Skocz do zawartości

Czy warto instalować?


Recommended Posts

Napisano
Mam w projekcie domu 3 kominy,ogrzewanie w domu będzie gazowe plus kominek. Komin w salonie musi zostać ze względu na kominek. Komin w kuchni teoretycznie powinien zostać,bo kuchenka gazowa i wymóg wentylacji grawitacyjnej. Komin w pomieszczeniu gospodarczym również- bo piec gazowy
Pytanie czy jest sens w takim wypadku instalowanie rekuperacji, skoro i tak muszę zostawić wentylację grawitacyjną w kuchni i pomieszczeniu gospodarczym? Czy ma to jeszcze sens?
-
Napisano
Jeśli założenie rekuperatora miało służyć uniknięciu budowy kominów to z pewnością nie ma to sensu. Natomiast oszczędności na wentylacji łatwo policzyć. Przeciętnie zmniejsza się zużycie energii do ogrzewania o 10 - 15 kWh/m2 rocznie. Jeżeli dom opalany jest gazem to oszczędności na ogrzewaniu będą się wahać na poziomie 2 -3 zł/m2 minus 150 - 200 zł rocznie za prąd do napędu wentylatorów.
Napisano
Cytat

Mam w projekcie domu 3 kominy,ogrzewanie w domu będzie gazowe plus kominek. Komin w salonie musi zostać ze względu na kominek. Komin w kuchni teoretycznie powinien zostać,bo kuchenka gazowa i wymóg wentylacji grawitacyjnej. Komin w pomieszczeniu gospodarczym również- bo piec gazowy
Pytanie czy jest sens w takim wypadku instalowanie rekuperacji, skoro i tak muszę zostawić wentylację grawitacyjną w kuchni i pomieszczeniu gospodarczym? Czy ma to jeszcze sens?
-


Rekuperacja ma sens w domach pasywnych.Bob icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Rekuperacja ma sens w domach pasywnych.Bob icon_biggrin.gif



Niby skad to przekonanie? Instalujac went mech z reku stwarzasz sobie dom o niskim zapotrzebownaiu na en.cieplna
Jak wspomniano wczesniej, koszty ogrzewania spadna, u mnie roznica wynosi (na razie z obliczen OZC):
1 -nawiew zimnego -20*C powietrza, straty na wentylacje (ogolnie) wynosza az 72%,(sezonowego zapotrzeb. na ciepło EA, wynosi 99.9 [kWh/m2*rok] )
2 -nawiew swiezego pow. +16*C z GWC i reku,straty na wentylacje (ogolnie) wyniosa 22,5% (sezonowego zapotrzeb. na ciepło EA, wynosi 20.5 [kWh/m2*rok] )
Sa to straty ciepla calego domu o kubaturze 450m3, jak widac roznica jest spora, bo wynosi 79,4 [kWh/m2*rok]
Powierzchnie ogrzewana mam 195m2
W przypadku 1 roczne zapotrzeb. na ciepło do ogrzewania Qh wyniesie 19526 [kWh/rok], w przypadku 2 wyniesie 3996 [kWh/rok]. Dotyczy to skrajnego przypadku gdzie temperatura zewnetrzna wynosi -20*C, dla wyzszych temperatur bedzie ta roznica topniec. Wynikowo wychodzi 15530 [kWh/m2*rok] po 0,4 zl/kWh to daje nam 6212 zl w roku. To jest mocno naciagniete jak wspomnialem dla temp. -20*C. Niech wyjdzie polowa tego, czyli 3000 zl/rok,koszt "pradu" na wentylatorki za caly rok to ok. 500 zl/rok (wentylacja pracuje 365 dni w roku) co daje nam 2500 zl/rok oszczednosci i chlodek latem w cenie icon_smile.gif. Oczywiscie sa to tylko spekulacje,zycie pokaze ile koszt wyniesie,ale warto cos zalozyc
Rozpatruje swoj przypadek,bede mial PC i podlogowe ogrzewanie wszedzie,dom dobrze ocieplony i jak mozna doczytac GWC i reku.Pewnie kazdy przypadek nalezy rozpatrywac oddzielnie,ale dla porownania oszczednosci warto "podejzec" innych icon_surprised.gif

Pzdr.
Napisano
No dobrze,ale czy rekuperacja ma sens jęsli jest połaczona z wentylacją grawitacyjną w kuchni i pomieszczeniu gospodarczym? Straty ciepła i tak będą :/
Napisano
Cytat

No dobrze,ale czy rekuperacja ma sens jęsli jest połaczona z wentylacją grawitacyjną w kuchni i pomieszczeniu gospodarczym? Straty ciepła i tak będą :/


Kratki wylotowe z zaluzjami i zamknac zaluzje-ja tak musze zrobic w salonie, ze wzgl na kominek

Pzdr.
Napisano
Cytat

Niby skad to przekonanie? Instalujac went mech z reku stwarzasz sobie dom o niskim zapotrzebownaiu na en.cieplna
Jak wspomniano wczesniej, koszty ogrzewania spadna, u mnie roznica wynosi (na razie z obliczen OZC):
1 -nawiew zimnego -20*C powietrza, straty na wentylacje (ogolnie) wynosza az 72%,(sezonowego zapotrzeb. na ciepło EA, wynosi 99.9 [kWh/m2*rok] )
2 -nawiew swiezego pow. +16*C z GWC i reku,straty na wentylacje (ogolnie) wyniosa 22,5% (sezonowego zapotrzeb. na ciepło EA, wynosi 20.5 [kWh/m2*rok] )
Sa to straty ciepla calego domu o kubaturze 450m3, jak widac roznica jest spora, bo wynosi 79,4 [kWh/m2*rok]
Powierzchnie ogrzewana mam 195m2
W przypadku 1 roczne zapotrzeb. na ciepło do ogrzewania Qh wyniesie 19526 [kWh/rok], w przypadku 2 wyniesie 3996 [kWh/rok]. Dotyczy to skrajnego przypadku gdzie temperatura zewnetrzna wynosi -20*C, dla wyzszych temperatur bedzie ta roznica topniec. Wynikowo wychodzi 15530 [kWh/m2*rok] po 0,4 zl/kWh to daje nam 6212 zl w roku. To jest mocno naciagniete jak wspomnialem dla temp. -20*C. Niech wyjdzie polowa tego, czyli 3000 zl/rok,koszt "pradu" na wentylatorki za caly rok to ok. 500 zl/rok (wentylacja pracuje 365 dni w roku) co daje nam 2500 zl/rok oszczednosci i chlodek latem w cenie icon_smile.gif. Oczywiscie sa t icon_biggrin.gifo tylko spekulacje,zycie pokaze ile koszt wyniesie,ale warto cos zalozyc
Rozpatruje swoj przypadek,bede mial PC i podlogowe ogrzewanie wszedzie,dom dobrze ocieplony i jak mozna doczytac GWC i reku.Pewnie kazdy przypadek nalezy rozpatrywac oddzielnie,ale dla porownania oszczednosci warto "podejzec" innych icon_surprised.gif

Pzdr.

Pozostanę przy swoim zdaniu.Policz sobie to samo dla dodatnich temp i dodaj koszty.A tak patrząc dookoła coś kryzys energetyczny wisi w powietrzu jak zaczną się wyłączenia prądu to wiatraczek na korbkę wstawisz w system rekuperacji? icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Kratki wylotowe z zaluzjami i zamknac zaluzje-ja tak musze zrobic w salonie, ze wzgl na kominek

Pzdr.


No to wypada zrobić jakąś automatykę żeby zonie się nie myliło co ma zamknąć a co otworzyć.PS sory za wjazd na tekst.Bob icon_redface.gif
Napisano
Nie bardzo rozumiem co chcesz osiagnac takimi textami?
Tak wiatraczek sobie wlacze albo korba zakrece -jesli wydaje Ci sie to takie zabawne
Nie chcesz,nie mozesz lub brak kasy na reku,GWC czy PC? Pozwol ze inni jednak moga chceic itd. te urzadzenia zainstalowac sobie w domu -min. ja
Jesli wylacza prad to nic mi w domu nie bedzie dzialalo, zrobie wtedy to co zapewne Ty masz,rozszczelnie okna na parterze i w dachu i stworze sobie "przewiew" grawitacyjny. Bede mial PC (brak przylacza gazowego),kuchenke elektryzna,pompe glebinowa -wszystko potrzebuje pradu, ale zapewne Twoim zdaniem powinienem wykopac sobie studnie "kregowa", piec kaflowy i kuchnie weglowa wsadzic bo kryzys przyjdzie? Te urzadzenia ktore wybiaram do domu sa max na dzien dzisiejszy energooszczedne,nic innego nie moge dzisiaj sobie zainstalowac zeby "normalnie" zyc
PS>: Myslalem o panelach fotowoltaicznych -na razie brak kasy

Pzdr.
Napisano
Cytat

No to wypada zrobić jakąś automatykę żeby zonie się nie myliło co ma zamknąć a co otworzyć.PS sory za wjazd na tekst.Bob icon_redface.gif


Uwazasz,ze moja zona jest tak prosta osoba,ze nie poradzi sobie?
Chciales komus zaimponowac czy obrazic mnie i moja zone, bo mam inne zdanie na temat techniki niz Twoje?
Pzdr.
Napisano
Cytat

Uwazasz,ze moja zona jest tak prosta osoba,ze nie poradzi sobie?
Chciales komus zaimponowac czy obrazic mnie i moja zone, bo mam inne zdanie na temat techniki niz Twoje?
Pzdr.


Uchowaj Boże ja tylko w trosce o wygodę .Bob icon_biggrin.gif
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Jeśli założenie rekuperatora miało służyć uniknięciu budowy kominów to z pewnością nie ma to sensu. Natomiast oszczędności na wentylacji łatwo policzyć. Przeciętnie zmniejsza się zużycie energii do ogrzewania o 10 - 15 kWh/m2 rocznie. Jeżeli dom opalany jest gazem to oszczędności na ogrzewaniu będą się wahać na poziomie 2 -3 zł/m2 minus 150 - 200 zł rocznie za prąd do napędu wentylatorów.


Proszę o informację skąd te dane o przeciętnym zmniejszeniu zużycia energii do ogrzewania na poziomie 10-15 kWh/m2 rocznie? Jeżeli są to dane praktyczne to faktycznie ekonomiczność rekuperatora jest b. mała.
Policzmy:
15 kWh/m2(rocznie) * 150m2 = 2250 kWh/m2 (rocznie). Czyli jest to gdzieś 225 m3 gazu GZ50 a to wychodzi (225*1.9zl) 430 zł (rocznie). Odejmijmy jeszcze koszty wentylatora i wychodzi rocznie zysk max. 300zł.
300 zł !!!
Ktoś te założenia i wyliczenia obali?
Napisano
Uważam że rekuperatora nie można rozpatrywać pod względem oszczędności w ogrzewaniu chociaż one są. Tu po prost chodzi o wentylację domu gdzie przy dzisiejszym budownictwie grawitacja nie funkcjonuje. Ja mam reku i np. jak wyłączę na godzinę to obieg powietrza ustaje co od razu czuć szczególnie w pomieszczeniach np.kuchnia czy łazienka czy szczególnie sypialnia po nocy. POLECAM.
Napisano
Cytat

Uważam że rekuperatora nie można rozpatrywać pod względem oszczędności w ogrzewaniu chociaż one są. Tu po prost chodzi o wentylację domu gdzie przy dzisiejszym budownictwie grawitacja nie funkcjonuje. Ja mam reku i np. jak wyłączę na godzinę to obieg powietrza ustaje co od razu czuć szczególnie w pomieszczeniach np.kuchnia czy łazienka czy szczególnie sypialnia po nocy. POLECAM.


jakiej firmy masz reku
  • 2 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Pozostanę przy swoim zdaniu.Policz sobie to samo dla dodatnich temp i dodaj koszty.A tak patrząc dookoła coś kryzys energetyczny wisi w powietrzu jak zaczną się wyłączenia prądu to wiatraczek na korbkę wstawisz w system rekuperacji? icon_biggrin.gif


Ja mam zamiar trochę wspomóc sie ogniwami fotowoltaicznymi
zawsze trochę można zaoszczędzić zwłaszcza przy dzisiejszych cenach prądu
robie w swoim domu całe oświetlenie na diodach powerled zasilanych ze słoneczka i chyba reku też z tego pociągnę,
będę miał panel o mocy 170W
Napisano
Cytat

Ja mam zamiar trochę wspomóc sie ogniwami fotowoltaicznymi
zawsze trochę można zaoszczędzić zwłaszcza przy dzisiejszych cenach prądu
robie w swoim domu całe oświetlenie na diodach powerled zasilanych ze słoneczka i chyba reku też z tego pociągnę,
będę miał panel o mocy 170W



O ile Ci uciągnie jeszcze rekuperator to rozwiązanie, w sumie jak weźmiesz jeden z tych, które na 1 biegu ciągną 17W to by było ok icon_wink.gif Masz jakąś automatykę, która w razie niskiego stanu naładowania akumulatorów przełączała by na zasilanie z sieci energetycznej ?
Napisano
Cytat

Dospel Ecomomic.



Witaj,
czy jesteś zadowolony z tej centrali Dospel typ Economic?
mam zamiar zainstalować też taką.
Są wady?

pozdrawiam i z góry dziękuję
kinga
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Uważam że rekuperatora nie można rozpatrywać pod względem oszczędności w ogrzewaniu chociaż one są. Tu po prost chodzi o wentylację domu gdzie przy dzisiejszym budownictwie grawitacja nie funkcjonuje. Ja mam reku i np. jak wyłączę na godzinę to obieg powietrza ustaje co od razu czuć szczególnie w pomieszczeniach np.kuchnia czy łazienka czy szczególnie sypialnia po nocy. POLECAM.



Zgadza się, że wentylacja grawitacyjna w domach jednorodzinnych często jest zbyt mało wydajna, ale by załatwić ten problem wystarczy wentylacja mechaniczna (nawet tylko wywiewna) bez rekuperatora. Rekuperator jest po to by oszczędzać na kosztach ogrzewania, tyle, że od razu trzeba w związku z nim robić nie tylko prostą wentylację wywiewną ale również nawiewną. A tu zaczynają się koszty, okresowe czyszczenie kanałów itp.
A dylot jak wyłączysz went. mech.
Wracając do początkowego pytania wątku, które gdzieś zaginęło po drodze. Ile pomieszczeń nie ma połączenia z tymi z went. grawitacyjną? Jeśli jest bezpośrednie połączenie to nie może być mechanicznego wyciągu.
Jeśli w pomieszczeniu jest kanał wywiewny went grawitacyjnej to musi być też nawiew (swobodny a nie wymuszany wentylatorem). Może się okazać, że na dole nie bardzo jest gdzie robić wyciąg, nawiew do pomieszczeń poza kuchnią i łazienką zrobić można. Zostanie więc tylko poddasze.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
witam jestem na poczatku budowy ale juz jes pewne ze chce wentylacje z rekupatorem i GWC ale jak zaczelam wybierac firmy to kazda proponuje cos innego inna ilosc wymienianego powietrza inne systemy a ceny!!!!moze ktos pomoze juz sprawdzil,mozewybral dobrze prosze o pomoc pozdrawiam
Napisano
Cytat

witam jestem na poczatku budowy ale juz jes pewne ze chce wentylacje z rekupatorem i GWC ale jak zaczelam wybierac firmy to kazda proponuje cos innego inna ilosc wymienianego powietrza inne systemy a ceny!!!!moze ktos pomoze juz sprawdzil,mozewybral dobrze prosze o pomoc pozdrawiam



A możesz podać przynajmniej podstawowe dane domu w budowie? Przede wszystkim kubaturę i czy gdzieś wymagana jest went. grawitacyjna (gaz, kominek)?
Będzie można przynajmniej określić podstawowe parametry.
Napisano
Faktycznie bez podstawowych danych nie sposób doradzić. Dane o kubaturze masz w projekcie. A jak to z instalacjami możliwości wykonania jest wiele a w efekcie koszty są różne. Jeśli będziesz znać jednak podstawowe parametry, to przynajmniej odrzuisz oferty bezczelnych naciągaczy. Zwróć uwagę w ilu pomieszczeniach i gdzie przewidziano nawiew oraz wyciąg powietrza.
Napisano
Może przydałoby się obliczenie ile energii zaoszczędzi się dzięki rekuperacji w sezonie grzewczym? Co powiecie na parametry 200 m3/h i średnią temp. zewnętrzna -3 st. dla okresu listopad-marzec oraz sprawność rekuperatora w tych warunkach ok. 60%?
Czy ktoś proponuje inne parametry?
Napisano
No to licz i wpisuj! Ja od siebie proponuję tylko nieco obniżyć sprawność (np. do 50%) nawet taką wcale nie łatwo będzie w praktyce uzyskać dla całej instalacji - nie tylko samego wymiennika. No i dolicz dla porządku koszt energii do zasilania wentylacji z rekuperacją.
Napisano
Dobra policzę dla sprawności 50%. Ilości energii zużytej przez centralkę wentylacyjną nie podaję, może być dość różna, jednak tak czy inaczej nie wpłynie zbytnio na ostateczny rachunek.
Podaję opis do wzoru, każdy może sobie policzyć sam dając inne wartości icon_smile.gif

V = 200 m3/h - strumień powietrza
q = 1,2 kg/m3 - gęstość powietrza
c = 1kJ/kg*K - ciepło właściwe powietrza
dt = 23 K - średnia dobowa różnica temperatury dla okresu listopad - marzec (+20 st C w pomieszczeniu -3 st. na zewnątrz)
X = 0,5 - sprawność rekuperatora
To nam daje w ciągu doby (24h)

Q = V*q*c*dt*X*24h = 66240kJ = 18,1 kWh

Jeśli przyjmiemy zużycie energii 50 W * 24h = 1,2kWh zostaje nam Q=16,9 kWh.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Uprzedzam od razu, ż e to obliczenia tylko przybliżone, np. dla średniej wilgotności powietrza. No i strrumień powietrza jest stosunkowo niewielki. Założyłem minimalne 0,5 wymiany kubatury na godzinę, dla pełnego komfortu konieczna może być niekiedy nawet całkowita wymiana, no i nie uwzględniamy tego, że wymianę można ograniczyć, gdy nie ma nas w domu.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...