Skocz do zawartości

Rekuperator i okna otwierane czy stałe?


ksm

Recommended Posts

Napisano

Zastanawiam się nad sensownością okien otwieranych przy zastosowaniu wentylacji mechanicznej.

1. Rekuperator montuje się dla tego, aby nie otwierać okna.
2. Opary z kuchni usuwa okap (układ otwarty) lub pochłaniać (układ zamknięty).
3. Okna stałe są tańsze i mają lepszy współczynnik przenikania ciepła niż okna otwieralne.

Z powyższego wynika brak sensu stosowania okien otwieranych w domach z wentylacją mechaniczną.
Oczywiście tylko na parterze, bo na piętrze okno otwierane zdecydowanie ułatwia proces mycia.

Jakie są wasze opinię, doświadczenia i rozwiązania?

Napisano
Cytat

Zastanawiam się nad sensownością okien otwieranych przy zastosowaniu wentylacji mechanicznej.

1. Rekuperator montuje się dla tego, aby nie otwierać okna.
2. Opary z kuchni usuwa okap (układ otwarty) lub pochłaniać (układ zamknięty).
3. Okna stałe są tańsze i mają lepszy współczynnik przenikania ciepła niż okna otwieralne.

Z powyższego wynika brak sensu stosowania okien otwieranych w domach z wentylacją mechaniczną.
Oczywiście tylko na parterze, bo na piętrze okno otwierane zdecydowanie ułatwia proces mycia.

Jakie są wasze opinię, doświadczenia i rozwiązania?



W kuchni chyba sie przyda bo jak coś porządnie przypalisz to lepiej i właczyć okap i otworzyć okno.
Napisano
Cytat

W kuchni chyba sie przyda bo jak coś porządnie przypalisz to lepiej i właczyć okap i otworzyć okno.


Kuchnia jest otwarta na salon (jest oddzielona barkiem). Od razu obok są drzwi na taras. Te można otworzyć i będzie taki przeciąg, że wszystko się wywietrzy w sekundę?

A co w sypialniach czy pomieszczeniach gospodarczych?
Napisano
Cytat

Kuchnia jest otwarta na salon (jest oddzielona barkiem). Od razu obok są drzwi na taras. Te można otworzyć i będzie taki przeciąg, że wszystko się wywietrzy w sekundę?

A co w sypialniach czy pomieszczeniach gospodarczych?



Ja mam zaplanowane na parterze wszystkie stałe poza kotłownią, kuchnią i wyjściem na taras, na pietrze oczywiście wszystkie rozwierane (bo jak umyć?)
Napisano
W wieżowcach i wysokościowcach wręcz wszystkie są stałe. Wyobrażacie sobie ile byłoby wypadków, gdyby były otwieralne - i tych nieszczęśliwych i celowych icon_sad.gif
Napisano
Fiksy czyli nie otwierane okna dają ogromne możliwości! Np. na parterze mamy drzwi na taras czy ogród i obok duże okno, praktycznie otwierane czy otwarte latem są tylko drzwi. Fiks pozwala na ustawienie na parapecie kwiatków ...zdjęć... Można roletę czy drewnianą żaluzje zamocować we wnęce okna a nie nad oknem... No i koszt...
Ostatnio coraz częściej spotykam połówki fiksów nawet na piętrze. Umyć je można gąbką na "kijku" przez otwieraną połówkę.
Napisano
Cytat

Ostatnio coraz częściej spotykam połówki fiksów nawet na piętrze. Umyć je można gąbką na "kijku" przez otwieraną połówkę.


Zgadzam sie z możliwością stosowania okien stałych na pietrze pod warunkiem że ktoś ma tyle kasy żeby wynająć firmę do mycia okien, bo propozycja gąbki na kiju jest dla akrobatów!
Napisano
Cytat

a ja nie do końca jestem za oknami typu fiks, przynajmniej nie wszędzie: pogadajcie ze strażakiem to dowiecie się dlaczego.


Do strażaków mam daleko icon_smile.gif To może po prostu napisz dlaczego?
Napisano
Cytat

Zgadzam sie z możliwością stosowania okien stałych na pietrze pod warunkiem że ktoś ma tyle kasy żeby wynająć firmę do mycia okien, bo propozycja gąbki na kiju jest dla akrobatów!


Zwróć uwagę, że T. Brzęczkowski napisał " kijku" a nie "kiju" Czyli na przedłużce 15-20 cm, a nie 50-100 cm - widzisz różnicę? Ja widzę icon_biggrin.gif
A co do strażaków - co tu pytać, oni mają toporki i im wszystko jedno, czy trzeba szybko wejść przez otwieralne, ale zamkięte okno, czy przez fiksa icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif
Ja w balkonowym oknie dwa lata temu też założyłem fiksa 150x150 cm i jestem, a także moja lepsza połowa zadowolony icon_biggrin.gif
Chodząc na spacerki po osiedlach zauważyłem, że takich okien jest bardzo dużo!
Napisano
Cytat

Zwróć uwagę, że T. Brzęczkowski napisał " kijku" a nie "kiju" Czyli na przedłużce 15-20 cm, a nie 50-100 cm - widzisz różnicę? Ja widzę icon_biggrin.gif



To sobie weź kijek 20cm i myj - powodzenia!
Napisano
Napisałem o fiksach, nie jako o obowiązku. Rozpatrzmy sprawę inaczej - chcemy mieć dom energooszczędny ( do 30kWh/m2 rocznie ) na okna mamy przeznaczona ściśle określoną kasę... i teraz jest wybór - wszystkie okna otwierane o współczynniku 2.2 W/m2 xK lub 50% fiksów i wszystko 0.8W/m2xK. Ja bym wybrał druga opcję.
Napisano
Cytat

Napisałem o fiksach, nie jako o obowiązku. Rozpatrzmy sprawę inaczej - chcemy mieć dom energooszczędny ( do 30kWh/m2 rocznie ) na okna mamy przeznaczona ściśle określoną kasę... i teraz jest wybór - wszystkie okna otwierane o współczynniku 2.2 W/m2 xK lub 50% fiksów i wszystko 0.8W/m2xK. Ja bym wybrał druga opcję.

No widzę, że jednak się Pan uczy. Dotychczas przy opisywaniu domu energooszczędnego zupełnie Pan pomijał temat okien i drzwi.
Co prawda tu także zatrzymał się Pan w rozwoju ładnych pare lat - współczesne otwierane okna do domów energooszczędnych mają U<1,5W/(m2K).

Ale oczywiście fixy przynajmniej w części okien to dobry pomysł.
Napisano
Fix'y nie sa zlym pomyslem, ale...
Maja i wady, ciezko jest myc takie okna, szczegolnie gdy nie sa male -trzeba wychodzic na zewnatrz domu i jakos sobie poradzic z wysokoscia. Niezaprzeczalnie maja lepsze wsp. niz okna otwierane a w szczegolnosci bez slupkow -tutaj juz moze byc problem ze szczelnoscia takiego okna poniewaz ich sztywnosc nie jest taka jak chociazby okien U/R ale ze slupkiem.
Sam mam jednego fix;a w jadalni ale w salonie w oknie 2,4x2,3 juz dalem srodkowe otwierane (delikatny wplyw zony icon_wink.gif ).
Latem mozna wentylacje wylaczac na jakis czas i miec swieze powietrze z zewnatrz. wiaze sie to z wiekszym zakurzeniem domu ale...

Pzdr.
Napisano
Cytat

No widzę, że jednak się Pan uczy. Dotychczas przy opisywaniu domu energooszczędnego zupełnie Pan pomijał temat okien i drzwi.
Co prawda tu także zatrzymał się Pan w rozwoju ładnych pare lat - współczesne otwierane okna do domów energooszczędnych mają U<1,5W/(m2K).

Ale oczywiście fixy przynajmniej w części okien to dobry pomysł.


Jest Pan w ogromnym ( jak zwykle błędzie) błędzie - nie od dziś piszę o standardzie izolacji…
Nie widział Pan tego?

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Jest Pan w ogromnym ( jak zwykle błędzie) błędzie - nie od dziś piszę o standardzie izolacji…
Nie widział Pan tego?

Widziałem, ale to Pan pisze o oknach otwieranych mających U=2,2W/(m2K):
Cytat

Napisałem o fiksach, nie jako o obowiązku. Rozpatrzmy sprawę inaczej - chcemy mieć dom energooszczędny ( do 30kWh/m2 rocznie ) na okna mamy przeznaczona ściśle określoną kasę... i teraz jest wybór - wszystkie okna otwierane o współczynniku 2.2 W/m2 xK lub 50% fiksów i wszystko 0.8W/m2xK. Ja bym wybrał druga opcję.

Okien o U=2,2W/(m2K) praktycznie nie ma już na rynku (no chyba, że na specjalne zamówienie).
Napisano
Cytat

Jest Pan w ogromnym ( jak zwykle błędzie) błędzie - nie od dziś piszę o standardzie izolacji…
Nie widział Pan tego?



A Pan Panie TB, jak zwykle manipuluje.

Natomiast ja, jak zwykle pytam, dlaczego Pan nie publikuje całości tego dokumentu ?

I jak zwykle prostuję.

Ta tabela jest tylko częścią składową dokumentu szwedzkiego BBR 2006 i pokazujące alternatywne rozwiązanie dla małego domu do 100m2, który nie spełnia wymogów w zakresie energii pierwotnej, czyli nie jest ogrzewany biopaliwem, solarami czy pompami ciepła. Druga kolumna dotyczy domów ogrzewanych tylko elektrycznością.
Napisano
Po co Pan znowu mąci nie czytając o co chodzi!
Pan Henryk napisał
Cytat

Dotychczas przy opisywaniu domu energooszczędnego zupełnie Pan pomijał temat okien i drzwi.

- Pokazałem wiec , że to nie jest prawdą - jakie wiec biopaliwa i 100m2???
Tabelka była publikowana, by pokazać jak nas Szwedzi gonią z izolacjami. Standardy 0.1W/m2 xK doradzamy nie od 2006 a od 1993!
Napisano
Cytat

Tabelka była publikowana, by pokazać jak nas Szwedzi gonią z izolacjami. Standardy 0.1W/m2 xK doradzamy nie od 2006 a od 1993!



I znów nie jest to prawda, bo prawo szwedzkie w tym zakresie, określa, że „U” ściany nie może być wyższe niż 0,5, a dom musi mieć określone zużycie energii pierwotnej, lub spełniać te wymagania określone w publikowanej przez Pana Tabeli i to tylko dla domu o powierzchni nie większej niż 100m2, w tym dla okien.



Nie jestem przeciwnikiem „grubego” ocieplania, czy też izolowania termicznego . Uważam, ze należy ocieplać i oszczędzać energię – różnymi sposobami.

Natomiast mój sprzeciw budzi podpieranie się, nawet w szczytnym celu, zwykłymi kłamstwami i notoryczną manipulacją.
Napisano
Cytat

Pokazałem wiec , że to nie jest prawdą

To niestety jest prawda. Nie chcę zaśmiecać tego Forum, ale mogę Panu podać dziesiątki linków do Pana wypowiedzi na temat domów energooszczędnych, gdzie pisze Pan o izolacji od gruntu, izolacji ścian i stropu oraz o wentylacji z odzyskiem ciepła oraz oczywiście, niecentralnym ogrzewaniu, ale ani słowem nie wspomina Pan o energooszcżędnych drzwiach, oknach, czy o szczelności całego budynku, które to elementy są w budynkach energooszczędnych bardzo istotnym elementem.
Dlatego uważam, że jest to krok w dobrym kierunku, tylko musi Pan się jeszcze doszkolić o parametrach współczesnej stolarki energooszczędnej.
Napisano
no to jako mieszkanka domu- bez rekuperatora za to z otwieranymi oknami:) o wadach braku rekuperatora pisałam już ale na szczęscie od paru tygodni mamy wiosnę. I od tych paru tyg gdybym miała rekuperator to bym go oczywiście wyłaczyła bo po co ma zużywac prąd? Albo bym ewentualnie właczała na noc. Całymi dniami okna są uchylone. W domu pachnie wiosną, czuje się lekki naturalny powiew, słyszy się ptaki. Ja się nie po to wyprowadzałam na przedmieścia żeby się zamyka w szklarni.....
Mam nie otwierane okna takie wąskie w wykuszu. Z zewnątrz myję je po prostu wychodząc z domu. Jeśli chodzi o piętro to oczywiście wszystkie się otwierają, akrobatą nie jestem....

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...