Skocz do zawartości

Płyty OSB czy GK


Recommended Posts

Napisano
OSB jest 2 x droższe niż płyta G-K: płyta OSB o grubości 12 mm kosztuje około 44 zł a płyt G-K o około 20 zł. Jak powiedział rambud na podłogi jak najbardziej a na sufity jest to nieracjonalne.
Napisano
Ale OSB jest twardsze od płyt GK, a czasami ta cecha jest ważna. icon_smile.gif Ekonomicznie już wiem... porażka. A jak z warunkami technicznymi takiego eksperymentu?
Napisano
Cytat

Ale OSB jest twardsze od płyt GK, a czasami ta cecha jest ważna. icon_smile.gif Ekonomicznie już wiem... porażka. A jak z warunkami technicznymi takiego eksperymentu?



Technicznie jest to wykonalne tylko jedno jedyne choć zasadnicze pytanie :
Jaki jest bezpośredni cel aby przykręcać OSB jako zabudowa ścian ?
Napisano
Cytat

Potrzebne są ściany, które są twardsze od GK. Nie upieram się przy płytach OSB. Ale w takim razie co innego?



Alternatywą mogą być podwójnie przykręcane płyty Karton-gips na krzyżowy zakład. Wtedy i twardo i mocno.
Napisano
Cytat

Alternatywą mogą być podwójnie przykręcane płyty Karton-gips na krzyżowy zakład. Wtedy i twardo i mocno.


...i jest tak samo drogo jak z OSB, tylko dwa razy więcej pracy icon_wink.gif
Napisano
Cytat

Technicznie jest to wykonalne tylko jedno jedyne choć zasadnicze pytanie :
Jaki jest bezpośredni cel aby przykręcać OSB jako zabudowa ścian ?


OSB jest do odzyskania w razie remontu lub przebudowy. Spróbuj zrobić to samo z GK.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

A ciekawe jak później wykończyć te płyty OSB? Bo przecież jak się je pomaluje to będą wyglądać koszmarnie icon_sad.gif


Ja to robię tak: płyty przykręcam zostawiając między nimi szczeliny ok.1cm, wypełniam je pianą, po ścięciu nadmiaru piany przybijam takerem siatkę elewacyjną, na to grunt, na końcu szpachlowanie.
Napisano
Cytat

Ja to robię tak: płyty przykręcam zostawiając między nimi szczeliny ok.1cm, wypełniam je pianą, po ścięciu nadmiaru piany przybijam takerem siatkę elewacyjną, na to grunt, na końcu szpachlowanie.


Wow! Gotowy przepis icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Ja to robię tak: płyty przykręcam zostawiając między nimi szczeliny ok.1cm, wypełniam je pianą, po ścięciu nadmiaru piany przybijam takerem siatkę elewacyjną, na to grunt, na końcu szpachlowanie.



A mógłbyś podać czym gruntujesz te płyty przed szpachlowaniem ? Z góry dzięki za odpowiedź
Napisano
Cytat

A mógłbyś podać czym gruntujesz te płyty przed szpachlowaniem ? Z góry dzięki za odpowiedź


Ostatnio głęboko penetrujący Cekol. A na podkład szary Nida Gips.
Napisano
Cytat

Czyli jest nas dwóch icon_smile.gif Chciałoby się powiedzieć jak jeden mąż icon_mrgreen.gif


Sorry panowie, ale nie rozumiem pytania... O jakie wykończenie chodzi? Co na podkład? Co chcecie: gładź, fakturę, tapetę - co kto lubi.
Napisano
Nie, nie... icon_smile.gif Nieporozumienie icon_smile.gif To nie było pytanie, tylko stwierdzenie. Bo z całego tematu najważniejsze wydały mi się właśnie uwagi o tym, jak wykończyć płytę. Moim zdaniem są bardzo cenne, ponieważ w wielu miejscach w necie ludzie pytają o to, a odpowiedzi były (tam gdzie byłem) nieszczególne icon_smile.gif Twoja była pierwszą konkretną jaką spotkałem.
Napisano
Cytat

Nie, nie... icon_smile.gif Nieporozumienie icon_smile.gif To nie było pytanie, tylko stwierdzenie. Bo z całego tematu najważniejsze wydały mi się właśnie uwagi o tym, jak wykończyć płytę. Moim zdaniem są bardzo cenne, ponieważ w wielu miejscach w necie ludzie pytają o to, a odpowiedzi były (tam gdzie byłem) nieszczególne icon_smile.gif Twoja była pierwszą konkretną jaką spotkałem.


Małe uzupełnienie... Niekiedy można kupić płyty OSB z felcem i wtedy pianowanie na takich łączeniach można sobie darować.
Napisano
Cytat

Ja to robię tak: płyty przykręcam zostawiając między nimi szczeliny ok.1cm, wypełniam je pianą, po ścięciu nadmiaru piany przybijam takerem siatkę elewacyjną, na to grunt, na końcu szpachlowanie.


Jak się domyślam to szpachlowanie gipsem, który na podłoża drewniane nie nadaje się. Jeśli już, to zrobiłbym tak:
1. gruntowanie dobrym preparatem
2. zatopienie siatki (np takiej do ociepleń) w zaprawie nadającej się do podłoży drewnianych (najpierw zaprawa, siatka, zaprawa - nie przybijanie siatki do OSB)
3. szpachlowanie jednokrotne zaprawą j.w.
4. gruntowanie
5. szpachlowanie gładzią gipsową

ciekawym co z odpadami z OSB, które to nijak się ma wymiarowo do technologii budowy lekkich ścian działowych
Napisano
Cytat

Małe uzupełnienie... Niekiedy można kupić płyty OSB z felcem i wtedy pianowanie na takich łączeniach można sobie darować.


to są płyty OSB na pióro-wpust, podłogowe, dostępne w każdym markecie
Napisano
Cytat

Jak się domyślam to szpachlowanie gipsem, który na podłoża drewniane nie nadaje się. Jeśli już, to zrobiłbym tak:
1. gruntowanie dobrym preparatem
2. zatopienie siatki (np takiej do ociepleń) w zaprawie nadającej się do podłoży drewnianych (najpierw zaprawa, siatka, zaprawa - nie przybijanie siatki do OSB)
3. szpachlowanie jednokrotne zaprawą j.w.
4. gruntowanie
5. szpachlowanie gładzią gipsową

ciekawym co z odpadami z OSB, które to nijak się ma wymiarowo do technologii budowy lekkich ścian działowych


1.zdaje się, że w opisie wyżej nadmieniłem o gruntowaniu.
2. "siatka do ociepleń" to nic innego jak siatka elewacyjna, przybijam ją po to aby i jej dostało się trochę gruntu, a poza tym łatwiej jest nad nią "zapanować" w miejscach przejścia na boczne ściany lub sufit.
3. szary Nida Gips stosuję na podkład dlatego, że jest twardy, elastyczny i nie wymaga gruntowania przed położeniem gładzi.
Sposób ten wymyśliłem i wypraktykowałem metodą prób i błędów.
I jeszcze dodam że, felc jest potocznym określeniem połączenia na pióro i wpust.
Napisano
Cytat

1.zdaje się, że w opisie wyżej nadmieniłem o gruntowaniu.
2. "siatka do ociepleń" to nic innego jak siatka elewacyjna, przybijam ją po to aby i jej dostało się trochę gruntu, a poza tym łatwiej jest nad nią "zapanować" w miejscach przejścia na boczne ściany lub sufit.
3. szary Nida Gips stosuję na podkład dlatego, że jest twardy, elastyczny i nie wymaga gruntowania przed położeniem gładzi.
Sposób ten wymyśliłem i wypraktykowałem metodą prób i błędów.
I jeszcze dodam że, felc jest potocznym określeniem połączenia na pióro i wpust.


Ode mnie 99,5% zaufania icon_smile.gif
  • 4 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Pomysł bardo dobry, a co do gruntu to najlepiej quartz grunt, po wyschnięciu jest szorstki, zwiększa przyczepność i nadaje się do gruntowania płyt OSB.


O! I pojawiła się kolejna nazwa produktu, którą warto zapamiętać icon_smile.gif
  • 4 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
  • 5 miesiące temu...
Napisano
A co byście powiedzieli na nałożenie tapety z włókna szklanego na OSB?
Przygotowanie polegałoby na uzupełnieniu szczelin akrylem, a miejsca gdzie występują wkręty zaszpachlować.
Pytanie z mojej strony brzmi: Czy przed nałożeniem kleju do tapet należy zagruntować powierzchnie płyt ( jeżeli tak to jakim preparatem)??? Czy struktura OSB zostanie skutecznie zakryta ??

Z góry dziękuje za wyrażane opinie icon_smile.gif
Napisano
Cytat

A co byście powiedzieli na nałożenie tapety z włókna szklanego na OSB?
Przygotowanie polegałoby na uzupełnieniu szczelin akrylem, a miejsca gdzie występują wkręty zaszpachlować.
Pytanie z mojej strony brzmi: Czy przed nałożeniem kleju do tapet należy zagruntować powierzchnie płyt ( jeżeli tak to jakim preparatem)??? Czy struktura OSB zostanie skutecznie zakryta ??

Z góry dziękuje za wyrażane opinie Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_smile.gif">



A co z  niepalnością na poddaszu bo karton gips ma jakąś, a osb ????????
Napisano
Cytat

- stopień palności (ogniochronności)- wcześniej- kiedy obowiązywała Norma Polska- to płyta OSB 3 i OSB 4- miały Klasyfikację Ogniową jako produkt trudnozapalny.

Obecnie obowiązuje norma europejska EN 13501-1 i zgodnie z tą normą płyta OSB ma Klasyfikację Ogniową Ds2-d0.

Ze strony



 Ds2 -Czyli łatwo zapalne /wydzielanie dymu/

 d0 -nie występują spadające krople/cząstki w czasie 10 min. 

Czyli nie zbyt ciekawie się to prezentuje. 
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

W końcu deski w deskowaniu też są łatwopalne Array="" style="vertical-align:middle" Array border="0" alt="icon_mrgreen.gif">:



Czyli podsumowując  dając ,OSB ,krokwie, deski ,wyjdzie niezłe ognisko ?.
Napisano
Witam,
Chciałbym odnieść się ogólnie do niektórych wypowiedzi dając pod rozwagę szanownych kolegów niektóre pomysły.
Moim zdaniem na postawione na początku pytanie
"Czy płyty OSB są rozsądną alternatywą dla płyt GK jeśli chodzi o wykończenie poddasza"?
najkrótsza odpowiedź brzmi - nie.

Przede wszystkim należy zadać sobie pytanie: po co?
Gdyby miało to większy sens już od dawna mielibyśmy taka technologię w ogólnym użyciu, już firmy produkujące OSB by się o to postarały.

Czy płyty g-k są takie słabe że jest sens zastępować je czymś mocniejszym?
Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że w większości biur, sklepów, kin, teatrów, hal sportowych i innych tego typu miejsc za przeproszeniem publicznych mamy ściany i sufity z płyt g-k. I jakoś nic się nie dzieje a tu zastanawiacie się nad wzmocnieniem ścian czy poddasza we własnym mieszkaniu. No może, jeżeli ktoś tak po kolacji zwykł sobie poszaleć z młotkiem po mieszkaniu. Radzę wtedy uważać na okna, łatwiej je uszkodzić niż płyty g-k.

Firmy produkujące płyty g-k oferują tzw systemy suchej zabudowy, czyli dokładnie określone konstrukcje z profili stalowych, wełny mineralnej i płyt g-k które były przebadane w ITB i mają określone parametry:
Sztywność, nośność (bzdurą jest opinia, ze na ścianach z g-k nie można powiesić szafek kuchennych), odporność na uderzenia (hale sportowe, są takie ściany g-k, które mogą być stosowane, jako ściany między-mieszkaniowe) odporność ogniową (w budynkach wielorodzinnych prawo wymaga zapewnienia ognioodporności REI30 lub REI60 dla poddaszy), izolacyjność akustyczną (nikt nie poruszył tego wątku a nie jest to błaha sprawa).

Pytanie zadane na początku powinno brzmieć. Jaka powinna być konstrukcja ściany czy poddasza z g-k żeby było i dobrze i możliwie tanio?
Jeszcze chciałbym się odnieść do kilku ewidentnych "nieprawd", które tutaj przeczytałem a które mogą zmylić szukających porady. Z góry przepraszam autorów za krytykę.
- Płyty twardsze niż G-K a nadające się dobrze to płyty gipsowo-włóknowe np. Rigidur
- Odzysk płyt z rozbieranej ściany to raczej nieporozumienie, przykręcanie, docinanie, szpachlowanie, malowanie to tak czy inaczej wyklucza powtórne użycie no i po co budować jeżeli już planujemy rozbierać.
- Zostawianie szczelin między płytami i wypełnienie ich pianą to nie jest najlepszy pomysł. Po co robić szczelinę i potem ją wypełniać. Połączenia płyt muszą oprócz wyrównania powierzchni zapewniać wytrzymałość zapobiegającą pękaniu połączeń płyt. A co będzie, jeżeli mocniej naciśniemy w miejscu wypełnionym pianą?
- Gruntowanie płyt OSB i jeszcze do tego siatki elewacyjnej. Należy zadać sobie najpierw pytanie. Po co gruntujemy? Co przez to osiągamy? Otóż gruntować można z dwóch powodów:
Po pierwsze, aby zmniejszyć nasiąkliwość podłoża, po drugie, aby zwiększyć przyczepność do tego podłoża. Trzeci powód często podnoszony - wzmocnienie podłoża, należy włożyć raczej między bajki, ale ponieważ OSB to nie dotyczy nie będę rozwijał tematu.
Nasiąkliwości OSB zmniejszać nie ma sensu, bo jest tak zaimpregnowana fabrycznie, że można ją stosować nawet na zewnątrz. Zwiększenie przyczepności jest bardzo rozsądne, tyle, że do tego trzeba zastosować specjalne rodzaje gruntów które ogólnie w nazwie mają słowo "kontakt" np. Ri-kombi Kontakt.
Zawierają one zawiesinę kruszywa w żywicy akrylowej i po zastosowaniu dają powierzchnię podobną do struktury papieru ściernego.

- Stosowanie siatki elewacyjnej przyszywanej zszywkami. Jeżeli ktoś zechciałby się zapoznać z jakąkolwiek technologią dociepleń elewacji gdzie ta siatka jest stosowana dowie się że musi być ona wklejana na warstwę kleju nałożonego na powierzchnię ściany. Nie wolno nałożyć siatki i potem od wierzchu szpachlować
- Gips nie może być jednocześnie twardy i elastyczny, a konkretnie może być twardy ale nie jest elastyczny.

Pozdrawiam wszystkich
Tadeusz Kucharski
Napisano
Cytat

Czy płyty OSB są rozsądną alternatywą dla płyt GK jeśli chodzi o wykończenie poddasza?



Szanowny Panie, oto nasze uwagi do tematu:

1) płyty OSB nie są alternatywą dl płyt gipsowo-kartonowych z uwagi na zupełnie inny zakres stosowania i parametry techniczne
2) płyty gipsowo-kartonowe produkuje się również w odmianie DFH1IR (wg PN-EN 520), czyli np. Knauf Diamant, są to płyty o znacznie większej twardości w stosunku do płyt typu A (dawniej GKB), przeznaczone do pomieszczeń szczególnie narażonych na bezpośrednie uderzenia (np. korytarze w szkołach)
3) Knauf nie zaleca wykonywania jakichkolwiek wypraw gipsowych (gładzi czy tynków) nawet na zagruntowanych płytach OSB

Z poważaniem
mgr inż. Marcin Wieteska
Kierownik Działu Technicznego
  • 3 miesiące temu...
  • 2 lata temu...
Napisano
Do Rigips płyty.
Ja mam poddasze w domku letniskowym i chcę płyty gipsowe na pochylne ściany, ma być montowane do więźby ale wszyscy mi odradzają twierdząc ,ze będą pęknięcia na łaczeniach ponieważ dach pracuje. Proszę mi powiedzieć dlaczego aż tak rozbieżne są informacje a większość mówi,że będzie pękać.
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Do Rigips płyty.
Ja mam poddasze w domku letniskowym i chcę płyty gipsowe na pochylne ściany, ma być montowane do więźby ale wszyscy mi odradzają twierdząc ,ze będą pęknięcia na łaczeniach ponieważ dach pracuje. Proszę mi powiedzieć dlaczego aż tak rozbieżne są informacje a większość mówi,że będzie pękać.


Bo Ci co się znają to mówią ,że będą pęknięcia a Ci co się nie znają a się wymądrzają mówią ,że pęknięć nie będzie.Ot i z stąd biorą się rozbieżności.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raczej tak - inaczej deweloper nie dostałby pozwolenia na budowę bo projekt nie spełniałby przepisów.  ?  
    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...