Skocz do zawartości

Ogrzewanie podłogowe a panele podłogowe


Recommended Posts

Napisano
Witam,

w wielu magazynach z branży budowlanej szczegółowo opisuje się zasadę działania ogrzewania podłogowego, jego zalety i polecane materiały posadzkowe nad taką instalację – głównie przeczytać można o płytkach ceramicznych i kamiennych. Prawie wcale natomiast nie ma informacji na temat paneli podłogowych nad podłogówką.

Ja taki właśnie materiał wykończeniowy wybrałem na swoją podłogę – w kuchni i łazience także.

Moje pytanie jest takie: Czy na ogrzewanie podłogowe można stosować panele podłogowe? Nigdzie nie mogę znaleźć fachowych odpowiedzi. Proszę o radę.
Napisano
Taka podłoga wymaga użycia specjalistycznych produktów – zarówno panele, jak i ogrzewanie muszą być przystosowane do współpracy ze sobą.

Ogrzewanie podłogowe przystosowane specjalnie do posadzek z paneli laminowanych, a także drewnianych wyrobów warstwowych oferuje m.in. Elektra (WoodTec). Występują w postaci mat grzejnych złożonych z cienkiego przewodu rozpiętego na siatce z włókna szklanego i folii aluminiowej.

Ta ostatnia zapewnia równomierny rozkład temperatury na dużej powierzchni oraz sprawia, że ciepło łatwiej przenika przez warstwę wykończeniową.

Maty układa się na sucho bezpośrednio pod posadzką z folią skierowaną ku górze na warstwie wyrównującej - najlepiej z polistyrenu ekstrudowanego.

Arkadiusz Kaliszczuk
Napisano
Można stosować panele ale nie wszystkie. Muszą one być przeznaczone na ogrzewanie podłogowe (informacja od producenta)i zazwyczaj mają one dużo mniejszą grubość. Nawet te najlepsze panele i tak zawsze będą zmniejszały wydajność ogrzewania podłogowego.
Napisano
Panele mogą być wykorzystane nad wodnym ogrzewaniem podłogowym, pod warunkiem że ogrzewanie będzie stosowane na całej powierzchni podłogi (ułożone i użytkowane w opisany niżej sposób), a panele będą dopuszczone do współpracy z podłogówką.

Przy takim rozwiązaniu wylewka nad przewodami cieplnymi powinna mieć grubość ok. 2 cm. Zastosowanie wylewki betonowej związane jest z koniecznością zapewnienia równomiernego rozkładu temperatury, możliwością stopniowego jej podnoszenia i utrzymania.

Z uwagi na większe przesuszenie podłogi w sezonie grzewczym i związane z tym zmiany wymiarów, szczególną uwagę należy zwrócić na prawidłowy montaż posadzki i zachowanie szczelin dylatacyjnych. Przed montażem wylewkę należy koniecznie ogrzać, aby zapobiec ewentualnemu wydostawaniu się wilgoci w późniejszym terminie. Należy to zrobić bez względu na porę roku. W przypadku zastosowania betonu cementowego ogrzewanie można rozpocząć po 3 tygodniach. Temperaturę podłogówki należy codziennie zwiększać o 5°C, aż do uzyskania maksymalnej temperatury.

Ogrzewanie należy pozostawić przy maksymalnej wydajności, bez zmniejszania temperatury, na okres 72 godzin. Po zakończeniu fazy maksymalnego ogrzewania należy obniżać temperaturę codziennie o 5°C. W celu sprawdzenia wysuszenia wylewki należy użyć kawałków folii PE (50 × 50 cm). Folię należy rozłożyć w kilku miejscach na podłożu, a krawędzie okleić szczelnie taśmą. Montaż podłogi można rozpocząć jedynie w przypadku, gdy po 24 godzinach folia nie uległa zaparowaniu, a powierzchnia wylewki nie zmieniła barwy.

Jeśli próba wypadła negatywnie, proces osuszania podłoża trzeba powtórzyć. Ogrzewanie należy wyłączyć minimum 2 dni przed montażem. Temperatura powietrza w trakcie montażu powinna wynosić 18–22°C. W przypadku znacznego wychłodzenia pomieszczenia ogrzewanie należy włączać stopniowo, podnosząc temperaturę o 5°C dziennie, aż do uzyskania maksymalnej wydajności.

Tę zasadę należy stosować zawsze przed rozpoczęciem nowego sezonu grzewczego. Temperatura powierzchni podłogi laminowanej nie powinna być wyższa niż 28°C. Podczas okresu grzewczego zaleca się utrzymywanie temperatury na poziomie 20–22°C przy wilgotności 50–70%.
  • 6 miesiące temu...
Napisano
Wow !
Znajomi mają zwykłe panele na podłodze która jest stropem drewnianym.
Czy wymiana paneli na te "lepsze" da wymierne korzyści ?
Napisano
Cytat

Witam,

w wielu magazynach z branży budowlanej szczegółowo opisuje się zasadę działania ogrzewania podłogowego, jego zalety i polecane materiały posadzkowe nad taką instalację – głównie przeczytać można o płytkach ceramicznych i kamiennych. Prawie wcale natomiast nie ma informacji na temat paneli podłogowych nad podłogówką.

Ja taki właśnie materiał wykończeniowy wybrałem na swoją podłogę – w kuchni i łazience także.

Moje pytanie jest takie: Czy na ogrzewanie podłogowe można stosować panele podłogowe? Nigdzie nie mogę znaleźć fachowych odpowiedzi. Proszę o radę.



Panele w łazience to odważne rozwiązanie.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Panel z założenia jest materiałem na podłogę pływającą, a taka - uważam - nie jest odpowiednia na ogrzewanie podłogowe, ponieważ: dopiero przyklejony element maksymalnie przylega do podkładu przez co przenikliwość ciepła jest większa; przyklejona posadzka jest stabilniejsza niż pływająca, a to ważne przy ogrzewaniu podłogowym, ponieważ wysoka temperatura ma wpływ na pracę drewna.
Generalnie na ogrzewanie podłogowe wodne (elektryczne odpada) polecam dwuwarstwowe parkiety drewniane klejone bezpośrednio do pokładu, o mniejszej grubości, aby ciepło mogło w wystarczającej ilości przeniknąć za wierzch (maksymalnie 15 mm, jednak bardziej skupiłbym się na grubościach 10 - 11 mm). Pamiętajmy o odpowiednim wygrzaniu wylewki z ogrzewaniem podłogowym wodnym przed przystąpieniem do montażu. Taki proces trwa ok. miesiąca, ale jest konieczny. Na ogrzewanie podłogowe wodne stosujmy te najstabilniejsze gatunki drewna. Z łatwo dostępnych parkietów/desek dwuwarstwowych polecam bardzo stabilne i jednocześnie bardzo twarde gatunki egzotyczne Merbau i Doussie.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Ja na ogrzewanie podłogowe poleciłbym dębową mozaikę parkietową o grubości 8 mm, daje ona najlepszą przenikalność cieplną i jest przy tym stabilna.
Napisano
Cytat

Panel z założenia jest materiałem na podłogę pływającą, a taka - uważam - nie jest odpowiednia na ogrzewanie podłogowe, ponieważ: dopiero przyklejony element maksymalnie przylega do podkładu przez co przenikliwość ciepła jest większa; przyklejona posadzka jest stabilniejsza niż pływająca, a to ważne przy ogrzewaniu podłogowym, ponieważ wysoka temperatura ma wpływ na pracę drewna.
Generalnie na ogrzewanie podłogowe wodne (elektryczne odpada) polecam dwuwarstwowe parkiety drewniane klejone bezpośrednio do pokładu, o mniejszej grubości, aby ciepło mogło w wystarczającej ilości przeniknąć za wierzch (maksymalnie 15 mm, jednak bardziej skupiłbym się na grubościach 10 - 11 mm). Pamiętajmy o odpowiednim wygrzaniu wylewki z ogrzewaniem podłogowym wodnym przed przystąpieniem do montażu. Taki proces trwa ok. miesiąca, ale jest konieczny. Na ogrzewanie podłogowe wodne stosujmy te najstabilniejsze gatunki drewna. Z łatwo dostępnych parkietów/desek dwuwarstwowych polecam bardzo stabilne i jednocześnie bardzo twarde gatunki egzotyczne Merbau i Doussie.


A jakie kleje są polecane do takiej podłogi pod panele/deski warstwowe/parkiet ??
Napisano
Jeśli chodzi o klejenie drewna na ogrzewaniu podłogowym, to powinien to być klej nadający się do zastosowania na ogrzewaniu podłogowym, informacja taka powinna być zawarta w karcie technicznej kleju. Takimi klejami są np. włoskie firmy Maximus (dwuskładnikowy poliuretanowo-epoksydowy PU 501, czy jednoskładnikowy rozpuszczalnikowy WFP). Wybór kleju należy dokonać też pod kątem wielkości elementów, które będziemy kleić; w przypadku tu przytoczonych mniejsze elementy (wymiar parkietu - klepki) można zastosować ten drugi, a w przypadku większych (deska) ten pierwszy.

Panele z założenia nie są do klejenia, tylko na podłogę pływającą, ale ew. można też przykleić, tylko nie każdy parkieciarz to lubi, bo łatwiej klei się elementy z piórem i wpustem. Na ogrzewanie podłogowe polecam jednak przykleić.
Napisano
Cytat

Panele z założenia nie są do klejenia, tylko na podłogę pływającą, ale ew. można też przykleić, tylko nie każdy parkieciarz to lubi, bo łatwiej klei się elementy z piórem i wpustem. Na ogrzewanie podłogowe polecam jednak przykleić.


No proszę... Dowiedziałem się czegoś nowego icon_smile.gif
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Ciepło z podłogi - elektryczne ogrzewanie podłogowe

http://www.fachowyelektryk.pl/index.php/po...-podlogowe.html

Pełna(?) informacja.



Tylko drewna nie można kłaść na ogrzewanie podłogowe elektryczne, tylko wodne. Spowodowane to jest zbyt gwałtownym wzrostem temperatury przy elektrycznym w porównaniu z wodnym, gdzie temperatura rośnie wolniej i drewno nie dostaje nagle wysokiej temperatury.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Z tego co sie orientuje to panele wlasnie wogole nie nadaja sie do ogrzewania. To znaczy tylko niektorzy
producenci pozwalaja klasc je na ogrzewaniu wodnym, o elektrycznym mozesz zapomniec.
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Panel z założenia jest materiałem na podłogę pływającą, a taka - uważam - nie jest odpowiednia na ogrzewanie podłogowe, ponieważ: dopiero przyklejony element maksymalnie przylega do podkładu przez co przenikliwość ciepła jest większa; przyklejona posadzka jest stabilniejsza niż pływająca, a to ważne przy ogrzewaniu podłogowym, ponieważ wysoka temperatura ma wpływ na pracę drewna.
Generalnie na ogrzewanie podłogowe wodne (elektryczne odpada) polecam dwuwarstwowe parkiety drewniane klejone bezpośrednio do pokładu, o mniejszej grubości, aby ciepło mogło w wystarczającej ilości przeniknąć za wierzch (maksymalnie 15 mm, jednak bardziej skupiłbym się na grubościach 10 - 11 mm). Pamiętajmy o odpowiednim wygrzaniu wylewki z ogrzewaniem podłogowym wodnym przed przystąpieniem do montażu. Taki proces trwa ok. miesiąca, ale jest konieczny. Na ogrzewanie podłogowe wodne stosujmy te najstabilniejsze gatunki drewna. Z łatwo dostępnych parkietów/desek dwuwarstwowych polecam bardzo stabilne i jednocześnie bardzo twarde gatunki egzotyczne Merbau i Doussie.


Ciekawa wypowiedź. Polecam! Nie wiedziałem!
Napisano
Cytat

Tylko drewna nie można kłaść na ogrzewanie podłogowe elektryczne, tylko wodne. Spowodowane to jest zbyt gwałtownym wzrostem temperatury przy elektrycznym w porównaniu z wodnym, gdzie temperatura rośnie wolniej i drewno nie dostaje nagle wysokiej temperatury.


Raczej odwrotnie... woda nie musi oddać ciepła w pomieszczeniu! Może ciepła wrócić do zasobnika! W drutach oporowych czegoś takiego nie ma. Poza tym ogrzewanie wodne to ogrzewanie centralne. Centralnych systemów ogrzewania nie stosuje się w domach izolowanych ( energooszczędnych) a czy jest dzisiaj sens nie budować energooszczednie???
Napisano
Cytat

Tylko drewna nie można kłaść na ogrzewanie podłogowe elektryczne, tylko wodne. Spowodowane to jest zbyt gwałtownym wzrostem temperatury przy elektrycznym w porównaniu z wodnym, gdzie temperatura rośnie wolniej i drewno nie dostaje nagle wysokiej temperatury.


a jakie są te wysokie temperatury?
Napisano
Deska warstwowa barlinecka jest materiałem nadającym się do montażu w systemach ogrzewania podłogowego. Wykonana z naturalnego surowca jakim jest drewno posiada bezklejowy zamek barklik, który elastycznie reaguje na zmiany temperatury i wilgotności. Wybór podłóg o grubości powyżej 15 mm (warstwowych jak i litych) zdecydowanie obniży skuteczność ogrzewania i znacząco podniesienie koszty eksploatacji.

Dopuszcza się montaż deski barlineckiej warstwowej na ogrzewaniu podłogowym zarówno w systemach wodnych jak i elektrycznych, wyposażonych w elektroniczne regulatory temperatury. Przy wyborze deski podłogowej na system ogrzewania podłogowego powinniśmy zwrócić uwagę na odpowiedni dobór gatunków drewna. Gatunki drewna o wysokim współczynniku skurczu bardziej reagują na zmiany temperatury i wilgotności powietrza i nie nadają się na systemy ogrzewania podłogowego. Dlatego tez przed wyborem deski podłogowej należy zobaczyć, które gatunki możemy zamontować w tym systemie.

Szczególnie polecane na ogrzewanie podłogowe są gatunki egzotyczne, produkowane oraz z nasze rodzime gatunki np. dąb. Decydują o tym oczywiście odpowiednie parametry skurczu i przewodzenia ciepła.

Gatunki drewna dopuszczone do stosowania w systemach ogrzewania podłogowego to: dąb, dąb czerwony, buk, klon, jesion, akacja, badi, bubinga, dussie, iroko, jatoba, padouk, wenge, czereśnia, olcha, merbau,

Niezależnie od stosowanego systemu grzewczego w pomieszczeniu MUSI być utrzymana wilgotność względna przez cały rok 45–60 %. A temperatura na powierzchni deski nie może przekroczyć 26 st. C.

Systemy montażu dopuszczone do stosowania na ogrzewaniu podłogowym:

• System podłogi pływającej (jako podkład stosujemy tekturę falistą z powodu najmniejszego współczynnika oporu cieplnego)

• System podłogi klejonej do podłoża (pod warunkiem stosowania odpowiednich klejów nadających się do tego systemu)

W przypadku elektrycznych systemów grzewczych należy zwrócić szczególną uwagę, aby mata grzejna była ułożona równomiernie, pod całą powierzchnię podłogi. Zapobiegnie to nierównomiernej pracy drewna i zagwarantuje największy komfort użytkowania - brak zimnych biegunów na podłodze. Zalecana wartość mocy jednostkowej maty grzejnej do 100W/m2.

Niezależnie od wybranego systemu grzewczego warunkiem przystąpienia do układania deski na ogrzewaniu jest sporządzony i podpisany przez wykwalifikowaną ekipę montażowa protokół z 21-dniowego wygrzewania posadzki grzewczej (instrukcja i protokół wygrzewania znajduje się na www.barlinek.com.pl). Jeśli montaż podłogi nie odbywa się natychmiast to na kilkanaście dni przed montażem należy ponownie ustawić ogrzewanie na 21 °C i w tej samej temperaturze układać deskę.

Napisano
no wlasnie dlatego powinno sie kupic barlinek bo polozyc go mozna na kazde ogrzewanie podlogowe i nic ci sie nie stanie. Wiem co mowie, duzo przetestowalem  Z tego co wiem tylko deski TALI nie można kłaść na OP.
Napisano
Cytat

Deska warstwowa barlinecka jest materiałem nadającym się do montażu w systemach ogrzewania podłogowego. Wykonana z naturalnego surowca jakim jest drewno posiada bezklejowy zamek barklik, który elastycznie reaguje na zmiany temperatury i wilgotności. Wybór podłóg o grubości powyżej 15 mm (warstwowych jak i litych) zdecydowanie obniży skuteczność ogrzewania i znacząco podniesienie koszty eksploatacji.

Dopuszcza się montaż deski barlineckiej warstwowej na ogrzewaniu podłogowym zarówno w systemach wodnych jak i elektrycznych, wyposażonych w elektroniczne regulatory temperatury. Przy wyborze deski podłogowej na system ogrzewania podłogowego powinniśmy zwrócić uwagę na odpowiedni dobór gatunków drewna. Gatunki drewna o wysokim współczynniku skurczu bardziej reagują na zmiany temperatury i wilgotności powietrza i nie nadają się na systemy ogrzewania podłogowego. Dlatego tez przed wyborem deski podłogowej należy zobaczyć, które gatunki możemy zamontować w tym systemie.

Szczególnie polecane na ogrzewanie podłogowe są gatunki egzotyczne, produkowane oraz z nasze rodzime gatunki np. dąb. Decydują o tym oczywiście odpowiednie parametry skurczu i przewodzenia ciepła.

Gatunki drewna dopuszczone do stosowania w systemach ogrzewania podłogowego to: dąb, dąb czerwony, buk, klon, jesion, akacja, badi, bubinga, dussie, iroko, jatoba, padouk, wenge, czereśnia, olcha, merbau,

Niezależnie od stosowanego systemu grzewczego w pomieszczeniu MUSI być utrzymana wilgotność względna przez cały rok 45–60 %. A temperatura na powierzchni deski nie może przekroczyć 26 st. C.

Systemy montażu dopuszczone do stosowania na ogrzewaniu podłogowym:

• System podłogi pływającej (jako podkład stosujemy tekturę falistą z powodu najmniejszego współczynnika oporu cieplnego)

• System podłogi klejonej do podłoża (pod warunkiem stosowania odpowiednich klejów nadających się do tego systemu)

W przypadku elektrycznych systemów grzewczych należy zwrócić szczególną uwagę, aby mata grzejna była ułożona równomiernie, pod całą powierzchnię podłogi. Zapobiegnie to nierównomiernej pracy drewna i zagwarantuje największy komfort użytkowania - brak zimnych biegunów na podłodze. Zalecana wartość mocy jednostkowej maty grzejnej do 100W/m2.

Niezależnie od wybranego systemu grzewczego warunkiem przystąpienia do układania deski na ogrzewaniu jest sporządzony i podpisany przez wykwalifikowaną ekipę montażowa protokół z 21-dniowego wygrzewania posadzki grzewczej (instrukcja i protokół wygrzewania znajduje się na www.barlinek.com.pl). Jeśli montaż podłogi nie odbywa się natychmiast to na kilkanaście dni przed montażem należy ponownie ustawić ogrzewanie na 21 °C i w tej samej temperaturze układać deskę.


Przecież nie chodzi deskę a o ogrzewanie pod deską? Czy może Pan podać o ile cieplejsza woda będzie na powrocie ( nieodebrane ciepło to straty) gdy położymy w/w deskę zamiast terakoty? Czyli o ile wzrosną koszty ogrzewania?
Cytat

Zalecana wartość mocy jednostkowej maty grzejnej do 100W/m2.

Gdzie spotkał Pan takie zalecenia i maty pod panele o mocy 100W/m2????
Napisano (edytowany)
Tym się właśnie różni ogrzewanie pośrednie ( centralne ) od bezpośredniego ( niecentralnego ) . W pierwszym płacimy za ciepło wytworzone... w drugim za odebrane. Różnice ( można je zbadać porównawczo) są tak duże, że wykluczają stosowanie centralnych systemów ogrzewania w budownictwie energooszczędnym.
Co do strugania... Jeżeli ktoś zabiera głos w temacie, to powinien wiedzieć czy nie?
Kto produkuje ogrzewanie pod panele 100W/m2? Kto tak zaleca?
Edytowano przez T. Brzęczkowski (zobacz historię edycji)
Napisano
Witam Szanownych Forumowiczów,

Wbrew różnym opiniom, które tu wcześniej przeczytałem stosowanie elektrycznego ogrzewania podłogowego pod posadzkami drewnianymi jest oczywiście możliwe. Trzeba tylko dokonać wyboru właściwego systemu grzejnego oraz odpowiedniego materiału z którego będzie wykonana posadzka.

Kwestia wyboru posadzki drewnianej została obszernie opisana przez Pana Dariusza Wojdata z Barlinka. Ja ze swojej strony chciałem dodać kilka słów o systemie elektrycznego ogrzewania podłogowego, które zostało wyprodukowane specjalnie z myślą o podłogach drewnianych - pływających.

System nazywa się Raychem T2Reflecta i jest produkowany przez firmę Tyco Thermal Controls. W jego skład wchodzą rowkowane płyty izolacyjne wykonane ze styropianu o wysokiej gęstości i pokryte warswą aluminium (0,5 mm) o grubości 13 mm oraz samoregulujący przewód grzejny T2Red. Warstwa styropianu zapewnia dobrą izolację termiczną podłoża, a zintegrowane aluminium zapewnia równomierne i skuteczne odprowadzanie ciepła. Rowki na płytach ułatwiają montaż przewodu grzejnego, i zapewniają równomierne odstępy między przewodami. Zastosowanie samoregulującego przewodu grzejnego to przede wszystkim bezpieczeństwo dla posadzki drewnianej. Przewód taki jeśli nie może oddawać skutecznie ciepła to samoistnie ogranicza swoją moc w takim miejscu. Dzięki czemu pod posadzkami drewnianymi temperatura na powierzchni takiego przewodu jest niższa niż w przypadku klasycznego przewodu lub maty stałooporowej. Przewód taki nie przepali się ani nie przegrzeje. Do tego może być cięty na dowolne odcinki w miejscu montażu. Pływająca podłoga drewniana jest układana na warstwie podkładu ułożonego bezpośrednio na płytach izolacyjnych T2Reflecta.

Cały system został sprawdzony przez największych producentów podłóg drewnianych w Europie, którzy potwierdzili jego skuteczność i bezpieczeństwo w swoich testach. Certyfikaty producentów oraz więcej informacji na temat tego i innych elektrycznych systemów grzejnych można znaleźć na stronie internetowej www.raychemogrzewaniepodlogowe.pl
Na liście tej nie ma w prawdzie na razie Barlinka ale na podstawie informacji przedstawionych wcześniej przez Pana Dariusza jestem przekonany, że opisywany system również sprawdzi się z tymi podłogami.

Pozdrawiam,
Łukasz Sobczyk
Napisano
Witam, poniżej informacja na temat ogrzewania podłogowego w odniesieniu do podłóg laminowanych

Podłogi laminowane nadają się do montażu na ogrzewaniu podłogowym pod warunkiem, że elementy grzewcze są wbudowane w beton lub w inne podłoże i nie będą miały bezpośredniej styczności z panelami.

• Podłogi laminowane nie nadają się do montażu na systemach ogrzewania podłogowego w formie folii grzewczej założonej bezpośrednio na beton lub inne podłoże chyba, że producent takiego ogrzewania podaje inaczej.

• Temperatura powierzchni ogrzewanej podłogi laminowanej nigdy nie powinna przekroczyć 28°C.

• Podłogi laminowane mogą być montowane nad niskotemperaturowymi wodnymi systemami ogrzewania podłogowego, jeżeli temperatura powierzchni nie przekracza 28°C.

• Systemy elektrycznego ogrzewania podłogowego w formie folii grzewczej mogą nagrzewać powierzchnię podłogi do temperatury powyżej 28°C, kiedy zostaną ustawione na maksymalną temperaturę pracy, co nie odpowiada wymaganiom dla podłóg laminowanych. Jeżeli korzystasz z systemu elektrycznego ogrzewania podłogowego, upewnij się, że posiadasz samoregulujący się system z termostatem, zapobiegający przekroczeniu temperatury 28°C.

Napisano
Drewniane Podłogi warstwowe z całą pewnością nadają się jako materiał na ogrzewanie podłogowe zarówno wodne jak i elektryczne, warunek - nie wolno przesadzić z temperaturą - 26 st. Celsjusza to maksimum. W przypadku ogrzewana elektrycznego zgadzam się z przedmówcami - ostrożnie z szybkością wzrostu temperatury, to kluczowe dla posadzek wykonanych z drewna.

Nie ulega wątpliwości kwestia jak montować - pływająco czy poprzez klejenie. Montaż poprzez klejenie daje mniejsze straty ciepła (o to przecież chodzi) - eliminujemy pustki powietrzne oraz dodatkowy materiał wyrównujący podłoże.

Dobór chemii - wybór na rynku jest szeroki.

Co do gatunków drewna warstwy użytkowej parkietu warstwowego stanowczo odradzam takie gatunki jak buk czy klon kanadyjski (gatunki o dużym współczynniku skurczu). Nie polecam też Jatoby czy Tali - gatunki bardzo twarde i himeryczne - ryzyko mikropęknięć!!! Pan z Barlinka powinien jak najszybciej skorygować swoją wypowiedź, puki jeszcze nie wiele osób ją przeczytało.

Product Manager
Wojciech Warchoła
Napisano
Cytat

Raczej odwrotnie... woda nie musi oddać ciepła w pomieszczeniu! Może ciepła wrócić do zasobnika! W drutach oporowych czegoś takiego nie ma. Poza tym ogrzewanie wodne to ogrzewanie centralne. Centralnych systemów ogrzewania nie stosuje się w domach izolowanych ( energooszczędnych) a czy jest dzisiaj sens nie budować energooszczednie???



Nie widzę związku (?).


Cytat

a jakie są te wysokie temperatury?



Miałem na myśli to, że przy ogrzewaniu podłogowym elektrycznym docelowa temperatura pojawia się nagle, więc drewno "przeżywa wtedy szok". Przy ogrzewaniu wodnym nie jest to takie gwałtowne. Natomiast maksymalne temperatury jakie dopuszcza się przy drewnie na ogrzewaniu podłogowym, to 26 - 28 st. C.
Napisano
Cytat

Drewniane Podłogi warstwowe z całą pewnością nadają się jako materiał na ogrzewanie podłogowe zarówno wodne jak i elektryczne, warunek - nie wolno przesadzić z temperaturą - 26 st. Celsjusza to maksimum. W przypadku ogrzewana elektrycznego zgadzam się z przedmówcami - ostrożnie z szybkością wzrostu temperatury, to kluczowe dla posadzek wykonanych z drewna.

Nie ulega wątpliwości kwestia jak montować - pływająco czy poprzez klejenie. Montaż poprzez klejenie daje mniejsze straty ciepła (o to przecież chodzi) - eliminujemy pustki powietrzne oraz dodatkowy materiał wyrównujący podłoże.

Dobór chemii - wybór na rynku jest szeroki.

Co do gatunków drewna warstwy użytkowej parkietu warstwowego stanowczo odradzam takie gatunki jak buk czy klon kanadyjski (gatunki o dużym współczynniku skurczu). Nie polecam też Jatoby czy Tali - gatunki bardzo twarde i himeryczne - ryzyko mikropęknięć!!! Pan z Barlinka powinien jak najszybciej skorygować swoją wypowiedź, puki jeszcze nie wiele osób ją przeczytało.



Mnie też właśnie zdziwił fragment wypowiedzi Pana z Barlinka

"Gatunki drewna dopuszczone do stosowania w systemach ogrzewania podłogowego to: dąb, dąb czerwony, buk, klon, jesion, akacja, badi, bubinga, dussie, iroko, jatoba, padouk, wenge, czereśnia, olcha, merbau,:"

Ja nie polecam Buku, Jatoby, Wenge, a nawet dębu czerwonego na ogrzewanie podłogowe. Te gatunki charakteryzują się większym skurczem.
Napisano
O jakim "skurczu? jest mowa? Od ubytku wilgoci czy od temperatury? Czy można kłaść parkiet który będzie jeszcze schnął? Nie siedzę w temacie ale spytałem się Zbyszka Śledziewskiego (OSP) i Adama Dąbrowskiego (Firma AD) i powiedzieli, że to wykluczone. Jeśli chodzi o temperature… Czy przy ogrzewaniu grzejnikami parkiet jest chłodniejszy np. w strefie pod grzejnikiem! Czy latem zdejmujemy klepkę by nie przekroczyła 24 st C... O czym tu jest pisane?
Napisano
Cytat

O jakim "skurczu? jest mowa? Od ubytku wilgoci czy od temperatury? Czy można kłaść parkiet który będzie jeszcze schnął? Nie siedzę w temacie ale spytałem się Zbyszka Śledziewskiego (OSP) i Adama Dąbrowskiego (Firma AD) i powiedzieli, że to wykluczone. Jeśli chodzi o temperature? Czy przy ogrzewaniu grzejnikami parkiet jest chłodniejszy np. w strefie pod grzejnikiem! Czy latem zdejmujemy klepkę by nie przekroczyła 24 st C... O czym tu jest pisane?



"O jakim "skurczu? jest mowa?"

Skurcz (wyrażany np. w procentach) - tu miałem na myśli ogólnie pojętą pracę drewna (większy skurcz - większa "praca" drewna, czyli mniejsza stabilność drewna; mniejszy skurcz - mniejsza "praca" drewna, czyli większa stabilność drewna).

"Od ubytku wilgoci czy od temperatury?"

Ogólnie od zmian wilgotności względnej powietrza jak i temperatury powietrza.

"Czy można kłaść parkiet który będzie jeszcze schnął?"

Nie do końca rozumiem pytanie. Kłaść powinno się parkiet o wilgotności 9 +/- 2%. Czy będzie on potem schnął, czy nie, to zależy jakie warunki zapewni podłodze jej użytkownik.

"Czy przy ogrzewaniu grzejnikami parkiet jest chłodniejszy np. w strefie pod grzejnikiem!"

Nie rozumiem.

"Czy latem zdejmujemy klepkę by nie przekroczyła 24 st C... O czym tu jest pisane?"

Ja o niczym takim nie pisałem.
Napisano
Cytat

Skurcz (wyrażany np. w procentach) - tu miałem na myśli ogólnie pojętą pracę drewna (większy skurcz - większa "praca" drewna, czyli mniejsza stabilność drewna; mniejszy skurcz - mniejsza "praca" drewna, czyli większa stabilność drewna).


To jakie są te "skurcze" mogą być w % dla delta T 2-4 st.?

Cytat

Ogólnie od zmian wilgotności względnej powietrza jak i temperatury powietrza.

Czy jest fizycznie możliwe by przy ogrzewaniu podłogowym i parkiecie - wilgotność względna w pokoju miała jakikolwiek wpływ na w/w parkiet? W jaki sposób???
Cytat

Nie do końca rozumiem pytanie. Kłaść powinno się parkiet o wilgotności 9 +/- 2%. Czy będzie on potem schnął, czy nie, to zależy jakie warunki zapewni podłodze jej użytkownik.


Jaką wilgotność minimalną może mieć parkiet? I ile ( może być procentowo) zmieni on swój wymiar gdy wyschnie do minimalnej wilgotności z 2% jakie ma przy układaniu?
Cytat

"Czy przy ogrzewaniu grzejnikami parkiet jest chłodniejszy np. w strefie pod grzejnikiem!"

Nie rozumiem.


Temperatura parkietu w strefie działania grzejnika jest często ponad 30 st.C Parkiet przy ogrzewaniu podłogowym ma 24 st. Które warunki są dla parkietu gorsze?
Cytat

"Czy latem zdejmujemy klepkę by nie przekroczyła 24 st C... O czym tu jest pisane?"

Ja o niczym takim nie pisałem.



A to:
Cytat

Ja nie polecam Buku, Jatoby, Wenge, a nawet dębu czerwonego na ogrzewanie podłogowe. Te gatunki charakteryzują się większym skurczem.


Mój parkiet w lato miał 30 st.C gdyby był z w/w gatunków - czy nie musiał bym go zdejmować skoro 24-25 st. C przy ogrzewaniu podłogowym może mu zaszkodzić?
Napisano
Cytat

To jakie są te "skurcze" mogą być w % dla delta T 2-4 st.?

Czy jest fizycznie możliwe by przy ogrzewaniu podłogowym i parkiecie - wilgotność względna w pokoju miała jakikolwiek wpływ na w/w parkiet? W jaki sposób???

Jaką wilgotność minimalną może mieć parkiet? I ile ( może być procentowo) zmieni on swój wymiar gdy wyschnie do minimalnej wilgotności z 2% jakie ma przy układaniu?

Temperatura parkietu w strefie działania grzejnika jest często ponad 30 st.C Parkiet przy ogrzewaniu podłogowym ma 24 st. Które warunki są dla parkietu gorsze?


A to:

Mój parkiet w lato miał 30 st.C gdyby był z w/w gatunków - czy nie musiał bym go zdejmować skoro 24-25 st. C przy ogrzewaniu podłogowym może mu zaszkodzić?



Nie wiem co to znaczy "delta T 2-4 st. Przykładowa tabela, gdzie skurcz wyrażony jest w %: http://www.wokulski.info/tabela_skurczuwilgotnosci_i_st.php

Jest możliwe, żeby przy ogrzewaniu podłogowym wilgotność powietrza miała wpływ na parkiet. W podobny sposób co i na parkiet nie położony na ogrzewaniu podłogowym; tzn. drewno jest materiałem higroskopijnym i reaguje na zmianę wilgotności otoczenia i dąży do równowagi higroskopijnej - gdy wilgotność otoczenia jest większa niż zalecana dla drewna o wilgotności 9%, to drewno wchłania wilgoć, a przy niższej wilgotności otoczenia niż zalecana drewno oddaje wilgoć.

Minimalna wilgotność jaką może mieć parkiet w momencie jego klejenia do podkładu, to 7%. Z tym, że wynika to z tolerancji +/-2% od wyjściowej wartości 9% i co za tym idzie nie wskazane jest, aby przykładowo 100% deszczułek było wilgotności 7%, tzn. wyjściową najwłaściwszą wilgotnością powinno być 9%. Zmiana wymiaru klepki pod wpływem spadku jej wilgotności np. z 9% do 7% zależy od gatunku drewna i jego skurczu, a także bodajże od układu słoja danej deszczułki.

Trudno mi na chwilę obecną "od ręki" jednoznacznie odpowiedzieć które warunki są gorsze: czy temperatura 30 st C. z wierzchu posadzki pod wpływem grzejnika wiszącego na ścianie, czy 24 st. C wynikające z ogrzewania podłogowego, którego źródło jest pod posadzką drewnianą. Myślę, że przy rozważaniu tego typu zagadek trzeba by było wziąć pod uwagę to, że:
- mówimy i temperaturze z wierzchu posadzki
i jednocześnie, że
- w pierwszym przypadku źródło temperatury działa od góry, czyli właśnie od wierzchniej strony posadzki; w drugim przypadku temperatura działa od spodu, czyli zanim dojdzie do wierzchu posadzka "po drodze" prawdopodobnie jej wartość spada.
Należałoby też założyć, że jeśli mówimy o drewnie na ogrzewaniu podłogowym, to mówimy najprawdopodobniej o parkiecie warstwowym, czyli stabilniejszym, czyli mniej podatnym na przedstawione przez Pana czynniki. Przy grzejniku może się równie dobrze znaleźć "tradycyjny parkiet" lity.
Osobiście sięgając pamięcią wstecz więcej przypominam sobie sytuacji, kiedy parkiet (zazwyczaj lity) uległ zeschnięciu przy grzejniku niż przypadki zeschnięcia parkietu (oczywiście warstwowego) na ogrzewaniu podłogowym; pisząc tu o zeschnięciu mam na myśli widocznie powstanie szczelin pomiędzy poszczególnymi deszczułkami.

Napisałem, że nie pisałem nic o "zdejmowaniu" klepki - to był Pana, odważny pomysł.
Napisano
Masz wielce obiecujący „tytuł” forumowy. icon_biggrin.gif

Bardziej pomocna byłaby tabela higroskopijności danego gatunku drewna, niż tabela skurczu.
Formalnie rzecz ujmując drewno „pracuje” (ten skurcz) tylko wtedy, kiedy wchłania lub oddaje wilgoć, temperatura ma tu tylko „nieznaczny” udział.
Ale to dotyczy tylko drewna surowego – niczym nie zabezpieczonego, a jakoś jestem pewien, że nasze podłogi są, co najmniej olejowane, co w zasadzie wyklucza ten proces.
Napisano
Cytat

Masz wielce obiecujący „tytuł” forumowy. icon_biggrin.gif

Bardziej pomocna byłaby tabela higroskopijności danego gatunku drewna, niż tabela skurczu.
Formalnie rzecz ujmując drewno „pracuje” (ten skurcz) tylko wtedy, kiedy wchłania lub oddaje wilgoć, temperatura ma tu tylko „nieznaczny” udział.
Ale to dotyczy tylko drewna surowego – niczym nie zabezpieczonego, a jakoś jestem pewien, że nasze podłogi są, co najmniej olejowane, co w zasadzie wyklucza ten proces.



W tej kwestii "tabela higroskopijności" i "tabela skurczu" oznaczałaby to samo. "Skurcz" opisany w tabeli nie oznacza tylko skurczu w sensie kurczenia się drewna (zmniejszania się wymiarów drewna), ale także pęcznienia, czyli powiększania się elementów drewnianych. Nazwane jest to po prostu skurczem, ale ten skurcz ma szersze pojęcie, bo nie tylko kurczenia, ale też pęcznienia drewna - może tak będzie jaśniej. icon_smile.gif Natomiast higroskopijne jest każde drewno i myślę, że np. nie trzeba tej higroskopijności nadawać żadnej wartości, tylko w takiej tabeli oznaczyć TAK albo NIE; oczywiście koło każdego gatunku byłaby informacja TAK icon_smile.gif.

Tutaj http://www.epodloga.pl/fachowo.php?artykul=drewno_a_wilgoc można znaleźć przykładową tabelę, która pokazuje do jakiej wilgotności dąży drewno przy danej temperaturze wilgotności powietrza. Jak widać, uogólniając, tak jak napisał bajbaga, większy wpływ na "pracę" drewna mi wilgotność niż temperatura powietrza.

Natomiast nie zgadzam się z ostatnim zdaniem przedmówcy. Zabezpieczenie podłogi olejem, czy lakierem, ogranicza przenikacie wilgoci z powietrza do drewna/ z drewna do powietrza, ale tego procesu nie wyklucza. Ten proces zawsze trwa, tylko dużo wolniej niż przy surowym drewnie. Dzięki zabezpieczonej podłodze, szczególnie lakierem, po rozlaniu się np. kubka wody, nic nie powinno się stać, jeśli natychmiast tę wodę zbierzemy. Stać by się mogło coś złego natomiast gdyby: woda rozstała rozlana na surowe drewno lub gdybyśmy nie zebrali odpowiednio szybko wody z parkietu polakierowanego.
Napisano
Trochę się z tym nie zgadzam, że tabele byłyby tożsame, bo wśród właściwości fizycznych drewna, są wymienione osobno: skurcz i pęcznienie oraz higroskopijność – co oznacza, że nie są to zależności jednakowe dla różnych gatunków drewna.


Natomiast, przy założeniu, że przy montażu (układaniu), zarówno posadzka jak i drewno mają prawidłową wilgotność (określoną przez producenta), oraz, że drewno zostało zabezpieczone zgodnie z zaleceniami producenta, to rola tych czynników (temperatura i wilgotność powietrza, oraz temperatura posadzki) na „pracę” drewna jest pomijalna.
Napisano
Cytat

Trochę się z tym nie zgadzam, że tabele byłyby tożsame, bo wśród właściwości fizycznych drewna, są wymienione osobno: skurcz i pęcznienie oraz higroskopijność – co oznacza, że nie są to zależności jednakowe dla różnych gatunków drewna.


Natomiast, przy założeniu, że przy montażu (układaniu), zarówno posadzka jak i drewno mają prawidłową wilgotność (określoną przez producenta), oraz, że drewno zostało zabezpieczone zgodnie z zaleceniami producenta, to rola tych czynników (temperatura i wilgotność powietrza, oraz temperatura posadzki) na „pracę” drewna jest pomijalna.



Może mi Pan podać przykładowe źródło, gdzie znaleźć można rozróżnienie skurczu, pęcznienia i higroskopijności, jako właściwości drewna? Bo ja nie przypominam sobie, żeby te trzy rzeczy były traktowane oddzielnie jako właściwości drewna.

Co do drugiego akapitu Pana wypowiedzi: Jak Pan rozumie, że rola wymienionych czynników jest dla pracy drewna pomijalna? Dlaczego Pan tak uważa?
Napisano
W każdym podręczniku materiałoznawstwa dotyczącym drewna – np. Budownictwo ogólne – materiały i wyroby budowlane , a bardzo dokładnie w "Nauka o drewnie" prof. Franciszka Krzysika

Wystarczy wpisać w Google „własności fizyczne drewna”, a tam (nawet na stronach konkurencji) do wyboru i koloru.


Dlaczego pomijalna?
Dlatego, ze producent „skalkulował” to w swoich zaleceniach „technologicznych”, dotyczących zarówno sposobu jak i warunków układania danej „posadzki” i sposobu jej "zabezpieczenia".
Dodatkowo, istnieją zalecenia producenta co do pomieszczenia w jakim dana „posadzka” może być stosowana, oraz sposobu ogrzewania tych pomieszczeń.

Napisano
Cytat

W każdym podręczniku materiałoznawstwa dotyczącym drewna – np. Budownictwo ogólne – materiały i wyroby budowlane , a bardzo dokładnie w "Nauka o drewnie" prof. Franciszka Krzysika

Wystarczy wpisać w Google „własności fizyczne drewna”, a tam (nawet na stronach konkurencji) do wyboru i koloru.


Dlaczego pomijalna?
Dlatego, ze producent „skalkulował” to w swoich zaleceniach „technologicznych”, dotyczących zarówno sposobu jak i warunków układania danej „posadzki” i sposobu jej "zabezpieczenia".
Dodatkowo, istnieją zalecenia producenta co do pomieszczenia w jakim dana „posadzka” może być stosowana, oraz sposobu ogrzewania tych pomieszczeń.



Znalazłem w Wikipedii rozróżnienie wśród właściwości fizycznych drewna na higroskopijność oraz skurcz i pęcznienie, przy czym te dwie ostatnie potraktowane zostały razem jako jedna właściwość. Wciąż jednak nie stanowi to tego, że higroskopijność, tak jak skurcz i pęcznienie, można wyrażać w jakiej wartości.

Wciąż nie rozumiem (drugi akapit). Przecież wilgotność powietrza i temperatura powietrza ma wpływ na "pracę" drewna niezależnie o tego jaką ma ono wilgotność i do jakiego podkładu zostało przyklejone.
Napisano (edytowany)
Piszemy o drewnie i ogrzewaniu podłogowym Czy Panów coś opętało. Panie bajbaga - Nie ma możliwość by przy ogrzewaniu podłogowym drewno na podłodze jest znacznie chłodniejsze od powietrza!! Tylko w takich warunkach można by pisać o wpływie wilgotności względnej na drewno.
Cytat

Przecież wilgotność powietrza i temperatura powietrza ma wpływ na "pracę" drewna niezależnie o tego jaką ma ono wilgotność i do jakiego podkładu zostało przyklejone.

NIE MA WPŁYWU! Edytowano przez T. Brzęczkowski (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Piszemy o drewnie i ogrzewaniu podłogowym Czy Panów coś opętało. Panie bajbaga - Nie ma możliwość by przy ogrzewaniu podłogowym drewno na podłodze jest znacznie chłodniejsze od powietrza!! Tylko w takich warunkach można by pisać o wpływie wilgotności względnej na drewno.
NIE MA WPŁYWU!



To czemu producenci desek drewnianych przeznaczonych na ogrzewanie podłogowe wodne podkreślaną jaka temperatura i jaka wilgotność powietrza powinna być utrzymywana w pomieszczeniu gdzie deski są zamontowane na ogrzewaniu podłogowym?
Napisano

- Proszę podać jaka jest temperatura parkietu przy ogrzewaniu podłogowym ?
- Proszę podać jaka bywa temperatura parkietu gdy nie ma ogrzewania podłogowego?
- Proszę mi podać jakim cudem cieplejszy od powietrza parkiet ( ogrzewanie podłogowe) może chłonąć wilgoć z wyżej wspomnianego powietrza?
Cytat

To czemu producenci desek drewnianych przeznaczonych na ogrzewanie podłogowe wodne podkreślaną jaka temperatura i jaka wilgotność powietrza powinna być utrzymywana w pomieszczeniu gdzie deski są zamontowane na ogrzewaniu podłogowym?

Szanowny Panie nigdzie i nigdy nie twierdziłem, że producent parkietów nie jest kretynem w dziedzinie podstaw fizyki. Twierdziłem tylko, że przy ogrzewaniu podłogowym wilgotność względna w pomieszczeniu nie ma najmniejszego wpływu na drewno... bo jest ono cieplejsze od powietrza.
Napisano
Cytat

- Proszę mi podać jakim cudem cieplejszy od powietrza parkiet ( ogrzewanie podłogowe) może chłonąć wilgoć z wyżej wspomnianego powietrza?
Szanowny Panie nigdzie i nigdy nie twierdziłem, że producent parkietów nie jest kretynem w dziedzinie podstaw fizyki. Twierdziłem tylko, że przy ogrzewaniu podłogowym wilgotność względna w pomieszczeniu nie ma najmniejszego wpływu na drewno... bo jest ono cieplejsze od powietrza.



Problemem jest fakt, że praktycznie, podłoga jest podgrzewana tylko przez 1/2 roku. W pozostałym okresie jej temperatura jest niższa od powietrza – no chyba, ze mamy parkiet (pokrycie) letnie i zimowe i po i przed okresem grzewczym wymieniamy podłogę.

Co do temperatur podłogi.
W okresie grzewczym maksymalna temperatura podłogi , przy ogrzewaniu podłogowym, może wynosić do 29 stopni, a w strefach brzegowych do 35 stopni. Maksymalna temperatura powietrza około 25 stopni.
Poza okresem grzewczym temperatura podłogi ma około 20 stopni, a temperatura otoczenia zazwyczaj dobrze ponad 20 stopni .

Oczywiście biorąc pod uwagę fakt, że mówimy tu o przeciętnych domach, których jest 99.9% a nie o energooszczędnych wg. teorii Pana TB.


Natomiast biorąc pod uwagę to, że na podłodze nie leży „surowe” drewno, oraz inne związane z tym okoliczności, podtrzymuję swoje, wcześniej (wyżej) określone zdanie, że w czasie eksploatacji są to zjawiska pomijalne (chłonięcie i oddawanie wilgoci) – oczywiście z zastrzeżeniem, że przy układaniu ściśle stosujemy zalecenia producenta co do sposobu i materiałów.

Napisano (edytowany)
Zupełnie się nie zgadzam! Poza okresem grzewczym gdy podłoga ma 20 st. C to i powietrze ma około 20-tu. Pamiętajmy, że skoro jest ogrzewanie podłogowe to jest również dość gruby styropian... czyli temperatura parkietu jest podobna do tem. powietrza. Pamiętajmy również że słońce nie ogrzewa powietrza tylko podłoże, a powietrze ogrzewa się od podłoża. Edytowano przez T. Brzęczkowski (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

a co od czego się nagrzewa, jak mam opuszczoną markizę i otwarte na oścież drzwi balkonowe unsure.gif
i temperatura na termometrze wewnatrz pokazuje 34 st C?


A parkiet na dobrej izolacji termicznej w taki upał ma 20... "PRZEMYŚLANE" jak zresztą wszystkie posty Szanownego Pana.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Każda inwestycja budowlana czy instalacyjna, niezależnie od jej skali, powinna być prowadzona w sposób zgodny z prawem, zasadami sztuki budowlanej i dobrymi praktykami branżowymi. Jednym z absolutnie kluczowych elementów takiej realizacji jest rzetelna dokumentacja z prowadzonych prac.   W Raccoon 24 Home od początku naszej działalności przykładamy do tego ogromną wagę. Bo dla nas liczy się nie tylko to, co widoczne na zewnątrz, ale też pełna transparentność i pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem, normami i oczekiwaniami inwestora.   Co powinna zawierać dokumentacja robót instalacyjnych?   Podczas prowadzenia prac instalacyjnych — czy to przy ogrzewaniu, klimatyzacji, wentylacji czy instalacjach wodnych — dokumentacja powinna obejmować: Dziennik budowy lub robót — w przypadku instalacji realizowanych w ramach zgłoszenia lub pozwolenia na budowę. Protokóły z wykonanych prób szczelności — instalacji wodnych, gazowych, wentylacyjnych. Protokoły odbioru częściowego i końcowego — dla każdej wykonanej instalacji. Protokół uruchomienia instalacji — potwierdzający poprawną pracę systemów. Protokół pomiarów i testów eksploatacyjnych — np. wydajności wentylacji, ciśnienia w instalacji C.O., parametrów pracy klimatyzacji. Dokumentację powykonawczą — czyli aktualny rysunek/schemat instalacji z naniesionymi zmianami wykonawczymi.   Kartę gwarancyjną i instrukcję użytkowania urządzeń oraz instalacji. Brak tych dokumentów to nie tylko problem w przypadku awarii czy reklamacji, ale też ryzyko przy odbiorach technicznych i problematyczne rozliczenia z inwestorem czy deweloperem.     👉 Pobierz wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych (PDF)   Dlaczego dokumentacja jest tak ważna dla Ciebie jako inwestora?   Masz pełen wgląd w zakres wykonanych prac i potwierdzenie, że wszystko odbyło się zgodnie ze sztuką.   Łatwiejsze serwisowanie i eksploatacja — protokoły i dokumentacja powykonawcza pomagają w późniejszych modernizacjach i naprawach. Bezpieczeństwo prawne i techniczne — w przypadku kontroli, odbiorów czy ewentualnych sporów. Możliwość dochodzenia gwarancji — na podstawie podpisanych protokołów i kart gwarancyjnych.   W Raccoon 24 Home masz to w standardzie W naszej firmie każda instalacja objęta jest kompletną dokumentacją powykonawczą i protokolarną. Niczego nie robimy na słowo. Po zakończeniu robót klient otrzymuje komplet dokumentów, w tym:   protokół odbioru końcowego protokół prób szczelności protokół uruchomienia instalacji dokumentację powykonawczą   Dzięki temu masz pewność, że każda instalacja została wykonana zgodnie z projektem i przepisami.   Do pobrania — wzór protokołu odbioru robót instalacyjnych Aby ułatwić inwestorom i wykonawcom właściwe prowadzenie dokumentacji, przygotowaliśmy dla Ciebie gotowy, uniwersalny blankiet protokołu odbioru robót instalacyjnych.       Możesz go wykorzystać przy każdej inwestycji — niezależnie, czy zlecasz nam instalację, czy współpracujesz z inną ekipą. To bezpłatne narzędzie, które pomoże Ci uporządkować dokumentację i zabezpieczyć swoje interesy.   Pamiętaj: instalacja to nie tylko urządzenia i rury w ścianie. To również dokumenty, które chronią Twój budżet i bezpieczeństwo budynku na lata.   W Raccoon 24 Home nie musisz o to prosić — u nas kompletna dokumentacja to standard, a nie dodatkowa opcja.         Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl                       e0bdea_5761a534884c4d0988db213df10adb7f.pdf.pdf
    • Dziś niemal każdy inwestor prywatny i biznesowy, planując budowę domu, halę czy modernizację budynku, zadaje sobie jedno pytanie: kiedy zacznie się zwrot z inwestycji w instalacje? Koszty energii rosną, a systemy ogrzewania, chłodzenia, wentylacji i zasilania to nie tylko kwestia komfortu, ale też realnego wpływu na domowy i firmowy budżet. Problem w tym, że większość firm wykonawczych, kiedy słyszy od klienta hasło „zwrot z inwestycji”, zaczyna dopytywać, kalkulować, wyceniać wersję „podstawową” i „wzmocnioną”, a często finalnie proponuje rozwiązania na styk — takie, które formalnie spełnią wymogi projektu, ale realnie nie zapewnią maksymalnych oszczędności i bezawaryjności przez długie lata.   W Raccoon 24 Home nie pytamy, czy chcesz mieć instalację zoptymalizowaną pod szybki zwrot inwestycji. My od razu robimy instalacje w wersji wzmocnionej. Zawsze. Bez wyjątków. Co to znaczy wzmocniona instalacja?   W praktyce oznacza to, że każdą instalację, jaką wykonujemy — czy to ogrzewanie podłogowe, centralę wentylacyjną, instalację wodną czy systemy zasilania odnawialnego — projektujemy i montujemy w taki sposób, by:   zwiększyć jej trwałość wydłużyć bezawaryjny okres działania zminimalizować straty energii przyspieszyć zwrot inwestycji dzięki oszczędnościom na eksploatacji     Jak to robimy? Na przykład:   W ogrzewaniu płaszczyznowym stosujemy więcej rur niż minimum technologiczne. Dzięki temu system szybciej nagrzewa pomieszczenia, pracuje przy niższych temperaturach zasilania, co zmniejsza zużycie energii i przedłuża żywotność źródła ciepła. Montujemy przewymiarowane emitery ciepła, czyli większe grzejniki lub pętle podłogówki, niż wynika to z obliczeń na styk. Efekt? Lepsza wydajność przy niższym koszcie eksploatacji. System grzeje krócej, rzadziej się załącza, a Ty oszczędzasz na rachunkach.     W instalacjach wodnych i kanalizacyjnych stosujemy większe średnice rur tam, gdzie to ma sens dla bezpieczeństwa i komfortu użytkowania. W wentylacji zawsze przewymiarowujemy kanały i stosujemy lepsze izolacje, co zmniejsza opory przepływu, poprawia wydajność i ogranicza koszty pracy rekuperatora. Po co to wszystko? Żeby Twoje rachunki równały się zero.   W Raccoon 24 Home nie traktujemy instalacji jako zbędnego kosztu, tylko jako realny składnik Twojego domowego lub firmowego bilansu energetycznego. Dzięki odpowiednio zaprojektowanym i wykonanym instalacjom możesz osiągnąć bilans niemal zerowy albo znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na energię z sieci. Wielu wykonawców ogranicza się do minimum wymaganego w projekcie lub normach. My wiemy, że warto pójść dalej. Bo im bardziej wydajna i trwała instalacja, tym mniejsze jej koszty eksploatacji i większe oszczędności dla Ciebie.   Zwrot z inwestycji — jak go przyspieszyć?   Kluczem jest odpowiedni mix energetyczny, który nie tylko zapewni Ci niezależność, ale też pozwoli zredukować rachunki praktycznie do zera.   W naszej ofercie możesz połączyć:   pompę ciepła — jako główne źródło ciepła i chłodzenia fotowoltaikę — która zasili pompę ciepła, dom i magazyn energii przydomową elektrownię wiatrową — jako uzupełnienie bilansu w okresach niskiego nasłonecznienia   Taki zestaw pozwala na uzyskanie maksymalnego efektu energetycznego i finansowego. A dzięki temu, że instalacje wykonujemy w wersji przewymiarowanej i wzmocnionej, działają one stabilnie, bez awarii i z wyższą wydajnością przez wiele lat.       Dlaczego inne firmy tego nie robią? Bo liczą na krótkoterminowy zysk i klienta, który nie zadaje pytań. Większość wykonawców chce wykonać usługę możliwie najniższym kosztem własnym, z minimalną ilością materiału, by zwiększyć swoją marżę. My w Raccoon 24 Home patrzymy inaczej. Dla nas liczy się długofalowa relacja i rekomendacje zadowolonych klientów, a to można osiągnąć tylko dzięki jakości i uczciwemu podejściu.     Podsumowanie Jeśli chcesz mieć instalacje, które: działają stabilnie i bezawaryjnie są przewymiarowane, a nie robione „na styk” realnie przyspieszają zwrot z inwestycji pozwalają ograniczyć rachunki do zera to zapraszamy do Raccoon 24 Home.   U nas nie pytamy, czy chcesz mieć wzmocnioną instalację — bo każdą robimy w wersji premium już w standardzie. Tak pracują wykonawcy, którzy naprawdę rozumieją inwestycję w energię i komfort.   Chcesz sprawdzić, jak może wyglądać Twój domowy bilans energetyczny? Skontaktuj się z nami i poznaj propozycję systemu szytego pod Twoje potrzeby.   Usługi Raccoon 24 Home   Instalacje C.O. Instalacje centralnego ogrzewania (C.O.)   Ogrzewanie Ogrzewanie grzejnikowe Ogrzewanie podłogowe   Pompy ciepła Pompy ciepła dla Twojego domu   Kotły gazowe Kotły gazowe kondensacyjne   Klimatyzacja Klimatyzatory Split Klimatyzatory Multi-Split Systemy klimatyzacji VRF Klimakonwektory Przeglądy okresowe klimatyzacji Serwis klimatyzacji   Wentylacja Rekuperacja Wentylacja mechaniczna Kanały wentylacyjne — rodzaje Serwis wentylacji Wentylatory wyciągowe Systemy odciągowe dla hal i garaży   Sterowanie Sterowanie ciepłem   Cennik usług Cennik usług instalacyjnych   O firmie O nas   Kontakt Formularz i dane kontaktowe     Michał Rzepczyński +48 698 000 441  office@raccoon24.pl
    • W świecie usług budowlanych i instalacyjnych od lat funkcjonują dwa zupełnie różne podejścia do kwestii wycen i rozliczeń z klientami. Z jednej strony mamy wykonawców, którzy nie boją się jasno przedstawiać swoich stawek, otwarcie informują o kosztach poszczególnych usług i uczciwie tłumaczą, z czego wynikają konkretne ceny. Z drugiej — wciąż istnieją firmy, które wyceniają „na oko” przez telefon, a na końcowym etapie realizacji zaskakują klienta dodatkowymi pozycjami na fakturze lub tłumaczą nieuzgodnione wcześniej koszty jako „nieprzewidziane prace dodatkowe”. Ten podział doskonale zna każdy inwestor, deweloper, zarządca nieruchomości czy zwykły klient prywatny, który choć raz zlecał wykonanie instalacji wodnej, elektrycznej, wentylacyjnej czy gazowej. Dlatego w Raccoon 24 Home od samego początku postawiliśmy na pełną przejrzystość i uczciwe zasady współpracy z klientem.     Dlaczego przejrzystość cenowa w usługach instalacyjnych jest tak ważna?   W odróżnieniu od wielu branż, w których ceny można łatwo sprawdzić w cennikach online czy porównać na popularnych porównywarkach, w usługach instalacyjnych sytuacja jest dużo bardziej skomplikowana. Każda inwestycja ma swoją specyfikę, zakres prac często ustala się indywidualnie, a ceny mogą się różnić w zależności od rodzaju budynku, zastosowanych materiałów, stopnia skomplikowania instalacji czy lokalizacji inwestycji. To sprawia, że niektórzy wykonawcy wykorzystują tę niepewność na swoją korzyść. Podają orientacyjne stawki bez szczegółów, nie pokazują klientowi dokładnego kosztorysu, a podczas realizacji pojawiają się „niespodzianki”, które trudno później zweryfikować. Dlatego uważamy, że uczciwy wykonawca nie ma powodu, by ukrywać swoje ceny. Przeciwnie — powinien udostępniać je w przejrzysty i dostępny sposób, aby klient od samego początku wiedział, ile zapłaci za usługę i z czego wynika dana kwota.   Jak to wygląda w praktyce? Transparentny kalkulator usług instalacyjnych   Właśnie z myślą o klientach stworzyliśmy na stronie Raccoon 24 Home kalkulator usług instalacyjnych. To proste i wygodne narzędzie, które pozwala w kilka chwil sprawdzić orientacyjny koszt wykonania wybranej instalacji lub prac modernizacyjnych. Dzięki temu klient ma możliwość porównania cen różnych usług jeszcze przed kontaktem z naszym doradcą technicznym i może zaplanować swój budżet inwestycyjny bez obaw o późniejsze „niespodzianki”. W kalkulatorze jasno przedstawiamy, jakie elementy składają się na cenę usługi — od kosztów materiałów, przez robociznę, aż po ewentualne dodatkowe prace towarzyszące. Dzięki temu klient wie, za co płaci i może świadomie podjąć decyzję o wyborze konkretnej usługi czy zakresu prac.   Czym różni się uczciwy wykonawca od nieuczciwego?   Różnic jest wiele, ale najważniejsze to: Jasne i przejrzyste wyceny jeszcze przed rozpoczęciem prac. Brak ukrytych kosztów, które pojawiają się na końcowej fakturze. Szczegółowe kosztorysy przedstawiane klientowi do akceptacji. Przejrzyste warunki współpracy, które określają, co wchodzi w zakres usługi, a co wymaga dodatkowych ustaleń.   Stała komunikacja z klientem na każdym etapie realizacji inwestycji.   W Raccoon 24 Home klaklulator właśnie według takich zasad prowadzimy każdą realizację. Naszym celem jest nie tylko wykonanie instalacji na najwyższym poziomie technicznym, ale również zbudowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa u klienta.   Wiemy, że inwestorzy i klienci prywatni mają dość niejasnych wycen, niedomówień i kosztów, które nagle pojawiają się w trakcie realizacji zlecenia. Dlatego pokazujemy pełen kosztorys jeszcze przed podpisaniem umowy, informujemy o wszystkich możliwych dodatkowych opcjach i pozwalamy klientowi samodzielnie sprawdzić ceny w naszym kalkulatorze. Dlaczego inne firmy wciąż boją się udostępniać swoje ceny?   Bo często ich polityka cenowa opiera się na „polowaniu” na nieświadomego klienta. Bez przejrzystego cennika można manipulować wyceną w zależności od sytuacji, nastroju klienta, lokalizacji czy konkurencji w danym rejonie.   My w Raccoon 24 Home uważamy, że takie praktyki powinny zniknąć z rynku. Klient ma prawo wiedzieć, ile zapłaci, a wykonawca, który jest pewny jakości swoich usług i uczciwie kalkuluje koszty, nie ma żadnego powodu, by ukrywać stawki.     Podsumowanie   Jeśli szukasz wykonawcy instalacji budowlanych, który: gra w otwarte karty nie boi się pokazać cen swoich usług oferuje transparentny kosztorys pozwala Ci sprawdzić wycenę jeszcze przed pierwszym kontaktem   to zapraszamy do Raccoon 24 Home. Na naszej stronie znajdziesz transparentny kalkulator usług instalacyjnych, dzięki któremu możesz od razu oszacować koszt planowanych prac i sprawdzić, jak wygląda uczciwa wycena w tej branży.   Nie warto ryzykować współpracy z firmami, które unikają konkretów i nie potrafią jasno określić ceny. Wybieraj wykonawców, którzy szanują Twój czas, pieniądze i nerwy.  
    • Nie zastanawiałbym się nad tym ale już zdążyłem przygotować pole pod ten garaż z kostki brukowej i teraz musiałbym to wszystko robić na nowo.    Jakie byłyby koszty starania się o pozwolenie?
    • Tak Rury wodnej podłogówki prowadzi się w warstwie wylewki. Rury pozostałych instalacji (woda, kanalizacja), także kanały wentylacji mechanicznej układa się w warstwie styropianu. Grubość warstw styropianu można dobrać do średnicy rur - to a propos optymalnej grubości styropianu. To rozstrzygnie instalator. Dylatacje wykonują fachowcy od wylewki, powinny być też zaplanowane w projekcie ogrzewania. Zwykle i tak wykonuje się je w otworach drzwiowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...