Skocz do zawartości

Izolacja działówki


Recommended Posts

Napisano

Cześć, nie znalazłem podobnego tematu a mianowicie. Budujemy dom parterowy bez piwnic, pod naszą nie obecność majster miał wymurować  sciany dzialowe i tak się stało, nie położył jednak żadnej folii  papy miedzy chudziaka a ściankę działową. Czy jest to bardzo duży problem, dom stoi na wysokim wzniesieniu w piaszczystym terenie,  dodam że  obok stoi dom rodzicow ponad 100 lat i nigdy nie było tam problemu z wilgocią. Pozdrawiam 

Napisano

To zależy, jakie masz fundamenty, jak izolowane. Ściana działowa też ma mieć swój fundament, chyba że masz plytę  fundamentową.

Napisano

Nie sciany działowe stawiane na chudziaku. Pod chudziakiem  grunt zagęszczony.  Taki projekt, w miejscach gdzie stoją działówki był pogłębiony na 20cm i dane po 2 pręty zeby wzmocnić taki mini fundament

Napisano
Dnia 31.07.2025 o 09:06, Kucharz 18315 napisał:

dom stoi na wysokim wzniesieniu w piaszczystym terenie,  dodam że  obok stoi dom rodzicow ponad 100 lat i nigdy nie było tam problemu z wilgocią.

No to przestań się zamartwiać...

Sto lat temu pewnie nikt nie myślał, że trzeba izolować ściany działowe od posadzki i - jak zauważyłeś - nie ma problemu...

Napisano
Dnia 1.08.2025 o 10:29, podczytywacz napisał:

No to przestań się zamartwiać...

Sto lat temu pewnie nikt nie myślał, że trzeba izolować ściany działowe od posadzki i - jak zauważyłeś - nie ma problemu...

Kurcze niby ekipa nie najtańsza a I tak zrobili lipę, niechcialbym w przyszłości  stawiać od nowa dzialowek. Majster twierdzi że w srodku budynku nie będzie podciągania kapilarnego

Napisano
6 minut temu, Kucharz 18315 napisał:

Majster twierdzi że w srodku budynku nie będzie podciągania kapilarnego

A dlaczego, akurat w środku budynku miałoby nie być podciągania kapilarnego? Jak będzie miało co podciągać - to podciągnie:bezradny:

U Ciebie, w tym miejscu, na wysokim piaszczystym wzniesieniu - jest bardzo niewielkie prawdopodobieństwo żeby było co podciągać...

Napisano
56 minut temu, podczytywacz napisał:

A dlaczego, akurat w środku budynku miałoby nie być podciągania kapilarnego? Jak będzie miało co podciągać - to podciągnie:bezradny:

U Ciebie, w tym miejscu, na wysokim piaszczystym wzniesieniu - jest bardzo niewielkie prawdopodobieństwo żeby było co podciągać...

Stwierdziłem że jak będzie podciągało  to wtedy będę sie martwił. 

Napisano
Dnia 31.07.2025 o 12:46, Kucharz 18315 napisał:

Sciany dzialowe stoją bezpośrednio na chudziaku.

1. Pokaż projekt - rzut, przekrój.

tam powinno byc pokazane,co ma byc po kolei - fundament, izolacja, scianka

 

2 godziny temu, Kucharz 18315 napisał:

Stwierdziłem że jak będzie podciągało  to wtedy będę sie martwił. 

oczywiście możesz - to twój dom i twoje koszty

 

3 godziny temu, Kucharz 18315 napisał:

Kurcze niby ekipa nie najtańsza a I tak zrobili lipę, niechcialbym w przyszłości  stawiać od nowa dzialowek. Majster twierdzi że w srodku budynku nie będzie podciągania kapilarnego

być może masz tak wielki budynek i na takim szuchym miejscu, że nie będzie wilgoci - ale to mało prawdopodobne - bo wilgoć ma to do siebie, że idzie do góry i zbiera się. Jak jej zamknies wyjscie od gory przez izolacje pod podłogam, to wyjdzie po ścianie.

 

Dnia 1.08.2025 o 08:29, Kucharz 18315 napisał:

Nie sciany działowe stawiane na chudziaku. Pod chudziakiem  grunt zagęszczony.  Taki projekt, w miejscach gdzie stoją działówki był pogłębiony na 20cm i dane po 2 pręty zeby wzmocnić taki mini fundament

jeszcze raz - pokaż projekt - przekrój, poczytaj opis - tam powinno byc napisane, co i jak. 

No i zwyke są 4 pręty - bo fundament to rodzaj belki - ale moga być prety 2 - byle wytrzymały napór ścianki 

Dnia 31.07.2025 o 12:46, Kucharz 18315 napisał:

Sciany dzialowe stoją bezpośrednio na chudziaku.

na chudziaku może stać fundament pod scianę.

Obliczony i narysowany w projekcie. I wg tego projektu ma robić ekipa - bez dyskusji, chyba że znajdzie błąd. Towtedy wzywa się projektanta do poprawy projektu - i robi sie wg poprawionego projektu.

Napisano
29 minut temu, zenek napisał:

1. Pokaż projekt - rzut, przekrój.

tam powinno byc pokazane,co ma byc po kolei - fundament, izolacja, scianka

 

oczywiście możesz - to twój dom i twoje koszty

 

być może masz tak wielki budynek i na takim szuchym miejscu, że nie będzie wilgoci - ale to mało prawdopodobne - bo wilgoć ma to do siebie, że idzie do góry i zbiera się. Jak jej zamknies wyjscie od gory przez izolacje pod podłogam, to wyjdzie po ścianie.

 

jeszcze raz - pokaż projekt - przekrój, poczytaj opis - tam powinno byc napisane, co i jak. 

No i zwyke są 4 pręty - bo fundament to rodzaj belki - ale moga być prety 2 - byle wytrzymały napór ścianki 

na chudziaku może stać fundament pod scianę.

Obliczony i narysowany w projekcie. I wg tego projektu ma robić ekipa - bez dyskusji, chyba że znajdzie błąd. Towtedy wzywa się projektanta do poprawy projektu - i robi sie wg poprawionego projektu.

 

20250802_235342.heic

17541717645565729413580164193769.jpg

35 minut temu, zenek napisał:

1. Pokaż projekt - rzut, przekrój.

tam powinno byc pokazane,co ma byc po kolei - fundament, izolacja, scianka

 

oczywiście możesz - to twój dom i twoje koszty

 

być może masz tak wielki budynek i na takim szuchym miejscu, że nie będzie wilgoci - ale to mało prawdopodobne - bo wilgoć ma to do siebie, że idzie do góry i zbiera się. Jak jej zamknies wyjscie od gory przez izolacje pod podłogam, to wyjdzie po ścianie.

 

jeszcze raz - pokaż projekt - przekrój, poczytaj opis - tam powinno byc napisane, co i jak. 

No i zwyke są 4 pręty - bo fundament to rodzaj belki - ale moga być prety 2 - byle wytrzymały napór ścianki 

na chudziaku może stać fundament pod scianę.

Obliczony i narysowany w projekcie. I wg tego projektu ma robić ekipa - bez dyskusji, chyba że znajdzie błąd. Towtedy wzywa się projektanta do poprawy projektu - i robi sie wg poprawionego projektu.

 

17541721547314940770927608529204.jpg

Napisano
1 godzinę temu, podczytywacz napisał:

Najistotniejszy jest ten przekrój A - A...

Folia pod styro bedzie niestety miedzy działówki a chudziaka nie da rady, chyba że rozbiórka wszystkiego🫩

Napisano
18 minut temu, podczytywacz napisał:

???

Możesz jaśniej?

Od początku  jest wylany chudziak w tych miejscach gdzie są działówki mamy pogłębiony wykop na jakieś 20 cm w tym miejscu dane 2 pręty. Na chudziaku stoją działówki,  ale majstry nie położyli izolacji przeciw wigociowej miedzy chudziak a dzialowke

Napisano

ale przecież pisze w opisie, że ma być wylewka betonowa 10 cm i na niej folia a potem styropian i 10 cm betonu - a nie nachudziaku cokolwiek. poza tym ta podłoga ma być między ścianami pod którymi jest fundament.  i izola cja fundamentu powinna łączyć się z izolacją podłogi - izolacja przeciwwilgociowa.

 

tam masz rzut ławy - rzeczywiście masz tylko chyba ławy pod zewnętrzne ściany

projektant uznał, że ścianka będzie stała na tej wylewce betonowej 10 cm grubości, wzmocnionej prętami pod ścianką - cała rzecz, że i tak może pęknąć ta warstwa betonu - wszystko zależy od twardości gruntu , ciężaru ścianki i wytrzymałości wylewki betonowej

 

ale to nie nachudziaku ma stać ścianka , ino na wylewce grubej na 10 cm i na izolacji na tej wylewce. 

Napisano

Na ile układ warstw podłogi w projekcie jest zgodny z rzeczywistością? Bo w projekcie mamy folię budowlaną ułożoną na chudziaku, czyli ścianka działowa powinna być postawiona dopiero na niej. 

Druga ważna rzecz to żwir poniżej chudziaka. Warstwa czystego (płukanego) żwiru uniemożliwia podciąganie kapilarne. Tu zaś jest go dość gruba warstwa (30 cm). Jeżeli więc żwir faktycznie jest pod chudziakiem, to problem ewentualnego podciągania wilgoci jest rozwiązany. 

Z czego są ścianki działowe?

Napisano
2 godziny temu, podczytywacz napisał:

Czy Ty tę warstwę betonu nazywasz "chudziakiem"? Jakiej on jest klasy?

IMG_20250804_083923.jpg.a301fdcbaad5affee9ed4fbb84f201b3.jpg

B-15

2 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Na ile układ warstw podłogi w projekcie jest zgodny z rzeczywistością? Bo w projekcie mamy folię budowlaną ułożoną na chudziaku, czyli ścianka działowa powinna być postawiona dopiero na niej. 

Druga ważna rzecz to żwir poniżej chudziaka. Warstwa czystego (płukanego) żwiru uniemożliwia podciąganie kapilarne. Tu zaś jest go dość gruba warstwa (30 cm). Jeżeli więc żwir faktycznie jest pod chudziakiem, to problem ewentualnego podciągania wilgoci jest rozwiązany. 

Z czego są ścianki działowe?

Piasek typowo zasypowy różna frakcja grubości, Ścianki z gazobetonu 12cm. Chudziak   wykewka z b-15

10 godzin temu, zenek napisał:

ale przecież pisze w opisie, że ma być wylewka betonowa 10 cm i na niej folia a potem styropian i 10 cm betonu - a nie nachudziaku cokolwiek. poza tym ta podłoga ma być między ścianami pod którymi jest fundament.  i izola cja fundamentu powinna łączyć się z izolacją podłogi - izolacja przeciwwilgociowa.

 

tam masz rzut ławy - rzeczywiście masz tylko chyba ławy pod zewnętrzne ściany

projektant uznał, że ścianka będzie stała na tej wylewce betonowej 10 cm grubości, wzmocnionej prętami pod ścianką - cała rzecz, że i tak może pęknąć ta warstwa betonu - wszystko zależy od twardości gruntu , ciężaru ścianki i wytrzymałości wylewki betonowej

 

ale to nie nachudziaku ma stać ścianka , ino na wylewce grubej na 10 cm i na izolacji na tej wylewce. 

Wylewka z b15 w miejscu scian dzialowy pogłębiony do 20 cm i dane po 2 pręty 

Napisano
9 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Bo w projekcie mamy folię budowlaną ułożoną na chudziaku, czyli ścianka działowa powinna być postawiona dopiero na niej.

w projekcie w opisie wyżej folia jest na betonie

 

natomiast jak ten beton jest podzielony, czy nie będzie pękał, jeśli nie jest dylatowany od scianek  - nie wiem

7 godzin temu, Kucharz 18315 napisał:

Wylewka z b15 w miejscu scian dzialowy pogłębiony do 20 cm i dane po 2 pręty 

no właśnie

Napisano

Pękania betonu bym się nie spodziewał. Obciążenia od ścianek działowych z betonu komórkowego będą niewielkie. Ponadto 10 cm betonu B 15 to już całkiem solidna płyta, dużo lepiej niż "chudy" beton. Szczerze mówiąc, nie bardzo po co jeszcze było to dozbrajać. 

Pozostaje kwestia braku izolacji przeciwwilgociowej pod ściankami. Jeżeli grunt jest suchy to podciąganie wilgoci nie powinno być istotnym problemem. Ponadto taka izolacja z papy lub folii fundamentowej umożliwia drobne wzajemne ruchy podłoża i ścianki. Gdy jej brakuje pojawia się ryzyko pękania ścianki przy takich ruchach. Na szczęście nie jest ono duże. 

Napisano
Dnia 31.07.2025 o 20:24, Kucharz 18315 napisał:

Nikt więcej się nie wypowie?

Niech teraz majstry na własny koszt zrobią barierę kapilarną.

 

Metoda mechaniczna (podcinanie ścian).

Metoda chemiczna (iniekcja). Wstrzykiwanie specjalnych preparatów.

Metoda elektroosmotyczna: Wykorzystuje prąd elektryczny do zmiany kierunku ruchu wilgoci.

Napisano (edytowany)

To już będzie kupa roboty. Ponadto podcięcie ściany będzie można zrobić dopiero powyżej obecnych warstw podłogi. Obawiam się, że więcej mogą zepsuć, niż zrobić czegoś pożytecznego.

Na jakim etapie są obecnie prace? Czy już są kolejne warstwy podłogi – styropian i wylewka?  

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano
8 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

To już będzie kupa roboty. Ponadto podcięcie ściany będzie można zrobić dopiero powyżej obecnych warstw podłogi. Obawiam sie, że więcej mogą zaepsuć, niż zrobić czegoś pożytecznego.

Na jakim etapie są obecnie prace? Czy już są kolejne warstwy podłogi – styropian i wylewka?  

Iniekcja niczego nie zepsuje.

Napisano
9 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Pękania betonu bym się nie spodziewał

nawet, jeśli to beton od sciany zewnetrznej do ściany zewnętrznej budynku, czyli ileś metrów? - niestety nie widać, jakie sa wymiary. No może...
A beton 15 to nie mocarz - ale może jestem zbyt ostrożny :)

Napisano

Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona. 

Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Dnia 5.08.2025 o 14:38, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

To już będzie kupa roboty. Ponadto podcięcie ściany będzie można zrobić dopiero powyżej obecnych warstw podłogi. Obawiam się, że więcej mogą zepsuć, niż zrobić czegoś pożytecznego.

Na jakim etapie są obecnie prace? Czy już są kolejne warstwy podłogi – styropian i wylewka?  

Narazie niema ani foli ani.styropianu ani instalacji

Dnia 5.08.2025 o 09:34, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Pękania betonu bym się nie spodziewał. Obciążenia od ścianek działowych z betonu komórkowego będą niewielkie. Ponadto 10 cm betonu B 15 to już całkiem solidna płyta, dużo lepiej niż "chudy" beton. Szczerze mówiąc, nie bardzo po co jeszcze było to dozbrajać. 

Pozostaje kwestia braku izolacji przeciwwilgociowej pod ściankami. Jeżeli grunt jest suchy to podciąganie wilgoci nie powinno być istotnym problemem. Ponadto taka izolacja z papy lub folii fundamentowej umożliwia drobne wzajemne ruchy podłoża i ścianki. Gdy jej brakuje pojawia się ryzyko pękania ścianki przy takich ruchach. Na szczęście nie jest ono duże. 

Czyli zacząć coś już robić,  czy czekać aż coś się zacznie dziać?

Napisano
1 godzinę temu, Kucharz 18315 napisał:

Czyli zacząć coś już robić,  czy czekać aż coś się zacznie dziać?

Przecież nikt rozsądny na tak postawione pytanie nic kategorycznie Ci nie odpowie...

 

W kilku realizacjach, w zamieszkanych już budynkach stosowałem iniekcje bezciśnieniowe do odcięcia ścian od podłoża... kupę wiercenia, kontrolowanie poziomów płynu w otworach, zaklejanie otworów...

Poczytaj, pooglądaj co piszą na ten temat, pomyśl czy sam dasz radę to zrobić... wszak nie święci garnki lepią...

 

A przecież 

Dnia 5.08.2025 o 14:47, animus napisał:

Iniekcja niczego nie zepsuje.

 

Moim zdaniem położenie Twojej

budowli zapewnia brak możliwości podciągania wilgoci - tak jak i u Twoich sąsiadów - i nie powinieneś się martwić... Ale to jest MOJE ZDANIE...

 

A Ty budujesz dach dla SWOICH BLISKICH...

I to będzie Twoja decyzja...

Napisano
24 minuty temu, podczytywacz napisał:

Przecież nikt rozsądny na tak postawione pytanie nic kategorycznie Ci nie odpowie...

 

W kilku realizacjach, w zamieszkanych już budynkach stosowałem iniekcje bezciśnieniowe do odcięcia ścian od podłoża... kupę wiercenia, kontrolowanie poziomów płynu w otworach, zaklejanie otworów...

Poczytaj, pooglądaj co piszą na ten temat, pomyśl czy sam dasz radę to zrobić... wszak nie święci garnki lepią...

 

A przecież 

 

Moim zdaniem położenie Twojej

budowli zapewnia brak możliwości podciągania wilgoci - tak jak i u Twoich sąsiadów - i nie powinieneś się martwić... Ale to jest MOJE ZDANIE...

 

A Ty budujesz dach dla SWOICH BLISKICH...

I to będzie Twoja decyzja...

No chyba czas zacząć dalej działać,  niema co w miejscu stać. 

Napisano
35 minut temu, podczytywacz napisał:

I co zamierzasz działać - jeśli mogę spytać?

No dalsze etapy, jak będzie sie cos działo z działowkami to będę myślał,  i na przyszłość mam nauczkę.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...