Skocz do zawartości

Wylewanie fundamentów samemu, czy z gruszki?


Gość

Recommended Posts

Napisano
no cóż, to ja nie mam pytań. Skoro Ty widujesz takie potwory (na jakich budowach Ty bywasz że widujesz 60cm fundament żelbetowy?) to być może nawet śnią Ci się one po nocach.

Punkt o czystości kamieni tam jest. Jednak jest to chyba na tyle oczywiste, że nie przepisałem.



pod dom jednorodzinny, fundament szerokości 25 cm to aż nadto. Cały czas mam wrażenie, że zwiedzasz jakieś bunkry poniemieckie.
Napisano
Cytat

pod dom jednorodzinny, fundament szerokości 25 cm to aż nadto. Cały czas mam wrażenie, że zwiedzasz jakieś bunkry poniemieckie.



no akurat u mnie to nic takiego....
ja mam fundamenty i 60 i 65cm o ile dobrze pamiętam...niby kategoria szkód górniczych 0, ale wpływy sa i profilaktycznie zrobiłem fundamenty na 2 kategorię...mimo że projekcja przewidywała brak wpływów w przyszłosci...
https://forum.budujemydom.pl/index.php?s=&a...ost&p=87254
Napisano (edytowany)
Źle napisałem, chodziło mi o ławy fundamentowe (potocznie to co jest w ziemii) i to ma zwykle ok. 60cm szerokości w Polsce.
dopisałem
Więc jeżeli mam ławę 60cm, strzemiono zbrojenia 30cmx30cm i zakładając warunki z tej książki ze strony 230, co zacytowałeś, to mi wychodzi więcej niż 8cm. Edytowano przez małymiki (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

no cóż, to ja nie mam pytań. Skoro Ty widujesz takie potwory (na jakich budowach Ty bywasz że widujesz 60cm fundament żelbetowy?) to być może nawet śnią Ci się one po nocach.

Punkt o czystości kamieni tam jest. Jednak jest to chyba na tyle oczywiste, że nie przepisałem.



pod dom jednorodzinny, fundament szerokości 25 cm to aż nadto. Cały czas mam wrażenie, że zwiedzasz jakieś bunkry poniemieckie.




Pustak Max na długości ma 29 cm to te 4 ma wisieć w powietrzu ?

Są też tacy którzy robią szersze fundamenty na dwie ścianki. Max od wewnątrz , styropian do środka a cegła na zewnątrz.
Napisano
chcesz w ławę fundamentową dawać kamienie? W ścianę fundamentową jeszcze bym zrozumiał (choć i to jestem przeciwny). Ale jak miałbym dawać kamienie w ławę dla oszczędności... to już bym wolał się nie budować.

Cytat

Pustak Max na długości ma 29 cm to te 4 ma wisieć w powietrzu ?

a nie może wisieć?
Napisano (edytowany)
@vega1
Napisz tytuły rozdziałów z tej książki tych ze strony 230, które się dotyczą kamieni i tych ze strony 107, bo te ze 107 strony dotyczą kruszywa nie kamienia. Chodzi mi o to, czy te 80mm tyczy się także kamienia, wątpie, bo tak było by to na stronie 230. Edytowano przez małymiki (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

chcesz w ławę fundamentową dawać kamienie? W ścianę fundamentową jeszcze bym zrozumiał (choć i to jestem przeciwny). Ale jak miałbym dawać kamienie w ławę dla oszczędności... to już bym wolał się nie budować.


Ludzie, którzy dają kamień do "fundamentu", używają go zwykle do ław fundamentowych (do części fundamentu, która jest w ziemii, tej szerokiej zwykle na 60cm).

dopisałem

Więc, jeżeli mamy ławę na 60cm szeroką, strzemiono ma wymiar 30x30 cm i jest oddalone jedno od drugiego o 30cm, to zachowując wszystkie postulaty ze strony 230 książki, którą zacytowałeś, można dać kamień maksymalnie 20cm. Edytowano przez małymiki (zobacz historię edycji)
Napisano
Tak, dobrze zauważyłeś. Te 80mm dotyczy kruszywa a nie kamieni.

Cytat

Ludzie, którzy dają kamień do "fundamentu", używają go zwykle do ław fundamentowych (do części fundamentu, która jest w ziemii, tej szerokiej zwykle na 60cm).

jacy ludzie? Kto to podpisze?
Napisano
Cytat

jacy ludzie? Kto to podpisze?


To powiem Ci taką ciekawostkę, uwierzysz albo i nie. Jak zaczęła się nasza dyskusja o kamieniach w fundamencie napisał do mnie jeden z forumowiczów, mający dużo postów, z oczywistych względów nie ujawnię, kto to i napisał, że sam naładował kamieni w fundament swojego domu, tylko nie pisze o tym głośno na forum, bo jak napisał, forumowicze by go "zjedli" i się z niego śmiali. Więc ten kamień jest jednak stosowany i to nie tak marginalnie, jakby się mogło wydawać. I z pewnością ktoś mu to podpisał.
Napisano
tak troszkę zajrzałem
ad 1 jak się bierze z najbliższej/ względnie najtańszej betoniarni czasami idzie dostać nie to co by się chciało
jak się betoniarnie sprawdza i wybiera świadomie już tego problemu nie ma
ogólnie nie ma problemu jeśli zapowiesz że chcesz formy na próbki
fakt za to trzeba zapłacić
albo ściągniesz sobie laboratorium na budowę też dodatkowy koszt
przy wodzie muszę mieć pewność co leję więc nie patrzę inwestor płaci ale odpowiadam ja
więc wybieram betoniarnię . co do paranoi na węźle też już byłem icon_biggrin.gif przy zamawianiu betonu o szczególnym rygorze
moja teza betoniarnia = beton jednolity
a betoniarka betoniarce nie równa
na żadnej budowie przy betoniarce wagi nie widziałem a w węźle i owszem
Napisano
Cytat

rozumiem że jego słowa są dla Ciebie wyrocznią.


Wyrocznią nie są, każdy ma swoje zdanie na jakiś temat. Ale w przypadku kamieni w fundamencie mam podobne zdanie do tego forumowicza, to znaczy, że kamienie można stosować.
Chciałem podsumować naszą dyskusję na temat dodawania kamienia do fundamentu.
1. Nie ma żadnej normy lub zapisów w literaturze fachowej, która by stwierdziła, że kamienia do fundamentów nie można stosować i że powoduje on negatywne skutki. Jest wręcz przeciwnie, w cytowanej literaturze się o nim pisze, że można go stosować, zachowując odpowiednie warunki, co do kamienia i odległości.
2. Jeżeli chodzi o wielkość kamienia, który można wrzucić do gruntu, biorąc pod uwagę zapisy na stronie 230 podręcznika, który zacytowałeś, wielkość ta zależy od szerokości fundamentu w ziemii oraz rodzaju zastosowanego zbrojenia (wymiarów strzemion, ich odległości, ilość prętów zbrojenia), dla typowego projektu w naszym kraju (ława fundamenetowa 60cm szeroka, strzemiono o wymiarach 30x30cm, rozmieszczone co 30cm, zastosowanie 4 prętów) wielkość kamienia wynosi maksymalnie 20cm a nie 8cm.
3. Kwestię zastosowania kamienia każdy niech rozważy we własnym zakresie.
Napisano
Cytat

to jak to jest. narzekasz że w budownictwie jest tylu partaczy, a sam popierasz partactwo bo psuje do Twojej ideologii?


W którym momencie popieram partactwo ? To, że dodawanie kamienia, to nie partactwo wyjaśniłem Ci w poście wyżej. Potwierdzam natomiast stwierdzenie, że w budownictwie pracuje dużo partaczy.
Domyślam się, że chciałbyś bardzo znaleźć w jakiejś fachowej literaturze, żeby było napisane, że kamień w fundamencie to "konstrukcyjne zło" i że się nie nadaje, żeby "wyszło Na Twoje". Jak znajdziesz, zacytuj, poczytamy i wyciągniemy wnioski.
Napisano
dobra, znalazłem to co chciałem
tzn znalazłem inny przykład...dom około 100m2
https://budujemydom.pl/kosztorysy-domow/8279-kosztorys-budowy-wg-projektu-aga-archipelag

tutaj są warianty kosztorysowe
https://budujemydom.pl/files/put/kalkulacja_aga.pdf

proszę spojrzeć na pkt 5
Wariant 1
Wyrobienie betonu w betoniarce na
budowie
Cement kl. 32,5 7 m3
× 0,3 t/m3
= 2,1 t × 500 zł/t . . . . . . . . . . . . . . .= 1100 zł
Piasek i żwir . . . . . . . . . . . . . . . . . . . = 500 zł
Robocizna + betoniarka . . . . . . ok. 1000 zł
Razem 2600 zł

Wariant 2
Beton dowieziony z wytwórni
Beton towarowy 7 m3
× 280 zł/m3
= 2000 zł
Dowóz + praca pompy . . . . . . . . . ok. 500 zł
Razem 2500 zł

Napisano (edytowany)
Może tak przestaniecie się kłócić o wyższość garnka nad kociołkiem? Piszecie dla siebie to piszcie na PW. Rozmazujecie kompletnie obraz odpowiedzi.

Podsumujmy może:
Lanie z betoniarki plusy
- cenowo taniej - na m3 około średnio 50 zł - czyli powiedzmy 10zł na betoniarce*
* - będzie taniej jeżeli ma się własny piach i żwir ( jakkolwiek gruby by on nie był ;) )

Lanie z betoniarki minusy
- trzeba się urobić po pachy oraz dowieźć beton do wykopów taczkami
- gorsze parametry techniczne betonu
- czas wykonania
( Jak podliczymy zakąskę i "nawodnienie" dla ekipy może w ogóle nie wyjść taniej - ale kto mówi, że imprezy są opłacalne ? )

Beton z betoniarni plusy
- lepsze parametry techniczne - zazwyczaj składniki do mieszanki dozowane są komputerowo zgodnie z parametrami
zamówionej klasy betonu.
- czas wykonania - beton można lać bezpośrednio do wykopów/szalunków za pomocą pompy lub bezpośrednio z
gruszki, pozostanie rozgarnięcie przy laniu z gruszki

Beton z betoniarni minusy
- cena - drożej ok 50 zł/m3

PS.
Nigdzie nie pisałem by wrzucać cegłę do fundamentów ( szkoda ich raczej )- aczkolwiek piwnice są murowane z cegły pełnej i konstrukcyjnie wytrzymują.
U Mnie szerokość wykopów fundamentowych "do poziomu gruntu" była ok 45cm - więc ławy miałem dość wysokie icon_smile.gif Edytowano przez Draagon (zobacz historię edycji)
Napisano
ale żeby nie było, że nie podaje drugiego przykładu
Dom w nagietkach2
https://budujemydom.pl/kosztorysy-domow/8277-kosztorys-wg-projektu-dom-w-nagietkach-2-archon
https://budujemydom.pl/files/anw/kalkulacja_dom_w_nagietkach2.pdf

Wariant 1
Wyrabianie betonu na budowie
Cement kl. 32,5 17,50 m³ x 0,3 t/m³=
5,3 t x 500 zï/t = . . . . . . . . . . . . . . . . 2650 zï
Piasek + ĝwir = . . . . . . . . . . . . . . . . . 700 zï
Robocizna + betoniarka . . . . . . ok. 1000 zï
Razem 4400 zï

Wariant 2
Beton dowieziony z wytwórni
Beton towarowy kl. B25 (C 20/25)
17,50 m³ x 340 zï/ m³ = . . . . . . . . . . . 6500 zï
Dowóz + praca pompy . . . . . . . . ok. 500 zï
Razem 7000 z

więcej takich porównań jest tutaj
https://budujemydom.pl/wyszukiwarka?q=k...nia&Search=
Napisano
Cytat

czyli przy grubości fundamentu 25cm, kamień może mieć max 5cm wielkości.
Kamienie o których pisałeś, bardziej nadadzą się do podstawy bunkru.



Zapędziłeś się trochei icon_biggrin.gif
vega pisze o grubości a Ty o szerokości.

Cytat

Z tego co widuję na polskich budowach, to fundament ma szerokość 50-60cm a nie 25cm.


Napisano
Cytat

Mi się wydaje, że jemu chodziło jednak o szerokość ale ściany fundamentowej, chociaż kto to wie icon_biggrin.gif


Ja stwierdziłem to co jest napisane, a o co mu chodziło to jak już kiedyś napisałem - w myślach to jeszcze nie umiem czytać icon_biggrin.gif
Zwróciłem na to uwagę bo temat bardzo napięty jak baranie jaja icon_mrgreen.gif
Napisano (edytowany)
Cytat

ale żeby nie było, że nie podaje drugiego przykładu
Dom w nagietkach2
https://budujemydom.pl/kosztorysy-domow/8277-kosztorys-wg-projektu-dom-w-nagietkach-2-archon
https://budujemydom.pl/files/anw/kalkulacja_dom_w_nagietkach2.pdf

Wariant 1
Wyrabianie betonu na budowie
Cement kl. 32,5 17,50 m³ x 0,3 t/m³=
5,3 t x 500 zï/t = . . . . . . . . . . . . . . . . 2650 zï
Piasek + ĝwir = . . . . . . . . . . . . . . . . . 700 zï
Robocizna + betoniarka . . . . . . ok. 1000 zï
Razem 4400 zï

Wariant 2
Beton dowieziony z wytwórni
Beton towarowy kl. B25 (C 20/25)
17,50 m³ x 340 zï/ m³ = . . . . . . . . . . . 6500 zï
Dowóz + praca pompy . . . . . . . . ok. 500 zï
Razem 7000 z

więcej takich porównań jest tutaj
https://budujemydom.pl/wyszukiwarka?q=k...nia&Search=




Nawiązując do tego wyliczenia a dokładniej do systemu gospodarczego.

Robocizna + betoniarka . . . . . . ok. 1000 zï - jak z rodziną żyjesz w zgodzie i jest pomocna to kosztuje Cię tylko tyle co zjedzą i wypiją( tylko nie wiem czy jest sens liczenia jedzenia icon_smile.gif ) betoniarka też nie uciągnie 500 zł. Więc ten tysiąc zmniejszył bym o jakieś 700 zł.

Druga sprawa tak jak wspominałem gruz betonowy - też kilka kubików do przodu. Więc z tego kosztorysu 4400 - 1500 zł = 2900. Jak ktoś ma piach w gratisie to jest jeszcze taniej.

Więc różnica jednak jest w cenie.

Oczywiście niech nikt nie sugeruje się tymi cenami, są tylko poglądowe.


Nie wiem jak u Was ale u mnie transport betonu plus pompa była w cenie. Zalewałem strop płaciłem 320 zł za kubik. Edytowano przez Slav. (zobacz historię edycji)
Napisano
Jeśli wykonujesz dla siebie, masz niekumatego kierbuda, albo taniego figuranta, rób sobie co chcesz i jak chcesz - prawdopodobieństwo że kurnik się zawali bo kamień nie był wymiarowy jest znikome.

Równie dobrze możesz sobie wsypywać w kręcony przez siebie beton wszystko co znajdziesz wokół - tez budynek (w większości przypadków) wytrzyma.

Jeśli na ograniczeniu prędkości do 40km/h, swoim bolidem pokonujesz ten odcinek 80km/h, bo sąsiad tak jeździ, albo uważasz samodzielnie że zakaz jest dla frajerów - Twoja sprawa.

Tyle że w każdej z tych sytuacji nie mów, że jest to dozwolone, bo ludzie tak robią.
Ludzie także biją dzieci, kobiety, kradną, chleją i zabijają - drastyczne, ale prawdziwe.


Co do liczenia kosztów i "darmówek".
Na wsi mamy dom (zamieszkały, całoroczny), dom opalany jest (CO i CWU) drewnem - całkowicie za darmo, a nawet z niewielkim zyskiem, tak około 100zł rocznie. Czy z tego można wysnuć ogólny wniosek, że opalanie drewnem powoduje zysk ?
Napisano
Cytat

Jeśli wykonujesz dla siebie, masz niekumatego kierbuda, albo taniego figuranta, rób sobie co chcesz i jak chcesz - prawdopodobieństwo że kurnik się zawali bo kamień nie był wymiarowy jest znikome.

Równie dobrze możesz sobie wsypywać w kręcony przez siebie beton wszystko co znajdziesz wokół - tez budynek (w większości przypadków) wytrzyma.

Jeśli na ograniczeniu prędkości do 40km/h, swoim bolidem pokonujesz ten odcinek 80km/h, bo sąsiad tak jeździ, albo uważasz samodzielnie że zakaz jest dla frajerów - Twoja sprawa.

Tyle że w każdej z tych sytuacji nie mów, że jest to dozwolone, bo ludzie tak robią.
Ludzie także biją dzieci, kobiety, kradną, chleją i zabijają - drastyczne, ale prawdziwe.


Co do liczenia kosztów i "darmówek".
Na wsi mamy dom (zamieszkały, całoroczny), dom opalany jest (CO i CWU) drewnem - całkowicie za darmo, a nawet z niewielkim zyskiem, tak około 100zł rocznie. Czy z tego można wysnuć ogólny wniosek, że opalanie drewnem powoduje zysk ?



Pomijając deweloperów każdy buduje dla siebie i sam decyduje o przebiegu budowy, użytym materiale, ekipie budowlanej itd. Wnioski niech każdy sobie sam wysuwa.
Jak wchodzimy na opał w temacie fundamentów to znaczy, że już chyba wszystko zostało powiedziane.



Napisano
Pamiętaj PINB istnieje - to dla przypomnienia.

Ps. Jako przykład "darmówek" nie pasi Ci podany przykład ?
Proszę bardzo.
Koszt robocizny całej budowy domu = 0 zł. bo za darmo mam ekipę i cały sprzęt (budują w czasie "przestojów technologicznych").
Jedni mają za darmo rodzinę, inni firmę budowlaną. icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Ps. Jako przykład "darmówek" nie pasi Ci podany przykład ?
Proszę bardzo.
Koszt robocizny całej budowy domu = 0 zł. bo za darmo mam ekipę i cały sprzęt (budują w czasie "przestojów technologicznych").
Jedni mają za darmo rodzinę, inni firmę budowlaną. icon_biggrin.gif




Ekipa musi być bardzo zżyta z Tobą icon_smile.gif

Nie zmienia to faktu,że zmniejszyłeś koszta budowy domu o kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Pamiętam jak kilka lat temu cena pustaka max dochodziła do 7 zł a był okres,że widziałem po 2 zł. Dlatego nie sugeruje się żadnymi kosztorysami typu : stan surowy cena xxx.
Napisano
Cytat

Nie zmienia to faktu,że zmniejszyłeś koszta budowy domu o kilkadziesiąt tysięcy złotych.




Niestety nie ja - to był tylko przykład jak miarodajne są te "darmówki".
Nie mniej to prawda, tyle, że koszt został zmniejszony o dużo więcej, bo stałe upusty na materiały dla firm, są nieosiągalne dla indywidualnego inwestora.
Napisano
Cytat

Niestety nie ja - to był tylko przykład jak miarodajne są te "darmówki".
Nie mniej to prawda, tyle, że koszt został zmniejszony o dużo więcej, bo stałe upusty na materiały dla firm, są nieosiągalne dla indywidualnego inwestora.




Napisałem aby nie sugerować się obliczeniami, podałem tylko pewne rozeznanie tematu. Ceny przy budowie domu są zależne od wielu sytuacji.

Zgadzam się, że firma ma dostęp do tańszego materiału ale taka sytuacja - w roku 2008 cena pustaka wynosi 7 zł, firma dostaje go za 5. W roku 2010 pustak kosztuje 2 zł dla indywidualnego inwestora. Odpowiesz,że firma będzie go miała za 1.60 ale znowu dochodzi cena za usługę firmy a jak ktoś weźmie samodzielnego murarza a sam zostanie pomocnikiem ?

Więc nie można sugerować się tylko i wyłącznie czyimś przykładem. Jak jeden postawił dom za 100 tyś nie znaczy,że drugi zmieści się w tej samej kwocie albo na odwrót - może postawić go jeszcze taniej.
Napisano
Cytat

Więc nie można sugerować się tylko i wyłącznie czyimś przykładem.



A doczytałeś, że własnie o tym, cały czas piszę, mając na uwadze "darmówki" w kalkulacji (w tym przypadku kosztów wykonania fundamentów) ?
Napisano
Cytat

Wyrocznią nie są, każdy ma swoje zdanie na jakiś temat. Ale w przypadku kamieni w fundamencie mam podobne zdanie do tego forumowicza, to znaczy, że kamienie można stosować.
Chciałem podsumować naszą dyskusję na temat dodawania kamienia do fundamentu.
1. Nie ma żadnej normy lub zapisów w literaturze fachowej, która by stwierdziła, że kamienia do fundamentów nie można stosować i że powoduje on negatywne skutki. Jest wręcz przeciwnie, w cytowanej literaturze się o nim pisze, że można go stosować, zachowując odpowiednie warunki, co do kamienia i odległości.
2. Jeżeli chodzi o wielkość kamienia, który można wrzucić do gruntu, biorąc pod uwagę zapisy na stronie 230 podręcznika, który zacytowałeś, wielkość ta zależy od szerokości fundamentu w ziemii oraz rodzaju zastosowanego zbrojenia (wymiarów strzemion, ich odległości, ilość prętów zbrojenia), dla typowego projektu w naszym kraju (ława fundamenetowa 60cm szeroka, strzemiono o wymiarach 30x30cm, rozmieszczone co 30cm, zastosowanie 4 prętów) wielkość kamienia wynosi maksymalnie 20cm a nie 8cm.
3. Kwestię zastosowania kamienia każdy niech rozważy we własnym zakresie.

niestety znów nie masz racji. Z czystego swojego lenistwa (jestem urodzony w niedziele) nie zacytowałem wczoraj całej książki a nawet całej strony nr.230
No ale skoro jesteś aż tak zdeterminowany aby dowieźć swego, docytuje ciąg dalszy pkt.b ze str. 230
a mówi on że:
odległość między kamieniami a zewnętrznymi powierzchniami fundamentu, nie może być mniejsza niż 30cm.

Dodatkowo już jako ciekawostkę (bo tym razem dotyczy elementów nie zbrojonych) stronę wcześniej czyli str.229 pisze że:
-najmniejszy wymiar konstrukcji, w której układa się duże kamienie, nie może być mniejszy niż 1 metr.

Teraz widzisz, że to wszystko nie jest takie proste. Oczywiście ani Ty, ani ja nie musimy tego wiedzieć. Ja mam książki z których mogę się posiłkować. Ty nie. Ale to nic nie zmienia bo my nie musimy tego wiedzieć. Ale wiedzą o tym ludzie którzy Tobie, mi i innym robią projekty. Jeśli w projekcie nie ma, że można sobie wrzucić kamienie, to znaczy to że nie można. Ktoś kto to projektuje, zakłada że element będzie zrobiony zgodnie z projektem. Zakłada że kumaty kierownik nie pozwoli na coś takiego.

Niestety podejście Twoje, pokazuje dlaczego w budownictwie jest jak jest. Wciąż jest wielu partaczy, którzy robią źle "bo inni tak robią" i nic się nie dzieje.
Niestety czasem się dzieje, i wtedy jest kryminał i tragedia. A winne nie są kamienie, tylko takie podejście.
Napisano (edytowany)
Cytat

A doczytałeś, że własnie o tym, cały czas piszę, mając na uwadze "darmówki" w kalkulacji (w tym przypadku kosztów wykonania fundamentów) ?






Nie zmienia to faktu, że koszta wylania fundamentów i budowy całego domu, mogą się sporo różnić ( i nie mam tu na myśli butelek po winie jako zbrojenia:)) Edytowano przez Slav. (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

odległość między kamieniami a zewnętrznymi powierzchniami fundamentu, nie może być mniejsza niż 30cm.


Biorąc pod uwagę konkretnie tą książkę, którą zacytowałeś, użycie okrągłego kamienia 20cm w opisywanym przeze mnie fundamencie nie jest dopuszczalne i w tej kwestii nie miałem racji.
P.S. jeśli możesz zeskanuj mi całą stronę 230 z tej książki. Edytowano przez małymiki (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Jeśli w projekcie nie ma, że można sobie wrzucić kamienie, to znaczy to że nie można. Ktoś kto to projektuje, zakłada że element będzie zrobiony zgodnie z projektem. Zakłada że kumaty kierownik nie pozwoli na coś takiego.

Niestety podejście Twoje, pokazuje dlaczego w budownictwie jest jak jest. Wciąż jest wielu partaczy, którzy robią źle "bo inni tak robią" i nic się nie dzieje.
Niestety czasem się dzieje, i wtedy jest kryminał i tragedia. A winne nie są kamienie, tylko takie podejście.



Vega, nie sądzisz, że jest to, dla tego przypadku, "głos w puszczy" ?
Jego nie interesują zapisy w projekcie budowlanym (opis techniczny - dane konstrukcyjne budynku). Nie interesuje Go też jak powinien wyglądać, co najmniej poprawny, cykl budowania. Szuka tylko akceptacji dla własnych rozwiązań - i zapewne gdzieś znajdzie (nawet znam takie forum icon_cool.gif ).
Napisano
Cytat

Vega, nie sądzisz, że jest to, dla tego przypadku, "głos w puszczy" ?
Jego nie interesują zapisy w projekcie budowlanym (opis techniczny - dane konstrukcyjne budynku). Nie interesuje Go też jak powinien wyglądać, co najmniej poprawny, cykl budowania. Szuka tylko akceptacji dla własnych rozwiązań - i zapewne gdzieś znajdzie (nawet znam takie forum Array="" style="vertical-align:middle" Array alt="icon_cool.gif" border="0"> ).

zasadniczo nie wiem co myśleć. Nie wierzy w beton z betoniarni potwierdzony certyfikatem. Za to chwilę później podaje za przykład forumowicza, który sobie powtykał kamienie w fundament.
Ja już wcześniej pisałem że dyskusja tutaj to strata czasu. Niestety trzeba ten czas tracić, bo trzeba takie babole prostować. Choćby po to, żeby ktoś potem nie przeczytał wątku i nie doszedł do wniosku że może sobie nawalić w fundament kamieni zabranych "na roli".

A najlepsze jest to, że takie osoby jak malymiki potrafią napisać że w budownictwie jest partactwo, a sami się do jego rozpowszechniania przyczyniają.

Mam nadzieję że temat kamieni został wyczerpany. Biorąc pod uwagę rozmiary elementów do jakich można kamienie dodawać, możemy śmiało uznać że w budownictwie jednorodzinnym ta "technologia" JEST NIEDOZWOLONA.
Napisano
Cytat

Biorąc pod uwagę rozmiary elementów do jakich można kamienie dodawać, możemy śmiało uznać że w budownictwie jednorodzinnym ta "technologia" JEST NIEDOZWOLONA.


A co powiesz w takim razie na te kamienie ze zdjęcia (nie mówię to o tym mega dużym na pierwszym planie), tylko o tych pociętych (połupanych)? (przykładowy wymiar (5cmx29cmx29cm) ?

Jeszcze mam do Ciebie jedno pytanie: Jak myślisz, czemu autor tej książki, którą cytujesz nie napisał w 1 zdaniu:
Dodawanie kamienia do fundamentu jest całkowicie niedozwolone i zabronione, tylko opisuje warunki, jakie te kamienie muszą spełniać.

DSC01446.jpg

Napisano
Opierając się na cytatach, które przytoczyłeś z tej książki do tej pory jasno wynika (bynajmniej dla mnie), że stosowanie kamienia do fundamentu jest DOPUSZCZALNE pod pewnymi warunkami, które zacytowałeś.
Napisano
pod warunkami, które wykluczają użycie go w fundamentach domów jednorodzinnych a nawet wielorodzinnych. Oczywiście, jakiś wyjątek zawsze się znajdzie.

Dodam jeszcze od siebie, że ta książka jest dość wiekowa. Dziś gdy dostęp do cementów, betonów jest powszechny i bezproblemowy, nie rozpatrywałbym tego tematu w ogóle. To taka dyskusja o niczym. Dla mnie czysto hipotetyczna.
Napisano (edytowany)
Cytat

pod warunkami, które wykluczają użycie go w fundamentach domów jednorodzinnych a nawet wielorodzinnych. Oczywiście, jakiś wyjątek zawsze się znajdzie.


Z matematyki, cytatów z tej książki i zdrowego rozsądku ława fundamentowa powinna mieć szerokość >=65cm, wtedy użycie kamienia jest racjonalnie uzasadnione. Im szersza ława fundamentowa tym większe kamienie MOŻNA UŻYĆ..
Ciekawe co mówią inne pozycje z literatury fachowej na ten temat, szczególnie te współczesne.
dopisałem
I nie wiem czemu ciągle twierdzisz, że kamienie to partactwo, skoro jego stosowanie jest dopuszczalne, nawet przez literaturę fachową, również w budownictwie jedno czy wielorodzinnym (pod określonymi warunkami). Być może są jakieś przepisy, normy, badania, inne wpisy w literaturze fachowej lub w tej książce, którą cytujesz. które wykluczyłyby te kamienie definitywnie. Jak je podasz przyznam Ci rację. Edytowano przez małymiki (zobacz historię edycji)
Napisano
Ciekawi mnie jeszcze niezmiernie na jakiej podstawie autor tej książki cytowanej wyliczył te liczby, które cytowałeś, skąd się ta 1/3 szerokość fundamentu wzięła, a w szczególności ta odległość 30 cm od krawędzi wykopu (bo ona mocno ogranicza użycie większych kamieni). Czy przeprowadził jakieś badania, próby wytrzymałościowe, itp.
Napisano
Cytat

dopisałem
I nie wiem czemu ciągle twierdzisz, że kamienie to partactwo, skoro jego stosowanie jest dopuszczalne, nawet przez literaturę fachową, również w budownictwie jedno czy wielorodzinnym (pod określonymi warunkami).

musiałbyś wiedzieć jak pracuje ława fundamentowa, aby zrozumieć czemu tam jest potrzebny lity żelbet a nie beton wzbogacony kamieniami.
Ja wiem, będziesz się upierał, nawet wśród obwarowań które podałem, znajdziesz lukę, która potwierdzi że kamienie można używać celem zmniejszenia kosztów betonu.
Taki już jesteś. Ja na to nie poradzę nic.
Mogę za to z czystym sumieniem napisać, że w ŁAWĘ FUNDAMENTOWĄ NIE POWINNO DAWAĆ SIĘ KAMIENI ŻADNYCH. I to na zdrowy rozum, bez podpierania się literaturą fachową.

Cytat

Ciekawi mnie jeszcze niezmiernie na jakiej podstawie autor tej książki cytowanej wyliczył te liczby, które cytowałeś, skąd się ta 1/3 szerokość fundamentu wzięła, a w szczególności ta odległość 30 cm od krawędzi wykopu (bo ona mocno ogranicza użycie większych kamieni). Czy przeprowadził jakieś badania, próby wytrzymałościowe, itp.

wytłuszczone wbij sobie w głowę. Może jeśli nawet kamienie nie są zabronione, to na pewno nie poprawiają konstrukcji a nawet ją osłabiają.
Napisano

Dopuszczalne to jest tylko wtedy, kiedy spełnia wymagania projektanta, co do klasy betonu.
A klasa ta musi być zgodna z określonymi wymaganiami.

Należy również pamiętać o tym, że maksymalny wymiar ziaren kruszywa nie może być większy niż 63,0 mm, oraz przy spełnieniu:
1/3 najmniejszego wymiaru przekroju poprzecznego elementu,
3/4 odległości między prętami zbrojenia.

Podział i wymagania kruszyw stosowanych do produkcji betonu szczegółowo określa Polska Norma PN-EN 12620:2004 Kruszywa do betonu.
Graniczne krzywe uziarnienia kruszywa dla kruszyw o różnym maksymalnym wymiarze ziaren podane zostały w PN-88/B-06250 Beton zwykły.

Napisano (edytowany)
Cytat

możemy śmiało uznać że w budownictwie jednorodzinnym ta "technologia" JEST NIEDOZWOLONA.



Cytat

Mogę za to z czystym sumieniem napisać, że w ŁAWĘ FUNDAMENTOWĄ NIE POWINNO DAWAĆ SIĘ KAMIENI ŻADNYCH. I to na zdrowy rozum, bez podpierania się literaturą fachową.



Najpierw piszesz, że to niedopuszczalne, potem, że nie powinno się dawać żadnych kamieni a książka, którą cytujesz "mówi" jednak coś innego. Takie są fakty, ale Ty nie chcesz tego przyznać. W moim odczuciu podważasz po części zapisy tej książki, gdyż moim zdaniem gdyby autor chciał napisać, że kamień się kompletnie nie nadaje, to ujął by to w jednym zdaniu a nie pół strony albo i więcej pisał, jaki ten kamień ma być.

dopisałem
Cytat

to na pewno nie poprawiają konstrukcji a nawet ją osłabiają.


Czy cytowana przez Ciebie książka to potwierdza ? Edytowano przez małymiki (zobacz historię edycji)
Napisano
bo książka którą cytuję, bierze to zagadnienie dość ogólnie. Zważ na to, że fundament możesz robić nawet pod obornik, ogrodzenie. W takich przypadkach, które są "nieogarnięte" projektem budowlanym wraz z PzN, można dopuścić do świadomości użycie kamieni. Autor podaje, jak to zrobić aby nie spowodować sobie tym szkód.
Nikt o zdrowych zmysłach, budując dom nie wepcha sobie kamieni w ławy. Bo jeśli chce się oszczędzać na ławach, to po co budować dom?

Cytat

Czy cytowana przez Ciebie książka to potwierdza ?


tak, potwierdza. Nie umiesz czytać czy jak?
Napisano
Cytat

tak, potwierdza. Nie umiesz czytać czy jak?


W którym miejscu na stronie 230 tej książki jest zdanie, że kamień osłabia konstrukcję, bo ja o to pytałem, cytując Twoją wypowiedź. Może jest w innym miejscu tej książki?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Восстановление бампера автомобиля — это популярная услуга, которая позволяет вернуть заводской вид транспортного средства после небольших повреждений. Передовые технологии позволяют убрать сколы, трещины и вмятины без полной замены детали. При выборе между ремонтом или заменой бампера [url=https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22]https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22[/url] важно рассматривать уровень повреждений и экономическую рентабельность. Профессиональное восстановление включает выравнивание, грунтовку и покраску. Замена бампера требуется при критических повреждениях, когда реставрация бамперов нецелесообразен или невозможен. Стоимость восстановления варьируется от материала изделия, характера повреждений и типа автомобиля. Пластиковые элементы допускают ремонту лучше металлических, а современные композитные материалы требуют профессионального оборудования. Профессиональный ремонт продлевает срок службы детали и обеспечивает заводскую геометрию кузова. Охотно дам содействие, когда потребуется по вопросам Фольксваген поло замена заднего бампера - пишите в Telegram jje60
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...