Skocz do zawartości

domek chlebkiem pachnący:)


Recommended Posts

Napisano
Gratulacje Elutku icon_smile.gif nie mam do bulek formy, wszystko robie recznie; kwestia wprawy (nabytej przy formowaniu chlebow). te ze zdjec ukladalam na malej blasze, po upieczeniu trzeba je bylo odrywac, ale z racji, ze mialy ciasno, to rosly w gore, a nie rozlewaly sie na boki icon_biggrin.gif

no to przy okazji, bo oczywiscie mi umknelo icon_redface.gif

Zakwas

okolo 300 gram letniej wody
okolo 300 gram maki zytniej

pierwszego dnia mieszamy 100 gram maki z taka sama iloscia wody, odstawiamy w cieple miejsce na 48 godzin. po tym czasie dodajemy 60 gram maki i 60 gram wody, dobrze mieszamy, odstawiamy na 24 godziny. dodajemy 120 gram maki i 120 gram wody, mieszamy, odstawiamy na 24 godziny. po tym czasie zakwas jest gotowy icon_smile.gif

p.s.1 maka zytnia w zaleznosci od wielu czynnikow, potrafi chlonac rozne ilosci wody, dlatego nie da sie dokladnie sprecyzowac ile jej potrzeba. reguluj stosunek maka: woda, tak, zeby zakwas mial konsystencje zblizona do kwasnej smietany.
p.s. 2 jesli masz chlodno w domu, proces zakwaszania moze trwac dluzej. najlepsza temperatura do wzrostu zakwasu to 26- 30 stopni. ja mam w domu chlodno i dlatego trzymam zakwas w piekarniku z wlaczona zarowka.
p.s. 3 tak, mam na imie Ewa icon_biggrin.gif

powodzenia!!!
Napisano
solange - bardzo Ci dziękuję za wszelkie, jakże cenne, informacje icon_smile.gif

/a imię Ewa ładne jest, bardzo ładne... i wcale nie dlatego, że też je mam w dowodzie icon_mrgreen.gif icon_wink.gif /
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
solange - zaraz będę wkładała do pieca chlebek, ale czarno to widzę, jakiś rzadki jest,
nawet ślad nie pozostał po nacięciu żyletką, jak radziłaś... icon_rolleyes.gif

no i zakwasu multum mam, 3/4 dużego słoika, nie mam pojęcia co z nim zrobić?
tyle wyszło z tego przepisu, a na chleb potrzeba zaledwie 20 g icon_neutral.gif
Napisano
Cytat

no i zakwasu multum mam, 3/4 dużego słoika, nie mam pojęcia co z nim zrobić?
tyle wyszło z tego przepisu, a na chleb potrzeba zaledwie 20 g icon_neutral.gif



mozesz zrobic chleb zytni, w niektorych przepisach proporcje maka: zakwas wynosza 1:1. jesli nie lubisz typowo zytnich (ciemnych, gliniastych), to tu masz przepis na chleb mieszany http://www.chleb.info.pl/moje-chleby-recep...chleb-codzienny

opcja nr 2 to zasuszenie zakwasu (ale ja bym radzila najpierw podokarmiac troche, zeby zakwas nabral mocy):

aktywny zakwas rozprowadzasz cienka warstwa na blasze, wylozonej pergaminem. zostawiasz na okolo 2 dni, zeby sie calkowicie zasuszyl (na kamien). zeskrobujesz calosc, kruszysz, wsadzasz do sloika i w tej formie mozesz przechowywac nawet rok. pozniej, zeby go ozywic, wystarczy dolac letniej wody, by platy sie rozpuscily, dokarmic swieza maka i dalej postepowac jak ze zwyklym zakwasem (jak masz duzo zakwasu, to bierzesz tylko polowe, a reszte zostawiasz w sloiku).

ja taki zasuszony, wrzucam do blendera i mam "zakwasowy proszek" icon_smile.gif

no i gratulacje!!!!!!! biorac pod uwage fakt, ze pierwszy chleb jest zawsze najgorszy, to wroze Ci swietlana, wypiekowa kariere icon_lol.gif icon_wink.gif
Napisano
Cytat

no i gratulacje!!!!!!! biorac pod uwage fakt, ze pierwszy chleb jest zawsze najgorszy, to wroze Ci swietlana, wypiekowa kariere icon_lol.gif icon_wink.gif


bardzo dziękuję icon_lol.gif uczę się od mistrzyni... icon_smile.gif
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

watek troche umarniety, ale, ze jestem fanka domowego chlebka, to odswierzam icon_smile.gif zakwas posiadam. oczywiscie wlasnej produkcji, zaopatrzylam sie tez w kamien do pieczenia i kosze do wyrastania. jak odkopie fotki, to sie podziele.

do wszystkich "zlotych" rad dotyczacych zakwasu, dodam jedna: zakwas (a dokladniej drozdze) uwielbiaja serwatke, wiec jesli ktos produkuje wlasny twarog (no ja na przyklad icon_lol.gif) to mozna podlac nia zakwasik, wtedy buja jak szalony.




Solka ja się nie dziwię że na tym wygnaniu sama chleb pieczesz ten "ichny" jest jakby mało jadalny icon_biggrin.gif
  • 2 lata temu...
Napisano
Przyszłam, przyszłam, odkopuję! icon_biggrin.gif

Kilka osób prosiło mnie o przepis na chleb, który przywiozłam do Brennej. Dokładnego przepisu niestety nie mogę podać, bo od kilku lat robię chleby na czuja, ale bazą była notka pod tym adresem http://www.chleb.info.pl/moje-chleby-recep...ne/prosty-jasny

generalnie jeśli ktoś ma ochotę zagłębić się w tajniki wypieku domowego chleba to bardzo polecam podaną stronę. Znajdziecie tam wszystkie potrzebne informacje.
Napisano
Cześć

Dziękujemy za przepis, trzeba się będzie kiedyś do niego "przymierzyć"
a tym bardziej dziękujemy, że po polsku (a nie np. po duńsku icon_wink.gif )
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Przyszłam i przyniosłam


DSC01446.jpg



chleb żytni 70%



i taka refleksja odnośnie chleba. Mój bochenek; odrobinę większy od sklepowego waży 1800 gram. Co kupujemy w podobnej wielkości, jeśli ma 550 gram?
Napisano
Cytat

płacisz za powietrze



Może raczej za jeden z gazów cieplarnianych...
Napisano
Cytat

i taka refleksja odnośnie chleba. Mój bochenek; odrobinę większy od sklepowego waży 1800 gram. Co kupujemy w podobnej wielkości, jeśli ma 550 gram?


Przede wszystkim to kwestia zawartości wody w bochenku. U Ciebie widać, że trochę się jej zebrało od dołu formy (po wyjęciu od góry i prawie do połowy).
Skład też jest istotny, bo zwiększenie ilości m. pszennej (drobnej) pozwala na zwiększenie objętości/puszystości.


PS. Upiekłem 100 000 bochenków chleba, w tym 10 000 zakalców. icon_biggrin.gif
  • 1 rok temu...
Napisano

Cześć, 

mam takie pytanie, jak robicie, że chleb Wam nie wysycha ? 

Ja do tej pory robiłem chleb w prodziżu i wychodził zarówno chrupki, jak i miękki, elastyczny. Odkąd przerzuciłem się na piekarnik, wychodzi całkiem suchy. Eksperymentowałem z różnymi temperaturami, olejem, a takż e z grzaniem góra dół, sam dół itd.

Wychodzi mi tylko chleb zawijany na liściach chrzanowych, bo nie traci wilgoci. Nie wiem, czy to nie wina mojego piekarnika.

  • 3 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Восстановление бампера автомобиля — это популярная услуга, которая позволяет вернуть заводской вид транспортного средства после небольших повреждений. Передовые технологии позволяют убрать сколы, трещины и вмятины без полной замены детали. При выборе между ремонтом или заменой бампера [url=https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22]https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22[/url] важно рассматривать уровень повреждений и экономическую рентабельность. Профессиональное восстановление включает выравнивание, грунтовку и покраску. Замена бампера требуется при критических повреждениях, когда реставрация бамперов нецелесообразен или невозможен. Стоимость восстановления варьируется от материала изделия, характера повреждений и типа автомобиля. Пластиковые элементы допускают ремонту лучше металлических, а современные композитные материалы требуют профессионального оборудования. Профессиональный ремонт продлевает срок службы детали и обеспечивает заводскую геометрию кузова. Охотно дам содействие, когда потребуется по вопросам Фольксваген поло замена заднего бампера - пишите в Telegram jje60
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...