Skocz do zawartości

Na czym domek rekreacyjny?


@borys

Recommended Posts

Napisano
Witam!
Chcę postawić domek letniskowy o pow. zabudowy ok.35mkw w technologii drewnianej, szkieletowej. Widziałem, że takie domki stawia się również po prostu na bloczkach betonowych. Wydaje mi się to za słabe, przynajmniej na moją działkę nad morzem.

Pomyślałem, że zamiast bloczków można byłoby wylać takie jakby słupki betonowe - tzn. wykpać na pewną głębokość, np.70-90cm, zaszalować i zalać betonem. Słupki byłyby o wymiarach np. 20x20cm i wysokości np. 100-120cm (czyli 70-90 w ziemi reszta nad ziemią). Te słupki rozstawiłbym na całej powierzchni zabudowy tak w odległościach od siebie ok. 80-100cm (taka szachownica).Dodatkowo chciałem w tych słupkach zalać gwintowane pręty za pomocą któych dodatkowo zakotwiłbym (przykręciłbym) konstrukcję.
W rozmowie, mój prawdopodobny wykonawca stwierdził, że i tak trzeba byłoby wylać ławy fundamentowe...
Moje pytanie jest takie: jeśli stawia się na betonowych bloczkach (one po prostu leżą na ziemi) to czy mój pomysł nie byłby dobry? Nie chcę wylewać całych ław, bo nie wiem co w przyszłości na tej działce będę robił...
Proszę o rady, i jak to wygląda z "konstrukcyjnego"(formalnego) punktu widzenia?
Pozdrawiam
Napisano
  Cytat

Witam!
Chcę postawić domek letniskowy o pow. zabudowy ok.35mkw w technologii drewnianej, szkieletowej. Widziałem, że takie domki stawia się również po prostu na bloczkach betonowych. Wydaje mi się to za słabe, przynajmniej na moją działkę nad morzem.

Pomyślałem, że zamiast bloczków można byłoby wylać takie jakby słupki betonowe - tzn. wykpać na pewną głębokość, np.70-90cm, zaszalować i zalać betonem. Słupki byłyby o wymiarach np. 20x20cm i wysokości np. 100-120cm (czyli 70-90 w ziemi reszta nad ziemią). Te słupki rozstawiłbym na całej powierzchni zabudowy tak w odległościach od siebie ok. 80-100cm (taka szachownica).Dodatkowo chciałem w tych słupkach zalać gwintowane pręty za pomocą któych dodatkowo zakotwiłbym (przykręciłbym) konstrukcję.
W rozmowie, mój prawdopodobny wykonawca stwierdził, że i tak trzeba byłoby wylać ławy fundamentowe...
Moje pytanie jest takie: jeśli stawia się na betonowych bloczkach (one po prostu leżą na ziemi) to czy mój pomysł nie byłby dobry? Nie chcę wylewać całych ław, bo nie wiem co w przyszłości na tej działce będę robił...
Proszę o rady, i jak to wygląda z "konstrukcyjnego"(formalnego) punktu widzenia?
Pozdrawiam

Rozwiń  

Bardzo fajny, a jednocześnie prosty pomysł icon_smile.gif
Napisano
tak myślę ,że prościej jest w tym przypadku ustawić domek na słupkach (papa na wierzchu) posadowionych na ziemi.W tym co proponujesz to normalne prace ziemne,a tak kładziesz słupki bądź trylinkę,poziomujesz,izlacja ,stawiasz domek(kotwisz) icon_biggrin.gif
Napisano
  Cytat

Tak nieśmiało sugeruję, że ta budowla, tak czy siak, podlega procedurze pozwolenia na budowę.

Rozwiń  
Dokładnie tak. W przypadku mniejszych domków zamiast pozwolenia na budowę będzie wymagane zgłoszenie w starostwie. Tak czy inaczej musi być określony sposób fundamentowania określony przez konstruktora z uprawnieniami, zwłaszcza jeżeli jest to w strefie silnych wiatrów.
Napisano
  Cytat

Dokładnie tak. W przypadku mniejszych domków zamiast pozwolenia na budowę będzie wymagane zgłoszenie w starostwie. Tak czy inaczej musi być określony sposób fundamentowania określony przez konstruktora z uprawnieniami, zwłaszcza jeżeli jest to w strefie silnych wiatrów.

Rozwiń  

Bo Wielki Brat musi wiedzieć wszystko o wszystkich! Dla ich dobra... oczywiście icon_mrgreen.gif
Napisano
Opowiem Wam o całej sytuacji tej mojej działki.
Nie ma tam planu zagospodarowania, więc:

najpierw decyzja o warunkach zabudowy, potem pozwolenie na budowę.

Tak zostałem poinformowany.Bez pozwolenia na budowę to ponoć ani rusz...
Podpowiedzcie teraz proszę:

jeśli tak to musi być to czy przy budowaniu będę musiał mieć kierownika budowy?

Domek ma być 5mx7m z poddaszem użytkowym, w konstrukcji drewnianej, szkieletowej.
Czy są jakieś zasady, że np. jak bym budował mniejszy domek to nie musiałbym mieć kierownika budowy - bo to by wychodziło, że kompletnie do wszystkiego potrzebny jest kierownik...?
Czy może to moje 5x7 mogę sobie sam postawić, jak już pozwolenie na budowę dostanę?
Jakie są tego zasady?
Dziękuję za odpowiedzi!
Pozdrawiam
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Witam wszystkich!!! właśnie szukam informacji na temat takiego domku i wiem tyle:
w zależności od planów zabudowy działki można postawić dom letniskowy o pow 25m kw - jeśli mamy działkę budowlaną albo o pow 35m kw jeśli mamy działkę siedliskową i na takie domy nie potrzebujemy pozwolenia na budowę ani planu budowy tylko wystarczy ten fakt zgłosić w urzędzie i to tam zapytać się czy można wybudować dom piętrowy czy musi być sam parter- z mojej ostatniej rozm telefonicznej dowiedziałam się że: "to zależy od interpretacji prawa w gminie....."
tak więc jak zwykle jesteśmy skazani na łaskę i jej brak......... icon_smile.gif icon_lol.gif icon_rolleyes.gif
jeśli ktoś będzie tak miły i napisze jak można zastąpić fundament pod takim domkiem na tzw fundament punktowy-słyszałam jeszcze o słupkach fundamentowych, ale totalnie nie wiem co to jest i co jaką odległość powinno być wkopane(???????) w ziemię(?), czy trzeba ją jakoś utwardzić????? i jeszcze jak przymocować dom, a właściwie jego podłogę kotwami do tych słupków, jakich kotew się używa to będę baaaaardzo baaaaaaaaaardzo wdzięczna icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif
Napisano
Szanowna Pani,

Co do fundamentu pod taki domek, należy go wykonać tak jak pod każdy dom, który ma stać stabilnie. Musi zatem spełniać odpowiednie wymogi i mieć odpowiednią nośność.

Co do fundamentów punktowych, to najpierw musimy mieć projekt domu, który chcemy pobudować. Następnie należy zebrać obciążenia, abyśmy wiedzieli jaki ciężar przypada na poszczególny punkt. Znając wytrzymałość gruntu, możemy zadecydować, czy wystarczy wykonać posadowienie na zasadzie stóp fundamentowych (dla mniejszych budowli), czy tzw. pali, wykorzystujących siłę nośną tarcia gruntu o ich płaszczyznę boczną (dla dużych i wysokich budowli).

Ponadto sam dom musi być tak zaprojektowany, aby mógł wytrzymać punktowe podparcie.

Dla domów z bali lub szkieletowych, proponowałbym jednak fundament w postaci płyty fundamentowej, posadowionej w odpowiedni sposób i wyliczonej dla konkretnych warunków gruntowych i konkretnego budynku, który chcemy na niej postawić. Jest to bardzo dobre rozwiązanie szczególnie dla terenów o wysokim poziomie wód gruntowych, gdzie wykonywanie „głębokich” fundamentów wiąże się z dużymi a co za tym idzie kosztownymi pracami ziemnymi. Mocowanie zaś do fundamentu najczęściej wykonujemy poprzez stalowe kotwy rozprężne, których długość i średnica zależy od obciążeń, które mają przenieść.

Dobrze wykonany projekt nawet małego domku, potrafi przynieść Inwestorowi sporo oszczędności w trakcie jego wykonywania.

Najtańsze zmiany zawsze są na papierze!

Mam nadzieję, że udało mi się odpowiedzieć na Pani pytanie.

Pozdrawiam

mgr inż. Krzysztof Wrąbel

Napisano
  Cytat

... totalnie nie wiem co to jest i co jaką odległość powinno być wkopane(???????) w ziemię(?), czy trzeba ją jakoś utwardzić????? i jeszcze jak przymocować dom, a właściwie jego podłogę kotwami do tych słupków, jakich kotew się używa [/b] to będę baaaaardzo baaaaaaaaaardzo wdzięczna icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif

Rozwiń  


wybudowałem domek gospodarczy na słupkach /zamiast fundamentów/
co ile słupki ? tak jak pisze przedmówca - to zalezy od wagi budynku, nosności gruntu i średnicy słupków
ja to zrobiłem "na oko" icon_wink.gif
na słupkach "rama - wieniec" i na tym murowałem ściany
kotwienia ramy do słupków nie było
ot lezy sobie luzem icon_biggrin.gif

jedyny problem to nornice /krety ?/ które mi włażą pod domek ...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
  Cytat

Witam!
Chcę postawić domek letniskowy o pow. zabudowy ok.35mkw w technologii drewnianej, szkieletowej. Widziałem, że takie domki stawia się również po prostu na bloczkach betonowych. Wydaje mi się to za słabe, przynajmniej na moją działkę nad morzem.

Pomyślałem, że zamiast bloczków można byłoby wylać takie jakby słupki betonowe - tzn. wykpać na pewną głębokość, np.70-90cm, zaszalować i zalać betonem. Słupki byłyby o wymiarach np. 20x20cm i wysokości np. 100-120cm (czyli 70-90 w ziemi reszta nad ziemią). Te słupki rozstawiłbym na całej powierzchni zabudowy tak w odległościach od siebie ok. 80-100cm (taka szachownica).Dodatkowo chciałem w tych słupkach zalać gwintowane pręty za pomocą któych dodatkowo zakotwiłbym (przykręciłbym) konstrukcję.
W rozmowie, mój prawdopodobny wykonawca stwierdził, że i tak trzeba byłoby wylać ławy fundamentowe...
Moje pytanie jest takie: jeśli stawia się na betonowych bloczkach (one po prostu leżą na ziemi) to czy mój pomysł nie byłby dobry? Nie chcę wylewać całych ław, bo nie wiem co w przyszłości na tej działce będę robił...
Proszę o rady, i jak to wygląda z "konstrukcyjnego"(formalnego) punktu widzenia?
Pozdrawiam

Rozwiń  


Witam. Czy moglby Pan napisać jak wykonć takie słupki betonowe?Jak to zaszałować? ( czy szałowac tylko część nad ziemią)?
Pozdrawiam
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
  Cytat

Witam. Czy moglby Pan napisać jak wykonć takie słupki betonowe?Jak to zaszałować? ( czy szałowac tylko część nad ziemią)?
Pozdrawiam

Rozwiń  

Dołączam się do pytania, jak wykonać takie słupki?

A także prosiłbym o radę. U mnie działka jest zlokalizowana na stoku. Mam 2 opcje:
1. zniwelować teren tworząc taras, na nim posadowić domek na słupkach równej wysokości,
2. nie niwelować, a wtedy słupki będą wystawać z ziemi na różną wysokość, w zależności od ukształtowania terenu. No i pod domkiem powstanie pusta przestrzeń, trójkątna w przekroju patrząc z boku domku.
Ja skłaniałbym się raczej ku opcji nr 2, bo po pierwsze - odpadają prace niwelacyjne i nie zaburza się naturalnego spływu wód opadowych (mogą sobie płynąć w dół stoku pod domkiem), a po drugie - może się przydać taki prześwit pod domkiem, na przykład w celu konserwacji podłogi od spodu. Ale z drugiej strony, czy wylanie takich wyższych słupków betonowych, sięgających nad poziom gruntu powiedzmy na 1 metr, nie sprawi trudności? I jak zapewnić, aby górna krawędź wszystkich słupków tworzyła idealnie poziomą powierzchnię?
Pozdrawiam Forumowiczów - Irek
  • 6 miesiące temu...
  • 1 rok temu...
  • 5 miesiące temu...
Napisano
  Cytat

Proponował bym zapytać tych co budują takie domki letniskowe,np.zadać takie zapytanie sprzedającemu na Allegro.pl
Oni najlepiej się orientuja na tych przepisach.

Rozwiń  


Tutaj byłbym bardzo ostrożny. Jeżeli osoba buduje takie domki, lub je sprzedaje, nie oznacza, że się na nich zna. Może buduje tak, bo jeszcze się nie zawaliło, albo bo przysłowiowy Pan Czesiu tak powiedział. Proponuję udać się do dobrego konstruktora, który fakt, troszkę skasuje, ale jest przynajmniej pewność, że wie co mówi.

Jeżeli chodzi o domy wielkości 35m2 na działce siedliskowej bez pozwolenia, to dla mnie nowość, sądziłem, że art. 29 ust 2. dokładnie mówi, że nie trzeba występować o pozwolenie na budowę (tylko zgłoszenie) na domek o powierzchni do 25m2. Do 35m2 tylko dla domków na Działkach Ogrodowych chyba.
  • 1 rok temu...
Napisano
Jeśli będzie to domek rekreacyjny, szkieletowy, to nie są tutaj wymagane potężne fundamenty. W większości wypadków można podłoże pod domek drewniany wykonaćz bloczków betonoowych. Oczywiście należy rozeznać się w warunkach gruntowych. Jeśli jest to stabilny twardy teren, wystarczy bloczki zagłębić na ok 30-40cm. Przy niejednorodnym podłożu, należy iść głębiej.
Napisano (edytowany)
  Cytat

Jeśli będzie to domek rekreacyjny, szkieletowy, to nie są tutaj wymagane potężne fundamenty. W większości wypadków można podłoże pod domek drewniany wykonaćz bloczków betonoowych. Oczywiście należy rozeznać się w warunkach gruntowych. Jeśli jest to stabilny twardy teren, wystarczy bloczki zagłębić na ok 30-40cm. Przy niejednorodnym podłożu, należy iść głębiej.

Rozwiń  


Głębokość na niespójnym terenie nie jest ważna .Ważniejsza jest szerokość.
Jeżeli wejdziesz w kopny śnieg w wysokich butach,to i tak bedziesz zapadał się w tym śniegu,ale jak wejdziesz w tzw.rakietach,to będziesz maszerował bez problemu.Głębokość fundamentu zależy od strefy przemarzania,Tutaj też ważne jest żeby wykonać stopę w ziemi szerszą,a filar słupa może być cieńszy.Uniwersalna taka głębokość to jest 50 cm.w ziemi+część naziemna,w zależności jak wysoko ma być wykonany podest.

Dadam jeszcze że taki domek nie może być większy bez zezwolenia jak 35m poza miastem i do 30 m w mieście,więc i ciężar takiego domku nie będzie duży,więc nie trzeba tutaj fundamentów jak pod dom. Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

Głębokość na niespójnym terenie nie jest ważna .Ważniejsza jest szerokość.
Jeżeli wejdziesz w kopny śnieg w wysokich butach,to i tak bedziesz zapadał się w tym śniegu,ale jak wejdziesz w tzw.rakietach,to będziesz maszerował bez problemu.Głębokość fundamentu zależy od strefy przemarzania,Tutaj też ważne jest żeby wykonać stopę w ziemi szerszą,a filar słupa może być cieńszy.Uniwersalna taka głębokość to jest 50 cm.w ziemi+część naziemna,w zależności jak wysoko ma być wykonany podest.

Dadam jeszcze że taki domek nie może być większy bez zezwolenia jak 35m poza miastem i do 30 m w mieście,więc i ciężar takiego domku nie będzie duży,więc nie trzeba tutaj fundamentów jak pod dom.

Rozwiń  


Zgadza się, szerokość to również ważny czynnik.
Co do rozmiarów domków - ROD w mieście czy poza - do 35m2 i 5m wysokości, pozostałe działki do 25m2, chyba, że rozbudowa działki siedliskowej na wsi - 35m2.
  • 2 miesiące temu...
Napisano
  Cytat

Jeśli będzie to domek rekreacyjny, szkieletowy, to nie są tutaj wymagane potężne fundamenty. W większości wypadków można podłoże pod domek drewniany wykonaćz bloczków betonoowych. Oczywiście należy rozeznać się w warunkach gruntowych. Jeśli jest to stabilny twardy teren, wystarczy bloczki zagłębić na ok 30-40cm. Przy niejednorodnym podłożu, należy iść głębiej.

Rozwiń  




Dzień dobry,
Mam prośbę, czy mógłby ktoś mi wyjaśnić co mam zrobić i jak żeby na takich bloczkach betonowych postawić 4 słupki drewniane na których chciałabym wokół drzewa zrobić mały podest dla dzieci (tak na wysokości max 1,5m i o promieniu 1metra od pnia drzewa (starej wysokiej wiśni)). Na takim podeście byłaby tylko barierka drewniana i nic więcej. Do podestu zrobiłabym dzieciom rampę a z drugiej strony zjeżdżalnię i to wszystko.
Tak więc nic ciężkiego.
Miałaby to być przeznaczone dla 2 dzieci max do 5lat.
Chcę zrobić taki punkt widokowy dla córci i synka, żeby mieli na te 2-3 lata, kiedy mieszkamy tu gdzie mieszkamy a że teraz dzieci są małe (syn ma 2,5miesiąca a córka 2,5roku) to by się zdążyli pobawić.
Aha...wszystko co się da, chcę zrobić bez użycia prądu, bo brak go na działce. Większość będę montować gwoździami, ale nie wiem jak zmontować taki podest na słupkach drewnianych z podłożem :(

a jak im się zabawa znudzi, to zabuduje to i zrobię domek na łopatę i grabie :)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...