Maciek_Budowlaniec Napisano 16 marca Udostępnij #1 Napisano 16 marca Witam wszystkich, Koledzy, proszę o pomoc w nastepującej sprawie (z góry przepraszam za jej amatorski charakter, ale nikt mnie NIGDY nie uczył elektryki, a chciałbym posiąść tę umiejętność): planuję wykonać nowe gniazdko od puszki do sąsiedniej ściany po prawej (vide strzałka na załączonym zdj. nr 4). Umiem podłączać gniazdka, włączniki światła i żyrandole, posiadam odpowiednie narzędzia do elektryki (firm Cimco, Knipex, Jokari), mam wiedzę o złączkach Wago, wykonywałem już bruzdy pod przewody i je wypełniałem gipsem, ale nigdy nie prowadziłem nowego przewodu z istniejącej puszki. Przesyłam zdjęcia wnętrza puszki. Proszę o podpowiedzi jak to zrobić. Mój dom ma intalację dwużyłową. Jak widać na zdjęciach przewody są połączone "po staremu" czyli skręcone razem i owiniętę izolacją. 1. Czy najpierw należy po kolei zamienić te połączenia skręcane na złączki sprężynowe Wago do puszek (zdj. nr 5), aby uporządkować ten bajzel? 2. Czy potem trzeba rozpoznać przewód fazowy i przewód zerowy i po prostu dać w tym miejscu wtyczkę sprężynową Wago z po jednym dodatkowym gniazdem i do tych dodatkowych gniazd podłączyć nowy przewód dwużyłowy? 3. Wiem, że nie należy ślepo ufać kolorom przewodów, zdaje się że są dwubiegunowe próbniki napięcia (zdj. nr 6), które potrafią wskazać przewody fazowe, zerowe, a nawet uziemienia. Jaki polecacie? Czy może UNI-T UT15C za 114 zł (mieszane opinie na Allegro) LUB Benning 50262 "Duspol" 225 zł lub BENNING PROFIPOL+ 221 zł. Czy jego kupno dla majsterkowicza ma sens? Chcę czegoś co dałoby mi pewność że dany kolor to faza lub zero lub uziemienie... pozdrawiam Maciek Link do komentarza
retrofood Napisano 16 marca Udostępnij #2 Napisano 16 marca (edytowany) Cytat 1. Czy najpierw należy po kolei zamienić te połączenia skręcane na złączki sprężynowe Wago do puszek (zdj. nr 5), aby uporządkować ten bajzel? Wypadałoby. Tylko zastosuj złączki o co najmniej jednym miejscu wolnym, dla nowego przewodu, który poprowadzisz do nowej, zaplanowanej puszki. od przewodu fazowego i od przewodu zerowego. Cytat 2. Czy potem trzeba rozpoznać przewód fazowy i przewód zerowy i po prostu dać w tym miejscu wtyczkę sprężynową Wago z po jednym dodatkowym gniazdem i do tych dodatkowych gniazd podłączyć nowy przewód dwużyłowy? Nie. Tak jak napisałem powyżej, rozpoznaj złączkę z przewodami fazowymi, oraz złączkę z przewodami zerowymi i od nich poprowadź nowe przewody do nowej puszki. Cytat 3. Wiem, że nie należy ślepo ufać kolorom przewodów, zdaje się że są dwubiegunowe próbniki napięcia (zdj. nr 6), które potrafią wskazać przewody fazowe, zerowe, a nawet uziemienia. Jaki polecacie? Czy może UNI-T UT15C za 114 zł (mieszane opinie na Allegro) LUB Benning 50262 "Duspol" 225 zł lub BENNING PROFIPOL+ 221 zł. Czy jego kupno dla majsterkowicza ma sens? Chcę czegoś co dałoby mi pewność że dany kolor to faza lub zero lub uziemienie... Żaden miernik nic nie da, jeśli nie ma się wiedzy, jak się nim posługiwać i po co to się robi. Bo najważniejszym miernikiem jest głowa. I jak się ma wiedzę o instalacjach, to wystarcza najprostszy chiński miernik za 6 czy 8 PLN, aby całą instalację wykonać poprawnie od początku do końca. Dopiero na odbiór są potrzebne mierniki o jakiej takiej dokładności, a więc droższe. Masz na to jeszcze czas. Musisz wiedzieć, że w instalacji dwużyłowej nie ma uziemienia! Więc go nie szukaj. A kolorom w instalacji prawidłowo nie ufasz, czyli nadal nie ufaj, szczególnie w instalacjach dawnych. Zresztą, elektryk niczemu nie ufa, zawsze należy sprawdzać nie tylko co się kryje pod kolorami, ale też obecność (lub nie) napięcia elektrycznego, przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności przy instalacji. ZAWSZE! Edytowano 16 marca przez retrofood (zobacz historię edycji) Link do komentarza
animus Napisano 16 marca Udostępnij #3 Napisano 16 marca 2 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Witam planuję wykonać nowe gniazdko od puszki do sąsiedniej ściany po prawej (vide strzałka na załączonym zdj. nr 4). Proszę o podpowiedzi jak to zrobić. Mój dom ma intalację dwużyłową. Jak widać na zdjęciach przewody są połączone "po staremu" czyli skręcone razem i owiniętę izolacją. To puszka od obwodu oświetlenia, znajdź najbliższe gniazdko i od niego powinieneś robić to nowe gniazdko. Link do komentarza
retrofood Napisano 16 marca Udostępnij #4 Napisano 16 marca 26 minut temu, animus napisał: To puszka od obwodu oświetlenia, znajdź najbliższe gniazdko i od niego powinieneś robić to nowe gniazdko. Myślisz, że w tej dwużyłowej instalacji obwody były wyodrębniane? Link do komentarza
podczytywacz Napisano 16 marca Udostępnij #5 Napisano 16 marca 3 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Witam wszystkich, Witaj! Pokaż jeszcze fotki zabezpieczeń, jakie masz w rozdzielnicy - jeśli taka jest - i opisz który i jaki bezpiecznik który obwód zabezpiecza A gniazdka nie powinno się zasilać z obwodu oświetleniowego - tak jak napisał animus... Link do komentarza
retrofood Napisano 16 marca Udostępnij #6 Napisano 16 marca 27 minut temu, podczytywacz napisał: A gniazdka nie powinno się zasilać z obwodu oświetleniowego - tak jak napisał animus... Najpierw obwód oświetleniowy musiałby być. Link do komentarza
podczytywacz Napisano 17 marca Udostępnij #7 Napisano 17 marca A na pewno wiesz, że nie ma? Link do komentarza
animus Napisano 17 marca Udostępnij #8 Napisano 17 marca 12 godzin temu, retrofood napisał: Myślisz, że w tej dwużyłowej instalacji obwody były wyodrębniane? Bardzo często się z tym spotykam, w tzw "chowie klatkowym". Jest jeden obwód oświetleniowy, z odrębnym zabezpieczeniem i jeden albo dwa obwody na gniazda, z odrębnymi zabezpieczeniami, wszystko zależy od wielkości mieszkania, reszta instalacji to pajęczyny, żałosna "tfurczość" przerabiaczy. 12 godzin temu, podczytywacz napisał: A gniazdka nie powinno się zasilać z obwodu oświetleniowego - tak jak napisał animus... Może on chciał jednym wyłącznikiem "zgasić telewizor i światło w pokoju". Link do komentarza
Maciek_Budowlaniec Napisano 17 marca Autor Udostępnij #9 Napisano 17 marca 13 godzin temu, retrofood napisał: Nie. Tak jak napisałem powyżej, rozpoznaj złączkę z przewodami fazowymi, oraz złączkę z przewodami zerowymi i od nich poprowadź nowe przewody do nowej puszki. Musisz wiedzieć, że w instalacji dwużyłowej nie ma uziemienia! Więc go nie szukaj. A kolorom w instalacji prawidłowo nie ufasz, czyli nadal nie ufaj, szczególnie w instalacjach dawnych. Zresztą, elektryk niczemu nie ufa, zawsze należy sprawdzać nie tylko co się kryje pod kolorami, ale też obecność (lub nie) napięcia elektrycznego, przed rozpoczęciem jakichkolwiek czynności przy instalacji. ZAWSZE! Proszę o poradę jak rozpoznać złączkę z przewodami fazowymi, a jak z zerowymi? Czy to jednak jest tak, jak pisał powyżek kol. Animus, że nowe przewody trzeba podciągnąć nie z tej puszki a z jakiegoś gniazdka? Jak to zrobić w praktyce? Link do komentarza
retrofood Napisano 17 marca Udostępnij #10 Napisano 17 marca 5 godzin temu, podczytywacz napisał: A na pewno wiesz, że nie ma? Na pewno nie wiem, ale doświadczenie podpowiada mi, że na 95 % nie ma takowego. 1 godzinę temu, animus napisał: Bardzo często się z tym spotykam, w tzw "chowie klatkowym". Jest jeden obwód oświetleniowy, z odrębnym zabezpieczeniem i jeden albo dwa obwody na gniazda, z odrębnymi zabezpieczeniami, wszystko zależy od wielkości mieszkania, reszta instalacji to pajęczyny, żałosna "tfurczość" przerabiaczy. Częściej się spotykałem z wyodrębnionym obwodem kuchennym. Ale kto wie... 1 godzinę temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Proszę o poradę jak rozpoznać złączkę z przewodami fazowymi, a jak z zerowymi? Czy to jednak jest tak, jak pisał powyżek kol. Animus, że nowe przewody trzeba podciągnąć nie z tej puszki a z jakiegoś gniazdka? Jak to zrobić w praktyce? 1. Na przykład wskaźnikiem neonowym. 2. W nowych instalacjach, spełniających warunki techniczne dla budynków i ich usytuowania, obwody oświetleniowe i obwody gniazdek wtyczkowych powinny być rozdzielone i nie wolno ich mieszać ponownie. Ale w instalacjach z lat 70-tych i częściowo 80-tych, tego jeszcze nie stosowano, więc nie mamy informacji jak to jest u Ciebie. Link do komentarza
podczytywacz Napisano 17 marca Udostępnij #11 Napisano 17 marca 1 godzinę temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Jak to zrobić w praktyce? O ile wiem, to u wszystkich kolegów powysiadały czarodziejskie kryształowe kule i wiemy tylko to, co nam przekazujesz Jest mnóstwo JEŚLI... Jeśli masz oddzielnie poprowadzone obwody - oświetleniowy i gwiazdkowy, to powinieneś podłączyć tylko do gniazdowego... Jeśli masz niezbyt obciążone gniazdko w sąsiednim pokoju przez ścianę, to wygodniej przewiercić otwór przez tę ścianę i tam podłączyć nowe... Jeśli gniazdko ma być mocno obciążone, np kuchenką to należałoby zrobić osobny obwód wprost do rozdzielnicy... Może oświeć nas w tej sprawie: 14 godzin temu, podczytywacz napisał: Pokaż jeszcze fotki zabezpieczeń, jakie masz w rozdzielnicy - jeśli taka jest - i opisz który i jaki bezpiecznik który obwód zabezpiecza Bezpiecznik = korek (dawniej) dla jasności... Link do komentarza
Maciek_Budowlaniec Napisano 17 marca Autor Udostępnij #12 Napisano 17 marca Kochani, wasze porady naprawdę mi rozjaśniają umysł! Jak mówię jestem po trochu budowlańcem, tynkarzem, stolarzem, hydraulikiem (włącznie z łączeniem rur na konopie), mechanikiem samochodowym i rowerowym i - teraz chcę dodać do tego praktykę elektryka domu jednorodzinnego. Dzięki wam udało mi się ustalić że: - istnieją puszki oświetleniowe i osobne puszki gniazdkowe - dla nowego gniazdka nie powinienem ciągnąć nowych przewodów z puszki ze zdj. nr 1, lecz ze zdj. nr 2 (pod którym jest gniazdko - zaznaczam strzałką) Na zdj. nr 3 pokazuję wnętrze puszki ze zdj. nr 2 - wychodzą z niego 3 pary przewodów: dolna musi iść do tego gniazdka ze zdj. nr 2, prawa - jak sądzę - do następnego gniazdka na sąsiedniej ścianie, a górna - nie wiem, może do sąsiedniego pokoju? Mój pomysł jest taki (proszę o jego fachową weryfikację): najpierw po kolei zamienić te połączenia skręcane na złączki sprężynowe Wago do puszek (zdj. nr 4) z CZTEREMA GNIAZDAMI i w ten sposób uzyskam miejsce na nowy przewód fazowy i nowy przewód neutralny. A fazę sprawdzę zwykłym próbnikiem neonowym Proszę o komentarze. pozdrawiam i jestem pewny że dzięki waszym poradom dam radę! Maciek Link do komentarza
podczytywacz Napisano 17 marca Udostępnij #13 Napisano 17 marca 3 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał: (włącznie z łączeniem rur na konopie) 4 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał: teraz chcę dodać do tego praktykę elektryka domu jednorodzinnego. Wydaje mi się, że powinieneś podciągnąć się i w teorii... Jakiś kurs SEP na początek... 3 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Dzięki wam udało mi się ustalić że: - istnieją puszki oświetleniowe i osobne puszki gniazdkowe SUKCES!!! 4 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał: a górna - nie wiem, może do sąsiedniego pokoju? A może to jest zasilanie od rozdzielnicybezpieczników? Skądś ten prąd w puszce musi dostać... !!!SPRAWDZIĆ!!! Ale skąpisz nam widoku bezpieczników Link do komentarza
Budujemy Dom - budownictwo ogólne Napisano 18 marca Udostępnij #14 Napisano 18 marca Paradoksalnie wczoraj znajomy elektryk na szybko zmieniał włącznik na gniazdko u mnie w kuchni i sprawdzał, czy w puszcze jest ZERO. Ta strzałka zielona to kierunek prowadzenia przewodów i rozumiem, że tam nie biegnie nic i może spokojnie zrobić bruzdę świeżą. I jak już podłączysz gniazdko, to przewód fazowy z lewej strony ma być a neutralny po prawej. Link do komentarza
retrofood Napisano 18 marca Udostępnij #15 Napisano 18 marca 1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał: Paradoksalnie wczoraj znajomy elektryk na szybko zmieniał włącznik na gniazdko u mnie w kuchni i sprawdzał, czy w puszcze jest ZERO. To w domu masz instalację typu "skansen", czy "elektryk" jest wczorajszej daty? Przecież od lat 90-tych, w żadnej instalacji elektrycznej nie ma prawa być ZERA. Zamiast ZERA mają być przewody neutralny i ochronny. Link do komentarza
animus Napisano 18 marca Udostępnij #16 Napisano 18 marca (edytowany) 17 godzin temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Kochani, wasze porady naprawdę mi rozjaśniają umysł! - istnieją puszki oświetleniowe i osobne puszki gniazdkowe - dla nowego gniazdka nie powinienem ciągnąć nowych przewodów z puszki ze zdj. nr 1, lecz ze zdj. nr 2 (pod którym jest gniazdko - zaznaczam strzałką) Na zdj. nr 3 pokazuję wnętrze puszki ze zdj. nr 2 - wychodzą z niego 3 pary przewodów: dolna musi iść do tego gniazdka ze zdj. nr 2, prawa - jak sądzę - do następnego gniazdka na sąsiedniej ścianie, a górna - nie wiem, może do sąsiedniego pokoju? Jeżeli ta puszka jest na dole obok gniazda, to wygląda na miejsce starego gniazda, gniazdo przesunięto obok, dorabiano jeszcze jedno, dwa, z tego miejsca poprowadzono przewody, pewnie na inne ściany. Tak powstała puszka połączeniowa trzech przewodów, którą możesz wykorzystać do zasilenia nowego gniazda. 18 godzin temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Mój pomysł jest taki (proszę o jego fachową weryfikację): najpierw po kolei zamienić te połączenia skręcane na złączki sprężynowe Wago do puszek (zdj. nr 4) z CZTEREMA GNIAZDAMI i w ten sposób uzyskam miejsce na nowy przewód fazowy i nowy przewód neutralny. A fazę sprawdzę zwykłym próbnikiem neonowym Tu nie trzeba nic robić, przewody wyglądają na "zmęczone", krótkie już, ledwo wystają z puszki, skrętek nie ruszaj, nie odzyskasz już końcówek tych przewodów. Skrętki przewodów trzeba odizolować z taśmy, wymyć rozpuszczalnikiem, przeczyścić delikatnie drobnym papierem ściernym i zostawić w spokoju, tyle lat wytrzymały. Na skrętki założyć złączki zaciskowe i dodatkowo wsunąć końcowki tego dodatkowego przewodu, mocno skręcić zaciski złączek, zamknąć puszkę. Przewód wpuścić w ścianę a ową puszkę połączeniową przewiercić, z któregoś boku żeby wprowadzić do wnętrza ten nowy przewód. Edytowano 18 marca przez animus (zobacz historię edycji) 1 Link do komentarza
animus Napisano 18 marca Udostępnij #17 Napisano 18 marca Oczywiście zanim zaczniesz dłubać trzeba, wyłączyć prąd. 1 Link do komentarza
podczytywacz Napisano 18 marca Udostępnij #18 Napisano 18 marca A jak zlokalizuje fazę przy wyłączonym prądzie? Link do komentarza
Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne Napisano 18 marca Udostępnij #19 Napisano 18 marca Proponuję jednak zacząć od sprawdzenia jak wygląda rozdzielnica, jaki to jest obwód i jakie ma zabezpieczenie. Zanim coś zaczniemy przerabiać i rozgałęziać na nowe gniazdo to sprawdzamy próbnikiem, który z tych przewodów jest fazowy. Potem wyłączamy w rozdzielnicy ten obwód i sprawdzamy ile gniazdek już on obejmuje. Może równie dobrze już jest to przeciążone. Animus bardzo słusznie napisał co należy zrobić z tymi skręconymi końcówkami przewodów. Bałbym się je bardziej ruszać, to wszystko może zacząć pękać. PS. W małych mieszkaniach w blokach jeszcze z lat 70. powszechne było robienie tylko 2 obwodów - jednego oświetleniowego, drugiego zaś na wszystkie gniazda. Link do komentarza
Maciek_Budowlaniec Napisano 18 marca Autor Udostępnij #20 Napisano 18 marca Animus napisał żeby "na skrętki założyć złączki zaciskowe" - jakie złączki? Czyżby złączka wago uniwersalna WAGO 221-412 na DWA gniazda? https://allegro.pl/oferta/wago-221-412-szybkozlaczka-2x0-14-4-zlaczka-1-szt-12753403543?bi_s=ads&bi_m=listing:desktop:query&bi_c=Mjc5ZDExZTctZDlmYi00Njg0LWE5ZDAtNTg1Zjg1OWM2YTk2AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=1e32e73b-df03-428b-bc73-c7ae54e0a850 Czy skrętki wejdą do tej złączki? pozdr A oto zdjęcia z piwnicy mojego domu. Pokój, w którym chcę dodać 1 nowe gniazdko znajduje się na piętrze, więc zabezpiecza go wyłącznik po prawej stronie na zdjęciu z piwnicy Link do komentarza
Maciek_Budowlaniec Napisano 19 marca Autor Udostępnij #21 Napisano 19 marca Mam jeszcze jedno pytanie do Animusa i Redaktora forum. Czy według sztuki budowlanej dopuszczalne jest poprowadzenie nowego gniazdka od już istniejącego poprzez wypięcie obu (przy mojej inst. 2-żyłowej) przewodów z gniazdka i wpięcie ich w dwie złączki puszkowe Wago (na 3 gniazda). W ten sposób uzyskamy po jednym gnieździe na nowy przewód do nowego gniazdka. Które rozwiązanie jest lepsze: prowadzić przewód z puszki, czy z istniejącego gniazdka? pozdrawiam Link do komentarza
podczytywacz Napisano 19 marca Udostępnij #22 Napisano 19 marca A mogę ja spróbować odpowiedzieć? Link do komentarza
Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne Napisano 20 marca Udostępnij #23 Napisano 20 marca Nie wiem czy dobrze zrozumiałem, jeżeli nie to proszę mnie poprawić. Wariant 1. Nowe, kolejne, gniazdko dodajemy prowadząc przewody od puszki istniejącego gniazdka. Mamy tu więc połączenie szeregowe - ze starego gniazda do nowego. Wariant 2. Nowe gniazdo dodajemy układając przewody od istniejącej puszki rozgałęźnej. To takie połączenie równoległe - ostatnim punktem wspólnym jest stara puszka rozgałęźna. Zasadniczo oba rozwiązania są dopuszczalne. Jednak Wariant 2. jest potencjalnie bezpieczniejszy. W nim obciążenie przewodu pomiędzy puszką rozgałęźną i starym gniazdem pozostaje bez zmian. Natomiast w Wariancie 1. obciążenie tego przewodu rośnie, jeżeli do obu gniazd podłączymy jakiekolwiek urządzenia. Obrazowo mamy coś takiego: @ puszka rozgałęźna; o gniazdo; = oraz || to przewody. Wariant 1. =====@======o==========o Wariant 2. =====@======o || || || o Link do komentarza
podczytywacz Napisano 20 marca Udostępnij #24 Napisano 20 marca Był jeszcze wariant 1a =====@=====©======©======© ||. || ||. || ©=======©====©======© Obciążenie miało się równiej rozkładać i przerwa między gniazdkami miała nie powodować całkowitej przerwy w zasilaniu... Link do komentarza
Maciek_Budowlaniec Napisano 20 marca Autor Udostępnij #25 Napisano 20 marca Koledzy, jesteście wspaniali! Trudno o bardziej wyczerpujące odpowiedzi. A co powiecie na moje zdjęcia z piwnicy? Czy wszystko OK? Link do komentarza
podczytywacz Napisano 20 marca Udostępnij #26 Napisano 20 marca 3 godziny temu, Maciek_Budowlaniec napisał: A co powiecie na moje zdjęcia z piwnicy? Wyglądają ładnie... i zdjęcia i przedstawiony obiekt... a do w środku - wyjdzie w praniu... A wiesz już które pomieszczenia zabezpiecza ten C20, a które C16? Bo ten C10 zapewne oświetlenie... Link do komentarza
Maciek_Budowlaniec Napisano 21 marca Autor Udostępnij #27 Napisano 21 marca Koledzy, muszę KONIECZNIE wiedzieć jeszcze jedną rzecz: Animus napisał żeby nie próbować rozłączyć tych skręconych przewodów z puszki bo pękną, lecz "na skrętki założyć złączki zaciskowe" - jakie złączki? Czyżby złączka wago uniwersalna WAGO 221-412 na DWA gniazda? https://allegro.pl/oferta/wago-221-412-szybkozlaczka-2x0-14-4-zlaczka-1-szt-12753403543?bi_s=ads&bi_m=listing:desktop:query&bi_c=Mjc5ZDExZTctZDlmYi00Njg0LWE5ZDAtNTg1Zjg1OWM2YTk2AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=1e32e73b-df03-428b-bc73-c7ae54e0a850 Czy skrętki wejdą do tej złączki Wago, czy może potrzebna jakaś specjalna? pozdrawiam Jest taka złączka Wago do grubszych przewodów: Szybkozłączka Wago 0,5-6 mm² https://allegro.pl/oferta/szybkozlaczka-wago-2x-0-5-6mm2-221-612-rozlaczna-11251137933?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=branding&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_budownictwo_pla_pmax&ev_campaign_id=17961365662&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInLSgq_OFhQMVnguiAx1p-w-NEAQYBCABEgKBtPD_BwE Może właśnie taka byłaby dobra? A może jednak poniższa: https://allegro.pl/oferta/wago-szybkozlaczka-uni-oryginalna-3x2-5-6-3szt-13648657357?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_budownictwo_pla_pmax&ev_campaign_id=17961365662&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInLSgq_OFhQMVnguiAx1p-w-NEAQYBSABEgKmVPD_BwE Link do komentarza
podczytywacz Napisano 21 marca Udostępnij #28 Napisano 21 marca W opiniach ostatnich dwóch linkowanych szybkozłączek pojawiają się opinie o treści: Cytat to nie jest orginalne wago brak oznaczeń ani parametrów Cytat Ciężko chodzą, to nie prawdziwe Wago, tylko jakaś podróbka, dwie na 10 po dwóch razach odłamały się dźwignie. Wolę te pomarańczowe, "oryginalne". Tak sobie poczytałem... Link do komentarza
animus Napisano 22 marca Udostępnij #29 Napisano 22 marca (edytowany) Dnia 18.03.2024 o 17:39, Maciek_Budowlaniec napisał: A oto zdjęcia z piwnicy mojego domu. Cytat Charakterystyka wyzwalania C – używana do zabezpieczania urządzeń o zwiększonych prądach rozruchowych, przede wszystkim znajdują zastosowanie w rozwiązaniach przemysłowych. Te zabezpieczenia raczej nie do domu. Lepiej wymienić na typu B, gdy wyłącznik o charakterystyce B zadziała w czasie normalnej eksploatacji obwodu – wówczas wymienia się go na C. Cytat Charakterystyka wyzwalania B – najbardziej standardowa - popularna grupa wyłączników nadprądowych, stosowana do rozwiązań mieszkaniowych, biurowych. Służą do zabezpieczania urządzeń o niskich prądach rozruchowych, np. obwody gniazdkowe czy też oświetleniowe. A masz gdzieś jeszcze jakieś zabezpieczenia i czy mógłbyś zdjąć tą białą osłonę na "esach", cyknąć zdjęcie. Dnia 18.03.2024 o 13:05, podczytywacz napisał: A jak zlokalizuje fazę przy wyłączonym prądzie? To się czyje, nie trzeba do tego "prundu". Edytowano 22 marca przez animus (zobacz historię edycji) Link do komentarza
podczytywacz Napisano 23 marca Udostępnij #30 Napisano 23 marca 6 godzin temu, animus napisał: To się czyje, nie trzeba do tego "prundu". A tak poważnie? Link do komentarza
retrofood Napisano 23 marca Udostępnij #31 Napisano 23 marca 5 minut temu, podczytywacz napisał: A tak poważnie? Poważnie, to jak nie ma prundu, to i ni ma fazy. Nigdzie. Tak to działa. Faza tylko tam gdzie i prund. Link do komentarza
podczytywacz Napisano 23 marca Udostępnij #32 Napisano 23 marca 5 minut temu, retrofood napisał: Poważnie, to jak nie ma prundu, to i ni ma fazy. Nigdzie. Tak to działa. Faza tylko tam gdzie i prund. To - to ja wiem... Tak przynajmniej mówili i w szkole, i na kursie przed wręczeniem kwitu SEPowskiego... "Dopytowywuję" wyjaśniacza od roweru... Żeby opowiedział JAK 6 godzin temu, animus napisał: To się czyje Link do komentarza
retrofood Napisano 23 marca Udostępnij #33 Napisano 23 marca 1 godzinę temu, podczytywacz napisał: To - to ja wiem... Zapomniałem na końcu takiego znaczka postawić. Link do komentarza
podczytywacz Napisano 23 marca Udostępnij #34 Napisano 23 marca 17 minut temu, retrofood napisał: Zapomniałem na końcu takiego znaczka postawić. Nie musiałeś... ja go i tak "widziałem" Link do komentarza
animus Napisano 23 marca Udostępnij #35 Napisano 23 marca 3 godziny temu, podczytywacz napisał: A tak poważnie? Zmierzy zanim wyłączy, który PEN, a który L. 1 Link do komentarza
Maciek_Budowlaniec Napisano 23 marca Autor Udostępnij #37 Napisano 23 marca Proszę o odpowiedź w sprawie doboru właściwej złączki Wago. Koledzy, muszę KONIECZNIE wiedzieć jeszcze jedną rzecz: Animus napisał żeby nie próbować rozłączyć tych skręconych przewodów z puszki bo pękną, lecz "na skrętki założyć złączki zaciskowe" - jakie złączki? Czyżby złączka wago uniwersalna WAGO 221-412 na DWA gniazda? https://allegro.pl/oferta/wago-221-412-szybkozlaczka-2x0-14-4-zlaczka-1-szt-12753403543?bi_s=ads&bi_m=listing:desktop:query&bi_c=Mjc5ZDExZTctZDlmYi00Njg0LWE5ZDAtNTg1Zjg1OWM2YTk2AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=1e32e73b-df03-428b-bc73-c7ae54e0a850 Czy skrętki wejdą do tej złączki Wago, czy może potrzebna jakaś specjalna? pozdrawiam Jest taka złączka Wago do grubszych przewodów: Szybkozłączka Wago 0,5-6 mm² https://allegro.pl/oferta/szybkozlaczka-wago-2x-0-5-6mm2-221-612-rozlaczna-11251137933?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=branding&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_budownictwo_pla_pmax&ev_campaign_id=17961365662&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInLSgq_OFhQMVnguiAx1p-w-NEAQYBCABEgKBtPD_BwE Może właśnie taka byłaby dobra? A może jednak poniższa: https://allegro.pl/oferta/wago-szybkozlaczka-uni-oryginalna-3x2-5-6-3szt-13648657357?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_budownictwo_pla_pmax&ev_campaign_id=17961365662&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInLSgq_OFhQMVnguiAx1p-w-NEAQYBSABEgKmVPD_BwE Link do komentarza
animus Napisano 23 marca Udostępnij #38 Napisano 23 marca 1 godzinę temu, Maciek_Budowlaniec napisał: Cytat Koledzy, muszę KONIECZNIE wiedzieć jeszcze jedną rzecz: Animus napisał żeby nie próbować rozłączyć tych skręconych przewodów z puszki bo pękną, lecz "na skrętki założyć złączki zaciskowe" - jakie złączki? Czyżby złączka wago uniwersalna WAGO 221-412 na DWA gniazda? https://allegro.pl/oferta/wago-221-412-szybkozlaczka-2x0-14-4-zlaczka-1-szt-12753403543?bi_s=ads&bi_m=listing:desktop:query&bi_c=Mjc5ZDExZTctZDlmYi00Njg0LWE5ZDAtNTg1Zjg1OWM2YTk2AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=1e32e73b-df03-428b-bc73-c7ae54e0a850 Jak wejdzie ta skrętka to może być. Cytat Jest taka złączka Wago do grubszych przewodów: Szybkozłączka Wago 0,5-6 mm² https://allegro.pl/oferta/szybkozlaczka-wago-2x-0-5-6mm2-221-612-rozlaczna-11251137933?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=branding&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_budownictwo_pla_pmax&ev_campaign_id=17961365662&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInLSgq_OFhQMVnguiAx1p-w-NEAQYBCABEgKBtPD_BwE Może właśnie taka byłaby dobra? Też dobra. Cytat A może jednak poniższa: https://allegro.pl/oferta/wago-szybkozlaczka-uni-oryginalna-3x2-5-6-3szt-13648657357?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_budownictwo_pla_pmax&ev_campaign_id=17961365662&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInLSgq_OFhQMVnguiAx1p-w-NEAQYBSABEgKmVPD_BwE Taka nie. Cytat Proszę o odpowiedź w sprawie doboru właściwej złączki Wago. Nie wiemy jakie przewody użyto do wykonania skrętki czy to przewód 2 x 1,5 mm2, czy 2 x 2,5 mm2. Musisz sam ustalić jaka wejdzie skrętka z tych trzech żył, to zastosuj Wago 2X W jeden otwór pakujesz skrętkę a w drugi nową żyłę z przewodu nowego. Albo normalna złączka zaciskowa na śrubokręt, odcinasz jeden segment z kostki, pakujesz przewody, dociskasz złącze obydwoma śrubami. Link do komentarza
Maciek_Budowlaniec Napisano 23 marca Autor Udostępnij #39 Napisano 23 marca Koledzy, chciałbym jeszcze raz podziękować za wasze wyczerpujące odpowiedzi, teraz moja wiedza jest pełna i mogę zabierać się do roboty. Dziękuję zwłaszcza Animusowi i kol. Redaktorowi z Forum. REWELACJA !!! 1 Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się