Skocz do zawartości

Instalacja przy wodomierzu


Recommended Posts

4 minuty temu, rafalll1984 napisał:

otuline również dla zimnej wody

Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie...

Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza...

Link do komentarza

No właśnie na wszystkich materiałach i filmach widziałem w otulinie dla zimnej wody, dlatego pytam. Zamówiłem otulinę 15/6 ale może i ta okazać się względnie duża, gdyż ta ścianka działowa jest bardzo chuda i nie chce w niej za bardzo bruzdować. A rury pex 16mm będą pod g-k(1.25cm) więc pytanie czy Ty byś dawał @podczytywacz? Dzięki za wcześniejszą wypowiedź.

Link do komentarza

Ja bym chciał zobaczyć to rozrysowane przynajmniej na jakimś szkicu naniesionym na rzut pomieszczenia. Tak aby było widać wzajemny układ rur oraz ich długość. Bo może się okazać, że chociażby robienie cyrkulacji całkiem mija się z celem, jeżeli odległości są małe. 

W dużej mierze zgadzam się z Podczytywaczem, ale nie we wszystkim. :) Rzeczywiście nie ma sensu komplikowanie ponad miarę. Zwykle im prościej, tym lepiej. Łatwiej potem wszystko ogarnąć i uniknąć błędów. Natomiast w większości sytuacji dawałbym jednak otulinę również na rury z zimną wodą. Bo bez niej z czasem potrafią się robić ciemne smugi na cienkiej warstwie tynku na rurach. Ponadto otulina zapewnia swego rodzaju dylatację pomiędzy rurą i tynkiem. 

Natomiast co do średnicy rur, to zastosowanie np. PEX 20 mm ma jednak sens, nawet jeżeli na wyjściu ze zbiornika mamy króciec 1/2 cala. Po pierwsze, PEX ma tragicznie małe przekroje samych złączek. Przy PEX 16 mm faktyczny przelot zostaje mniej więcej grubości ołówka. Jeżeli mamy kilka takich zwężek poczynając od rozdzielacza to zaczyna się robić słabo. Można to w pewnym stopniu skompensować używając właśnie rur o większej średnicy. Do prysznica i wanny PEX 20 mm jest bardzo wskazany. Na ile ostatecznie różnica w ciśnieniu i przepływie wody będzie odczuwalna zależy zarówno od ciśnienia na początku układu jak i liczby złączek oraz długości rur. Ale żeby tu powiedzieć coś więcej jest potrzebny przynajmniej szkic sytuacyjny. 

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Natomiast co do średnicy rur, to zastosowanie np. PEX 20 mm ma jednak sens, nawet jeżeli na wyjściu ze zbiornika mamy króciec 1/2 cala.  

 

W ogóle przy PEX-ach warto dawać na średnicy jeden stopień więcej, bo przepływy wychodzą czasem tragiczne, a poprawić później nie ma jak. Ciśnienia tez się nie zwiększy ponad normę.

Link do komentarza
Dnia 21.11.2024 o 08:19, rafalll1984 napisał:

Ale bardziej zastanawia mnie fakt przekrojów/przepływów...od pionu mam wyjście na 1/2 do pierwszego zaworu i tak też poprowadziłem instalację dalej. I nie wiem czy gdzieś dalej w instalacji ma sens używania przekrojów np.: 3/4 lub pex 20, skoro tutaj mamy wąskie gardło. @animus

Ma sens, bo stosując wyłącznie 1/2 „dojeżdżając do poszczególnych baterii”, opory przepływu będą większe. Buduj tak jakbyś miał zaraz za wodomierzem 3/4.

Link do komentarza
19 godzin temu, rafalll1984 napisał:

że dają otuline również dla zimnej wody hmmm.

Otulinę na zimną wodę najlepiej dać, możesz używać nawet cienkiej pianki, peszla, albo piany rozprężnej jak grubość otuliny nie pozwala na  jej montaż.  Najważniejsze, żeby rura z zimną wodą nie dotykała bezpośrednio  gdzieś tej z ciepłą. 

Link do komentarza

a ktoś coś wie na temat kolejności w jakiej podpinamy urządzenia pod rozdzielacz w tym przypadku zimnej wody? Na razie myślę, tak: od prawej strony źródło dopływu wody i mamy rozdzielacz z wyjściami na 3/4, od prawej zasobnik, prysznic, zlewozmywak, wanna(tutaj mogę poczekać na wodę jak będzie sie nalewała), później drugi rozdzielacz z wyjściami 1/2 i np.: miska wc(tutaj na pewno mogę poczekać) itd...może zmywarka. pralka

 

 

Link do komentarza

Według zamieszczonego szkicu, który powinien znaleźć się w pierwszym poście w obu Twoich wątkach, a który pokazuje, że cały węzeł wodociągowy - przy umieszczeniu zasobnika w miejscu B - masz "w kupie" i kolejność podpinania urządzeń nie ma większego znaczenia...

Brakuje mi na tym szkicu oznaczenia miejsce szachtu z pionem i wodomierzem:scratching:

Link do komentarza

@podczytywacz to, że mam bliżej, i niektóre elementy mogą odpaść jak np.: cyrkulacja to wiem. Ale to nie znaczy, że taki ostatecznie podejmę wybór. W wariancie "A" pexy będą prowadzone z prawej strony w ściance działowej(g-k), prawdopodobniej poniżej 30cm, choć tam raczej gniazdek na 30cm od ziemi nie przewiduje. Zamieściłem nowy szkic, wod-kan jest oznaczony czerwonym prostokątem.

 

Screenshot_2.thumb.jpg.8845f90bcd6b1804946aed131a839a62.jpg

Link do komentarza
5 godzin temu, rafalll1984 napisał:

@podczytywacz mogę Cię prosić o niezaśmiecanie wątku? 

 

Możesz prosić...

 

Jeszcze "zaśmiecę" małym szkicem CAŁEJ, WIELKIEJ INSTALACJI... :)

Ewentualnie przedłuż nitkę ciepłej wody do WC, jak zdecydujesz się na bidetkę z podmywaniem ciepłą wodą...

 

Ot - i wszystko:yahoo:

 

Po co zabawa w rozdzielacze? Dywagacje o różnicach ciśnień w poszczególnych odbiornikach?

Oprócz tego, że będziesz czuł się bohaterem domu, nic lepszego w Twoim lokalu nie wycudujesz :bezradny:

Jeśli masz w pomieszczeniu gospodarczym pralkę i odpływ do kanalizacji, możesz przeciągnąć tą ścianą g/k nitkę zimnej wody...

 

obraz.png.2ed9ec7ed14ae812b0b219b2bb407751.png

Edytowano przez podczytywacz (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Utwórz nowe...