NoobBudowlany98 Napisano 26 czerwca 2024 Udostępnij #1 Napisano 26 czerwca 2024 Dobry wieczór Szanowne Państwo, mam jeszcze do przykręcenia profile UW i CW do sufitu podłogi i ścian, natomiast już dla testu spróbowałem uciąć jeden profil CW i dopasować go do konstrukcji. Wiem że musi być tam przerwa, ale nie wiem czy nie przesadziłem. Czy tyle może być, czy rozwaliłem sobie profil CW? 😕Przerwa wynosi 19mm, tak po prawdzie dwa uciąłem podobnie. Na ile najlepiej robić tę przerwę? Celowałem w 1cm ale wyszło jak wyszło. Dodatkowo mam pytanie odnośnie łączenia profili na "skrzyżowaniu" może być to tak połączone jak na zdjęciu? Z GÓRY DZIĘKUJE! Link do komentarza
retrofood Napisano 26 czerwca 2024 Udostępnij #2 Napisano 26 czerwca 2024 Dnia 26.06.2024 o 18:43, NoobBudowlany98 napisał: Wiem że musi być tam przerwa, ale nie wiem czy nie przesadziłem. Rozwiń Przesadziłeś. 5 mm wystarczy. Poza tym połącz wkrętami boczne ścianki z profilem podstawowym. Dnia 26.06.2024 o 18:43, NoobBudowlany98 napisał: Rozwiń Przetnij boczną krawędź i wywiń powstały "język" na dno tego bocznego profilu, po czym wywierć tu dziurę na kołek. Oba profile będą w ten sposób usztywniane kołkiem. 2 Link do komentarza
NoobBudowlany98 Napisano 27 czerwca 2024 Autor Udostępnij #3 Napisano 27 czerwca 2024 Dnia 26.06.2024 o 20:30, retrofood napisał: Przesadziłeś. 5 mm wystarczy. Poza tym połącz wkrętami boczne ścianki z profilem podstawowym. Przetnij boczną krawędź i wywiń powstały "język" na dno tego bocznego profilu, po czym wywierć tu dziurę na kołek. Oba profile będą w ten sposób usztywniane kołkiem. Rozwiń Chodzi ci że w tym miejscu przykręcić wkrętem? Mam jeszcze pytanie jak mam połączenie takie jak na drugim zdjęciu to da po prostu profile UW muszę je jakoś łączyć czy wystarczy że równo względem siebie je przykrece? Link do komentarza
Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne Napisano 27 czerwca 2024 Udostępnij #4 Napisano 27 czerwca 2024 Proponuję w koniec tego zbyt krótko przyciętego pionowego profilu włożyć drewniany klocek odpowiedniej szerokości i złapać go wkrętami do obu profili. Co do ostatniego zdjęcia to umocowanie do podłoża wystarczy. Tylko żeby tam nie wypadało łączenie płyt. Link do komentarza
retrofood Napisano 27 czerwca 2024 Udostępnij #5 Napisano 27 czerwca 2024 Dnia 27.06.2024 o 05:47, NoobBudowlany98 napisał: Chodzi ci że w tym miejscu przykręcić wkrętem? Rozwiń Profile zawsze łączy się ze sobą mechanicznie. Należy zawsze robić "języki". które do tego celu posłużą. Gdzie i jak - to w zależności od sytuacji. Jak wygodniej. Dnia 27.06.2024 o 07:12, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał: Co do ostatniego zdjęcia to umocowanie do podłoża wystarczy. Rozwiń Nie zgadzam się!!! Może być klocek do środka, ale lepiej było uciąć dłuższy kawałek profilu, wyciąć dno i połączyć obydwa boki pchełkami. ZAWSZE mają być połączone na sztywno!!! Na górnym obrazku też najlepiej wywinąć boki na drugi profil. Tylko trzeba ucinać odpowiednio dłuższy. 1 Link do komentarza
animus Napisano 27 czerwca 2024 Udostępnij #6 Napisano 27 czerwca 2024 (edytowany) Dnia 26.06.2024 o 18:43, NoobBudowlany98 napisał: natomiast już dla testu spróbowałem uciąć jeden profil CW i dopasować go do konstrukcji. Wiem że musi być tam przerwa, ale nie wiem czy nie przesadziłem. Czy tyle może być, czy rozwaliłem sobie profil CW? 😕P Rozwiń Nie ma dramatu podnieś trochę w górę szpara będzie i na dole i u góry. Czasami w chałupie są krzywe stropy, wystarczy, że wsadzisz ten ucięty profil w innym miejscu a ledwo wejdzie wtedy. Edytowano 27 czerwca 2024 przez animus (zobacz historię edycji) 1 Link do komentarza
NoobBudowlany98 Napisano 27 czerwca 2024 Autor Udostępnij #7 Napisano 27 czerwca 2024 (edytowany) Dnia 27.06.2024 o 09:31, retrofood napisał: Profile zawsze łączy się ze sobą mechanicznie. Należy zawsze robić "języki". które do tego celu posłużą. Gdzie i jak - to w zależności od sytuacji. Jak wygodniej. Nie zgadzam się!!! Może być klocek do środka, ale lepiej było uciąć dłuższy kawałek profilu, wyciąć dno i połączyć obydwa boki pchełkami. ZAWSZE mają być połączone na sztywno!!! Na górnym obrazku też najlepiej wywinąć boki na drugi profil. Tylko trzeba ucinać odpowiednio dłuższy. Rozwiń Czy z językami chodziło ci o coś takiego jak na pierwszym zdjęciu? I jeszcze pytanko jak mam połączyć profile UW na podłodze w sensie ten narożnik (to czerwone zamalowane to otwór drzwiowy) wersja 1 czy 2? Czy bez znaczenia? Ogolnir tylko tak dla testu ułożyłem profile cw teraz jak cos. Edytowano 27 czerwca 2024 przez NoobBudowlany98 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
NoobBudowlany98 Napisano 27 czerwca 2024 Autor Udostępnij #8 Napisano 27 czerwca 2024 Dnia 27.06.2024 o 17:05, NoobBudowlany98 napisał: Czy z językami chodziło ci o coś takiego jak na pierwszym zdjęciu? I jeszcze pytanko jak mam połączyć profile UW na podłodze w sensie ten narożnik (to czerwone zamalowane to otwór drzwiowy) wersja 1 czy 2? Czy bez znaczenia? Ogolnir tylko tak dla testu ułożyłem profile cw teraz jak cos. Rozwiń Link do komentarza
animus Napisano 27 czerwca 2024 Udostępnij #9 Napisano 27 czerwca 2024 Dnia 26.06.2024 o 18:43, NoobBudowlany98 napisał: mam pytanie odnośnie łączenia profili na "skrzyżowaniu" może być to tak połączone jak na zdjęciu? Z GÓRY DZIĘKUJE! Rozwiń Trzeba przeciąć na środku pionową półkę i kant profila z prawej, rozchylić na boki kombinerkami, następnie wsunąć profil ten po lewej do środka, aż do końca profila z prawej. Dnia 27.06.2024 o 05:47, NoobBudowlany98 napisał: Chodzi ci że w tym miejscu przykręcić wkrętem? Rozwiń Nie tu się nie przykręca wkrętów, bo płytę G/K będą odpychać łby. Kup SZCZYPCE DO ŁĄCZENIA PROFILI, ZACISKARKA. https://a.allegroimg.com/original/110cbb/b26a9e7f452a8b8e58cdd9e32cbd/KNAUF-ZACISKARKA-SZCZYPCE-DO-PROFILI-GK https://allegro.pl/oferta/szczypce-do-laczenia-profili-zaciskarka-do-profili-g-k-300-mm-regipsow-15926732654 Dnia 27.06.2024 o 05:47, NoobBudowlany98 napisał: Mam jeszcze pytanie jak mam połączenie takie jak na drugim zdjęciu to da po prostu profile UW muszę je jakoś łączyć czy wystarczy że równo względem siebie je przykrece? Rozwiń Wsuwasz na zakład, jeden w środku ze 20 cm. 1 Link do komentarza
retrofood Napisano 27 czerwca 2024 Udostępnij #10 Napisano 27 czerwca 2024 Dnia 27.06.2024 o 17:11, animus napisał: Trzeba przeciąć na środku pionową półkę i kant profila z prawej, rozchylić na boki kombinerkami, następnie wsunąć profil ten po lewej do środka, aż do końca profila z prawej. Rozwiń Tylko ten rozchylony bok trzeba przykręcić do profilu bocznego. To jedna z wersji, bardzo dobra zresztą. Chodzi o to, ze profile nie mogą do siebie tylko przybliżać się, przylegać. One muszą mieć ścianki zachodzące na siebie i skręcane na sztywno! jak najlepiej ze sobą połączone! Mają być połączone na sztywno, aby konstrukcja stanowiła całość, a nie oddzielne części. Bo wtedy będą miały różne okresy drgań. Cała konstrukcja musi być monolitem, wtedy będzie miała jeden, wspólny okres drgań własnych! I nie będą pojawiać się pęknięcia. A który wejdzie w który, nie ma większego znaczenia. 1 Link do komentarza
animus Napisano 27 czerwca 2024 Udostępnij #11 Napisano 27 czerwca 2024 Dnia 27.06.2024 o 17:05, NoobBudowlany98 napisał: jak mam połączyć profile UW na podłodze w sensie ten narożnik (to czerwone zamalowane to otwór drzwiowy) wersja 1 czy 2? Czy bez znaczenia? Ogolnir tylko tak dla testu ułożyłem profile cw teraz jak cos. Rozwiń To samo co wcześniej, nacinasz pionową półkę i wyginasz w bok, nakładasz jeden na drugi, bok zszywasz z drugim profilem i słupkiem. Dnia 27.06.2024 o 17:24, retrofood napisał: To jedna z wersji, bardzo dobra zresztą. Chodzi o to, ze profile nie mogą do siebie tylko przybliżać się, przylegać. One muszą mieć ścianki zachodzące na siebie i skręcane na sztywno! Rozwiń Takie łącznie jest najsilniejsze, wszystkie trzy półki są połączone z drugim profilem. 1 Link do komentarza
NoobBudowlany98 Napisano 27 czerwca 2024 Autor Udostępnij #12 Napisano 27 czerwca 2024 (edytowany) Dnia 27.06.2024 o 17:24, retrofood napisał: Tylko ten rozchylony bok trzeba przykręcić do profilu bocznego. To jedna z wersji, bardzo dobra zresztą. Chodzi o to, ze profile nie mogą do siebie tylko przybliżać się, przylegać. One muszą mieć ścianki zachodzące na siebie i skręcane na sztywno! jak najlepiej ze sobą połączone! Mają być połączone na sztywno, aby konstrukcja stanowiła całość, a nie oddzielne części. Bo wtedy będą miały różne okresy drgań. Cała konstrukcja musi być monolitem, wtedy będzie miała jeden, wspólny okres drgań własnych! I nie będą pojawiać się pęknięcia. A który wejdzie w który, nie ma większego znaczenia. Rozwiń Tak mam zrobić ten "Język"? Wybaczcie mi Szanowni Państwo ale nie zawsze rozumiem wasz żargon. A odnośnie tego mocowania w zielonym okręgu, właściwie też pytałem o to, bo w filmach instruktażowych np norgips, w ogóle nie było wspominane o żadnym mocowaniu profili do UW, co też było dla mnie dziwne bo jak to tak na luźno przykręcać potem te płyty gk? Ale jak rozumiem muszę się zaopatrzyć w zaciskarkę do profili. Edytowano 27 czerwca 2024 przez NoobBudowlany98 (zobacz historię edycji) Link do komentarza
animus Napisano 27 czerwca 2024 Udostępnij #13 Napisano 27 czerwca 2024 Dnia 27.06.2024 o 18:09, NoobBudowlany98 napisał: . A odnośnie tego mocowania w zielonym okręgu, właściwie też pytałem o to, bo w filmach instruktażowych np norgips, w ogóle nie było wspominane o żadnym mocowaniu profili do UW, co też było dla mnie dziwne bo jak to tak na luźno przykręcać potem te płyty gk? Ale jak rozumiem muszę się zaopatrzyć w zaciskarkę do profili. Rozwiń Generalnie się zszywa, jak trafisz potem wkrętem w to miejsce to pierwsza blacha się przewierca a następna odgina i wkręt nie trzyma tego węzła, jak jest zszyta to nie ma możliwości. Zdarza się, że jakieś fachmany nie zszywają, bo nie wiedzą nawet, że tak się robi, nie widzieli tego narzędzia. 2 Link do komentarza
animus Napisano 27 czerwca 2024 Udostępnij #14 Napisano 27 czerwca 2024 Dnia 27.06.2024 o 18:09, NoobBudowlany98 napisał: Tak mam zrobić ten "Język"? Wybaczcie mi Szanowni Państwo ale nie zawsze rozumiem wasz żargon. Rozwiń A zapomniałem jeszcze to. Ten profil, który naciąłeś na tym zdjęciu powinien być w ogóle nie nacięty, nic z nim nie robisz tylko go wsuwasz w profil z prawej. Ale żeby go tam umieścić, nacinasz profil ten z prawej, który masz już zakołkowany. Tniesz go na środku pierwszej półki i po kancie w obu kierunkach, tyle żeby ten profil z lewej wszedł do środka, wyginasz kombinerkami, oba języki mają być i przylegać na zewnątrz profila tego z lewej wsuwanego. Tak musi być, ponieważ taki węzeł dodatkowo ustala montaż dwóch elementów pionowych, do których dosuwasz trzeci od ścianki tej z lewej. Do takich robót dobrze mieć nożyce do blachy, prawe i lewe. 1 Link do komentarza
vlad1431 Napisano 27 czerwca 2024 Udostępnij #15 Napisano 27 czerwca 2024 Dnia 27.06.2024 o 21:32, animus napisał: A zapomniałem jeszcze to. Ten profil, który naciąłeś na tym zdjęciu powinien być w ogóle nie nacięty, nic z nim nie robisz tylko go wsuwasz w profil z prawej. Ale żeby go tam umieścić, nacinasz profil ten z prawej, który masz już zakołkowany. Tniesz go na środku pierwszej półki i po kancie w obu kierunkach, tyle żeby ten profil z lewej wszedł do środka, wyginasz kombinerkami, oba języki mają być i przylegać na zewnątrz profila tego z lewej wsuwanego. Tak musi być, ponieważ taki węzeł dodatkowo ustala montaż dwóch elementów pionowych, do których dosuwasz trzeci od ścianki tej z lewej. Do takich robót dobrze mieć nożyce do blachy, prawe i lewe. Obawiam się że dla autora za trudne. Mam dwóch kumpli, którzy mi wszystko pokazują, nawet nie wiedziałem że jest coś takiego jak profil elastyczny, mega fajna sprawa, drogi, bo z tego co szukałem to tylko Knauf go robi, ale mega ułatwia robotę. W każdym razie jakby nie ci dwaj kumple, którzy lubią po prostu pomagać, niewiele bym zrobił, ale ja to widzę, a laikowi raczej będzie ciężko, choć ma zadatki na budowlańca.Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka 1 Link do komentarza
animus Napisano 27 czerwca 2024 Udostępnij #16 Napisano 27 czerwca 2024 Dnia 27.06.2024 o 22:10, vlad1431 napisał: Obawiam się że dla autora za trudne. Mam dwóch kumpli, którzy mi wszystko pokazują, nawet nie wiedziałem że jest coś takiego jak profil elastyczny, mega fajna sprawa, drogi, bo z tego co szukałem to tylko Knauf go robi, ale mega ułatwia robotę. W każdym razie jakby nie ci dwaj kumple, którzy lubią po prostu pomagać, niewiele bym zrobił, ale ja to widzę, a laikowi raczej będzie ciężko, choć ma zadatki na budowlańca. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Rozwiń Pofile Knaufa są sztywniejsze z grubszej blachy tłoczone. Elastyczny też używałem kilka razy, ale za to płacił inwestor. 1 Link do komentarza
vlad1431 Napisano 2 lutego Udostępnij #17 Napisano 2 lutego Nie będę zakładał nowego wątku, zapytam tu. A chodzi o zaciskarkę do profili, a głównie o łączenie UD z CD prostopadle. Do tej pory jakoś nie miałem potrzeby i teoretycznie nie wiem czy w ogóle jest potrzeba usztywniać to połączenie. Bo np na suficie przykręcałem sobie np dwa profile pchełkami, po czym po ustawieniu pchełki odkręcałem. Ale teraz mam dużą konstrukcję, duży stelaż, dużo skosów, a nie znalazłem nigdzie takiej zaciskarki, żeby miała na tyle duże oko, żeby wziąć w środek 3cm profila CD i zacisnąć j.w. go z UD. Wszystkie są do połączeń równoległych, a jak się wsadzi 6cm profil prostopadle do 3cm UD to tam już taką np zaciskarką nie ma opcji podejść. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Link do komentarza
retrofood Napisano 2 lutego Udostępnij #18 Napisano 2 lutego Dnia 2.02.2025 o 11:17, vlad1431 napisał: , a jak się wsadzi 6cm profil prostopadle do 3cm UD to tam już taką np zaciskarką nie ma opcji podejść. Rozwiń A czemu nie chcesz tego skręcić? Link do komentarza
vlad1431 Napisano 2 lutego Udostępnij #19 Napisano 2 lutego Dnia 2.02.2025 o 11:46, retrofood napisał: A czemu nie chcesz tego skręcić?Bo po tej stronie będzię płyta i łby będą wystawać. Dlatego mam wątpliwości, czy to w ogóle usztywniać, bo i tak po przykręceniu płyty cała konstrukcja będzie sztywna. Na suficie w drugim pokoju profile mam tylko wsadzone w drugi profil, tylko to sufit i tam wszystko leży w poziomie.Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Link do komentarza
animus Napisano 2 lutego Udostępnij #20 Napisano 2 lutego (edytowany) Dnia 2.02.2025 o 11:17, vlad1431 napisał: chodzi o zaciskarkę do profili, a głównie o łączenie UD z CD prostopadle. Rozwiń Dnia 2.02.2025 o 11:17, vlad1431 napisał: a nie znalazłem nigdzie takiej zaciskarki, żeby miała na tyle duże oko, żeby wziąć w środek 3cm profila CD i zacisnąć j.w. go z UD. Rozwiń Jest sporo rodzai. Edma. https://allegro.pl/kategoria/narzedzia-1536?string=edma https://allegro.pl/oferta/edma-ergotop-uniwersalna-zaciskarka-do-kazdego-rod-16850270404 Edytowano 2 lutego przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
vlad1431 Napisano 2 lutego Udostępnij #21 Napisano 2 lutego Dnia 2.02.2025 o 13:05, animus napisał: Jest sporo rodzai. Edma. https://allegro.pl/kategoria/narzedzia-1536?string=edma https://allegro.pl/oferta/edma-ergotop-uniwersalna-zaciskarka-do-kazdego-rod-16850270404 Chyba źle się wyraziłem z tym prostopadłym. Bo te od Knaufa znam. Ale chodzi mi o to, jak wsadzisz profil CD 60 do profila UD 30, to ta pierwsza od Edmy teoretycznie może być. Bo raz, że trzeba wziąć w oko zaciskarki całe 3cm profila CD 60, dwa, że trzeba z tyłu CD 60 wsadzić jedną końcówkę do profila UD 30. O taką czynność chodzi. Bo dwa profile CD czy UD 60 to każda zaciskarka zaciśnie. A takiej zaciskarki jak na tym filmie nie znalazłem, a wszędzie w komentarzach piszą między innymi przy zaciskarce Knaufa, że tak jak ja chce nie da rady.Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu TapatalkaO taką właśnie chodzi jak ta z Edmy, tylko 400zł to nie mało kasy.https://allegro.pl/oferta/edma-ergotop-uniwersalna-zaciskarka-do-kazdego-rod-16850270404Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu TapatalkaTylko na tym obrazku dolny profil to raczej UD 60, ja mam wszędzie UD 30 i do tego wsadzam CD 60, także nie wiem czy się zmieści. Druga sprawa, czy w ogóle według Ciebie trzeba to połączenie zaciskać?Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Link do komentarza
retrofood Napisano 2 lutego Udostępnij #22 Napisano 2 lutego (edytowany) Dnia 2.02.2025 o 11:48, vlad1431 napisał: Bo po tej stronie będzię płyta i łby będą wystawać Rozwiń Tak też myślałem, ale to nigdy nie było problemem. Płyta jest dociskana i łby pod spodem wgniatają się w nią. Ostatecznie można uderzyć to miejsce lekko młotkiem - przez deseczkę - i potem dopiero dokręcić płytę. Łby wkrętów schowają się w płycie. Edytowano 2 lutego przez retrofood (zobacz historię edycji) Link do komentarza
animus Napisano 2 lutego Udostępnij #23 Napisano 2 lutego Dnia 2.02.2025 o 13:58, vlad1431 napisał: czy w ogóle według Ciebie trzeba to połączenie zaciskać? Rozwiń Zaciśnięte się nie przesunie i jest sztywniej. Możesz kupić najtańszą i przerobić "na własne kopyto", obciąć szczęki przyspawać je na przedłużkach. To tylko dwie cienkie blaszki "do przyszycia". Link do komentarza
vlad1431 Napisano 2 lutego Udostępnij #24 Napisano 2 lutego Dnia 2.02.2025 o 15:34, animus napisał: Zaciśnięte się nie przesunie i jest sztywniej. Możesz kupić najtańszą i przerobić "na własne kopyto", obciąć szczęki przyspawać je na przedłużkach. To tylko dwie cienkie blaszki "do przyszycia".Z tego co piszą w komentarzach, to te Yato czy tej klasy najtańsze to trzeba się dobrze przyłożyć żeby zacisnąć. Ale z tą przeróbką to nienajgorszy pomysł, bo syn mi wyspawa jak będę chciał, bo już myślałem, żeby te Knaufa przerobić. A z tą droższą to zobaczę jeszcze jak z kasą będę stał, bo na zarobek bym nie oszczędzał, a na dwa pokoje to nie bardzo się opłaca. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Dnia 2.02.2025 o 14:34, retrofood napisał: Tak też myślałem, ale to nigdy nie było problemem. Płyta jest dociskana i łby pod spodem wgniatają się w nią. Ostatecznie można uderzyć to miejsce lekko młotkiem - przez deseczkę - i potem dopiero dokręcić płytę. Łby wkrętów schowają się w płycie.Tego właśnie chce uniknąć, bo pchełki z 2mm wystają. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Link do komentarza
retrofood Napisano 2 lutego Udostępnij #25 Napisano 2 lutego Dnia 2.02.2025 o 16:50, vlad1431 napisał: Tego właśnie chce uniknąć, bo pchełki z 2mm wystają. Rozwiń Wystają bez płyty. Pod płytą już nie. Ale Twój cyrk, Twoje małpy. 1 Link do komentarza
animus Napisano 2 lutego Udostępnij #26 Napisano 2 lutego Dnia 2.02.2025 o 16:50, vlad1431 napisał: Tego właśnie chce uniknąć, bo pchełki z 2mm wystają. Rozwiń Pchełki są i są pchełki. Są ze trzy, cztery rodzaje, jedna wystaje mocno, druga tak sobie a trzecia nie wystaje poza profil. Czasami bez pcheł się nie da, brak podejścia. Ten nieogolony ci to wytłumaczy łopatologicznie. Link do komentarza
vlad1431 Napisano 2 lutego Udostępnij #27 Napisano 2 lutego Dnia 2.02.2025 o 17:28, animus napisał: Pchełki są i są pchełki. Są ze trzy, cztery rodzaje, jedna wystaje mocno, druga tak sobie a trzecia nie wystaje poza profil. Czasami bez pcheł się nie da, brak podejścia. Ten nieogolony ci to wytłumaczy łopatologicznie. I sprawa załatwiona. Kupiłem po prostu pierwsze lepsze u producenta profili razem z profilami, także nie pomyślałem, żeby kupić płaskie.Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się