Skocz do zawartości

Vitocal 160-a zastosowana inaczej...


vega1

Recommended Posts

Napisano
Zamierzam tej pompy użyć do ogrzewania domu. Niestety od miesiąca piszę do Viessmann-a z zapytaniem w jakiej temperaturze minimalnej te pompy mogą pracować. Napisałem już z kilka wiadomości ze strony i nic.
Zero odpowiedzi i zero kontaktu. A akurat tych parametrów w katalogach się doszukać nie mogę (chodzi o minimalną temperaturę powietrza zasysanego).
Może jest tu ktoś kto mi odpowie lub ma jakiś kontakt z kimś od "wiesia" bo ja już siły nie mam więcej pisać. Gdyby nie to, że ta pompa bardzo mi odpowiada ze względu na stosunkowo mały "zasys" powietrza to zrezygnował bym z tej marki z zasady, za olewanie jakim mnie raczą.
Napisano
Kolego,
na jaki adres pisałeś? Najlepiej do jakieś konkretnej osoby a nie na info@coś-tam czy kontakt@coś-tam. Ta pompa pracuje wg dokumentacji od +2stC do +35stC... - informacja jest w wytycznych projektowych - strona 10.
Pompy te są często pracują jedynie na powietrzu zewnętrznym - w razie problemów z wydajnością jest zintegrowana grzałka 1,5kW - no ale wiadomo, że grzałki używa się tylko w skrajych przypadkach.
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Kolego,
na jaki adres pisałeś? Najlepiej do jakieś konkretnej osoby a nie na info@coś-tam czy kontakt@coś-tam. Ta pompa pracuje wg dokumentacji od +2stC do +35stC... - informacja jest w wytycznych projektowych - strona 10.



bardzo Ci dziękuje kolego. Jeśli faktycznie ona pracuje już od +2 C' to jest to dla mnie doskonała wiadomość. Masz może linka do tej dokumentacji, tak bym sobie mógł przeglądnąć?

Dzięki i pozdrawiam
Napisano
Cytat

bardzo Ci dziękuje kolego. Jeśli faktycznie ona pracuje już od +2 C' to jest to dla mnie doskonała wiadomość. Masz może linka do tej dokumentacji, tak bym sobie mógł przeglądnąć?

Dzięki i pozdrawiam



Witam,
jestem konsultantem firmy Viessmann i prawdę mówiąc nie trafiło do mnie zapytanie od Pana, to znaczy o podobnej treści.. Może poda Pan swoje imię i nazwisko, to łatwiej mi będzie to sprawdzić.

Wytyczne projektowe pompy ciepła VITOCAL 160-A - link do pobrania pliku PDF:
http://www.viessmann.com/web/poland/PDF-90...pdf?OpenElement

Zastanawia mnie jedno, napisał Pan: "Zamierzam tej pompy użyć do ogrzewania domu."
VITOCAL 160-A służy wyłącznie do ogrzewania wody użytkowej. Do ogrzewania domu i ciepłej wody użytkowej należało by zastosować inną pompę ciepła, np. VITOCAL 300-A (jest to pompa ciepła powietrze/woda z modulowaną mocą grzewczą od 3 do 9 kW).

Proszę o kontakt mailowy lub telefoniczny:
Krzysztof Gnyra
tel. 602 231 407
e-mail: x_gnyk@viessmann.com
Napisano
sprawa wyjaśniona i rozwiązana. Przy okazji dziękuje panu Krzysztofowi Gnyra z firmy Viessmann za pomoc i wsparcie techniczne i merytoryczne.
Napisano
no cóż. Dostałem wszystkie interesujące mnie informacje. Pan od Viessmanna generalnie odradza. Zapodał wiele problemów łączących się z tą kombinacją, wskazał ewentualne drogi rozwiązań, ale oficjalnie trzeba powiedzieć że odradza takie rozwiązanie.

Wątpliwość budzi możliwości dostarczenia powietrza do pompy z okresie zimowym o odpowiedniej temperaturze, również to że pompa faktycznie jest nie przystosowana do podłączenia instalacji CO a zatem nie ma żadnych czujników sterowania ciepłem w mieszkaniu - ale tu można zastosować czujnik zewnętrzny. Również moc pompy może się okazać niewystarczająca.
No i przede wszystkim Vitocal 160 nie służy do ogrzewania domu tylko do przygotowania CWU. Nie ma się co czarować. Ja podejmuje ryzyko, i nie ma co oczekiwać że ktoś od Viessmanna mi będzie przyklaskiwał. Jak się uda, pochwalę ich pompę i markę, a jak się nie uda to będzie tylko moja wina. Jestem jednak zdeterminowany aby dojść z tym pomysłem do końca.
Napisano
A jak się nie uda... i Pan to opisze, to skomentują, że pisze albo konkurencja albo Brzęczkowski . Jak Pan zamontuje czujniki w każdym pomieszczeniu- przy Pana konstrukcji domu to konieczne! Pana dom przy zyskach z agd i rtv, światło osoby... i przy delikatnych poprawkach będzie potrzebował mniej ciepła niż traci zasobnik i cyrkulacja!
Napisano
Cytat

no cóż. Dostałem wszystkie interesujące mnie informacje. Pan od Viessmanna generalnie odradza. Zapodał wiele problemów łączących się z tą kombinacją, wskazał ewentualne drogi rozwiązań, ale oficjalnie trzeba powiedzieć że odradza takie rozwiązanie.

Wątpliwość budzi możliwości dostarczenia powietrza do pompy z okresie zimowym o odpowiedniej temperaturze, również to że pompa faktycznie jest nie przystosowana do podłączenia instalacji CO a zatem nie ma żadnych czujników sterowania ciepłem w mieszkaniu - ale tu można zastosować czujnik zewnętrzny. Również moc pompy może się okazać niewystarczająca.
No i przede wszystkim Vitocal 160 nie służy do ogrzewania domu tylko do przygotowania CWU. Nie ma się co czarować. Ja podejmuje ryzyko, i nie ma co oczekiwać że ktoś od Viessmanna mi będzie przyklaskiwał. Jak się uda, pochwalę ich pompę i markę, a jak się nie uda to będzie tylko moja wina. Jestem jednak zdeterminowany aby dojść z tym pomysłem do końca.


Właściwie trudno się dziwić. Pompa ciepła, która radzą zastosować jest kilkukrotnie droższa. Gdyby doradzali zastosowanie tańszej, to działaliby wbrew swojemu interesowi. Najchętniej do domów energooszczędnych sprzedaliby Vitotres 343 za ok. 40tys. zł, tylko, że to już się zupełnie nie kalkuluje.
Tak jak Ci napisał j-j, albo to będzie tanie rozwiązanie, albo nie warto iść w tym kierunku.
Napisano
a nie jest tanie? Gdyby się udało, to mam urządzenie grzewcze za 9 tysięcy. Pan T.B. proponuje prąd. Ale jakoś nie mogę uwierzyć że miałbym mniejsze rachunki. A może powiem inaczej. Jestem laikiem, i nie umiem sobie tego przeliczyć.
Niestety program który mi podałeś ( OZC ) przerósł mnie. Jeszcze będę go zgnębiał.
Napisano
a gdyby inaczej? Co by było, gdybym CO nie wpiął w wężownice pompy, tylko w normalny obieg? Zyskał bym spory bufor 285 litrów, a do wężownicy mógłbym wpiąć coś innego (ekopiec na pellet z obiegiem wodnym). Jakie zalety a jakie wady?

I przy tej okazji mam pytanie. Ile litrów wody się znajduje w obiegu przeciętnej podłogówki w domu koło 100-130 metrów? Wie ktoś?
Napisano
Cytat

Ile litrów wody się znajduje w obiegu przeciętnej podłogówki w domu koło 100-130 metrów? Wie ktoś?



Może samemu policzyć? icon_wink.gif

Wzór na objętość walca
V=Pi*r2*h
Gdzie:
r-promień wewnątrz rurki
h-długość instalacji
Napisano
trzeba by znać długość podłogówki, a ja takowej nie posiadam. Są osoby które na pewno wiedzą bo mają już podłogówkę. Nie chodzi mi o dokładną odpowiedź co do 0,5 litra icon_smile.gif . Wystarczy mi w przybliżeniu.
Napisano
Cytat

I przy tej okazji mam pytanie. Ile litrów wody się znajduje w obiegu przeciętnej podłogówki w domu koło 100-130 metrów? Wie ktoś?


Jeżeli podłogówka ma współpracować z pompą ciepła to wychodzi nawet 10m/1m2, czyli ok. 1000m. Przy energooszczędnym domu można dać mniej rurek ok. 500m, które zawierają ok. 50-60litrów (rurki PEXALU PEX 16/2).
  • 6 miesiące temu...
Napisano
Witam

Jestem użytkownikiem/administratorem tej pompy w mojej firmie.
Uważam, iż pomysł z ogrzewaniem C.O. tą pompą kompletnie mija się z celem. Prosta sprawa - poczytajcie w instrukcji obsługi jaką wydajność ma ta pompa - bodajże 1,54kW + 1,5 kW grzałka elektryczna a do centralnego ogrzewania montuje się piece gazowe o wydajności rządu 20-25kW na dom jednorodzinny ok 180mkw.
Te 1,5kW bez grzałki to tak średnio się sprawdza nawet przy dogrzewaniu wody. Jak nagrzeje te 300l to jest ok, ale jak ludzie zaczynają się prysznicować to temperatura wody dość szybko spada. Po kąpieli 5-6 ludzi sprzątaczka do mycia ma już letnią wodę.

Tak szczerze to się nie czarujmy 2kW to mają czajniki bezprzewodowe do grzania wody na kawę, a nie 1,5kW do grzania 300l wody.

Inna sprawa opłacalność - zakładając COP pompy 4,0 czyli 400Wat bierze otrzymujemy 1600W (25% energii el reszta z powietrza) to wychodzi cena 1kW ok 15groszy z tej pompy (60gr kWh /25% bo tyle zużywa pompa - reszta z otoczenia).
Cena 1kW z gazu na dzień dzisiejszy to ok 25groszy.

Tak więc na jednym kW jesteśmy 10 groszy do przodu. Teraz biorąc pod uwagę cenę pompy ok 15tyś dzielone przez 10gr to sami sobie odpowiedzcie ile to musi kW wyprodukować i czy nie zdąży się w tym czasie ta pompa rozłożyć na czynniki pierwsze zanim to się zwróci....

Pozdrawiam
Napisano
temat został porzucony. Dom będzie grzany niedużą glikolową pompą ciepła. Ten Vitocal jest faktycznie zbyt słaby aby podołał temu zadaniu. Mimo wszystko dziękuje za zainteresowanie.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...