Skocz do zawartości

jakie paliwa do kotłów na paliwa stałe?


Recommended Posts

Napisano
Akcyza wyrównująca koszt GJ ze wszystkich nośników jest w Polsce zamrożona do 2011 roku. Wchodzić więc w paliwo stałe zamiast izolować dom to jak założyć sobie pętlę na szyję. Korzystanie z paliw bez akcyzy do aut już od paru lat obowiązuje. W 2011 to samo będzie z domami. W 1995-6 roku podobnie było z olejem opałowym – kosztował 60gr litr i nikt (prawie) nie chciał słyszeć o izolowaniu, tylko zakopywał zbiornik, wstawiał buderusa … a po kilku latach…
Napisano
Ogrzewanie węglowe to najtańszy sposób ogrzewania budynków. Klasyczne kotły retortowe spalają tzw. ekogroszki o niskiej spiekalności i uziarnieniu 5-25 mm. Kotły o nowocześniejszej konstrukcji przystosowane są do spalania mieszanek miałowo-groszkowych o uziarnieniu 0-31,5 mm i podwyższonej spiekalności (RI<50).

W kotłach tych możemy spalać zarówno klasyczne ekogroszki, jak i nowe rodzaje paliw kwalifikowanych. Dobrym przykładem jest tutaj groszek BORUTAŸ z Kompanii Węglowej S.A.

Ważna jest także wartość opałowa węgla, ponieważ płacimy za ilość energii cieplnej, którą możemy z niego wytworzyć. Im lepsza jakość paliwa, tym mniej musimy go spalić. Zalecam stosowanie sprawdzonych paliw kwalifikowanych Kompanii Węglowej S.A. Posiadają one certyfikaty bezpieczeństwa ekologicznego IChPW w Zabrzu oraz zapewniają stabilną i efektywną pracę kotłów.
Napisano
buhahahaha węgiel najtańszy ??????
co i gdzie tak tanio
węgiel na dziń dzisiejszy wychodzi podobnie jak gaz nie liczac swojej pracy, wiec ekonomia palenia węglem juz dawno sie skonczyła
jesli u nas dobry eko w tej chcwili jest po 760zł to oczym rozmawiamy jak w praktyce tyle samo enegi uzyskam spalająj gazu za 850zł ,a nie musze zamawiac dodatkowych kontenerów na popiół ,a drena pewnie bym spalił za 350zł zeby to samo uzyskac ,cos mnie sie wydaje ze ten wątek jest mocno sponsorowany.....
Napisano
Szanowny Panie - węgiel a najtańsza jest dziś kWh ale nie ogrzewanie!. Przy małych potrzebach ciepła nie da się zrobić żadnego centralnego - nawet gazu czy pci!!!!
Poznałem ludzi którzy zużywają na dom 150m2 nawet TONĘ węgla rocznie! Jak Pan to liczy Koszt utrzymania zasobnika i cyrkulacji+ Koszt węgla +koszt przywiezienia +koszt magazynowania +koszt noszenia +koszt wyrzucenia popiołu ... ile pracownik za to weźmie?
Napisano
Cytat

Akcyza wyrównująca koszt GJ ze wszystkich nośników jest w Polsce zamrożona do 2011 roku. Wchodzić więc w paliwo stałe zamiast izolować dom to jak założyć sobie pętlę na szyję. Korzystanie z paliw bez akcyzy do aut już od paru lat obowiązuje. W 2011 to samo będzie z domami. W 1995-6 roku podobnie było z olejem opałowym – kosztował 60gr litr i nikt (prawie) nie chciał słyszeć o izolowaniu, tylko zakopywał zbiornik, wstawiał buderusa … a po kilku latach…

Prawdą jest, że akcyza na węgiel, koks i gaz ziemny jest wstrzymana dla Polski do 31.12.2011 r. Po tym terminie Polska ma obowiązek wprowadzenia akcyzy na te paliwa. Minimalna stawka akcyzy, którą RP będzie musiała zastosować wynosi 0,3Euro/GJ. GJ dotyczy kaloryczności paliwa. Dla węgla przecietna kaloryczność to 25GJ/tonę. Możemy się więc spodziewać akcyzy na węgiel w wysokości 7,5Euro/tonę, co przy obecnym kursie 1Euro-4,2PLN daje kwotę 31,5PLN/tonę. Jak widać nie jest to kwota, z której wynikałyby drastyczne podwyżki cen ogrzewania z wykorzystaniem węgla, czy gazu.
Dla porównania, przy tej samej ilości energii zużywanej, przy korzystaniu z energii elektrycznej akcyza wynosi ponad 10 razy więcej.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Ogrzewanie węglowe to najtańszy sposób ogrzewania budynków. Klasyczne kotły retortowe spalają tzw. ekogroszki o niskiej spiekalności i uziarnieniu 5-25 mm. Kotły o nowocześniejszej konstrukcji przystosowane są do spalania mieszanek miałowo-groszkowych o uziarnieniu 0-31,5 mm i podwyższonej spiekalności (RI<50).

W kotłach tych możemy spalać zarówno klasyczne ekogroszki, jak i nowe rodzaje paliw kwalifikowanych. Dobrym przykładem jest tutaj groszek BORUTAŸ z Kompanii Węglowej S.A.

Ważna jest także wartość opałowa węgla, ponieważ płacimy za ilość energii cieplnej, którą możemy z niego wytworzyć. Im lepsza jakość paliwa, tym mniej musimy go spalić. Zalecam stosowanie sprawdzonych paliw kwalifikowanych Kompanii Węglowej S.A. Posiadają one certyfikaty bezpieczeństwa ekologicznego IChPW w Zabrzu oraz zapewniają stabilną i efektywną pracę kotłów.



Ależ to ewidentna bzdura!!!! myli Szanowny pan pojęcia! Z węgla mamy najtańszą kWh - a to nie to samo co koszt ogrzewania. Tego typu instalacje nadają się wyłącznie do domów źle i bardzo źle izolowanych. W takich obiektach decyduje koszt kWh. W domach izolowanych decyduje sterowalność systemu. Profesor K. Żmijewski (założyciel KAPE) głosił: Im mniej potrzeba ciepła, tym tańsze w eksploatacji są jego droższe źródła.
PYTANIA
1- jaki zastosowałby Szanowny Pan piec do domu 150 m2 (3 osoby) który jest tak zaizolowany i ma taką instalację ciepłej wody, że na ogrzewanie i ciepłą wodę zużywa rocznie 3000kWh - (czyli w przypadku niecentralnego ogrzewania 1350zł rocznie?
2-Jaki jest w/g Szanownego Pana koszt tony ekogroszku + przywiezienie + składowanie + załadowanie + wyrzucenie popiołu + koszt energii elektrycznej do pracy pieca i ogrzania wody gdy piec nie chodzi - w skali roku?
Napisano
Cytat

PYTANIA
1- jaki zastosowałby Szanowny Pan piec do domu 150 m2 (3 osoby) który jest tak zaizolowany i ma taką instalację ciepłej wody, że na ogrzewanie i ciepłą wodę zużywa rocznie 3000kWh - (czyli w przypadku niecentralnego ogrzewania 1350zł rocznie?
2-Jaki jest w/g Szanownego Pana koszt tony ekogroszku + przywiezienie + składowanie + załadowanie + wyrzucenie popiołu + koszt energii elektrycznej do pracy pieca i ogrzania wody gdy piec nie chodzi - w skali roku?

ODPOWIEDZI :
Z kiepskiej jakości, a więc także taniego węgla, można uzyskać w kotle 4kWh/kg, z lepszego, spalanego w dobrym kotle z automatyką ok. 6kWh/kg. Na potrzeby w/w domu należałoby więc zużyć od 500 do 750kg węgla rocznie. Przy cenie węgla 800 zł/tonę (ekogroszek potrafi tyle kosztować) da to koszt ok. 400zł rocznie. W sezonie grzewczym z tej ilości węgla można się spodziewać 300kg popiołu (na miesiąc max. 100kg). Ile śmieci Pan w ciągu roku wyrzuca ?
Oczywiście pozostaje pytanie jak takim węglem ekonomicznie palić ?
Może to być instalacja z piecem o mocy do 20kW w połączeniu z dobrze zaizolowanym buforem o pojemności 2000l. W taki buforze po 5-6 godzinach grzania otrzymujemy temperaturę ok. 80-90 st. C. Do tego ogrzewanie niskotemperaturowe, np. podłogowe lub ścienne. W tak ocieplonym domu taki zapas ciepła wystarczy na kilka dni. W ciągu roku dla zakumulowania 3000kWh energii potrzeba go "naładować" ciepłem, spalając jednorazowo 20-25kg węgla 25-30 razy, czyli przeciętnie raz na tydzień, a latem nawet rzadziej.
Jak z tego wyliczenia wynika w ciągu roku możemy nie zużyć nawet tony ekogroszku (40 worków po 25kg).
Ile może kosztować transport ? Może nie kosztować nic, bo taką ilość można dowieźć na bieżąco, np. po 4 worki w ciągu tygodnia. Jak ktoś szuka jednak okazji i chce mieć węgiel taniej, to zmagazynowanie 500kg ekogroszku też nie stanowi problemu. Wystarczy pojemnik (zasiek) o powierzchni ok. 1m2.
Obsługa sprowadza się do usunięcia popiołu, rozpalenia i uruchomienia automatyki. Załóżmy, że zajmie jednorazowo 0,5-1 godziny, czyli od 12-30h rocznie. Ile kosztuje ? To zależy jak się ceni własną pracę. Przy stawce 20zł/h będzie to od 240-600zł rocznie. Czyli nadal mamy ok. 1000zł rocznie. Dojdzie jeszcze energia elektryczna na pompki obiegowe.
Do ciepłej wody niewiele potrzeba - wystarczy wężownica w buforze. Do instalacji ogrzewania podłogowego można policzyć pracę pompy obiegowej np. 8h dziennie z mocą 100W przez 200 dni w roku - 160kWh. Przy samym paleniu pieca 30 razy x 6h x 100W - 18kWh. No jeszcze automatyka 10W x 24 x 365 = 87,6kW. Razem 265,6kWh x 0,45 = 119,5zł. Chociaż jak już tak liczymy, to energia elektryczna w sezonie grzewczym pomniejsza bilans energetyczny domu (nawet ten 10W sterownik grzeje).

Wszystko to nie znaczy, że jestem zwolennikiem kotłów węglowych. Nie znoszę tylko jak ktoś ludziom wciska ciemnotę.
Napisano
Cytat

ODPOWIEDZI :
Z kiepskiej jakości, a więc także taniego węgla, można uzyskać w kotle 4kWh/kg, z lepszego, spalanego w dobrym kotle z automatyką ok. 6kWh/kg. Na potrzeby w/w domu należałoby więc zużyć od 500 do 750kg węgla rocznie. Przy cenie węgla 800 zł/tonę (ekogroszek potrafi tyle kosztować) da to koszt ok. 400zł rocznie. W sezonie grzewczym z tej ilości węgla można się spodziewać 300kg popiołu (na miesiąc max. 100kg). Ile śmieci Pan w ciągu roku wyrzuca ?
Oczywiście pozostaje pytanie jak takim węglem ekonomicznie palić ?
Może to być instalacja z piecem o mocy do 20kW w połączeniu z dobrze zaizolowanym buforem o pojemności 2000l. W taki buforze po 5-6 godzinach grzania otrzymujemy temperaturę ok. 80-90 st. C. Do tego ogrzewanie niskotemperaturowe, np. podłogowe lub ścienne. W tak ocieplonym domu taki zapas ciepła wystarczy na kilka dni. W ciągu roku dla zakumulowania 3000kWh energii potrzeba go "naładować" ciepłem, spalając jednorazowo 20-25kg węgla 25-30 razy, czyli przeciętnie raz na tydzień, a latem nawet rzadziej.
Jak z tego wyliczenia wynika w ciągu roku możemy nie zużyć nawet tony ekogroszku (40 worków po 25kg).
Ile może kosztować transport ? Może nie kosztować nic, bo taką ilość można dowieźć na bieżąco, np. po 4 worki w ciągu tygodnia. Jak ktoś szuka jednak okazji i chce mieć węgiel taniej, to zmagazynowanie 500kg ekogroszku też nie stanowi problemu. Wystarczy pojemnik (zasiek) o powierzchni ok. 1m2.
Obsługa sprowadza się do usunięcia popiołu, rozpalenia i uruchomienia automatyki. Załóżmy, że zajmie jednorazowo 0,5-1 godziny, czyli od 12-30h rocznie. Ile kosztuje ? To zależy jak się ceni własną pracę. Przy stawce 20zł/h będzie to od 240-600zł rocznie. Czyli nadal mamy ok. 1000zł rocznie. Dojdzie jeszcze energia elektryczna na pompki obiegowe.
Do ciepłej wody niewiele potrzeba - wystarczy wężownica w buforze. Do instalacji ogrzewania podłogowego można policzyć pracę pompy obiegowej np. 8h dziennie z mocą 100W przez 200 dni w roku - 160kWh. Przy samym paleniu pieca 30 razy x 6h x 100W - 18kWh. No jeszcze automatyka 10W x 24 x 365 = 87,6kW. Razem 265,6kWh x 0,45 = 119,5zł. Chociaż jak już tak liczymy, to energia elektryczna w sezonie grzewczym pomniejsza bilans energetyczny domu (nawet ten 10W sterownik grzeje).



Wszystko to nie znaczy, że jestem zwolennikiem kotłów węglowych. Nie znoszę tylko jak ktoś ludziom wciska ciemnotę.



Ręce opadają !!!! Liczył Pan straty bufora? 10W pompka? Instalacja chodząca latem... Szkoda nawet mojego pisania. Pan naprawdę skończył politechnikę?
Napisano
Cytat

Ręce opadają !!!! 10W pompka?



Okulary, w trakcie czytania, należy umieścić na nosie, a nie w kieszeni – no chyba, ze to celowe niedopatrzenie.

Cytat

1- jaki zastosowałby Szanowny Pan piec do domu 150 m2 (3 osoby) który jest tak zaizolowany i ma taką instalację ciepłej wody, że na ogrzewanie i ciepłą wodę zużywa rocznie 3000kWh - (czyli w przypadku niecentralnego ogrzewania 1350zł rocznie?



Piszesz Pan, o tym co było. Dzisiaj cena energii w taryfie C-11 wynosi dobrze ponad 0,5zł za 1kWh . U mnie np. 0,57zł.
Co daje roczny koszt między 1.500,- a 1.700,- icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Ręce opadają !!!! Liczył Pan straty bufora? 10W pompka? Instalacja chodząca latem... Szkoda nawet mojego pisania. Pan naprawdę skończył politechnikę?

Proponuję jeszcze raz przeczytać to co napisałem, tym razem ze zrozumieniem icon_wink.gif.
10W mocy pobiera sterownik, którego pracę policzyłem przez 365 dni w roku przez 24h na dobę.
Włącza on pompy obiegowe w zależności od potrzeb. Na jak długo to też napisałem.
Napisano
Cytat

Proponuję jeszcze raz przeczytać to co napisałem, tym razem ze zrozumieniem icon_wink.gif.
10W mocy pobiera sterownik, którego pracę policzyłem przez 365 dni w roku przez 24h na dobę.
Włącza on pompy obiegowe w zależności od potrzeb. Na jak długo to też napisałem.

Nie pisałem os tratach bufora, bo policzyłem sprawność spalania na poziomie 60%. Zresztą o stratach bufora możemy pisać tylko poza sezonem grzewczym - w sezonie grzewczym bufor całe ciepło "strat" oddaje do pomieszczeń.
Napisałem też, że bufor jest dobrze zaizolowany. Już Panu pisałem - proponuje domy bardzo dobrze izolowane o przegrodach z U<0,1W/(m2K), ale o zasobnikach ciepłej wody i buforach pisze Pan, że tracą wiele kWh w ciągu roku.
Izolacja bufora na poziomie 0,2W/(m2K) nie powinna być problemem. Bufor 2000l, to np. walec o średnicy 1m i wysokości 2,60m. Taki bufor przy jego średniej temperaturze 60st. C będzie do pomieszczenia o temperaturze 20 st. C tracił ok. 100W, czyli poza sezonem grzewczym (165 dni) straci ok. 400kWh energii. Przy cenie energii z kotła węglowego 0,15zł/kWh
da to kwotę rzędu 60zł.
Te straty energii można ograniczyć np. takim sposobem jak tutaj :
http://www.sonnenhaus-institut.de/solar-ha...ummer-94559.pdf
Napisano
Heniu, tu argumenty nie trafiają. Przykład:
Cytat

Ależ to ewidentna bzdura!!!! myli Szanowny pan pojęcia! Z węgla mamy najtańszą kWh - a to nie to samo co koszt ogrzewania. ….
Profesor K. Żmijewski (założyciel KAPE) głosił: Im mniej potrzeba ciepła, tym tańsze w eksploatacji są jego droższe źródła.


Zgodnie z tą filozofią, każde inne źródło ogrzewania centralne, MUSI być droższe w eksploatacji od niecentralnego.
Podpiera się nawet oczywistą prawdą (cytat z wypowiedzi Profesora), „zapominając”, że jeśli źródło jest tańsze, to i koszt eksploatacyjny ogrzewania też będzie niższy od tego droższego.
Mało tego sam pisze, że z węgla jest najniższy koszt uzyskania kWh – z czym ja osobiście nie do końca się zgadzam – bo są tańsze „nośniki kWh
Napisano
Cytat

Zgodnie z tą filozofią, każde inne źródło ogrzewania centralne, MUSI być droższe w eksploatacji od niecentralnego.

Nawet argument, że ogrzewanie elektryczne jest ogrzewaniem "niecentralnym" nie trzyma się kupy. Pisałem już wcześniej, że takie ogrzewanie jest w znacznie większym stopniu "centralne" niż centralne ogrzewanie w domu jednorodzinnym z lokalna kotłownią węglową.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Jeżeli za "nowoczesne kotły" uznamy kotły z automatycznym systemem podawania paliwa, to zasadniczo mamy do wyboru tylko dwa rodzaje paliwa: rozdrobniony węgiel lub pelet.


To miło, że ktoś odpowiedział konktetnie na zadane początkowo pytanie icon_smile.gif I dobrze, iż je zacytował, bo zniknęło w huku armat grzmiących w tym wątku icon_mrgreen.gif
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Skoro zamiast wylewki będzie płyta systemowa i suchy jastrych to moc grzewcza podłogówki będzie jeszcze niższa, bo tu rurki nie są bezpośrednio otulone wylewką. Czyli będziemy mieli efekt ciepłej podłogi, ale do efektywnego ogrzewania takiej łazienki będzie to o wiele za mało. Naprawdę nie wiem, czy na tak małej powierzchni warto robić podłogówkę wodną zamiast elektrycznej. Wszystko się znacznie bardziej komplikuje. Zużycie prądu nie musi zaś wcale być duże, bo ogrzewanie podłogowe nie musi działać stale. Zasadniczą moc grzewczą i tak powinien tam zapewniać grzejnik.   W łazience zdecydowanie lepiej zastosować płyty cementowo-włóknowe niż gipsowo-włóknowe, bo są znacznie mniej wrażliwe na działanie wilgoci.    Jaki tam jest rodzaj stropu? Być może legary dałoby się usunąć, ułożyć tam izolację cieplną i suchy jastrych z płyt cementowo-włóknowych?
    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...