Skocz do zawartości

Komin - systemowy czy murowany???


Recommended Posts

Napisano
Witam, pytanie jak w temacie. Główny majster twierdzi, że najlepiej kupić gotowy system Schiedla albo Leiera zamiast murować z cegły. Argumentuje tym, że będzie szybciej i taniej. Będę miał 2 kominy, każdy o wysokości 7,3 metra, ogrzewanie gazowe i węglowe, więc jeśli murowany to konieczne wkłady. Jak myślicie ile cegieł poszłoby na takie dwa kominy i czy rzeczywiście koszt murowanego byłby większy? Czy to po prostu lenistwo mojego wykonawcy??
W sumie sam skłaniałbym się ku gotowemu systemowi, ale chciałbym zasięgnąć rady szerszego grona, z pewnością bardziej doświadczonego ode mnie.
A! I jeszcze za systemem przemawia gwarancja, nawet 30-letnia. Murowany - icon_smile.gif chyba żadnej...
Proszę o poradę!!
Pozdrawiam!
Napisano
Radziła Ci nie będę bo każdy musi robić tak jak jemu pasuje, ja mam 2 systemowe postawione w dwa dni, ale ja w ogóle nie brałam pod uwagę murowanego więc nie miałam żadnych problemów. Jeśli chodzi o koszty to za bardzo się nie orientuję jak wychodzi murowany, ale wiem jedno, że jak majster powie "wyjdzie drożej" to zrobi to tak, że wyjdzie drożej. icon_smile.gif
Pozdrawiam
Napisano
Do kotła gazowego faktycznie dochodzi Ci koszt wkładu. Koszt zależy w dużej mierze od ceny robocizny. Ile cegieł potrzeba możesz sam wyliczyć mając projektowane wymiary komina, cegła jest przecież standardowa. Podejrzewam, że do gazu systemowy być może będzie tańszy, do kotła węglowego już raczej nie. Innna sprawa to czas budowy - prefabrykacji nic tu nie przebije.
Napisano
jesli to komin do kominka albo do kotła gazowego to wiadomo ze systemowy natomiast do kotłowni weglowej koniecznie cegła a jesli mamy ryzyko ze z palenia drewnem ,ze bedzie sie rosił komin to dodatkowo wkład kamionkowy łaczony na silikon w celu robienia dystansów pomiedzy odcinkami ,taki komin zachowuje sie idealnie moze i kosztuje min 500zł za metr ale masz spokój na dziesiąąątki lat
w tej branzy nie ma ze jest tanio i dobrze ,dobrze musi kosztować i tyle
Napisano
Systemowy jest lepszy pod wieloma względami, jednak łatwo można go spieprzyć. Z reguły "budowlańce" robią to na odwal i trójnik montują za nisko. Potem się zakleja i wybija nowe wejście dla spalin.
Zastosuj komin systemowy, ale dopilnuj, żeby ten trójnik nie "wyszedł" za nisko. Nie warto go stawiać dla kotłów kondensacyjnych i z zamkniętą komorą spalania
Napisano
Cytat

Systemowy jest lepszy pod wieloma względami, jednak łatwo można go spieprzyć. Z reguły "budowlańce" robią to na odwal i trójnik montują za nisko. Potem się zakleja i wybija nowe wejście dla spalin.

Stanę w obronie "budowlańców". Łatwo tego typu zarzuty formułować przy montażu kotła, czyli na etapie stanu wykończeniowego. Komin stawia się na etapie stanu surowego, kiedy większość inwestorów nie ma jeszcze wybranego konkretnego kotła, ma wątpliwości co do warstw posadzki, a tym samym poziomu "zera" parteru, itp. Na pytanie na jakiej wysokości zostawić wlot do komina nie potrafi odpowiedzieć.
Dużo zależy więc od współpracy inwestora z projektantem - wtedy powstaje dopracowany w szczegółach projekt wykonawczy, który co prawda więcej kosztuje, ale te koszty zwracają się z nawiązką na etapie budowy.
Im mniej zmian w projekcie na etapie budowy, tym mniejsze ryzyko błędów.
Napisano
Cytat

jesli to komin do kotłowni to najlepiej wymurowac i miec spokój pod kazdym wzgledem ,sytemowe do kotła miałowego czy kopciucha sie nie nadają


A do kotła na eko groszek?
Napisano
Cytat

A do kotła na eko groszek?


tez moze byc murowany bez przeciwskazań ale do eko nie musimy isc az w taka inwestycje i wystraczy systemowy a nawet bedzie lepszy bo jakktos zle ustwai palnik to kondens ze s[alin nie bedzie reagował i przchodził przez sciany
Napisano
To mi ulżyło bo mam systemowy, a kocioł będzie na eko groszek, zresztą mój majster powiedział, że dla mnie taki będzie najlepszy i aż się wystraszyłam, że na czymś się nie zna, a jak na razie to wszystko robi super.
Napisano
Cytat

To mi ulżyło... a jak na razie to wszystko robi super.


Gratulować majstra.
Co do komina systemowego, to zawsze góruje nad murowanym, bo jest bardziej elastyczny pod względem spalin. A po zmianie kotła na inny, z wyjątkiem kondensacyjnego, zawsze jest lepszy, bo odporny na to i owo.

Cytat

jesli to komin do kotłowni to najlepiej wymurowac i miec spokój pod kazdym wzgledem ,sytemowe do kotła miałowego czy kopciucha sie nie nadają


Co to jest "kopciuch" ? Kto to robi, takie CÓŚ ?
Napisano
Cytat

Gratulować majstra.
Co do komina systemowego, to zawsze góruje nad murowanym, bo jest bardziej elastyczny pod względem spalin. A po zmianie kotła na inny, z wyjątkiem kondensacyjnego, zawsze jest lepszy, bo odporny na to i owo.


Co to jest "kopciuch" ? Kto to robi, takie CÓŚ ?


kopciuch to starsza wersja kotła miałowego i mozna nim palic wszytko i w kazdy s[posób od miału do drewna i smici mniedzy innymi dlatego w branzy sie pisze ze to kopciuch
a komin sytemowy nie jest lepszy pod kazdym wgledem bo przy miałowcu nie przezyje przy kopcuchu tym bardziej ,nadaje sie ewentulanie do eko lub kominka z płaszczem wodnycm
Napisano
Z pełną odpowiedzialnością polecam kominy systemowe do pieca gazowego, olejowego czy kominka z paleniem ciągłym,
mam komin schiedel rondo plus 200 do kominka-szybko solidnie z przewietrzaniem, wełna izolacyjna jest super i nic się złego nie dzieje.
do pieca mam turbo - czyli dla zassania powietrza z zewnątrz i wydalania spalin. komin jest w pełni super, wszystko dostajesz w komplecie, kratki redukcje, klej do wkładu kwasoodporny,
warto zainwestować w pokrywy betonowe
gorąco poleca i życzę trafnych decyzji.
pozdrawiam
Napisano
A mi pani architekt + kier. budowy powiedziała, że murowane są tańsze! Problem(cenowy) dla kominów systemowych i z pustaków wentylacyjnych pojawia się jeżeli, ktoś chce(a ja chcę) wykończyć komin nad dachem cegłą klinkierową.
Napisano
Cytat

kopciuch to starsza wersja kotła miałowego i mozna nim palic wszytko i w kazdy s[posób od miału do drewna i smici mniedzy innymi dlatego w branzy sie pisze ze to kopciuch
a komin sytemowy nie jest lepszy pod kazdym wgledem bo przy miałowcu nie przezyje przy kopcuchu tym bardziej ,nadaje sie ewentulanie do eko lub kominka z płaszczem wodnycm


Co to znaczy palenie wszystkiego? Boga, Policji i Straży Miejskiej się nie boisz? Nie wspomnę o Twoich bliskich i sąsiadach. Można za spalanie śmieci niezły mandat zapłacić.
Dlaczego komin systemowy nie przeżyje np, przy "miałowcu"?
Napisano
Cytat

A mi pani architekt + kier. budowy powiedziała, że murowane są tańsze! Problem(cenowy) dla kominów systemowych i z pustaków wentylacyjnych pojawia się jeżeli, ktoś chce(a ja chcę) wykończyć komin nad dachem cegłą klinkierową.


A to ciekawe bo ja będę miała wykańczany komin systemowy cegłą klinkierową i o żadnym problemie nie słyszałam, przynajmniej mój szefuńcio nic o czymś takowym nie mówił, no tak ale on się pracy nie boi. Przecież kominy murowane, też chyba wykańcza się klinkierówką i wtedy co problemu(cenowego) nie ma?!
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Co to znaczy palenie wszystkiego? Boga, Policji i Straży Miejskiej się nie boisz? Nie wspomnę o Twoich bliskich i sąsiadach. Można za spalanie śmieci niezły mandat zapłacić.
Dlaczego komin systemowy nie przeżyje np, przy "miałowcu"?


smieci papierowych odpadów drewnianych ,sortymentu miału i innych wegli kamiennych czy brunatnych
a co mędy z ze straży miejskiej mają do palenia papieru czy drewna ?? po psach niech sprzątają !!!!!!!!!
a z sąsiadami zyjemy w zgodzie
a systemowy nie wytrzyma bo gazy mogą rozsadzic tak delikatny komin,bo temp przy rozpalaniu moze byc bardzo wysoka i popeka od gwałtownych zmian temp ,bo sadza moze sie zapalic i napewno sie rozleci a przynajmniej popęka ,
Napisano
Cytat

smieci papierowych odpadów drewnianych ,sortymentu miału i innych wegli kamiennych czy brunatnych
a co mędy z ze straży miejskiej mają do palenia papieru czy drewna ?? po psach niech sprzątają !!!!!!!!!
a z sąsiadami zyjemy w zgodzie
a systemowy nie wytrzyma bo gazy mogą rozsadzic tak delikatny komin,bo temp przy rozpalaniu moze byc bardzo wysoka i popeka od gwałtownych zmian temp ,bo sadza moze sie zapalic i napewno sie rozleci a przynajmniej popęka ,


Nawet z ceramicznym wkładem żaroodpornym?
Pytam tylko z ciekawości bo "kopciucha" na pewno nie zainstaluję.
Napisano
Cytat

Nawet z ceramicznym wkładem żaroodpornym?
Pytam tylko z ciekawości bo "kopciucha" na pewno nie zainstaluję.


no ceramicznym własnie ten wkład jest tak delikatny ,wystepują w nim naprezenia i pęka
Napisano
Tradycyjny murowany ma w przypadku kominka tę zaletę, że działa jak akumulator ciepła. Ponadto grzeje jeszcze swoją powierzchnią, w salonie to nie do pogardzenia.
Oczywiście w przypadku kotła i komina w kotłowni takie cechy są nam niepotrzebne.
Napisano
Jakieś brednie, kolego. Nie ma kominów odpornych na zapalenie sadzy, a jeżeli już, to modlić się.
Jednak uważam, że lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli: co najmniej 2 razy w roku wzywać kominiarza na dach (prawo mówi o 4 wizytach), żeby "poszturał" nieco miotełką
Napisano
Cytat

Jakieś brednie, kolego. Nie ma kominów odpornych na zapalenie sadzy, a jeżeli już, to modlić się.
Jednak uważam, że lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli: co najmniej 2 razy w roku wzywać kominiarza na dach (prawo mówi o 4 wizytach), żeby "poszturał" nieco miotełką



W końcu po to mamy kominiarzy, by czyścili kominy icon_smile.gif To przede wszystkim kwestia własnego bezpieczeństwa - pożar sadzy może się skończyć tragicznie. Temperatury są takie, że jeśli nawet komin "nie przepuści" pożaru dalej, to i tak będzie na tyle uszkodzony, że trzeba go będzie rozebrać i postawić nowy.
  • 8 miesiące temu...
Napisano
Nie wiem czy znajdę tu odpowiedź, ale potrzebuję pomocy. Będę robił w domu ogrzewanie z pieca CO i jednocześnie będzie on podgrzewał wodę (np do kąpieli). mam dylemat bo w sobotę zalałem strop i zostawiłem dziurę w nim 53/53. Projekt przewiduje komin schiedla 48/50 ale takiego nie mogłem znaleźć a w ogóle to chciałbym porównać ceny z innymi kominami. wyjscie z pieca ma być fi 140. komin będzie czterolukowy ( w tym jeden dymny i trzy wentylacyjne. )chciałbym zeby mi ktoś pomógł dobrać odpowiedni komin do moich potrzeb a za razem rzeby nie był za drogi mieszcząc się w tym otworze. zależałoby mi zeby komin był jak najbardziej prostokątny bez żadnych "zębów" Jeśli jest ktoś kto mógłby mi pomóc to byłbym bardzo wdzięczny.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...