Skocz do zawartości

Recommended Posts

Dzień dobry planuje zamontować sobie kominek w domu. Do grzania miał by 50m2 pomieszczenie w którym by się znajdował a łącznie jakieś 140m z pomieszczeniami obok i nad nim.

Potrzebuję jakiś prosty kominek powietrzny, z możliwe najniższej półki cenowej, nie tracąc zbytnio na jakości. 

Chciał bym go odbudować w ciepłej obudowie z cegły pełnej czerwonej. 

Chciałem też się dowiedzieć o wadach konstrukcji kominków firmy Kratki, ponieważ myślałem nad ich produktami z dolnej półki cenowej. 

Czy powiecie mi coś więcej o kominowych akumulacyjnych wymiennikach ciepła CMA. Czy są to systemy popularne, sprawdzone czy raczej rzadkość. Czy nie uzyskał bym takiego efektu montując dłuższą rurę spalinową w obudowie kominka pomiędzy kominkiem a kominem. 

Link do komentarza

Rozumiem, że to ma być kominek do systemu DGP (dystrybucji gorącego powietrza)? Sama powierzchnia pomieszczeń nic jeszcze nie mówi, ważne jakie jest tam zapotrzebowanie na ciepło.. Czyli jaki mamy standard izolacji przegród zewnętrznych, w tym okien. Jak to jest ogrzewane, bo z tego też można coś wnioskować. No i jaka jest konstrukcja domu, z czego są ściany, podłoga, strop? To ostatecznie decyduje o tym ile ciepła może pochłonąć sama konstrukcja budynku.

Poza tym proporcje pomieszczeń są nieco zaskakujące. Całość to 140 m2, ząś z tego aż 50 m2 kominek może ogrzewać bezpośrednio?

Link do komentarza

Całość będzie ciężko dokładnie policzyć ponieważ trochę będzie nowego trochę starego.

W domu jest piec gazowy kondensacyjny 21Kw więc kominek nie będzie to główne źródło ciepła

-Okna 3 szyby

-Ocieplane będzie w większości 15 grafitu albo 20 białego styropianu 

-Stropy żelbet

Dach ocieplony wełną około 30cm

Tam gdzie kominek jedno duże pomieszczenie w przybliżeniu 50m2

nad nim też jedno większe i mniejsze 30m2 i 15m2

i na gorze obok mogę wyjść na sypialnię 16m2 i klatkę schodową od góry

pod kominkiem strop żelbet pod żelbetem wełna 10cm pod wełną garaż

 

Z minusów w pomieszczeniu gdzie jest kominek nie będzie podwieszanego sufitu 

Z plusów większość pomieszczeń jest w bliskim sąsiedztwie kominka 

 

Link do komentarza

Wydaje mnie się, że bardziej od ilości ciepła, idzie tu o możliwości rozkładu tego ciepła na poszczególne pomieszczenia.

A co do kominka w obudowie z cegły. Jeśli chcesz zastosować wkład z szybą to najlepiej podwójną (a to już koszty). Przez pojedynczą szybę duża ilość ciepła będzie momentalnie przekazywana do pomieszczenia. Zanim cegły się dobrze nagrzeją, pomieszczenie z kominkiem będzie dawno przegrzane. Pomyśl, poszukaj zduna, która zbuduje Ci piec a'la kaflowy ale z cegieł. Tu jeszcze wchodzi kwestia podłogi, na której ma stać ten piec. Musi mieć odpowiednio grubą podbudowę. Ja zrezygnowałem z takiego pieca bo kilku zdunów mi potwierdziło, że nawet mała konstrukcja o wadze 0,5 tony może uszkodzić wylewkę cementową o grubości 7-8cm (poniżej mam 20cm styropianu). 

Link do komentarza
Dnia 21.07.2024 o 18:43, michal603 napisał:

Do grzania miał by 50m2 pomieszczenie w którym by się znajdował a łącznie jakieś 140m z pomieszczeniami obok i nad nim.

Potrzebuję jakiś prosty kominek powietrzny, z możliwe najniższej półki cenowej, nie tracąc zbytnio na jakości. 

Chciał bym go odbudować w ciepłej obudowie z cegły pełnej czerwonej. 

 

Czy powiecie mi coś więcej o kominowych akumulacyjnych wymiennikach ciepła CMA

 

To będzie atrapa o niskiej sprawności cieplnej, nie da się przeskoczyć pewnych kosztów.

 

Ceramiczne moduły akumulacyjne nasadowe, kosztują sporo, a  też nie mają wielkiej sprawności cieplnej.

 

Najlepiej wygląda palenisko z masą akumulacyjną - szamot, ale i tak trudno się steruje tym ciepłem odzyskanym  z procesu spalania, zaangażowanie człowieka do obsługi tego typu palenisk też jest spore.

Koszty również.

 

29 minut temu, Swierol napisał:

bo kilku zdunów mi potwierdziło, że nawet mała konstrukcja o wadze 0,5 tony może uszkodzić wylewkę cementową o grubości 7-8cm (poniżej mam 20cm styropianu). 

To się wycina wylewkę punktowo, muruje albo wstawia stopy stalowe, które przenoszą obciążenie na warstwę nośną, tu akurat nie ma żadnego problemu, nawet ogrzewanie podłogowe da się ominąć. Problemem może być np. strop, stary strop drewniany, o niskiej nośności, a inwestor chce wstawić na niego masę akumulacyjną 1,5 tony.   

Link do komentarza
1 godzinę temu, Swierol napisał:

A co do kominka w obudowie z cegły. Jeśli chcesz zastosować wkład z szybą to najlepiej podwójną (a to już koszty). Przez pojedynczą szybę duża ilość ciepła będzie momentalnie przekazywana do pomieszczenia. Zanim cegły się dobrze nagrzeją, pomieszczenie z kominkiem będzie dawno przegrzane

Wydaję mi się że to trochę nie tak działa ponieważ teraz coraz modniejsze są obudowy ciepłe akumulacyjne i odzyskiwanie ciepła z komina. Później taka konstrukcja długo oddaję ciepło i nie przegrzewa w szczytowej mocy powietrza. Nie robił bym także wentylacji obudowy na pomieszczenie z kominkiem by go dodatkowo nie grzać

50 minut temu, animus napisał:

To będzie atrapa o niskiej sprawności cieplnej, nie da się przeskoczyć pewnych kosztów.

Ale co, że to? Ze w obudowie z cegły czy jakiś system akumulacyjny proszę rozwinąć myśl

Link do komentarza

Mamy więc całkiem dobrze izolowany budynek, do tego bezobsługowe podstawowe źródło ciepła. Dlatego podstawowe pytanie brzmi na ile intensywnie eksploatowany będzie ten kominek? Drugie to jaką funkcję ma on pełnić. Chodzi mi o to, żeby nie popadać w nadmierną komplikację i wysokie koszty, jeżeli kominek będzie używany sporadycznie. Ponadto czy ma być używany w razie braku prądu, bo tu mamy kwestię skutecznego odbioru ciepła, gdy dmuchawa nie pracuje. 

Wiem, że niektórzy mnie tu wyklną na wszelkie sposoby, ale jeżeli ma być tanio i prosto, to najzwyklejszy żeliwny wkład nawet z supermarketu i obudowa ze zwykłej cegły będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. Wkład o małej mocy (10-12 kW) z niewielką szybą, lepiej w miarę głęboki. Koniecznie z dokumentacja potwierdzajacą spełnienie wymogów Ecodesign (Ekoprojektu). 

To ostatnie ze względu na przepisy, uchwały antysmogowe w coraz większej liczbie województw. Te same uchwały w praktyce zabiły możliwość budowania pieców tradycyjnymi metodami. Bo jakieś głowy mądre inaczej powprowadzały tam zapisy nie o wymogu zgodności z Ecodesign, ale o spełnieniu konkretnych norm emisji zapisanych w dyrektywie Ecodesign. Różnica jest zasadnicza, bo skąd wziąć dokumenty potwierdzające taką a nie inną emisję z takiego murowanego pieca, rzeczy budowanej jednostkowo. A sama dyrektywa całkiem rozumnie wyłącza piece murowane i inne niefabryczne wyroby z wymogów spełnienia dyrektywy. 

Przydałby się rysunek pokazujący układ pomieszczeń na kondygnacjach względem tego kominka. Wtedy można coś doradzać odnośnie DGP. 

Link do komentarza
2 godziny temu, michal603 napisał:

 W domu jest piec gazowy kondensacyjny 21Kw więc kominek nie będzie to główne źródło ciepła

 

Jeżeli to ma być źródło ciepła rezerwowe, to ja bym zmniejszył oczekiwania. Kilka dni można przecierpieć , organizując życie w pobliżu  kominka i nie musi on grzać całego domu. . 

 

O, wyżej jest post na podobny temat.

Link do komentarza
13 minut temu, michal603 napisał:

Ale co, że to? Ze w obudowie z cegły czy jakiś system akumulacyjny proszę rozwinąć myśl

Obudowanie wkładu kominkowego jakąś tam cegłą, zwłaszcza takiego z możliwe najniższej półki cenowej,  może spowodować jego przegrzewanie, uszkodzenie.

 

Cegły nagrzewające się od powietrza przepływającego gdzieś tam w koło wkładu kominka, są tylko balastem, nie magazynem, taką samą bezwładność mają ściany murowane otaczające całe pomieszczenie z kominkiem.

 

Cegły szamotowe, czy magnezytowe, wystawione na działanie spalin w procesie spalania, stanowią masą akumulacyjną, to akumulator ciepła, sztuką jest też go umieć rozładować.

 

Tanio nie da się osiągnąć niczego zadowalającego.:bezradny:

Link do komentarza
Mamy więc całkiem dobrze izolowany budynek, do tego bezobsługowe podstawowe źródło ciepła. Dlatego podstawowe pytanie brzmi na ile intensywnie eksploatowany będzie ten kominek? Drugie to jaką funkcję ma on pełnić. Chodzi mi o to, żeby nie popadać w nadmierną komplikację i wysokie koszty, jeżeli kominek będzie używany sporadycznie. Ponadto czy ma być używany w razie braku prądu, bo tu mamy kwestię skutecznego odbioru ciepła, gdy dmuchawa nie pracuje. 
Wiem, że niektórzy mnie tu wyklną na wszelkie sposoby, ale jeżeli ma być tanio i prosto, to najzwyklejszy żeliwny wkład nawet z supermarketu i obudowa ze zwykłej cegły będzie bardzo dobrym rozwiązaniem. Wkład o małej mocy (10-12 kW) z niewielką szybą, lepiej w miarę głęboki. Koniecznie z dokumentacja potwierdzajacą spełnienie wymogów Ecodesign (Ekoprojektu). 
To ostatnie ze względu na przepisy, uchwały antysmogowe w coraz większej liczbie województw. Te same uchwały w praktyce zabiły możliwość budowania pieców tradycyjnymi metodami. Bo jakieś głowy mądre inaczej powprowadzały tam zapisy nie o wymogu zgodności z Ecodesign, ale o spełnieniu konkretnych norm emisji zapisanych w dyrektywie Ecodesign. Różnica jest zasadnicza, bo skąd wziąć dokumenty potwierdzające taką a nie inną emisję z takiego murowanego pieca, rzeczy budowanej jednostkowo. A sama dyrektywa całkiem rozumnie wyłącza piece murowane i inne niefabryczne wyroby z wymogów spełnienia dyrektywy. 
Przydałby się rysunek pokazujący układ pomieszczeń na kondygnacjach względem tego kominka. Wtedy można coś doradzać odnośnie DGP. 
Z tego co doczytałem, główną zaletą ma być obowiązująca moda.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
1 godzinę temu, animus napisał:

może spowodować jego przegrzewanie, uszkodzenie.

No ale jak, wydaje mi się ze obudowa z cegły będzie mniej izolować kominek niż obudowa z wełny i kg jak to robili wykonawcy przez ostatnie lata. Znam takie konstrukcje z widzenia i wiem że dmuchają manualnie bez nadmuchu powietrzem które ma kilkadziesiąt stopni. Czy to dobrze? 

1 godzinę temu, vlad1431 napisał:

Z tego co doczytałem, główną zaletą ma być obowiązująca moda.emoji3.png

Główną zaletą ma być lepiej niż karton gips i wełna 

1 godzinę temu, animus napisał:

zwłaszcza takiego z możliwe najniższej półki cenowej,

Coś bardziej z Kratki Zuzia albo Zibi

a mniej  WKŁAD narożny kominek NBC 15 gilotyna 3 szyby 

Link do komentarza
20 minut temu, michal603 napisał:

No ale jak, wydaje mi się ze obudowa z cegły będzie mniej izolować kominek niż obudowa z wełny i kg jak to robili wykonawcy przez ostatnie lata. Znam takie konstrukcje z widzenia i wiem że dmuchają manualnie bez nadmuchu powietrzem które ma kilkadziesiąt stopni. Czy to dobrze? 

Nie ma to znaczenia, czy to cegła czy wełna, co do wełny to już chyba zakazana i zabudowują teraz z płyt krzemianowo-wapniowych.  

 

Zasadnicze pytanie, to po co ci to, masz las?

 

Masz kocił  gazowy kondensacyjny, dom z opisu wynika, że jeszcze w budowie. 

Po co inwestować w coś takiego.

 

Link do komentarza
Napisano (edytowany)
21 minut temu, animus napisał:

Po co inwestować w coś takiego

W kominek? Czy w taki kominek? Czy co? 

Zawsze mogę postawić kozę na środku. 

-Jak teraz nie zrobię to nigdy nie zrobię. 

-Zawsze jakaś alternatywa jak mi gaz zakręca 

-Lasu nsiestety nie mam

-Jak juz robić to szkoda nie puścić na górę rury z obudowy nawet grawitacyjnie powinno grzać jak złoto

-Czy kupię 8kw czy 12 raczej mała różnica Tym bardziej zaoszczędzić można na bajerach szyby narożne itd. 

-Obudowa z cegły podoba mi się mam sporo cegły w domu jak jest to złym rozwiązaniem to trudno coś innego

 

Edytowano przez michal603 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
34 minuty temu, animus napisał:

Nie ma to znaczenia, czy to cegła czy wełna, co do wełny to już chyba zakazana i zabudowują teraz z płyt krzemianowo-wapniowych.  

No dobra ale jak ma się wkład zagotować w obudowie z cegły która ma współczynnik przewodzenia ciepła 0,7 — 1,0 W/(mK) a ta płyta kominkowa około 0,1 to chyba zależy od otworów wylotowych powietrza z obudowy

Link do komentarza
5 godzin temu, animus napisał:

 

To się wycina wylewkę punktowo, muruje albo wstawia stopy stalowe, które przenoszą obciążenie na warstwę nośną, tu akurat nie ma żadnego problemu, nawet ogrzewanie podłogowe da się ominąć. Problemem może być np. strop, stary strop drewniany, o niskiej nośności, a inwestor chce wstawić na niego masę akumulacyjną 1,5 tony.   

Jak się bardzo chce to można ale dodatkowe komplikacje mnie nie interesowały. Wiem, dla Ciebie to żadna komplikacja:)

 

Albo kominek w standardowej zabudowie albo nie duży piec kaflowy. Popytaj, podzwoń, w cale nie musi być drożej. Proste kafle, czy nawet cegły zwykłe lub  szamotowe i masz super piec. 

Link do komentarza
4 godziny temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Przydałby się rysunek pokazujący układ pomieszczeń na kondygnacjach względem tego kominka. Wtedy można coś doradzać odnośnie DGP. 

Wolał bym DGP grawitacyjne nawet kosztem zmniejszenia zasięgu grzania 

W zimną zimę grzał bym codziennie. Przynajmniej w pierwszym roku. 

Pewnie im większa skuteczność tym więcej chęci do podpalania

IMG_20240723_173257~2.jpg

Link do komentarza
2 godziny temu, michal603 napisał:

W kominek? Czy w taki kominek? Czy co? 

Zawsze mogę postawić kozę na środku. 

-Jak teraz nie zrobię to nigdy nie zrobię. 

-Zawsze jakaś alternatywa jak mi gaz zakręca 

-Lasu nsiestety nie mam

I ta koza na środku to optymalne rozwiązanie, zawsze można na złom zawieźć i cofnąć o 50 zł inwestycję.

:hahaha2:

2 godziny temu, michal603 napisał:

-Jak juz robić to szkoda nie puścić na górę rury z obudowy nawet grawitacyjnie powinno grzać jak złoto

I okolicę też dogrzeje.

2 godziny temu, michal603 napisał:

-Czy kupię 8kw czy 12 raczej mała różnica Tym bardziej zaoszczędzić można na bajerach szyby narożne itd. 

To może kup same drzwiczki.

2 godziny temu, michal603 napisał:

-Obudowa z cegły podoba mi się mam sporo cegły w domu jak jest to złym rozwiązaniem to trudno coś innego

Pamiętaj, że murowane zostaje na dłużej, będziesz na to patrzył. :icon_mrgreen:

2 godziny temu, michal603 napisał:

No dobra ale jak ma się wkład zagotować w obudowie z cegły która ma współczynnik przewodzenia ciepła 0,7 — 1,0 W/(mK) a ta płyta kominkowa około 0,1 to chyba zależy od otworów wylotowych powietrza z obudowy

Jak otwory będą odpowiednie, nie zamkniesz ich w trakcie palenia i nie nałożysz zbyt duży wsad, to parę lat powinien wytrzymać, nie zmieniać kształtów.

48 minut temu, Swierol napisał:

Albo kominek w standardowej zabudowie albo nie duży piec kaflowy. Popytaj, podzwoń, w cale nie musi być drożej. Proste kafle, czy nawet cegły zwykłe lub  szamotowe i masz super piec. 

Ja mam już dawno zrobiony. 

26 minut temu, michal603 napisał:

W zimną zimę grzał bym codziennie. 

I będziesz ciął metry, rąbał, a następnie sezonował 2 lata, potem nosił do kominka rozpalał, wynosił popiół z salonu. 

Cytat

Przynajmniej w pierwszym roku

To trafne. :takaemotka:

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
13 minut temu, retrofood napisał:

 

Bo starsi ludzie znają przyjemniejsze sposoby wyrzucania pieniędzy. 

Czyli Twoje stanowisko w tej sprawie to nic nie robić? 

Zacytuję "Nic się nie podoba, mówisz — co z tego
Jeśli wszystko jest źle niech nie będzie niczego"

 

Ps. Podaj przykład na przyjemniejsze sposoby wydawania pieniędzy przynajmniej się czegoś od Ciebie nauczę

Link do komentarza
16 minut temu, michal603 napisał:

Czyli Twoje stanowisko w tej sprawie to nic nie robić? 

 

Swoje stanowisko  określiłem, ale je pominąłeś.

 

18 minut temu, michal603 napisał:

Ps. Podaj przykład na przyjemniejsze sposoby wydawania pieniędzy przynajmniej się czegoś od Ciebie nauczę

 

Nie wydawania, a wyrzucania. Drobna różnica.

Link do komentarza
9 godzin temu, retrofood napisał:

 

A nie masz świadectwa energetycznego?

 

7 godzin temu, retrofood napisał:

 

Jeżeli to ma być źródło ciepła rezerwowe, to ja bym zmniejszył oczekiwania. Kilka dni można przecierpieć , organizując życie w pobliżu  kominka i nie musi on grzać całego domu. . 

 

To jest Twoje stanowisko? 

 

Nie dziwię się, że autor go nie wyłapał ...

Link do komentarza
Napisano (edytowany)
7 godzin temu, retrofood napisał:

Jeżeli to ma być źródło ciepła rezerwowe, to ja bym zmniejszył oczekiwania. Kilka dni można przecierpieć , organizując życie w pobliżu  kominka i nie musi on grzać całego domu. . 

Tą klatkę bym odpuścił bo faktycznie nie będzie jak tam dociągnąć ruły ale reszta jest praktycznie bez ciągnięcia rur w poziomie. Oczekiwania mam przecież małe 

Tylko trochę odebrać ciepła i oddać go później kosztem parę kg gliny by na gorze nad kominkiem nie zrobić suszarni nie do okiełznania.

48 minut temu, retrofood napisał:

stanowisko  określiłem, ale je pominąłeś

Przepraszam, przyswoiłem zrozumiałem lecz nie skomentowałem. 

3 godziny temu, Swierol napisał:

Albo kominek w standardowej zabudowie albo nie duży piec kaflowy. Popytaj, podzwoń, w cale nie musi być drożej. Proste kafle, czy nawet cegły zwykłe lub  szamotowe i masz super piec. 

Standardowe obudowy izolowane według mnie nie mają sensu. Standardowe a jednak bez tradycji. Dziwne to troszkę

Tu jest  moim zdaniem dobre założenie https://blog.kominki-batura.pl/marzysz-o-piecu-ogrzewajacym-caly-dom/

 

Tylko u mnie było by prościej rozdzielacz na 2-3 rury w zasadzie wszystko w pionie. 

Edytowano przez michal603 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
3 godziny temu, michal603 napisał:

Animus Ty to chyba jesteś przeciwny kominkom. A wkładów to juz na pewno nie lubisz:takaemotka:

Nie jestem przeciwny, jeżeli robi się go do tworzenia klimatu, patrzenia na ogień, powrotu do korzeni.

 

Do innych celów już nie, spalanie drewna w takich urządzeniach, to marnotrawstwo wytworzonej energii.

Do prawidłowego spalania drewna są inne wyrafinowane urządzenia i tyle.  

 

Spalanie drewna nawet w celach rekreacyjnych, też powoduje pewne problemy, jak zagospodarować energię wytworzoną, jak ją rozproszyć żeby nie przegrzewać pomieszczeń, bo przecież w tle pracuje urządzenie główne, które już nagrzało nam mieszkanie, do komfortowej dla nas temperatury. :bezradny: 

Link do komentarza
1 godzinę temu, michal603 napisał:

nie będzie jak tam dociągnąć ruły ale reszta jest praktycznie bez ciągnięcia rur w poziomie. Oczekiwania mam przecież małe 

Tylko trochę odebrać ciepła i oddać go później kosztem parę kg gliny by na gorze nad kominkiem nie zrobić suszarni nie do okiełznania.

Ruły to bym proponował  pociągnąć  z wentylacją mechaniczną i rekuperatorem.

 

Na inne rury szkoda kasy, a jak zastosujesz nieodpowiednie do DGP, to masz smród w domu, a jak zastosujesz odpowiednie to tylko swąd.:takaemotka:

Link do komentarza
15 minut temu, michal603 napisał:

Jakie? Może takie zamontuje zamiast kominka? Szybkę ma? 

A masz rurę w posadzce wystawioną za ścianę zewnętrzną?

 

9569761-doprowadzenie-powietrza-do-komin 

10 minut temu, michal603 napisał:

A jak zamiast przewodu dam sznurek to nie będzie prądu

Jak będzie mokry to możesz się rozczarować.

11 minut temu, michal603 napisał:

Dobra dobra obrzydziłeś mi kominek postawię tam puzon niech stoi, a może i ładniejszy, i nie śmierdzi

Spoko, to są twoje wybory i twoja kasa, mając większą wiedzę będziesz podejmował trafniejsze decyzje. :icon_idea:

Link do komentarza
21 minut temu, michal603 napisał:

Jakie? Może takie zamontuje zamiast kominka? Szybkę ma? 

 

Ja paliłem ognisko na podwórku. A żeby nie naruszać przepisów ppoż to nie na glebie, a w palenisku. Takie na trzech nogach. Działa i nawet karkówkę można podjarać przy okazji, bo ma ruszt ruchomy.

Link do komentarza
6 minut temu, animus napisał:

A masz rurę w posadzce wystawioną za ścianę zewnętrzną?

Nie ma, ale ma szacht 90cm gdzie komin być może i rura tez może być, od spodu. 

Przewidział taką rurę bo jak to ciepłym z domu palić. 

5 minut temu, retrofood napisał:

Ja paliłem ognisko na podwórku. A żeby nie naruszać przepisów ppoż to nie na glebie, a w palenisku. Takie na trzech nogach. Działa i nawet karkówkę można podjarać przy okazji, bo ma ruszt ruchomy.

Jak na ognisku to ja ziemnioki w kociołku. A ppoż to cegłami obłożyłem bo ja to lubię cegły

A do karkówki to grila pospawałem z butli gazowej samochodowej

Link do komentarza
2 minuty temu, michal603 napisał:

Jakie? Może takie zamontuje zamiast kominka? Szybkę ma? 

Mam wrażenie, że spodziewasz się dużych podwyżek gazu.

24 minuty temu, michal603 napisał:

Nie ma, ale ma szacht 90cm gdzie komin być może i rura tez może być, od spodu. 

Przewidział taką rurę bo jak to ciepłym z domu palić. 

Czyli nie masz komina, to szkoda go teraz robić w tych czasach, dziurawić dach.

 

Potrzeba

Komin wkład fi 200 bo do drewna odpowiednia średnica.

Rura PCV fi 125 doprowadzająca powietrze do spalania, od spodu lub z tyłu paleniska.

Link do komentarza
3 minuty temu, animus napisał:

Mam wrażenie, że spodziewasz się dużych podwyżek gazu

I tak i nie, pewnie zdrożeje ale drewno też pewnie zdrożeje. "Przyroda nie lubi pustki" i musi się mniej lub bardziej wyrównać. 

6 minut temu, animus napisał:

Czyli nie masz komina, to szkoda go teraz robić w tych czasach, dziurawić dach.

Dachu też nie mam mam miejsce na szacht w stropach i muszę się pomału zdecydować czy chce kominek, by na marne nie murować bloczków kominowych ciągnąć rury doprowadzającej powietrze albo np podpierać strop od spodu pod wagę kominka z obudową ceglaną czy też po prostu zamówić i wsadzić teraz kominek przez okno przy okazji hdsem. 

Link do komentarza
10 godzin temu, michal603 napisał:

Dachu też nie mam mam miejsce na szacht w stropach i muszę się pomału zdecydować czy chce kominek, by na marne nie murować bloczków kominowych ciągnąć rury doprowadzającej powietrze albo np podpierać strop od spodu pod wagę kominka z obudową ceglaną czy też po prostu zamówić i wsadzić teraz kominek przez okno przy okazji hdsem. 

To daj sobie spokój, zrób  z tej cegły wędzarnię z grillem na zewnątrz,

dc11ed6d4e8db84a4a97c06764bd 

Link do komentarza
17 minut temu, michal603 napisał:

Kiedyś chciałem w altanie, ale policzyłem cegły. I jakoś odpuściłem

 

U nas na składzie kosztują 1,60 PLN od sztuki, bierz!

 

Mój szwagier (już Ś.P) miał kominek w domu przez trzydzieści ponad lat. Palił w nim dwa razy; pierwszy raz tak symbolicznie, po wybudowaniu, żeby sprawdzić czy jest cug w kominie, a drugi raz kiedy już wszystko po tej inwestycji posprzątał i zaprosił gości, aby kominkiem się pochwalić. 

Przez resztę lat kominek służył mu do ćwiczenia biegłości w czyszczeniu i sprzątaniu kurzu.

 

17 minut temu, michal603 napisał:

Kiedyś chciałem w altanie, ale policzyłem cegły. I jakoś odpuściłem

 

To się nie liczy cegieł, tylko drewno na opał. 

No i miejsce na skład drewna, żeby zachować je suche.

 

3 godziny temu, animus napisał:

To daj sobie spokój, zrób  z tej cegły wędzarnię z grillem na zewnątrz, 

 

Z daleka prawie jak krematorium.

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
6 minut temu, retrofood napisał:

To się nie liczy cegieł, tylko drewno na opał. 

No i miejsce na skład drewna, żeby zachować je suche

Drewno na opał do wędzarni 

 

9 minut temu, retrofood napisał:
25 minut temu, michal603 napisał:

Kiedyś chciałem w altanie, ale policzyłem cegły. I jakoś odpuściłem

 

To się nie liczy cegieł, tylko drewno na opał. 

No i miejsce na skład drewna, żeby zachować je suche

A co tu całą świniarnie chcecie wędzic

Link do komentarza

A ja zgłaszam zdanie odrębne :) . Jestem zdecydowanie za kominkiem, tyle że bez nadmiernych udziwnień i dzielenia włosa na czworo. Z jednym zastrzeżeniem - piec z cegły (nie kaflowy tylko ceglany) byłby lepszym rozwiązaniem, ale uchwały antysmogowe sejmików nam coś takiego praktycznie uniemożliwiają. Pisałem o tym wcześniej.

Teraz co do samego kominka. Jak najbardziej można zrobić tam DGP grawitacyjne i będzie działało całkiem wydajnie. W ten sposób bez problemu można ogrzewać salon na parterze i te dwa pomieszczenia na górze, przy których jest komin. Ewentualnie do pomyślenia czy jest jak bez problemu poprowadzić rurę do tego małego pomieszczenia na górze z trojgiem drzwi. Jeżeli tak, to tam jest ok. 2 m od komina, będzie ogrzewało słabiej, ale jednak będzie.

Co jest za tą ścianą z kominem na parterze?

Jeżeli komina jeszcze nie ma i myślimy o możliwie dużej akumulacji ciepła to proponuję rozwiązanie bardzo proste i skuteczne. Komin ceglany z 2 warstw cegieł. Do kominka o umiarkowanej mocy (nawet 15 kW) powinien wystarczyć komin ceglany murowany w kwadrat, z wymiarami przewodu dymowego 14×14 cm. To jego pierwsza warstwa. Można do niego dodać typowe pustaki wentylacyjne z ceramiki (18,8×18,8 cm) i obudować drugą warstwą. Taki komin jest bardzo ciężki (potrzebna jest stopa fundamentowa ) ale sam jest też akumulatorem ciepła i od zewnątrz ma niewysoką temperaturę. Załączam poglądowy rysunek. Ostatecznie komin dwuwarstwowy z jednym kanałem dymowym i 4 wentylacyjnymi ma w rzucie wymiary ok. 100×62 cm bez tynku. 

Natomiast żeliwny wkład kominkowy w obudowie ze zwykłej cegły nie ucierpi od temperatury. Obudowa też nie, nawet gdyby ruch powietrza pomiędzy wkładem i obudową był mocno ograniczony. Jeżeli obudowa ma pełnić funkcję akumulatora ciepła to proponuję wykonać ją z cegły w całości, nie tylko na wysokości od podłogi do górnej krawędzi wkładu. Najlepsza i najprostsza będzie w kształcie  wysokiego prostopadłościanu. Jeżeli strop jest żelbetowy lub gęstożebrowy (nie drewniany) to obudowa może sięgać nawet do samego sufitu. Mimo wszystko zrobiłbym kratkę wylotową ciepłego powietrza w pobliżu sufitu. Albo niewielką albo lepiej większą z możliwością przysłonięcia.

Rura przenosząca gorące powietrze do pomieszczeń na wyższej kondygnacji pionowo do góry i o dużej średnicy (150-200 mm) sztywna z blachy. U góry rozgałęziona na dwa pomieszczenia przyległe. Ewentualnie z trzecim rozgałęzieniem na to trzecie małe pomieszczenie (np. rurą 100 mm). Wyloty z możliwością przesłonięcia , najlepiej po prostu z przepustnicą na rurze. 

wymiary komina.jpg

Link do komentarza
6 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

A ja zgłaszam zdanie odrębne

Przeczytałem wczesniej i teraz trawie

6 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Co jest za tą ścianą z kominem na parterze?

 

Ściana 18 Porotherm pustka 3cm,ściana przynajmniej 40 cm i pokój jak na górze

6 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Ostatecznie komin dwuwarstwowy z jednym kanałem dymowym i 4 wentylacyjnymi ma w rzucie wymiary ok. 100×62 cm bez tynku. 

Niestety dziura w stropie jest wymiarów 90x38 tak bardziej pod pustak kominowy była zostawiona

Link do komentarza
13 godzin temu, michal603 napisał:

Niestety dziura w stropie jest wymiarów 90x38 tak bardziej pod pustak kominowy była zostawiona

Czyli na styk wystarczy na typowy, jednowarstwowy komin z cegły. Z jednym kanałem 14×14 cm to akurat 38×38 cm. Trzeba wyciąć jeszcze ze 2 cm, żeby zostawić szczelinę wentylacyjną pomiędzy kominem i stropem.

Na rysunku zaznaczyłem układ cegieł. przy tych wymiarach to najprostszy możliwy wariant, bez docinania cegieł. Taki komin to też całkiem niezły akumulator ciepła, a stygnie kilka godzin. Można dodać pustaki wentylacyjne, nie będzie zaś tej drugiej warstwy z załączonego rysunku. 

Natomiast w kwestii pokoju po drugiej stronie tego salonu  – do przemyślenia, czy tam również nie poprowadzić rury z ciepłym powietrzem. 

wymiary komina2.jpg

Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Niestety nie ma co się spodziewać spektakularnych efektów. Tu kilka osób dzieli się radami w podobnym temacie:  
    • Po drugiej ścianie nie ma nic z tych rzeczy, stoi po prostu szafka i nie ma tam żadnych rur ani nic Jest to mieszkanie świeżo po remoncie w stanie deweloperskim i nie było na niej żadnych usterek. I tak ślady herbaty były pojedynczymi plamami-a tutaj mam wrażenie, że albo może za mocno przycisnęłam, albo może farba była za gęsta-cięzko powiedzieć, ale spróbuj odmalować na nowo docelową farbą tak jak Pan sugeruje.
    • A czy coś wiadomo czemu ten fragment ściany ma inną strukturę? Bo już samo to jest zastanawiające. Ponadto co jest po drugiej stronie tej ściany? Czasem takie dziwne rzeczy wychodzą, gdy po drugiej stronie jest np. prysznic i ściana ulega nadmiernemu zawilgoceniu. Zakładam, że nie jest to po prostu miejsce, w którym rozlała się ta herbata? jeżeli nie ma jakichś szczególnych przyczyn tego stanu rzeczy i powodów do niepokoju to powinno wystarczyć pokrycie ściany farbą separacyjną (na plamy), potem pomalowanie jej docelową farbą.
    • witam ponownie,   po przeczytaniu paru artykułów oraz obejrzeniu filmów na YT, zdecydowałem się, że zrobię instalacje wodnej na rozdzielaczach 2x rozdzielcze do zimnej wody(7 punktów) do ciepłej 3 punkty i tutaj następujące opcję: - rozdzielacz - 3 punkty na podwójnych kolankach(cyrkulacja)  - rozdzielacz na 2 punkty a przez prysznic podwójne kolanko cyrkulacyjne(prysznic jest pierwszym punktem)   Ale bardziej zastanawia mnie fakt przekrojów/przepływów...od pionu mam wyjście na 1/2 do pierwszego zaworu i tak też poprowadziłem instalację dalej. I nie wiem czy gdzieś dalej w instalacji ma sens używania przekrojów np.: 3/4 lub pex 20, skoro tutaj mamy wąskie gardło. Mam 2 typy rozdzielaczy np.: 3/4 belka i zawory 3/4 drugi belka 3/4 i zawory 1/2. Zastanawiałem się żeby użyć dwa łączone lewy 3/4x1/2 na np.: miskę wc a prawy 3/4x3/4 na np.: prysznic, wannę lub zlewozmywak. Jeszcze inna rzecz mnie nurtuje, będę miał zasobnik pojemnościowy i tutaj zastanawiam się czy może na ciepłą wodę i cyrkulację dać np.: pex 20mm, czy to ma sens skoro wcześniej mamy pex 16 lub gwint 1/2, bo jeżeli dobrze rozumiem to zimna wodą wypycha ciepłą wodę z boilera. Zastanawiam się czy może dać też baterie termostatyczne, ale to jest nowy wątek, choć temp wody będę miał raczej stałą 45/40stopni to po przeczytaniu wstępu, gdzie piszą, że mogą usprawnić utrzymanie temp. w przypadku skoków ciśnienia/przepływu więc tam z tyłu głowy trochę też o tym myślę. Ale tak jak pisałem to jest nowy wątek. Z drugiej strony też tak patrzę, że wszystkie gwinty do baterii wannowej, prysznica są na g1/2. Na pewno lepiej byłoby jakbym instalację do rozdzielacza/czy miał poprowadzoną na np.: 3/4, w tedy chyba puszczenie wszystko na pex 16mm nie stanowiłoby problemu.   Jeszcze mam pytanie w jakiej kolejności podpinać punkty pod rozdzielacz zimnej wody? Wstępnie założyłem, że bliżej od źródła będą elementy z dużym/wrażliwym poborem i tak np.: zasobnik, prysznic, zlewozmywak, wanna(tutaj mogę poczekać odkręcam i czekam), z "drugiej strony" będzie miska wc(tym bardziej mogę czekać), zmywarka itd. Proszę o opinię wszystkich, a na pewno: @Redakcja@animus
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...