Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
Witam! Chciałem zapytać fachowców (bo "doradców" to mi nie brakuje a każdy mówi inaczej) jak prawidłowo powinien być wykonany dach z zastosowaniem płyt OSB. Chodzi mi konkretnie co i jak krok po kroku. Proszę mnie poprawić jeśli źle to sobie wyobrażam:

Patrząc od zewnętrznej strony całkowicie to widziałbym to tak:

1. Gont
2. Płyta OSB 15mm (krokwie co 60cm)
3. Folia paroprzepuszczalna przybita bezpośrenio na krokwie pod OSB (bez przerwy między OSB)
4. Izolacja (wełna mineralna 15cm) z dystansem od foli paroprzepuszczalnej zrobionej na deskach przybitych do krokwi i rozciągnięciu sznura pomiędzy nimi.
5. Paroizolacja przylegająca do wełny i zamontowana do krokwi.
6. Płyty wykończeniowe z karton - gipsu.

Nie wiem jak jest to dla czytających zrozumiałe bo jest to opis mojego wyobrażenia jeśli jednak będzie potrzeba spróbuję to narysować jak to widzęicon_smile.gif
Bardzo proszę o pomoc i podpowiedzi.
Napisano
Cytat

Witam! Chciałem zapytać fachowców (bo "doradców" to mi nie brakuje a każdy mówi inaczej) jak prawidłowo powinien być wykonany dach z zastosowaniem płyt OSB. Chodzi mi konkretnie co i jak krok po kroku. Proszę mnie poprawić jeśli źle to sobie wyobrażam:

Patrząc od zewnętrznej strony całkowicie to widziałbym to tak:

1. Gont
2. Płyta OSB 15mm (krokwie co 60cm)
3. Folia paroprzepuszczalna przybita bezpośrenio na krokwie pod OSB (bez przerwy między OSB)
4. Izolacja (wełna mineralna 15cm) z dystansem od foli paroprzepuszczalnej zrobionej na deskach przybitych do krokwi i rozciągnięciu sznura pomiędzy nimi.
5. Paroizolacja przylegająca do wełny i zamontowana do nadbitych listew
6. Płyty wykończeniowe z karton - gipsu.

Nie wiem jak jest to dla czytających zrozumiałe bo jest to opis mojego wyobrażenia jeśli jednak będzie potrzeba spróbuję to narysować jak to widzęicon_smile.gif
Bardzo proszę o pomoc i podpowiedzi.



Patrząc od zewnętrznej strony :

1. Gont
2. Papa podkładowa na welonie szklanym
3. PŁYTA OSB -3 grubość 18mm frez (krokwie co 60cm)
4. Izolacja (wełna mineralna 20cm) z dystansem 3cm od Płyt OSB zrobionej z listew przykręconych do Płyt OSB wzdłuż krokwi
5.Nadbicie na krokwie listew stosownie do gr.izolacj i rozciągnięciu sznura pomiędzy nimi.
6. Paroizolacja przylegająca do wełny i zamontowana do nadbitych listew
7. Ruszt co 40cm z profili stalowych C 60/30
8. Płyty z karton / gipsu.

Na całej długości dachu w kalenicy rozcięcie 6cm dachu oraz montaż gąsiorów wentylacyjnych do wentylowania Izolacji
Napisano
Generalnie nie ma jednej, prostej recepty na wszystko, każdy dach ma swoje niuanse. Wiele zależy też od jakości wykonania i jakości użytych materiałów.
Kolejność warstw najlepiej wykonanego i z dobrej jakości materiałów dachu, patrząc od strony zewnętrznej, powinna wyglądać tak:

1. Gont modyfikowany SBS, z elastycznym systemem klejenia na całej powierzchni gontu
2. Papa podkładowa dachowa modyfikowana SBS, z samoprzylepnymi zakładami
3. Płyta OSB lub równe, suche deski
4. Izolacja cieplna z dystansem minimum 3 cm od spodniej powierzchni poszycia dachu
5. Paroizolacja
6. Wykończenie wnętrza

Papa podkładowa na osnowie szklanej jest niezbędna przy małym nachyleniu dachu. Przy dachu bardziej stromym jest niezbędna na krawędziach nadokapowych, a zalecana na całej powierzchni dachu - należy brać pod uwagę ewentualne niedoskonałości montażu wierzchniego pokrycia.

Szczególnej staranności w przestrzeganiu zaleceń dostawcy wymaga obróbka koszy dachowych i kominów.
Folia paroprzepuszczalna używana jest jako substytut pełnego odeskowania pod pokrycia dachowe sztywne, jako zabezpieczenie przed skroploną parą wodną lub np. nawianym śniegiem. Nie ma potrzeby jej układania w przypadku pełnego poszycia deskami lub płytą OSB.

Pozdrowienia
  • 4 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Aby udzielić profesjonalnej porady należałoby zapoznać się z kształtem dachu. Rodzi się pytanie jaką funkcję spełnia folia wysoko paroprzepuszczalna dolegająca do płyty OSB? A no żadną! Więc jej stosowanie w takie konfiguracji nie ma merytorycznego uzasadnienia. Natomiast perfekcyjnie wykonany dach powinien wyglądać tak jak napisał kol. Cezary Jankowski. Wówczas folia pełni rolę wiatroizolacji (chroni izolację cieplną przed przewiewami) choć tak na prawdę przepływy powietrza pomiędzy izolacją cieplną a OSB (deskowaniem) są laminarne a nie burzliwe. Istotną rzeczą będzie dobór grubości kontłat zależny od długości połaci w celu uniknięcia dławienia przepływu. Bezwzględnie konieczne jest zagwarantowanie drożności szczeliny wentylacyjnej czyli wykonanie wlotów i wylotów powietrza. Przy odpowiednio dużym kącie nachylenia połaci podkład nie jest wymagany. Ja jednak zawsze polecam jego stosowanie. Oczywiście powinien być to podkład systemowy. Pozdrawiam.
Napisano
Cytat

Witam! Chciałem zapytać fachowców (bo "doradców" to mi nie brakuje a każdy mówi inaczej) jak prawidłowo powinien być wykonany dach z zastosowaniem płyt OSB. Chodzi mi konkretnie co i jak krok po kroku. Proszę mnie poprawić jeśli źle to sobie wyobrażam:

Patrząc od zewnętrznej strony całkowicie to widziałbym to tak:

1. Gont
2. Płyta OSB 15mm (krokwie co 60cm)
3. Folia paroprzepuszczalna przybita bezpośrenio na krokwie pod OSB (bez przerwy między OSB)
4. Izolacja (wełna mineralna 15cm) z dystansem od foli paroprzepuszczalnej zrobionej na deskach przybitych do krokwi i rozciągnięciu sznura pomiędzy nimi.
5. Paroizolacja przylegająca do wełny i zamontowana do krokwi.
6. Płyty wykończeniowe z karton - gipsu.

Nie wiem jak jest to dla czytających zrozumiałe bo jest to opis mojego wyobrażenia jeśli jednak będzie potrzeba spróbuję to narysować jak to widzęicon_smile.gif
Bardzo proszę o pomoc i podpowiedzi.



Ja mam tak

1. Gont
2. Fel’X Szybka Bariera SBS Hydroizolacja i wentylacja dachu skośnego
3. Płyty OSB
4. Między krokwiami sznurki
5. Wata Mineralna 15cm
6. Wata mineralna 5 cm
7. Profile do Karton Gipsu
7. Folia paraizolacyjna
8. Karton Gips


  • 4 lata temu...
Napisano
Cytat

Teoretycznie układ warstw prawidłowy, ale znacznie prościej będzie utworzenie pustki wentylacyjnej pod płytami OSB poprzez przybicie kontrłat. Wtedy wełna może przylegać do FWK, a w pobliżu kalenicy należy wstawić gonty wentylacyjne umożliwiające cyrkulacje powietrza w pustce między FWK i OSB.



Witam! Zmieniam dach na nowy i chciałbym się zorientować czy można dać pod blachę płyty OSB, a następnie pod to jeszcze ocieplenie wełną. Jakie są odnośnie tego zalecenia?
Napisano
Cytat

Witam! Zmieniam dach na nowy i chciałbym się zorientować czy można dać pod blachę płyty OSB, a następnie pod to jeszcze ocieplenie wełną. Jakie są odnośnie tego zalecenia?


Jeśli chcesz dać płyty OSB to musisz zadbać o warstwę wstępnego krycia - papa termozgrzewalna podkładowa.
Drugi warunek to wentylacja nad warstwą wstępnego krycia jak i pod deskowaniem z płyty OSB a nad warstwą ocieplenia.
Można to uzyskać nabijając na płytę kontrłaty a następnie łaty na których będzie mocowana blacha. Wentylację pod deskowaniem z płyty uzyskasz wykonując otwory wentylacyjne, osłonięte siatką wentylacyjną, w okapie z ujściem w otwartej kalenicy. Nad wełną a pod płytą zostaw pustkę wentylacyjną, której wysokość zależy od długości połaci. Płyty łącz na spinki H, które zapewniają dylatacje umożliwiające pracę deskowania pod wpływem temperatury.
Napisano
Cytat

Jeśli chcesz dać płyty OSB to musisz zadbać o warstwę wstępnego krycia - papa termozgrzewalna podkładowa.
Drugi warunek to wentylacja nad warstwą wstępnego krycia jak i pod deskowaniem z płyty OSB a nad warstwą ocieplenia.
Można to uzyskać nabijając na płytę kontrłaty a następnie łaty na których będzie mocowana blacha. Wentylację pod deskowaniem z płyty uzyskasz wykonując otwory wentylacyjne, osłonięte siatką wentylacyjną, w okapie z ujściem w otwartej kalenicy. Nad wełną a pod płytą zostaw pustkę wentylacyjną, której wysokość zależy od długości połaci. Płyty łącz na spinki H, które zapewniają dylatacje umożliwiające pracę deskowania pod wpływem temperatury.



Dziękuję bardzo za poradę!

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
    • Za wtyczkę jest 17.99. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Drogi jak cholera. 10 PLN to góra, którą dałbym za niego. Ale pod względem przekroju żył, przewód jest właściwy. Wtyczka też w porządku. Pytanie dodatkowe, ten piekarnik to przenośny czy część jakiegoś stacjonarnego urządzenia?. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...