Skocz do zawartości

Budowa nowego zjazdu czy służebność drogi


Recommended Posts

Witam,

 

Jakiś czas temu na podstawie umowy dożywocia dziadkowie przekazali mi 5001m2 wydzielone z ich działki.

Jako warunek chcieli mieć pozostawiony dostęp do drogi asfaltowej, więc z geodetą podzieliliśmy jak na załączonym obrazku.

Teraz chciałbym dostać warunki zabudowy, i nie sądziłem że będzie problem z drogą ponieważ dziadkowie nie będą robić mi problemu z korzystaniem z ich "drogi", ale musi to być jak rozumiem udokumentowane.

Czy łatwiejszą ścieżką jest uzyskać służebność od dziadków czy ubiegać się o nowy zjazd i wybudować go bezpośrednio do mojej działki?

 

Z tego co się orientowałem, to nawet ze zgodą właściciela działki służebność wymaga wpisu notarialnego, projektu geodety itd.

Może jest prostsze rozwiązanie?

 

Mapazjazdlubdroga.thumb.png.813edff1964e4e66083ab758021cf586.png

Edytowano przez Michal92 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
32 minuty temu, Michal92 napisał:

Teraz chciałbym dostać warunki zabudowy, i nie sądziłem że będzie problem z drogą ponieważ dziadkowie nie będą robić mi problemu z korzystaniem z ich "drogi", ale musi to być jak rozumiem udokumentowane.

 

Kto ma dziedziczyć działkę po śmierci dziadków?

Link do komentarza

występując o warunki zabudowy nie musisz mieć żadnej służebności i takich tam podobnych jeżeli Twoja działka przylega do pasa drogowego, możesz we wniosku wpisać, że przewidujesz uzyskanie służebności na działce dziadków (ale nie musisz), kwestia co chcesz na tej działce przewidujesz (swój dom czy osiedle) i jaka to droga (klasyfikacja)

Link do komentarza

Lepiej wystąpić o zgodę na lokalizację zjazdu. Występujemy z tym do zarządcy drogi. O ile zarządca nie jest jakiś szczególnie "kłopotliwy" (co się zdarza przy ważniejszych drogach, gdzie chce np. zminimalizować liczbę zjazdów), to nie jest to jakaś uciążliwa ani długotrwała procedura. A z własnym zjazdem mamy przynajmniej pewność, że potem nie będzie problemów ze służebnością, utrzymaniem dobrego stanu drogi dojazdowej itp. Czyli zdecydowanie lepiej zrobić zjazd. 

Zresztą z zasady unika się ustanawiania służebności drogi koniecznej, jeżeli jest możliwość wykonania odrębnego zjazdu.  

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
21 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

  A z własnym zjazdem mamy przynajmniej pewność, że potem nie będzie problemów ze służebnością, utrzymaniem dobrego stanu drogi dojazdowej itp.  

 

No i działka będzie miała wyższą wartość niż gdyby była bez własnego dojazdu. Ludzie nie lubią komplikacji.

Link do komentarza

Witam ponownie,

 

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Działkę planuje podzielić już po wybudowaniu domu.

Dom chciałbym postawić na działce numer 1, biorąc Wasze sugestie pod uwagę chyba najrozsądniej byłoby zrobić zjazd i drogę w miejscu które oznaczyłem na niebiesko.

Każda z działek miałaby wtedy bezpośredni dojazd, bez służebności itd.

 

Jaki może być mniej więcej koszt wykonania nowego zjazdu?

 

Może macie również sugestie co do koncepcji podziału i ogólnie pomysłu budowania się dosyć daleko od drogi?

Obawiam się kosztów utwardzenia drogi oraz podłączeń do sieci.

 

Działki 2 i 3 traktowałbym jako poduszki bezpieczeństwa, raczej bym je sprzedał dopiero w jakiejś kryzysowej sytuacji lub gdybym mocno chciał nadpłacić kredy zaciągnięty na budowę.

 

Beztytuu.png.5f2ba19f46ed6efae1cfc33b7de9932f.png

Link do komentarza

Jeżeli przy drodze publicznej nie ma rowu i w związku z tym nie trzeba robić przepustu, to koszt nie będzie duży. Wtedy pozostaje koszt wytyczenia drogi przez geodetę, zrobienia wpisu w księgach wieczystych oraz jakiegoś utwardzenia tych 40 metrów drogi. Zależnie od gruntu to przynajmniej parę ciężarówek mielonego gruzu. 

PS. O ile mnie pamięć nie myli,to propozycję podziału działki na mniejsze zgłaszało się również do gminy (władz samorządowych). 

Link do komentarza
1 minutę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Jeżeli przy drodze publicznej nie ma rowu i w związku z tym nie trzeba robić przepustu, to koszt nie będzie duży.  

 

O ile jest to droga powiatowa, lub niżej. Jeśli wojewódzka lub wyżej, utworzenie zjazdu nie będzie ani proste, ani łatwe.

Link do komentarza
Dnia 26.07.2024 o 20:03, Michal92 napisał:

Witam ponownie,

Może macie również sugestie co do koncepcji podziału i ogólnie pomysłu budowania się dosyć daleko od drogi?

Działki są olbrzymie, tam powinno być wydzielone przynajmniej 5-6 działek. 

 

Dnia 26.07.2024 o 20:03, Michal92 napisał:

Obawiam się kosztów utwardzenia drogi oraz podłączeń do sieci.

 

Działki 2 i 3 traktowałbym jako poduszki bezpieczeństwa, raczej bym je sprzedał dopiero w jakiejś kryzysowej sytuacji lub gdybym mocno chciał nadpłacić kredy zaciągnięty na budowę.

Jak weźmiesz kredyty, to podrażasz inwestycję.

 

Jak sprzedajesz działki obok, to sąsiedzi mogą np. partycypować w kosztach utwardzenia drogi.

Mnie się to jakoś nie skleja.:bezradny:

Link do komentarza

chętnie dowiedziałbym się co stoi w studium odnośnie tego i sąsiedniego terenu, bo tak to można sobie gdybać

 

odnośnie wpisu Kolegi animus dot. wielkości działek  j.w., niemniej, jako rzekła pewna Twórczyni, co dla jednych jest podłogą, dla drugich jest sufitem, ale fakt, tak pod mieszkaniówkę jednorodzinną często gminy dzielą swoje grunty na działki 750-850m2

zgadzam się również w temacie kredytu, bez sensu brak kredyt i kisić działki, choć zanim bym sprzedał, odpowiednio bym je przygotował

 

mi także (szczególnie proponowany podział) to jakoś się nie skleja :bezradny:

 

Link do komentarza
Dnia 26.07.2024 o 20:47, retrofood napisał:

 

Pytałem co to za droga, kto nią administruje?

Jest to droga powiatowa, administratorem jest Powiatowy Zarząd Dróg w Białymstoku.

Dnia 29.07.2024 o 08:21, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Jeżeli przy drodze publicznej nie ma rowu i w związku z tym nie trzeba robić przepustu, to koszt nie będzie duży. Wtedy pozostaje koszt wytyczenia drogi przez geodetę, zrobienia wpisu w księgach wieczystych oraz jakiegoś utwardzenia tych 40 metrów drogi. Zależnie od gruntu to przynajmniej parę ciężarówek mielonego gruzu. 

PS. O ile mnie pamięć nie myli,to propozycję podziału działki na mniejsze zgłaszało się również do gminy (władz samorządowych). 

Jest rów niestety, niezbyt głęboki ale zakładam że bez przepustu się nie obejdzie.

Link do komentarza
Dnia 30.07.2024 o 11:25, aru napisał:

hmm, wydaje mi się, że w studium też trafia się info p przewidywanych min pow działek:scratching:

w tym przypadku rozumiem, że nie ma MPZP, stąd ciekawość co jest w studium

Dla danej działki nie ma obowiązującego MPZP, w studium informacji o regulacjach odnośnie powierzchni działek nie odnalazłem.

Dnia 29.07.2024 o 21:35, animus napisał:

Działki są olbrzymie, tam powinno być wydzielone przynajmniej 5-6 działek. 

 

Jak weźmiesz kredyty, to podrażasz inwestycję.

 

Jak sprzedajesz działki obok, to sąsiedzi mogą np. partycypować w kosztach utwardzenia drogi.

Mnie się to jakoś nie skleja.:bezradny:

Sęk w tym, że na ten moment nie planuje ich sprzedawać.
Chciałbym je zachować na przyszłość, dla dzieci lub ewentualnie na sprzedaż jeżeli sytuacja życiowa mnie do tego zmusi.

W tym momencie jednak chciałbym już pod to się przygotować i zorganizować układ na działce tak aby ewentualna sprzedaż w przyszłości była prosta i opłacalna.

Powody dlaczego nie chce sprzedać ich już teraz są następujące, moi dziadkowie ciągle żyją i nie chciałbym ich wpędzić do grobu sprzedając ich byłą ziemię którą przeznaczyli na budowę domu dla mnie. Dodatkowo w okolicy nie ma innych domów, wolałbym jednak życie w zacisznej okolicy niż mini osiedle pod nosem na własne życzenie.

Z tego wynika taki a nie inny plan podziału działki wraz z nowym zjazdem po środku. Biję się jednak z myślami czy nie zjedzą mnie koszta i koniec końców i tak działki pójdą pod młotek. Stąd mój wątek na forum na którym siedzi dużo mądrych głów i każdy coś mądrego może wnieść do tematu.

 

PS. Przepraszam, że długo się nie udzielałem ale to był intensywny tydzień.

Link do komentarza
56 minut temu, Michal92 napisał:

W tym momencie jednak chciałbym już pod to się przygotować i zorganizować układ na działce tak aby ewentualna sprzedaż w przyszłości była prosta i opłacalna. 

 

Założenia rozsądne, dlatego sugerowałbym, aby ten zjazd z drogi zaplanować w takim miejscu, które mogłoby w przyszłości stać się początkiem drogi dojazdowej do tych swoich działek. Bo jeśli piszesz "aby ewentualna sprzedaż w przyszłości była prosta i opłacalna", to działka bez drogi dojazdowej nie ma racji bytu. I najlepszą opcją dla Ciebie jest utworzenie takiej drogi, a później przekazanie jej (bezpłatnie!!!) gminie. Nie dawaj się wplątać w jakieś wspólnoty, że każdy, nowy właściciel działki będzie miał ułamkowy udział w drodze itd.,, bo to oznacza tylko problemy i koszty. A do sprzedaży najbardziej atrakcyjna jest działka z niezależnym dojazdem. A każda wspólnota, to zależność od sąsiadów i ich dobrego humoru. I nie smuć się, że grunty pod drogą będziesz musiał oddać gminie (żeby tylko chciała przyjąć!) za darmo. Bo ceny działek z drogą powinny Ci pokryć wszelkie straty z tego tytułu. 

Link do komentarza
1 godzinę temu, aru napisał:

gdzie ma niby tę drogę dojazdową utworzyć?

 

Na tej części, którą kiedyś będzie chciał sprzedać.

 

1 godzinę temu, aru napisał:

i z pewnością gmina nie ma co robić i rzuci się, żeby przejąć (nawet za darmo) tę drogę dojazdową (jaką/którą wg Ciebie?) - niemniej osobiście nie znam takiej gminy

 

Ja znam, bo u mnie za stodołą tak właśnie gmina przejęła drogę prowadzącą do dwojga moich sąsiadów. Oni się doskonale dogadują, ale wiedzą, że wiecznie żyć nie będą. 

Oczywistym jest, że gmina nie rzuca się na takie sprawy, Ale nie jest to sprawa nie do załatwienia. Natomiast działka z drogą publiczną jest więcej warta niż działka z dojazdem służebnym.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ile kosztuje Twoja praca? Ja też potrzebuję tego testu!
    • szerokość ławy wynika z nacisku z góry budynku i wytrzymałości gruntu. i nie jest zwykle stała dla wszystkich ścian, bo one niosa na siebie różne obciążenia więc trudno powiedzieć ot tak  
    • Mam jeszcze pytanko ławy fundamentowe mam w projekcie na szerokość 45cm . Ale nie wiem na ile zrobili bo mnie nie było . Czy ta szerokośćjest wystarczająca na takie domy parterowe?
    • rzeczywiście same dobre wieści, takie pro eko mogliby choć wlepić niższe podatki
    • Właściciele garaży mogą odetchnąć z ulgą - nowe przepisy dotyczące podatku od nieruchomości przyniosą im korzystne zmiany. Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie niższych stawek podatkowych dla wszystkich rodzajów garaży, niezależnie od ich typu. To tylko jedna z wielu modyfikacji, jakie czekają podatników od 2025 roku.   Projekt zmian w podatku od nieruchomości przynosi dobre wieści dla właścicieli garaży. Początkowo planowano, że niższa stawka podatkowa (taka jak dla mieszkań) będzie dotyczyć wyłącznie miejsc parkingowych w garażach wielostanowiskowych. Jednak najnowsza wersja projektu rozszerza to korzystne rozwiązanie na wszystkie rodzaje garaży. "W nowej wersji korzystniejsza stawka przysługuje niezależnie od tego, czy garaż jest wielostanowiskowy, czy indywidualny" - informuje "Dziennik Gazeta Prawna". To znacząca zmiana, która może przynieść realne oszczędności dla wielu właścicieli nieruchomości.   Planowane zmiany w opodatkowaniu nieruchomości mają wejść w życie 1 stycznia 2025 roku. Są one konsekwencją dwóch wyroków Trybunału Konstytucyjnego, które zakwestionowały obecną definicję budowli oraz zróżnicowane opodatkowanie garaży. Ministerstwo Finansów, świadome złożoności wprowadzanych modyfikacji, rozważa wydłużenie terminu na złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości za rok 2025. To da podatnikom więcej czasu na zapoznanie się z nowymi przepisami i prawidłowe przygotowanie dokumentów.   W nowej wersji projektu ustawy doprecyzowano zapisy dotyczące opodatkowania nieruchomości. Celem jest uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych, które mogłyby prowadzić do nieuzasadnionego obciążenia podatkowego niektórych obiektów.   Ministerstwo Finansów jednoznacznie określiło, że podatkiem od nieruchomości nie zostaną objęte tzw. obiekty małej architektury, takie jak przydrożne kapliczki czy krzyże. To ważne uściślenie, które rozwiewa obawy związane z wcześniejszymi, mniej precyzyjnymi sformułowaniami. Wprowadzono również wyraźny podział na budynki i budowle. W ustawie zostanie jasno określone, że budowlą jest obiekt niebędący budynkiem. Ta pozornie prosta definicja ma duże znaczenie dla prawidłowego stosowania przepisów podatkowych.   Zmiany dla właścicieli silosów i innych obiektów przemysłowych   Niestety, nie wszystkie grupy podatników mogą liczyć na korzystne zmiany. Właściciele silosów, elewatorów czy zbiorników znajdą się w mniej komfortowej sytuacji. Nowe przepisy jednoznacznie klasyfikują te obiekty jako budowle, co oznacza zastosowanie wyższej stawki podatkowej. Ta zmiana rodzi jednak pewne wątpliwości. Jak informuje "Dziennik Gazeta Prawna", pojawiają się pytania o to, co w praktyce będzie uznawane za urządzenie budowlane, które podlega opodatkowaniu jako budowla. Precyzyjne określenie zakresu tej definicji może mieć istotne konsekwencje dla wielu przedsiębiorców.   Nowe podejście do fotowoltaiki   Projekt ustawy przynosi również ważne zmiany dla sektora odnawialnych źródeł energii, szczególnie w zakresie fotowoltaiki. Z nowej wersji dokumentu jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu będzie podlegać wyłącznie część budowlana elektrowni fotowoltaicznych i magazynów energii. To oznacza, że podatek nie obejmie urządzeń technicznych, takich jak panele fotowoltaiczne, inwertery czy rozdzielnie. To korzystne rozwiązanie dla branży OZE, które może przyczynić się do dalszego rozwoju tej gałęzi energetyki w Polsce. Dodatkowo, z projektowanego załącznika usunięto zapis o opodatkowaniu wolno stojących, trwale związanych z gruntem urządzeń technicznych. Zamiast tego, jako budowle będą opodatkowane urządzenia techniczne oraz wolno stojące instalacje przemysłowe, ale wyłącznie w zakresie ich części budowlanych.   Znaczenie wprowadzanych zmian   Nowe przepisy, szczególnie te dotyczące garaży i instalacji fotowoltaicznych, mogą mieć istotny wpływ na decyzje inwestycyjne zarówno osób prywatnych, jak i przedsiębiorców. Jednocześnie, precyzyjniejsze definicje i klasyfikacje powinny ułatwić interpretację przepisów i zmniejszyć liczbę potencjalnych sporów między podatnikami a organami skarbowymi. Warto podkreślić, że wprowadzane zmiany są wynikiem nie tylko decyzji ustawodawcy, ale także orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego. Pokazuje to, jak złożony i dynamiczny jest system prawny dotyczący opodatkowania nieruchomości w Polsce.   https://www.domiporta.pl/informacje/a/wlasciciele-garazy-moga-odetchnac-z-ulga-rzad-sie-ugial-6436#s=BoxOpImg8
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...