Skocz do zawartości

Suche tynki w łazience


Recommended Posts

Płyty gipsowo-kartonowe doskonale nadają się do pokrywania wewnętrznych i zewnętrznych ścian nośnych i działowych, zwłaszcza gdy wykonywane prace chcemy zrobić w krótkim czasie i bez wykonywania prac mokrych. W pomieszczeniach wilgotnych stosujemy płyty gipsowo-kartonowe impregnowane (typ H2). Są to specjalne płyty o grubości 12,5 mm, które mogą być stosowane w pomieszczeniach mokrych o wilgotności względnej powietrza do 85%. W takich warunkach płyty te mogą przebywać do 10 godzin na dobę. W celu zapewnienia takich warunków pomieszczenia wilgotne takie jak łazienki lub kuchnie powinny mieć sprawną wentylację grawitacyjną lub mechaniczną.

Z płyt gipsowo-kartonowych impregnowanych możemy wykonywać ścianki działowe, okładziny ścienne, sufity podwieszane lub zabudowę poddasza. W pomieszczeniach wilgotnych (oprócz płyty g-k) stosowane są takie same materiały ja w pomieszczeniach suchych: kształtowniki stalowe, blachowkręty, akcesoria metalowe, czy gipsy szpachlowe. Identyczna jest również zasada montażu płyt do konstrukcji. Istotną różnicą w systemach suchej zabudowy wykonywanych w pomieszczeniach wilgotnych jest dodatkowe zabezpieczenie powierzchni płyty w miejscach bezpośrednio narażonych na działanie wody.

W obrębie kabin natryskowych, przy wannie lub przy umywalce za pomocą folii w płynie wykonujemy uszczelnienie min. 300 mm powyżej miejsc narażonych na działanie wody. Płyty gipsowo-kartonowe powinny być montowane z 10 mm szczeliną od podłoża. W miejscu połączenia płyt z posadzką powinno stosować się folię w płynie zbrojoną specjalną taśmą uszczelniającą. Wszystkie przejścia rur oraz innych instalacji powinny być uszczelnione specjalnym pierścieniem samouszczelniającym lub zabezpieczone folią w płynie.

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
Dzisiaj rozmawiałem ze znajomym, który ma łazienkę zbudowaną z użyciem zielonych płyt gk. Ma ją od 10 lat i chwali sobie. Dlaczego więc Super B piszesz, że płyty cementowe nadają się lepiej? Nie do końca to rozumiem. Chociaż przyznaję, że płyty same w sobie są ciekawe.
Link do komentarza
Niezła stronka o płytach g-k

http://www.euro-bud.pl/46,rigips-lekkie-sc...murowanych.html

RIGIPS - Lekkie ściany działowe Rigips zamiast murowanych
Lekkie ściany działowe Rigips zamiast murowanych – szerokie spektrum zastosowań

Żyjemy w czasach zaostrzających się rygorów budowlanych, ale i w czasach nieustannych zmian budowlanych, adaptacji, przeróbek, w czasach gdy ściany z płyt gipsowo-kartonowych stały się niezastąpionym elementem w kształtowaniu przestrzeni wewnętrznej budynku.

Obiekty zmieniają właścicieli, ci przeznaczenie i wielkość pomieszczeń, stare budynki znajdują zupełnie nowe zastosowania, rozbudowuje i przebudowuje się nie tylko szpitale, żłobki, przedszkola, ale też obiekty przemysłowe, biura, budynki użyteczności publicznej...

We wszystkich tych sytuacjach systemy płyt gipsowo-kartonowych Rigips to ten właśnie kompleksowy system wznoszenia ścian działowych, który w bezkonfliktowy sposób umożliwia szybką zmianę charakteru i wielkości pomieszczeń. Równocześnie gwarantuje, że nowa ściana będzie sztywna, wytrzymała, nierzadko też – jeśli zachodzi taka potrzeba – odporna na podwyższony poziom wilgoci w pomieszczeniu i co bardzo ważne z punktu widzenia codziennego komfortu przebywania tam przyszłych użytkowników – o doskonałych parametrach akustycznych, zapewniających wygłuszenie dźwięków zza ściany.

Inny niemniej ważny aspekt to bezpieczeństwo pożarowe gwarantowane przez taką ścianę.

Powyższe walory tych ścian doceniają też inwestorzy nowych obiektów, bo… oprócz tego zawsze łatwo takie ściany zdemontować i postawić w nowym miejscu, a poza tym świetnie sprawdzają się w każdym budynku niezależnie od rodzaju konstrukcji ścian nośnych i stropów.

O ścianach działowych gipsowo-kartonowych ogólnie – budowa i najważniejsze rodzaje

Lekkie ściany działowe wykonywane w systemach suchej zabudowy wnętrz buduje się z profili, płyt gipsowo-kartonowych i specjalnego rodzaju akcesoria służących do połączeń (uchwytów mocujących, wieszaków, wkrętów, taśm zbrojeniowych i uszczelniających oraz mas szpachlowych).

Najważniejszym jednak elementem ścian decydującym w dużej mierze o właściwościach zabudów są właśnie płyty składające się z rdzenia gipsowego obłożonego obustronnie kartonem stanowiącym rodzaj zbrojenia, który nadaje płytom wytrzymałość na zginanie oraz pozwala uzyskać dobrą gładkość powierzchni płyty. Płyty g-k tworzą licową powierzchnię ścianki działowej i są równocześnie okładziną konstrukcji nośnej.


W samym nazewnictwie i oznaczeniach płyt gipsowo-kartonowych nastąpiło obecnie dużo zmian. Wprowadzono nową normę PN-EN 520 „Płyty gipsowo-kartonowe. Definicje, wymagania i metody badań” zastępującą dotychczasową normę krajową PN-B-79405:1997.
Podstawowe typy płyt gipsowo-kartonowych według nowej normy:


A – płyta gipsowo-kartonowa z licem, na które można nałożyć wyprawy gipsowe oraz elementy dekoracyjne, np. farby;
H – płyta gipsowo-kartonowa o zmniejszonym stopniu wchłaniania wody;
H1 – nasiąkliwość ≤ 5%;
H2 – nasiąkliwość ≤ 10%;
H3 – nasiąkliwość ≤ 25%;
F – płyta gipsowo-kartonowa o zwiększonej spójności rdzenia przy działaniu wysokiej temperatury;
E – płyta gipsowo-kartonowa do zastosowania jako usztywnienie w ścianach zewnętrznych w technologii szkieletowej;
R – płyta gipsowo-kartonowa o zwiększonej wytrzymałości i odporności na niszczące obciążenia wzdłużne i poprzeczne;
I – płyta gipsowo-kartonowa o zwiększonej twardości powierzchni.
Właściwości typów płyt gipsowo-kartonowych określonych powyżej mogą być łączone w obrębie jednej płyty.
Rodzaje płyt a wilgotność pomieszczenia


Zgodnie z normą PN-EN 520 zależnie od rodzaju użytego materiału do produkcji oraz stosowanych środków modyfikujących rozróżnia się następujące 4 podstawowe rodzaje płyt:


1 i 2. A (dawniej GKB) – standardowe oraz F (GKF) – ognioochronne,
przeznaczone do pomieszczeń, w których wilgotność względna powietrza nie przekracza 70% i występują dodatnie temperatury;


3 i 4. H2 (GKBI) – impregnowane oraz FH2 (GKFI) – impregnowane-ognioochronne,
przeznaczone do pomieszczeń, w których wilgotność względna powietrza nie przekracza 70% i występują dodatnie temperatury oraz okresowo, tj. do 10 godzin na dobę wilgotność względna nie przekracza 85%.
Rozwiązania charakterystyczne dla Rigipsu


Na wszystkie swoje kompleksowe systemy ścian działowych firma Rigips uzyskała aprobaty techniczne w Instytucie Techniki Budowlanej. Badania potwierdziły, że systemy te przeznaczone są do wykonywania lekkich ścian działowych, które mogą być stosowane jako nienośne ściany wewnętrzne (nieprzenoszące obciążeń od stropu) w budynkach użyteczności publicznej, mieszkalnych i przemysłowych.
Profile


Stanowią konstrukcję nośną dla poszycia z płyt g-k. Wykonane są jako kształtowniki z blachy stalowej ocynkowanej o wymaganej grubości 0,6 mm gwarantującej właściwą pracę ściany i długotrwałe bezpieczeństwo. Mogą być one w wersji standardowej CW i UW, lub w wersji unowocześnionej – CW ULTRASTIL i UW ULTRASTIL, gdzie blacha została dodatkowo poddana ryflowaniu. Badania wykazały, że sztywność ścianki działowej wykonanej z użyciem profili ULTRASTIL jest o 50 proc. większa w porównaniu ze ścianką z użyciem profili standardowych, co oznacza w praktyce, że nie występuje ryzyko pojawienia się pęknięć czy innych uszkodzeń ściany.
Ściany działowe w standardowych zastosowaniach…


Lekkie ścianki działowe Rigips wykonywane są z systemowych profili (o wysokości środnika: 50, 75 lub 100 mm) z poszyciem płytami gipsowo-kartonowymi wielkoformatowymi o grubościach 12,5 i 15 mm.
Zależnie od konstrukcji (pojedyncza czy podwójna), a także liczby warstw płyt systemy różnie oznaczono i podzielono je na ścianki działowe wykonane na:

* pojedynczej konstrukcji z dwustronnym jednowarstwowym poszyciem płytami. Oznaczenia systemowe Rigips: 3.40.01 (CW 50); 3.40.02 (CW 75); 3.40.03 (CW 100)
* pojedynczej konstrukcji z dwustronnym dwuwarstwowym poszyciem płytami. Oznaczenia systemowe Rigips: 3.40.04 (CW 50); 3.40.05 (CW 75); 3.40.06 (CW 100)
* podwójnej konstrukcji z dwustronnym dwuwarstwowym poszyciem płytami. Oznaczenia systemowe Rigips: 3.41.01 (CW 50); 3.41.02 (CW 75); 3.41.03 (CW 100).


Dobór właściwego rozwiązania systemu ściany działowej Rigips, typu płyt gipsowo-kartonowych w poszyciu oraz materiału wypełniającego wnętrze ścianki (rodzaju wełny mineralnej, jej producent, gęstości objętościowej, grubości oraz nazwa handlowa wyrobu) ma decydujące znaczenie na uzyskanie przez ściankę zakładanych parametrów technicznych dotyczących: izolacyjności akustycznej, odporności ogniowej oraz nośności i sztywności.

Dokładne informacje odnośnie rozwiązań szczegółowych znajdują się w aktualnych Aprobatach Technicznych Instytutu Techniki Budowlanej: AT-15-4452/2000 oraz AT-15-4679/2000.


W celu zapewnienia jak najlepszych walorów użytkowych, szybkości i precyzji montażu systemów suchej zabudowy firma Rigips powszechnie stosuje płytę gipsowo-kartonową z nadrukowaną miarką – płytę pod nazwą RIGIMETR. Miarka nadrukowana jest na dłuższych bokach każdej płyty w zagłębieniu służącym do szpachlowania (na krawędzi PRO). Płyta z miarką coraz częściej stosowana jest zamiast tradycyjnej płyty gipsowo-kartonowej.


Większość płyt oferowanych w systemach Rigips może być wykonana jako A, F, H2 lub FH2 w zależności od wymagań inwestora i tak np. RIGIMETR A (GKB) oznacza płytę standardową, wykonaną z zaczynu gipsowego, gdy zaś już RIGIMETR FH2 (GKFI) to już płyta impregnowana i ognioochronna, z hydrofobizowanym rdzeniem gipsowym z dodatkiem włókna szklanego obłożonym impregnowanym kartonem.
Ściany działowe do pomieszczeń o specjalnych wymaganiach…
…wytrzymałościowych


Jeśli zaistnieje taka potrzeba, w poszyciu ścianek działowych Rigips mogą zostać zastosowane specjalne grube i sztywne płyty gipsowo–kartonowe Rigips zwane adekwatnie do swojej zwiększonej grubości: GRUBAS (20 lub 25 mm) wg Aprobaty Technicznej ITB: AT-15-2448/2000 lub szczególnie wytrzymałe i odporne na uderzenia płyty gipsowo-włóknowe Rigips o nazwie handlowej RIGIDUR i grubościach: 10 lub 12,5 mm wg Aprobaty Technicznej ITB: AT-15- 4473/2000.
…aranżacyjnych


Oryginalny i niepowtarzalny wygląd pomieszczeń można uzyskać poprzez łukowe ściany działowe i sufity. Do ich wykonania stosuje się specjalne płyty gipsowe RIFLEX o grubości 6 mm zbrojone wewnętrznie i laminowane włóknem szklanym. Najważniejszą ich zaletą jest gięcie na sucho, czyli możliwość wyginania bez dodatkowych zabiegów, takich jak nacinanie czy namaczanie. W zależności od potrzeb stosuje się jedno-, dwu- lub trzywarstwowe pokrycie. Gięcie płyty odbywa się bezpośrednio na elemencie budowlanym lub konstrukcji nośnej elementu budowlanego. Są one dopuszczone do obrotu i stosowania w budownictwie na podstawie aprobaty technicznej AT-15-4538/2000.

Ściana w lekkiej zabudowie Rigips kontra ściana murowana

W porównaniu ze ścianami działowymi wykonywanymi w sposób tradycyjny (ściany murowane) ścianki działowe z poszyciem płytami gipsowo-kartonowymi odznaczają się wieloma zaletami.
Aspekty związane z budową


Mała masa. W praktyce, w procesie projektowania nie trzeba uwzględniać ich obciążenia na konstrukcję budynków (np. stropów). Jest to zasługa ich niewielkiej masy powierzchniowej wynoszącej około 25 kg/m2 w standardowej wersji o grubości ściany 12,5 cm. Dla porównania masa murowanej ściany działowej o identycznej grubości w zależności od jej materiału wynosi: dla cegły pełnej ok.165 kg/m2; dla betonu komórkowego ok. 65 kg/m2, a dla bloczków gipsowych ok. 125 kg/m2,
Wysoka izolacyjność akustyczna.

Dla założonej tej samej grubości przegrody cechują się zdecydowanie wyższą izolacyjnością akustyczną RA1 (rysunek 6 w 1)


Bezpieczeństwo użytkowania, estetyka i komfort. Płyty gipsowo-kartonowe dzięki unikatowej budowie chemicznej gipsowego rdzenia są materiałem niepalnym pozwalającym na wznoszenie ścian działowych nie rozprzestrzeniających ognia (NRO).


Na ścianach działowych Rigips, choć cieńszych i lżejszych od tradycyjnych, można wieszać standardowe szafki kuchenne o ciężarze 60 - 120 kg/mb (w zależności od tego, czy szafka ma głębokość 30 czy 40 cm).
Aspekty związane z montażem

Duża szybkość i łatwość montażu dzięki kompleksowości i dopasowaniu elementów systemu oraz wyeliminowaniu pracochłonnych procesów mokrych.
Łatwy sposób prowadzenia instalacji wewnątrz ścian.


Możliwość niemal natychmiastowego użytkowanie pomieszczeń bez konieczności czekania na związanie czy wysuszenie konstrukcji.

Dowolność elastycznej aranżacji pomieszczeń wynikająca z bezproblemowego demontażu.

Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...
  • 4 tygodnie temu...
  • 10 miesiące temu...
nie przesadzałbym z tą izolacyjnoscią akustyczną,ścianka z gk o masie ok 25 kg/m2 nie osiagnie wymagań normowych ;podobnie jest z ciężarami,które możemy zawieszać,albo przewidujemy w fazie projektu i wtedy odpowiednio konstruujemy ,w żadnym wypadku podane wartości nie dotyczą pkgtylko gw, albo montujemy na listwach metalowych mocowanych do profili pamietajac o jego nośności wink.gif
Link do komentarza
  • 8 miesiące temu...
  • 5 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

Czy można używać tzw. suchych tynków w pomieszczeniach o podwyższonej wilgotności (np. w łazienkach)?



W łazienkach można używać wszystkich materiałów dostępnych do wykańczania wnętrz .

Wszystko zależy od tego jakie urządzenia zamontujesz i z jaką intensywnością używasz w tej łazience.


Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Z tym, że niektóre nadają się bardziej, a inne mniej



Widzę ze nie kojazysz o czym mówię :



Cytat

Ten "parawan przykręcany do ścian" to jak za czasów komuny ,kawał badziewia niepraktycznego. Trzeba robić ciężkie izolacje w łazience (to kosztuje dodatkowe pieniążki) ,ściana z glazurą - płytkami za parawanem to jedna wylęgarnia bakterii wkoło fugi itd..pełno zakamarków fuj.

Nowoczesna kabina prysznicowa jest jak mebel ,wstawiasz przykręcasz wężyki ,odpływ i używasz.Są szczelne możesz postawić nawet w pokoju przy łóżku.Łazienka nie cierpi na tym w dodatku zmniejsza się zawilgocenie w łazience (zamknięta komora) możesz używać do wykańczania łazienki wszelkie materiały budowlane ,które do tej pory było ryzykownie montować w pomieszczeniach o podwyższonej wilgotności.
https://forum.budujemydom.pl/Jaka-kabina-pr...&pid=271204

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 2 lata temu...
Odświeżę nieco zakurzony ale bardzo ważny temat Suchej zabudowy w łazienkach.

Systemy suchej zabudowy oparte na płytach gipsowo-włóknowych oraz płytach cementowych to pewne rozwiązania, spełniające wszystkie wymagania przeciwwilgociowe, gwarantujące trwałość i szczelność pomieszczeń narażonych na kontakt z wodą.
Jedną z najważniejszych cech płyt gipsowo-włóknowych fermacell jest ich naturalna odporność na wilgoć. Z tego powodu płyty g-w znakomicie się sprawdzają we wszystkich pomieszczeniach narażonych na wilgoć i kontakt z parą wodną. Ich homogeniczna (jednorodna) struktura sprawia, że płyty te nie pęcznieją i nie rozwarstwiają się.
Do pomieszczeń mokrych, narażonych na stały kontakt z wodą, przeznaczone są płyty cementowe Powerpanel H2O, które są ultralekkie i mają warstwową strukturę. Pod warstwami zewnętrznymi obustronnie znajduje się warstwa wzmacniająca z włókna szklanego.

DSC01446.jpg

Link do komentarza
  • 4 lata temu...

Witam. Buduje właśnie dom, wszystko prawie robię sam. Robię u siebie suche tynki. Dlaczego?
-taniej o połowę minimum
-miałem z tym styczność i wiem co z czym się je
-uważam to za przyszłość dopóki nie wymyśla czegoś nowego
Można podejrzeć tu

Nie jestem przedsiębiorca buduje metoda gospodarczą. Pozdrawiam 

Link do komentarza
54 minuty temu, jacol1341 napisał:

Witam. Buduje właśnie dom, wszystko prawie robię sam. Robię u siebie suche tynki. Dlaczego?
-taniej o połowę minimum
-miałem z tym styczność i wiem co z czym się je
-uważam to za przyszłość dopóki nie wymyśla czegoś nowego

 

- Czy taniej? Śmiem wątpić i to bardzo mocno.

- Też miałem styczność i nie jestem takim optymistą.

- To jest teraźniejszość już od dawna.

 

Wszystko zależy od szeregu czynników, dlatego w swoim mieszkaniu mam i tynki klasyczne, i płyty g/k. Zależy w którym miejscu, jaka była tam ściana i co na/przy tej ścianie miało się znaleźć. A proste wybory są tylko we wnętrzu kwadratu. Tylko tam każdy kąt jest prosty, tak samo jak boki są proste i równe.

Link do komentarza
22 godziny temu, jacol1341 napisał:

Witam. Buduje właśnie dom, wszystko prawie robię sam. Robię u siebie suche tynki. Dlaczego?
-taniej o połowę minimum
-miałem z tym styczność i wiem co z czym się je
-uważam to za przyszłość dopóki nie wymyśla czegoś nowego
Można podejrze

Nie jestem przedsiębiorca buduje metoda gospodarczą. Pozdrawiam 

To badziew, pomieszkasz trochę to zrozumiesz dlaczego.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
56 minut temu, Chaton napisał:

Ja chcę wiedzieć dlaczego? Mieszkałam i z gk i ze zwykłymi tynkami nie widziałam aż takiej różnicy. Jedyne o co można się czepić to widoczne łączenia ale to chyba niechlujstwo wykonawcy.

Przy tych cenach robocizny teraz wyjdzie ze 3 x drożej.

Tynk jest zawsze tynk, jak kiedyś murarz mi powiedział lepiej dać pół metra tynku niż regips (oczywiście z tym pół metra to tak przebarwił).

Mam kolegę co wybudował dom z bk i wszędzie kładł regipsy na ścianę bo twierdził że wyjdzie mu ciut taniej. Różnie ludzie liczą sobie położenie tynków, jedni kładą tynk cementowo-wapienny a potem gładź, inni tynk gipsowy który ma powierzchnie jak po gładzi i ten tynk na pewno wyjdzie taniej niż ten pierwszy, są też specyficzne warunki gdzie gdzie ściany są tak krzywe szczególnie w starym budownictwie, że tylko płyta regips ratuje sytuację.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
    • Ja mam piec kaflowy, ale zasady palenia są takie same. Tylko szybra nie ruszam, a reguluję jedynie dopływ powietrza. I zauważyłem, ze wyznacznikiem dobrego palenia są dwie rzeczy. Brak sadzy, o czym wspominaliśmy, oraz obecność popiołu na drugi dzień. Przy czym tu jest dokładnie odwrotnie niż z sadzą. Im więcej popiołu (czystego popiołu) w popielniku, tym lepsze było spalanie. Ekonomiczniejsze. Bo ciąg powietrza ani nie wywiewał ciepła, ani popiołu. Bo nie czarujmy się, duży ciąg oznacza wywiewanie popiołu przez komin. A wraz z nim ucieka i ciepło.    A szybra nie ruszam, bo go zwyczajnie nie mam.  Kanał z pieca do komina jest wykonany na stałe. Z tego też powodu nie kupuję czujnika czadu, bo nie ma racji bytu. Jeśli rozpalam i nie ma ciągu (bardzo rzadko, ale to się zdarza), to po prostu nie palę, bo się nie da. A jak już rozpalę i ciąg kominowy jest, to nie ma siły, wszystkie produkty spalania pójdą w komin, bo nie ma jak tej drogi zamknąć. Chyba, że ktoś zatkałby wylot komina na dachu.   Kiedyś tak bywało, w wieczór wigilijny złym sąsiadom kładziono na kominie szybę. Żeby światło prześwitywało, gdy będą szukać przyczyny.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...