Skocz do zawartości

Opory poszczególnych elementów wentylacji mechanicznej


Recommended Posts

Cytat

Witam!
Jakie są opory stałych elementów wentylacji mechanicznej, czyli czerpni, anemostatów, kratek, wymiennika, itp.

Kanały sobie policzyłem ale nie wiem jakie są te opory stałych elementów.

A można tak zrobić, żeby opór kanałów był praktycznie zerowy?
Np. rurami fi 400?




Co do takich elementów jak wymiennik, czerpnia czy anemostat, to o taką informację trzeba poprosić producenta/dystrybutora. Konstrukcje mogą być bardzo różne, a więc i opory zupełnie inne.
Natomiast opory złączek, kolan itp. dobiera się tradycyjnie z tablic (znaczenie ma np. średnica, kąt, gładkość ścianek), a teraz raczej korzysta z baz w programach obliczeniowych. Szanujący się producenci udostępniają takie "wtyczki" z charakterystyką swoich materiałów.
Instalację można zrobić i rurami fi 400 mm, ale w domu jednorodzinnym to bez sensu. Polecam do przeczytania ciekawy materiał z forum:
https://forum.budujemydom.pl/index.php?showtopic=11416

Tam (bliżej końca) jest mowa o doborze średnic i sposobie prowadzenia instalacji.
Swoją drogą zrobienie projektu, to zadanie dla uprawnionego projektanta (jak sama nazwa wskazuje), amator może narobić tu mnóstwo błędów, a potem się to na nim zemści i będzie kosztować o wiele drożej niż projekt.
Link do komentarza
Ano nic szczególnego, jeśli taka albo i jeszcze mniejsza będzie prędkość strugi powietrza wypływającego z kratki nawiewnej to nikt nie będzie mieć uczucia przeciągu. Panu TB zapewne chodzi o to, że przy małych prędkościach powietrze dłużej przebywa w kanale i ochładzasię (ew. ociepla) od jego ścianek, co nie koniecznie jest korzystne ze względu na straty energii. Ze względu na odczucia mieszkańców małe prędkości są z drugiej strony korzystne - przepływ jest cichszy i nie ma wrażenia przeciągów.
Link do komentarza
Cytat

A co się dzieje przy przepływie mniejszym niż 2m/sek?


Przepływ 2-5 m/sek jest najcichszy. Poniżej 2m/sek zaczyna się przepływ turbulentny. Ponieważ mowa jest o rekuperacji a dystrybucja jest często w strefie niskich temperatur, dlatego średnice kanałów nie powinny być zbyt duże ani zbyt małe. Zresztą już chyba wszystkie światowe firmy przeszły na elastyczne kanały 50/63/75mm …
Zalety :
Łatwiej montować
Większy komfort ( niższy poziom szumów)
Mniejsze straty ciepła
Link do komentarza
Cytat

A co się dzieje przy przepływie mniejszym niż 2m/sek?


W domu gdzie cenisz sobie cisze i spokój to predkośc max na kanale przed anemostatem nie powinna w żadnym przypadku przekraćąć 2m/sek predkości powyżej 4-6 śa zarezerwowane dla kanału głownego przy wentylatorze ,
takie są normy pozatym takie zachownie prędkości w kanale grarantuję cisze i spokój dla mnie instalatora ż nikt nie przyjdzie z reklamacją a dla inwestora że wydał full kasy i ma cisze ....
opan TB to chyba nie słyszał jak potrafi być upierdliwa pedkośc 5-6m/sek w kanale wylotowym ...szału mozna dostać słuchając 40-50db caly czas
Nawet na dyszach nawiewnych w halach sklepowyh nie przekraza sie predkości 5m/s żeby klienci nie uciekli ,
Link do komentarza
Cytat

W domu gdzie cenisz sobie cisze i spokój to predkośc max na kanale przed anemostatem nie powinna w żadnym przypadku przekraćąć 2m/sek predkości powyżej 4-6 śa zarezerwowane dla kanału głownego przy wentylatorze ,
takie są normy pozatym takie zachownie prędkości w kanale grarantuję cisze i spokój dla mnie instalatora ż nikt nie przyjdzie z reklamacją a dla inwestora że wydał full kasy i ma cisze ....
opan TB to chyba nie słyszał jak potrafi być upierdliwa pedkośc 5-6m/sek w kanale wylotowym ...szału mozna dostać słuchając 40-50db caly czas
Nawet na dyszach nawiewnych w halach sklepowyh nie przekraza sie predkości 5m/s żeby klienci nie uciekli ,


Już kiedyś pytałem co zdaniem TB powoduje turbulencje przy prędkości poniżej 2m/s i nie odpowiedział...
Link do komentarza
Cytat

Instrukcja - centrale montowane w Polsce od 1991 roku -
http://www.bursa.pl/wentylacja_old/str-14-...nt/KATALOG2.pdf
Skrzynka 8 x 60mm


I coś się uparł na tą firmę Bursa. To że jeden czy drugi tak robi to nie znaczy że jest to jedyna metoda. Są rózne podejścia do problemu i wszyscy projektanci nie wykonują projektów wg jednego schematu!
A Ty ciągle podajesz te same nazwy firm jakby to była wykładnia wszystkiego.
Link do komentarza
Cytat

W domu gdzie cenisz sobie cisze i spokój to predkośc max na kanale przed anemostatem nie powinna w żadnym przypadku przekraćąć 2m/sek predkości powyżej 4-6 śa zarezerwowane dla kanału głownego przy wentylatorze ,
takie są normy



Tak z czystej ciekawości - możesz je przytoczyć (te normy)?

Teoretycznie można zastosować wymagania bhp dla pomieszczeń „pracowniczych”, :
Cytat

Na wylotach z kratek nawiewnych prędkość powietrza powinna wnosić 1-2 m/s w pobliżu strefy przebywania ludzi oraz 3-4 m/s jeżeli strumień powietrza nie jest skierowany w kierunku częstego przebywania ludzi.

Na wlotach do kratek wyciągowych prędkość powietrza może wynosić 2-3 m/s w strefach częstego przebywania ludzi oraz 4-5 m/s w innych wypadkach.



ale biorąc pod uwagę definicję strefy przebywania ludzi - „strefa przebywania ludzi jest to część pomieszczenia do wysokości 2 m nad podłogą”, oraz fakt, ze kratki (anemostaty) znajdują się poza tą strefą (są wyżej) takie twierdzenie wydaje się bezzasadne.

Link do komentarza
O tych oporach...
Wstawcie sobie we wzory prędkość = ZERO
Co wychodzi?
Jakie wartości?
CO będzie przy prędkościach bliskich zero?

Taka uwaga:
Te wtyczki jak i te tablice, jak ich się interpretować nie umie, to sobie można wetknąć!

Dotyczą tylko jednego, szczególnego przypadku...

Adam M.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W tej chwili nie zrobię, bo teraz mnie tam nie ma. Wygięły się różnie - jedne w górę, inne w dół. Szczególnie jedna jest mocno wygięta i akurat to ta na środku całego domu. Jak położyłem poziomicę na kilku z nich to się za głowę złapałem.   > A jak zrobić równą podłogę? To proste, trzeba dawać podkładki. Listwy o dobranej grubości. Myślisz, że konstrukcja jest już na tyle "spokojna" po tak długim czasie schnięcia, że nie spowoduje ponownych ugięć i tym samym pękania podłogi lub sufitów?   Dach był montowany około 4 - 5 lat temu.
    • Zrób jakieś zdjęcia, bo nawet nie wiadomo w którą stronę się "wygły"i powiedz też kiedy dach był montowany.    A jak zrobić równą podłogę? To proste, trzeba dawać podkładki. Listwy o dobranej grubości.
    • Witam. Wykonałem drenaż opaskowy wokół domu podpiwniczonego. Rura czarna kaczmarek ciężki dren o średnicy 11cm, w obsypce żwiru 16-32 i to wszystko owinięte włókniną 150g o wodoprzepuszcalności 90L/min. Dren będzie zasypany płukanym piaskiem z 10-20 cm a dopiero na to dam grunt z wykopu (glina zmieszana z piaskiem). Na 3 ścianach dolna powierzchnia drenu jest poniżej górnej płaszczyzny ławy a co za tym idzie poniżej posadzki piwnicy. Problem pojawił się na ostatniej ścianie z uwagi że w ławie znajduje się rura kanalizacyjna 160 której górna krawędź znajduje się tylko ok 6 cm poniżej posadzki. Dodając do tego izolację reaktywną którą pokryta jest ta rura kanalizacyjna i to że rura drenażowa jest ułożona na niej więc z jakimś odstępem dylatacyjnym 1-2cm więc zbierać będzie zaledwie jakieś 2-3 cm poniżej posadzki w piwnicy, ale jak ułożyłem dren ze spadek 0,5% to wychodzi na to że po lewej stronie dren będzie powyżej posadzki w piwnicy. Ściany piwnicy są bardzo dobrze zaizolowane masą reaktywną aż po same ławy więc tu akurat bym się nie obawiał że będzie coś przeciekać, ale trzeba brać na poprawkę jakieś niedoskonałości i zastanawiam się teraz nad funkcjonalnością tego drenu znajdującego się powyżej posadzki. Bo jeśli to wszystko jest w podsypce żwirowej i poziom ewentualnej wody gruntowej się wyrówna to nawet przy tak ułożonej rurze drenarskiej woda powinna być odbierana z odcinka znajdującego się poniżej posadzki piwnicy prawda? Więc nie ma w zasadzie obaw że będzie stała w miejscu gdzie rura jest powyżej posadzki bo zleci po prostu do najniższego punktu tylko że będzie to zachodziło wolniej aniżeli miało by być ściągane przez rurę? Wiem że dren można układać nawet z bardzo małym spadkiem czy też nawet pionowo i wyrównująca woda znajdzie ujście do najniższego punktu, ale nie chce mi się już tego poprawiać. Poniżej na pomarańczowo rura drenarska, na czerwono obrys żwiru 16-32 we włókninie.     Druga sprawa jeśli na jednej ze ścian rura ma jakieś 1 cm, wzniesienia, czy w niektórych miejscach więcej to czy grozi to zamuleniem w tym miejscu? Jakieś zanieczyszczenia staną w tym miejscu i nie będą mogły trafić do studni osadnikowej? Dren jest elastyczny i podczas zasypywania jak się na nim nie stoi to potrafi się podnieść a kamień spod niego ciężko jest wyciągnąć, stąd takie fale.          
    • Mam jętki dość mocno wygięte w łuk. Różnica poziomu pomiędzy niektórymi to nawet 5cm. Możliwe, że więcej. Nad nimi ma być strych nieużytkowy. Drewno jest suche, bo leżało tak kilka lat. Czy jętki nadal mogą się mocno wyginać, nawet o kilka centymetrów, czy raczej już tak zostanie? Na ile to jeszcze może wciąż pracować? Powinienem teraz dążyć do wyrównania i wypoziomowania jętek np. za pomocą spinania ich poprzecznie robiąc kratownicę czy może lepiej już zostawić to tak jak jest i podczas montażu podłogi podkładać jakieś deski itp.? Niektóre z jętek "wiszą" nad ścianami działowymi, a inne dotykają - to wynika pewnie z tego, że niektóre się wygięły z biegiem czasu i tego, że chyba powinny być montowane nieco wyżej nad ścianami. No ale jest jak jest.   Zależy mi na dwóch rzeczach: - w miarę równej (żeby wiochy nie było) podłodze strychu - żeby sufity (g-k) w pomieszczeniach użytkowych nie pękały
    • Musiała od razu pęknąć czy się po prostu ugięła albo powstały jakieś mocne naciski punktowe? Ściany piwnicy stoją na grubej papie, najgrubsza jaka była, nie pamiętam ile mm ale wydaje mi się że to też mogło mieć wpływ. W żadnej że ścian nie ma słupa żelbetonowego. Zanim stawiałem ściany to szukałem po forach i wszyscy doradzali takie słupy właśnie żeby unikać rys na ścianach. Rys jest więcej na ścianach piwnicy, poniżej pokazane. Praktycznie na każdym łączeniu wewnętrznych ścian nosnych i narożnikach.    A ponadto tu gdzie zaznaczono na żółto to są raczej na pewno naciski/reakcje pionowe bo jest to narożne okno tarasowe bez słupa i w tym miejscu pewne dochodzi do dużych nacisków na ściany piwnicy.     
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...