Skocz do zawartości

Membrana dachowa - co to takiego?


Recommended Posts

Myślimy o wykonaniu dachu z blacho dachówki, sporo o tym czytamy i właśnie coś takiego wyczytałem.

cytat:
Duże oszczędności przynosi zastąpienie deskowania i papy dobrej klasy membraną dachową. Zapewnia ona odpowiednią cyrkulację powietrza, a w przypadku uszkodzenia dachu mamy pewność, że woda spłynie do rynny a nie wsiąknie w wełnę czy płytę. Czasem moi klienci są zszokowani w jak łatwy sposób pomogłem im zaoszczędzić np.: 10 tys. zł – “Przecież za to mamy meble do kuchni!”

Co to takiego ta membrana i skąd taka oszczędność?
Link do komentarza
Cytat

Myślimy o wykonaniu dachu z blacho dachówki, sporo o tym czytamy i właśnie coś takiego wyczytałem.

cytat:
Duże oszczędności przynosi zastąpienie deskowania i papy dobrej klasy membraną dachową. Zapewnia ona odpowiednią cyrkulację powietrza, a w przypadku uszkodzenia dachu mamy pewność, że woda spłynie do rynny a nie wsiąknie w wełnę czy płytę. Czasem moi klienci są zszokowani w jak łatwy sposób pomogłem im zaoszczędzić np.: 10 tys. zł – “Przecież za to mamy meble do kuchni!”

Co to takiego ta membrana i skąd taka oszczędność?


Nie jestem specjalistką w tej dziedzinie ale budując dom co nieco słyszałam. Sądzę że chodzi tu o specjalny rodzaj folii dachowej, która przepuszcza powietrze a nie przepuszcza wody. Taką mamy na dachu. Wiem jeszcze tyle, że powinna być kładziona odpowiednią stroną ponieważ w innym przypadku nie spełnia swojej roli. Mogę się mylić ale są tu specjaliści to Ci powiedzą. Pozdrowienia.
Link do komentarza
Cytat

Nie jestem specjalistką w tej dziedzinie ale budując dom co nieco słyszałam. Sądzę że chodzi tu o specjalny rodzaj folii dachowej, która przepuszcza powietrze a nie przepuszcza wody. Taką mamy na dachu. Wiem jeszcze tyle, że powinna być kładziona odpowiednią stroną ponieważ w innym przypadku nie spełnia swojej roli. Mogę się mylić ale są tu specjaliści to Ci powiedzą. Pozdrowienia.



Tak to o to chodzi. Są zwolennicy tej membrany i zwolennicy pełnego deskowania. Tak jak zwolennicy modelu samochodu X i zwolennicy modelu Y, więc nie zamierzam nawet przekonywać do jakiegoś konkretnego rozwiązania. U siebie zrobiłem pełne deskowanie + papa + dachówka. Dzięki deskowaniu dach jest sztywniejszy (jak mocno zawieje dach naprawdę "chodzi" np. sufity podwieszane na poddaszu mogą popękać jak będą źle zrobione ; deski znacznie usztywniają dach - oczywiście łąty i kontrłaty też usztywnią ale nie tak mocno, pojeżdxij po budowach popatrz poruszaj przybite krokwie i bedziesz wiedział o co chodzi). Jak będą dekarze układać dachówkę (blachę etc.) to mogą Ci niechcący podziurawić tą membranę (jest to raczej pewne). Producenci membran (w zależności od rodzaju) piszą, że powinna być ona przykryta w ciągu 3-4 miesięcy tak, żeby promienie słoneczne do niej nie dochodziły ponieważ zniszczą jej właściwości. I osiągnięcie tego zalecenia nie jest możliwe, ponieważ elewacje domu zrobisz najwcześniej w drugim roku po zadaszeniu domu i wtedy też dasz podbitkę odcinającą dość skutecznie światło od tej membrany + ocieplisz poddasze (tamtendy też dużo światła dochodzi).

Moi sąsiedzi mają membranę i wszystko jest u nich o.k. Niewątpliwie pełne deskowanie jest droższe.

W zeszłym roku rozważałem blachodachówkę ale cena dobrej blachodachówki wyszła mi porównywalna do dachówki. Nie wiem jaki masz kształt domu, ale blacha bardzo się nagrzewa i jeśli masz okna połaciowe, może Ci przeszkadzać gorące nagrzane powietrze dostajace się do domu przez otwarte okno. I w czasie opadów blacha mocno chałasuje (niektórzy tego nie lubią). Ale nie zamierzam przekonywać do dachówki. Poza tym dach musi być do niej przystosowany bo jest bardzo ciężka. Są jeszcze gonty bitumiczne, niektóre wygladają bardzo łądnie, trwałość niektórych na ok. 15-20 lat daja producenci. Żona chciała pokryć dach gontem i kto wie, czy budując następnym razem dom byśmy nie pokryli go gontem (ja uparłem się na dachówkę).

powodzenia
Link do komentarza
A ja znalazłem taką wypowiedź:

Brak folii przed ułożeniem ostatecznego pokrycia dachowego jest poważnym błędem, jeśli poddasze będzie wykorzystywane na cele mieszkalne, a więc i ogrzewane. Sytuacje takie zdarzają się najczęściej, gdy dach kryty jest prowizorycznie papą na deskowaniu, a dopiero po pewnym czasie układane jest docelowe pokrycie.

W dachu bez folii FWK przestrzeń nad ociepleniem połaci dachowej nie będzie wentylowana, co stwarza zagrożenie zawilgoceniem konstrukcji dachowej i termoizolacji.

Problem ten można rozwiązać, mocując między krokwiami 3–4 cm od spodu deskowania folię paroprzepuszczalną. W ten sposób utworzy się pustka wentylacyjna, która umożliwi odprowadzenie wilgoci – przez utworzoną w tym celu szczelinę wywiewną wzdłuż kalenicy po obu stronach połaci dachowej (w tym celu wycina się tam deski poszycia i papę na szerokości ok. 4 cm), która umożliwi wypływ powietrza pod gąsiorami. Aby ruch powietrza był możliwy, przy okapie niezbędna jest jeszcze szczelina nawiewna – czasem dość trudna do wykonania, gdyż jej utworzenie może wymagać skucia górnej krawędzi ściany.

Folię paroprzepuszczalną mocuje się do boku krokwi za pomocą cienkich listew, zwracając uwagę na to, by została mocno naciągnięta.

Jeśli rozstaw krokwi jest duży, warto do spodu deskowania przybić listewkę dystansową (wzdłuż krokwi), co uchroni folię przed wybrzuszeniem się podczas układania ocieplenia.

https://budujemydom.pl/stan-surowy/dachy-i-rynny/porady/8292-co-zrobic-z-dachem-ktory-pokryto-bez-ulozenia-folii-dachowej-fwk


Co Wy na to?
Link do komentarza
Cytat


Ale to dotyczy zakładania foli kiedy pokrycie dachowe już istnieje i nie będzie zmieniane. Wtedy można własnie kombinowć roziągając folię między krokwiami. Moim zdaniem albo deskowanie albo folia jeżeli robimy cały dach. A co jest lepsze - nie wiem... icon_wink.gif Czytałem, że komuś po kilku latach z foli nic nie zostało ale nie wiem dlaczego.
Link do komentarza
przy pełnym deskowaniu zostawia się przerwę pomiedzy deskami a wełną (przy ocieplaniu poddasza) 1,5 - 2 cm. Ta przerwą swobodnie krąży powietrze i osusza ewentualną wilgoć. I wszystko jest o.k. Tylko trzeba pamietać, żeby w kalenicy zrobić otwory wentylacyjne i robiąc podbitke dawać wentylacyjne panele. icon_biggrin.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Koniecznie! Jeśli tylko podparty panel się ugnie, to należy natychmiast wszystko rozebrać i zwiększyć ilość podkładek.  I jeszcze jedna uwaga techniczna. Podkładki należy układać w miejscach podparcia, czyli nad sobą! Albo inaczej podkładki mają wyznaczać linię pionową. Tego się należy trzymać jak się nie ma doświadczenia.
    • Nie szukałem rozmiaru paneli, ale moim zdaniem koniecznie musisz podeprzeć od samego podłoża na którym będziesz suszyć panele nie tylko na końcach paneli, ale i w dwóch, trzech miejscach na ich długości... A porada co do przekładek, którą tu wrzucił @retrofood jest dobrym wyjściem!!!     Z tym że ciąłbym raczej WZDŁUŻ...          
    • Bardzo Wam wszystkim udzielającym się dziękuję. Poprosiłem o pomoc na 4 forach, tylko tutaj wywiązała się szeroka dyskusja, która pozwala mi nabrać wiedzy i wyklarować dalszy sposób działania.   Wasza pomoc jest porównywalna do konsultacji z profesjonalnym rzeczoznawcą, to bardzo budujące, że jeszcze istnieją ludzie, którzy chcą się podzielić wiedzą i pomóc innemu człowiekowi, tak po prostu.  Bardzo możliwe, że uchronicie mnie i moją małżonkę od dotkliwych szkód, jeszcze raz serdecznie dziękuję zarówno redakcji jak każdemu kolejnemu z Was który zechciał wziąć udział w dyskusji.   Ubolewam nad tym głęboko, że jako konsument, muszę teraz świecić oczami na każdym etapie za wszystkich, poczynając od dewelopera, dostawców materiałów, a kończąc na robotach wykończeniowych i błędach w projekcie kuchni. Na każdym kroku jest babol na babolu.      1/ Wiem, że to może być trochę komiczne, ale prośba o zerkniecie, czy dobrze rozumiem jak mam tą bryłę budować z paneli do suszenia, czy nie zrozumiałem źle, bo jak już ułożę to będzie po sprawie:   FAZA pierwsza:   Na samym dnie podłoże z legarów lub palet i taką konstrukcję powiela, jedna na drugiej (końce równo do siebie dolegają nic nie wystaje poza bryłę:     FAZA DRUGA (po tygodniu?):     2/  Jest jeden mankament, muszę to suszyć w nowym lokalu nie ma innej opcji. Robiąc proces wygrzewania, zacznie posadzka parować skoczy wilgotność powietrza. Planuję ułożyć to na parterze, bo tam jest posadzka 2-3x bardziej sucha od piętra, po pierwsze suszyli ją miesiąc po zalaniu i to tak bardzo grubo suszyli, po drugie od miesiąca było centralne włączone i tam nie ma podłogi położonej więc dodatkowo odparowywało swobodnie.    3/ Czy Panowie macie może jakąś rekomendację dla podkładu oraz foli jaką po wygrzaniu powinienem zastosować?   Z wypowiedzi Pana redaktora zrozumiałem, że przy moim ogrzewaniu, może zostać ten podkład co mam:   https://www.obi.pl/podklad-pod-panele/home-inspire-podklad-pod-panele-xps-floor-protect-2-mm/p/6963565?wt_mc=gs.pla.Mieszkać.Podłogi.Panelepodłogoweipodłogidrewniane&wt_cc1=17619245192&wt_cc4=c&wt_cc9=?wt_cc1=17619245192&wt_cc4=c&wt_cc9=&wt_mc=gs.pla.smart.mieszkac.&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAire5BhCNARIsAM53K1gNgPjmuvVrz-nH2cpsIg-II41wX4Q1sZEezCCQIwwLe3X36eW7gBoaApk7EALw_wcB   Teraz pytanie jaką folię tam zastosować.     PS. (ciekawostka) Wczoraj strawiłem cały dzień nad zachodzeniem w głowę braku prądu w jednym z pomieszczeń. Dzięki przypadkowi, że sąsiad na swoim segmencie zrobił zdjęcia instalacji elektrycznej na etapie stanu surowego (deweloper nie udostępni jej bo nie) i ślęcząc z detektorem kabli nad ścianami, ustaliłem, że deweloper zagipsował w ścianie jedną z puszek tzw. gniazda rozgałęźnego, gdzie jest faza i trzeba to zarobić, aby zamknąć obwód i puścić prąd na to konkretne pomieszczenie....brak słów, do dłubania dziura w ścianie, która jest wykończona w 100% pomalowana i wszystko.  Detektorem znalazłem w ścianie kabel z fazą dokładnie w miejscu w którym sąsiad ma gniazdo i zweryfikowałem na projekcie instalacji elektrycznej, że jest tam przewidziane, u mnie ściana. 
    • Ano jest problem, bo żeby to właściwie ocenić trzeba by mieć te panele w rękach.    Ależ owszem, ale nie przesadzajmy, że takie wielkie ilości. Można kupić pięć innych paneli, pociąć je w poprzek i juz mamy sto pasków na przekładki. Idealnie wyrównanych na grubości. Sposobów jest wiele, trzeba tylko ruszyć głową.
    • Tak, pamiętając, że pierwszy i ostatni panel kładziemy na końcach paneli ułożonych w przeciwnym kierunku,  środkowy z przesunięciem w osi powstałej bryły o szerokość panela, z lewej.    Ważne jest, żeby w pierwszej fazie suszenia paneli wszystkie końce były podparte, przecież nie chcemy  deformacji paneli.        Nie, wszystko tak samo, ale panele dotykają się w miejscach niepodpartych wcześniej.   Układamy pierwszy panel 20 cm od brzegu ostatni tak samo a środkowy z drugiej strony osi budowanej bryły, czyli teraz od prawej. Powstała bryla ma wystające końce z kazdej strony   Zdemontować w pierwszym dniu same panele, podkłady niech lekko jeszcze przeschną,  demontować je na drugi dzień układając gdzieś dołem do góry, w pomieszczeniu dobrze wentylowanym.    ń    Jeżeli jest to rozdzielacz obsługujący wyłącznie piętro, to tak wystarczy te dwa zawory zamknąć. Widzę, że  już są zamknięte, przed zamknięciem zaworów najlepiej wyłączyć pompę rozdzielacza.      Nie widzę całej instalacji, ale jak jest jeszcze taka skrzynka na parterze to tak, kocioł, jego pompa będzie podawać czynnik grzewczy tylko na parter.     Tam powinien być sprawny bypass i pompa wtedy miesza tylko wodę w obiegu zamkniętym piętra.       Pompa w rozdzielaczu na parterze, jeżeli jest  takowa, to ona może pracować, jak nie ma, to pompa kotła powinna spokojnie to ogarnąć.     Wiem, że chcesz dobrze, ale obawiam się, że byt szybkie suszenie może spowodować deformację paneli, przekładki są  za wąskie, w dodatku musiałyby być równane na strugarce, inaczej potem będą problemy z łączeniem paneli.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...