje w remont, to nie chciałbym potem żałować.

Ewentualnie zostaje opcja żeby zostawić jak jest tą ścianę, gdzie nawet chudziak jest nad gruntem - w końcu to 25% kosztów i bawić się z pozostłymi a szczegónie z tą, gdzie poziom gruntu jest najwyższy.
Napisano
Cytat

Jakby zjazdy były częściej, tobyśmy nie musieli tak klawiatur wycierać, tylko byśmy sobie siedli przy piwie i sprawę wyjaśnili. Wychodzi z tego, ze to wina redakcji... Mam nadzieję, że tego nie czytają icon_biggrin.gif



Brak obrazka
  • 3 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Witam ponownie
Zdecydowałem się na izolację we własnym zakresie i naszło mnie jeszcze jedno pytanie - czym najlepiej czyścić odkopane fundamenty?
Jedni polecają szczotki, inni zaś szczotki i na koniec myjka wysokociśnieniowa, jeszcze inni samą myjkę.
A jakie są Wasze sugestie??

Co do samej myjki to boję się, że zrobię niepotrzebne błoto. Edytowano przez Nestorius (zobacz historię edycji)
Napisano
Słuchajcie mam ten sam temat u siebie:) i tez podłoże gliniaste. Drenaż wokół budynku już jest i sążnie ściąga wode uderzającą ze wzgórza ale budynek silnie ciągnie woda od gleby po ścianach- podciąg kapilarny?

Myślałem o iniekcji krystalicznej i jakiejś izolacji z zewnątrz ale tylko do walki z opadami. Od środka skuć tynk i nowy.

Dobry kierunek myślenia:D? proszę o obiektywne opinie.

Temat dotyczy piwnicy. Osuszacz powietrza chodzi 24h na dobre i w miare daje sobie rade no ale nie chce osuszacza i chce ladne ściany bez odpadającego tynku.
Napisano
Cytat

Słuchajcie mam ten sam temat u siebie:) i tez podłoże gliniaste. Drenaż wokół budynku już jest i sążnie ściąga wode uderzającą ze wzgórza ale budynek silnie ciągnie woda od gleby po ścianach- podciąg kapilarny?

Myślałem o iniekcji krystalicznej i jakiejś izolacji z zewnątrz ale tylko do walki z opadami. Od środka skuć tynk i nowy.

Dobry kierunek myślenia:D? proszę o obiektywne opinie.

Temat dotyczy piwnicy. Osuszacz powietrza chodzi 24h na dobre i w miare daje sobie rade no ale nie chce osuszacza i chce ladne ściany bez odpadającego tynku.




skoro tynk odpada znaczy osuszacz nie daje rady icon_sad.gif
czeka cię totalna demolka i zabezpieczenie piwnicy na nowo tyle że tym razem należałoby zabezpieczyć ją właściwie
Napisano
CO zrobić, gdy po odkopaniu fundamentów okaże się, że są one wilgotne?? (a na pewno będą, bo deszcze nas nie odstępują). Trzymanie ich odkrytych - dom użytkowany - w tak zmiennych warunkach pogodowych aż obeschną to ryzyko, że przy deszczu zostaną zalane na nowo.
Chcę dać jako podkład Abizol R, a następnie nałożyć na to Abizol P i folię oraz obsypać dołem kamieniem drenarski a następnie warstwa porfiru 63-0 i na koniec 31,5-0. Boję się jednak o wilgotność fundamentu. Kiedyś podobno był przesmarowany lepikiem, ale w jakim będzie stanie??
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

CO zrobić, gdy po odkopaniu fundamentów okaże się, że są one wilgotne?? (a na pewno będą, bo deszcze nas nie odstępują). Trzymanie ich odkrytych - dom użytkowany - w tak zmiennych warunkach pogodowych aż obeschną to ryzyko, że przy deszczu zostaną zalane na nowo.
Chcę dać jako podkład Abizol R, a następnie nałożyć na to Abizol P i folię oraz obsypać dołem kamieniem drenarski a następnie warstwa porfiru 63-0 i na koniec 31,5-0. Boję się jednak o wilgotność fundamentu. Kiedyś podobno był przesmarowany lepikiem, ale w jakim będzie stanie??


JA bym raczej proponował stosowanie DYSPERBITu  ,można malować wilgotne fundamenty .


  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Ja już jestem po... icon_wink.gif
Pogoda była wielkim sprzymierzeńcem - przez 3 tygodnie praktycznie żadnego większego deszczu icon_wink.gif

A było to tak:
Fundamenty zostały odkopane "do dna" wokół całego domu. Celowo nie napisałem, że do ławy, bo po odkopaniu okazało się, że ławy nie ma, nie było, no i ... nie będzie icon_wink.gif Była za to obrzutka i to w idealnym stanie - żadnych spękań - co mnie bardzo ucieszyło, bo zastanawiałem się jak porządnie zaizolować fundamenty, gdy będą duże szczeliny pomiędzy kamieniami. A tu wszystko na gładko (no prawie…) icon_wink.gif
Tak więc, po odkopaniu i wyczyszczeniu wszystko sobie tak stało ponad tydzień: dom z fosą, w fosie woda na dnie, a do domu wchodziło się po trapie icon_wink.gif Po ponad tygodniu fundamenty zostały pomalowane dwukrotnie (w odstępie 2 dni) czymś w stylu abizolu czy dysperbitu. Na to poszła papa na gorąco, a na papę folia kubełkowa. Dno wykopu zostało wyłożone geowłókniną i zasypane cienką warstwą żwiru płukanego 8-16 mm. Na to poszła rura drenażowa, też owinięta geowłókniną (nie kupowałem rury fabrycznie owijanej, bo była kilka razy droższa niż sama rura + geowłóknina). W dwóch narożnikach dałem studzienki rewizyjne. W jednej z nich rurę kanalizacyjną do odprowadzania wody. Potem cały wykop został zasypany żwirem, ubity i przykryty resztą wystającej z ziemi geowłókniny. Po zakończeniu ocieplania dam tam małe krawężniki i zasypię cienką warstwą jakiegoś żwiru ozdobnego. Dzięki geowłókninie żwiry nie będą się mieszać.
A woda sobie cieknie cały czas cienką stróżką (bo nadal na szczęście nie ma deszczu)… icon_wink.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...