Skocz do zawartości

Jaki wyłaz dachowy


Recommended Posts

Napisano
Witam, mam dylemat z wyłazem dachowym... w warunkach technicznych wyczytałem, że wyłaz dachowy powinien mieć co najmniej 80x80 cm. (Dziennik Ustaw z 2002 r. Nr 75 poz. 690 par. 308 pkt 1 i 3) kiedy już znalazłem w końcu wyłaz o takim wymiarze okazuje się (jak mi się wydaje) bardzo drogi (prawie 1700 netto). Powszechnie dostępne wyłazy są o wiele tańsze ale też i mniejsze. Mam pytanie jak inni forumowicze poradzili sobie z tym problemem, może ktoś wskaże gdzie można kupić jakieś tańsze wyłazy, nadmienię że mam dach o nachyleniu 10%....
Napisano
1700!! to strasznie dużo. Mi wyłaz wstawiałi dekarze (zaproponowali podczas krycia domu blachą) i nie wiem jakich jest rozmiarów i jakiej firmy, ale ja zapłaciłaem za niego 300 zł brutto.
Napisano
Cytat

1700!! to strasznie dużo. Mi wyłaz wstawiałi dekarze (zaproponowali podczas krycia domu blachą) i nie wiem jakich jest rozmiarów i jakiej firmy, ale ja zapłaciłaem za niego 300 zł brutto.


Marcin123, zgadza się tylko, że Ty montowałeś zwykły wyłaz (do dachu skośnego) natomiast Winetou musi założyć wyłaz do dachu płaskiego!
Standardowe wyłazy można montować na dachach o pochyleniu 15-60, natomiast tu mamy doczynienia z pochyleniem 10 stopni.I w tym przypadku trzba zainstalować niestandardowy wyłaz do dachów płaskich - z dodatkową podstawą. Stąd też cena.A propo's ceny trochę za duża. Winetou - wpisz w google "wyłazy dachowe do dachów płaskich", może znajdziesz więcej ofert.
Co do przepisu o wyłazach w dzienniku ustaw. Sprawdź, czy tez zapis mówi o domkach jednorodzinnych. Wydaje mi się, że wymóg normy 80x80 dotyczy wyłazów dachowych pełniących funkcję ewakuacji np. w budynkach użyteczności publicznej. Wydaje mi się, że nie dotyczy to domków jednorodzinnych. A jak masz w projekcie????
Napisano
W projekcie mam mniejszy ale już nie wierzę w solidność mojego projektu dlatego dmucham na zimne. Informacje dotyczące wielkości wyłazu znalazłem też na tym portalu w "poradach eksperta" ( https://budujemydom.pl/instalacje/kominki-i-kominy/porady/6023-czy-konieczne-jest-wstawienie-wylazu-w-dachu ) Gdzie ekspert jednoznacznie stwierdza, że wyłaz powinien mieć 80 x 80 i nie rozróżnia czy to dom jednorodzinny czy budynek użyteczności publicznej. Może jakiś ekspert by mógł to potwierdzić?
Napisano
Cytat

W projekcie mam mniejszy ale już nie wierzę w solidność mojego projektu dlatego dmucham na zimne. Informacje dotyczące wielkości wyłazu znalazłem też na tym portalu w "poradach eksperta" ( https://budujemydom.pl/instalacje/kominki-i-kominy/porady/6023-czy-konieczne-jest-wstawienie-wylazu-w-dachu ) Gdzie ekspert jednoznacznie stwierdza, że wyłaz powinien mieć 80 x 80 i nie rozróżnia czy to dom jednorodzinny czy budynek użyteczności publicznej. Może jakiś ekspert by mógł to potwierdzić?



Wydaje mi się, że należy dokładnie przeczytać i zinterpretować te przepisy.
Poniżej zacytuję cały przepis:

Paragraf 308

Jak widać wyłaz dachowy dotyczy budynków minimum dwukondygnacyjnych (np. dom jednorodzinny - parter z użytkowym poddaszem ), bez wskazania na wymiarowanie wyłazu.
Później jest mowa o budynkach wysokich (ponad 25m) i wysokościowcach (ponad 55m).
Punkt trzeci, który mówi o wymiarach wyjść i wyłazów dachowych odnosi się do punktu drugiego więc powyższe minimalne parametry wyjść na dach dotyczą tylko budynków wskazanych w punkcie 2.
Poniżej przedstawiam paragraf 8 mówiący o wysokościach budynków.

Paragraf 8

Poza tym jest wiele projektów, gdzie poprzez fakt skomplikowania bryły dachu, wyłazów wogóle nie ma. Dostęp do połaci dachowej odbywa się przy użyciu drabiny. Według mnie powyższy paragraf 308 nie dotyczy domów jednorodzinnych.

Tak więc możesz montować wyłaz taki jaki masz w projekcie i nie przejmuj się.
Pozdrawiam

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Po pierwsze - należy zamontować taki wyłaz jaki jest określony w projekcie. Projekt stanowi bowiem podstawę do zastosowania określonych rozwiązań i został zatwierdzony przez urząd powiatowy.

Po drugie - w stosunku do domów jednorodzinnych jest to martwy wymóg, gdyż nie ma w nich wydzielonej klatki schodowej a więc wymogi rozporządzenia nie odnoszą się do takich budynków, co z resztą potwierdza praktyka.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Bardzo dziękuję za odpowiedzi!
Projektowi jednak nie ufam bo znalazłem już w nim kilka błędów, które drogo mnie kosztowały (na razie ze względu na niepotrzebne koszty), projektant że tak powiem stał się nieosiągalny nie mam więc kogo ścigać.
Chyba, że zatwierdzony projekt uwalnia mnie od wszelkiej odpowiedzialności? I jest gwarancją, że nie będzie problemów przy odbiorze budynku?
Co do klatki, sprawa też nie jest taka oczywista gdyż w moim projekcie klatka jest osobną bryłą przyklejoną do budynku. Powinienem jeszcze dodać, że budynek ma być mieszkalno-usługowy i powstaje w wyniku częściowego wyburzenia starego domu i jego radykalnej przebudowy. Na podstawie pozwolenia na remont i przebudowę.
  • 1 rok temu...
  • 10 miesiące temu...
Napisano
Witam

Dach dwuspadowy 30 stopni nachylenia, nieużywane poddasze. W hurtowni zaproponowano mi wyłaz dachowy Velta 029, który jak wyczytałem przeznaczony jest do nieogrzewanych pomieszczeń. Czy Waszym zdaniem powinienem zdecydować się na wyłaz termoizolacyjny (czy jakoś tak, chodzi o to, że cieplejszy) czy też sprawa izolacji dachu załatwi całą sprawę?

Dodam, że na samym poddaszu będzie m.in. rekuperator o strop nad kondygnacją mieszkalną będzie nieocieplany (płyty g-k albo coś podobnego).

I jeszcze jedno. Mój kierownik budowy zaproponował, żeby w ogóle zrezygnować z wyłazu a w zamian za to dać dodatkowe ławy i stopnie kominiarskie i korzystać w razie czego z przystawianej do rynny drabiny (dom jest parterowy). Co o tym sądzicie?

Dzięki

Irek
Napisano
Cytat

Witam

Dach dwuspadowy 30 stopni nachylenia, nieużywane poddasze. W hurtowni zaproponowano mi wyłaz dachowy Velta 029, który jak wyczytałem przeznaczony jest do nieogrzewanych pomieszczeń. Czy Waszym zdaniem powinienem zdecydować się na wyłaz termoizolacyjny (czy jakoś tak, chodzi o to, że cieplejszy) czy też sprawa izolacji dachu załatwi całą sprawę?

Dodam, że na samym poddaszu będzie m.in. rekuperator o strop nad kondygnacją mieszkalną będzie nieocieplany (płyty g-k albo coś podobnego).

I jeszcze jedno. Mój kierownik budowy zaproponował, żeby w ogóle zrezygnować z wyłazu a w zamian za to dać dodatkowe ławy i stopnie kominiarskie i korzystać w razie czego z przystawianej do rynny drabiny (dom jest parterowy). Co o tym sądzicie?

Dzięki

Irek



Wszystko zależy od ilości zamontowanych stopni ,stopnie mogą służyć też jako zapora śnieżna ale zwiększyć nieszczelność dachu . Dowiedz się ile wydasz na ławy i stopnie kominiarskie wtedy podejmij decyzję co lepsze .
Napisano
Od razu dopowiem - wyjątkowo tutaj koszty grają drugorzędną rolę icon_smile.gif Bardziej chodzi mi o względy praktyczne. Ta uwaga o przewietrzeniu jest ciekawa, w ogóle o tym nie pomyślałem.

Pozwolę sobie wrzucić wycinek rzutu dachu. W sytuacji, gdybym się zdecydował na rezygnację z wyłazu to jak rozwiązać sprawę ław? Czy założyć, że podchodzimy do jednego i drugiego komina niezależnie, z dołu, czy też dochodzimy do jednego komina z dołu a do drugiego dachem, po stopniach kominiarskich?

dzięki

irek

dach.pdf

dach.pdf

Napisano
Ja mam wyłaz Roto, do pomieszczeń ogrzewanych. Specjalnie ściągany przez sklep z Francji, bo w Polsce nie było. icon_biggrin.gif
U mnie robi za okno łazienkowe. Moim zdaniem warto kupić "ocieplany" wyłaz, bo ocieplenie dachu nic tu nie da.
Napisano
Cytat

Pozwolę sobie wrzucić wycinek rzutu dachu. W sytuacji, gdybym się zdecydował na rezygnację z wyłazu to jak rozwiązać sprawę ław? Czy założyć, że podchodzimy do jednego i drugiego komina niezależnie, z dołu, czy też dochodzimy do jednego komina z dołu a do drugiego dachem, po stopniach kominiarskich?

dzięki

irek



W dachu nie ma żadnych okien dachowych tylko 1 wyłaz .
Możesz dać jeszcze rzutu poddasza i konstrukcję dachu ?
Napisano
Cytat

Dorzucam jeszcze rzut więźby i przekrój. Rzutu poddasza nie ma bo jest nieużytkowe. Trochę je obcinam bo nie wiem czy architekci nie mieliby za złe umieszczenie ich danych. Okien dachowych nie ma.

irek



Z projektu (więźba) rozstawu krokwi wynika ze upakował by nawet wyłaz 80 x 80
A spadek dachu w projekcie 30stopni = 57,7%
Nie wiem z czego pokrycie ale ja bym dał 2 wyłazy przy kominach, doświetlą przy okazji to poddasze nieużytkowe żeby można było bezpieczniej się tam poruszać .

http://sklep.domitex.com.pl/wylazy-dachowe...sa-47-x-73.html

http://sklep.domitex.com.pl/wylazy-dachowe...-80-x-80cm.html
Napisano
Cytat

Z projektu (więźba) rozstawu krokwi wynika ze upakował by nawet wyłaz 80 x 80
A spadek dachu w projekcie 30stopni = 57,7%
Nie wiem z czego pokrycie ale ja bym dał 2 wyłazy przy kominach, doświetlą przy okazji to poddasze nieużytkowe żeby można było bezpieczniej się tam poruszać .

http://sklep.domitex.com.pl/wylazy-dachowe...sa-47-x-73.html

http://sklep.domitex.com.pl/wylazy-dachowe...-80-x-80cm.html




Mam jeszcze ostatnie pytanie w tym temacie. Będę miał dwa kominy - jeden do kominka i obok niego będzie wyłaz. Drugi będzie przeznaczony wyłącznie do gazowego kotła kondensacyjnego (sama rura w ścianie odpada). Czy do takiego komina też należy zapewnić dostęp?

irek
Napisano
Cytat

Mam jeszcze ostatnie pytanie w tym temacie. Będę miał dwa kominy - jeden do kominka i obok niego będzie wyłaz. Drugi będzie przeznaczony wyłącznie do gazowego kotła kondensacyjnego (sama rura w ścianie odpada). Czy do takiego komina też należy zapewnić dostęp?

irek




Podbijam temat, może ktoś podpowie...

irek
  • 8 miesiące temu...
Napisano
durzo producentów nie podaje cen trzeba podzwonić
A faktycznie w przepisach jest wyłaz 80x80 ja tak mam w projekcie .
Ale czy ktoś wg będzie to mierzył ???
Można zastosować drabinkę, na zewnątrz budynku. Ja zdecydowałem się na wyłaz ze względu na mostek którym to była by drabinka. Tańszym rozwiązaniem jest drabinka.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam Mam problem spowodowany brakiem uzyskania pozwolenia na budowę przez to że droga prowadząca do działki (wewnętrzna , prywatna ) ma 3.5 metra szerokości a nie 5 m , dodam że moja działka i dwie przed moja są jedyne nie zabudowane licząc od wjazdu z drogi publicznej na drogę wewnętrzną a dalej za moją działka jest około 6-7 domów.  I jak to działa że tamte domy dostały pozwolenie a ja nie dostałem i działka przed moją również nie dostała pozwolenia  bo rozmawiałem z sąsiadem.   Czy oprócz służebności jest jakaś inna szansa odwołania się i sensowna argumentacja tego przypadku ? Ktoś może miał podobną sytuację w ostatnim czasie ?    
    • No i tym samym zwiększyć śliskość nawierzchni    
    • Jak fugę wykorzystałbym rzadki beton. Jak trochę przyschnie, zamieść całość a po całkowity wyschnięciu fug, przeczyścić kamienie wodą, można czymś zaimpregnować (pod warunkiem, że kamienie się ładnie doczyszczą)
    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...