Skocz do zawartości

Izolacja pozioma ścian zewnętrznych


Recommended Posts

Napisano

Dzień dobry Szanowni Państwo,

 

wykonawca jest u mnie w trakcie wznoszenia ścian zewnętrznych. Izolacja pozioma nad poziomem 0 została wykonana w sposób jaki przedstawiają zdjęcia. Materiał do tego użyty to mata gumowa/kauczukowa, dość gruba ponad 1mm. Luźno położona na zakładki.Taka mata znajduje się również nad pierwszą warstwą bloczków ściany. Czy takie zastosowanie jest poprawne?

Teren jest piaszczysty, przepuszczalny. Izolacja ścian fundamentowych została zrobiona w sposób następujący:

Warstwa gruntująca dysperbitu, 2 warstwy dysperbitu pędzlem. 10cm XPS, folia kubełkowa. Izolacja pozioma fundamentów w postaci papy odpowiedniej do takiego zastosowania. Papa między ławą a ścianą fundamentową. 

 

Dziękuję.

 

 

IMG_20230829_074209.jpg

IMG_20230829_074203.jpg

Napisano

 

20 minut temu, demo napisał:

W 100% poprawne.

Po co się stosuje dodatkową izolację poziomą na pierwszej warstwie bloczków? Rozumiem, że w celu ograniczenia podciągania kapilarnego, ale czy to jest regułą? Pierwszy raz się z tym spotkałem.

Jak się ma taka mata w stosunku do papy?

Napisano
3 godziny temu, StefanZeromski napisał:

Ktoś odpowie?

Nikomu się nie chce bo trochę dziwnie pytania zadajesz i chyba nie całkiem zgodny ze stanem faktycznym jest Twój opis. 

Bo piszesz że:

Dnia 29.08.2023 o 08:20, StefanZeromski napisał:

Taka mata znajduje się również nad pierwszą warstwą bloczków ściany.

No chyba nie "nad" tylko pod pierwszą warstwą bloczków i tak widać na zdjęciu. No ale zdjęcia mogą nieco fałszować, więc tak naprawdę nie wiadomo jak jest. :bezradny:

No i trzeba by to rozkminiać, więc może przyjrzyj się tej ścianie dokładnie i napisz jak jest faktycznie.:icon_mrgreen:

Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, demo napisał:

Nikomu się nie chce bo trochę dziwnie pytania zadajesz i chyba nie całkiem zgodny ze stanem faktycznym jest Twój opis. 

Bo piszesz że:

No chyba nie "nad" tylko pod pierwszą warstwą bloczków i tak widać na zdjęciu. No ale zdjęcia mogą nieco fałszować, więc tak naprawdę nie wiadomo jak jest. :bezradny:

No i trzeba by to rozkminiać, więc może przyjrzyj się tej ścianie dokładnie i napisz jak jest faktycznie.:icon_mrgreen:

Pytam czy robota poprawnie wykonana, to nie jest dziwne pytanie. Dziwnym pytaniem również nie jest to, czy dawanie izolacji poziomej w miejscu zaznaczonym poniżej jest regułą. Tu akurat jest cos w rodzaju folii. Nad pierwszą warstwą:

Screenshot_2023-09-01-21-02-42-606-edit_com.android.chrome.jpg

Proszę powiększyć zdjęcie i spojrzeć dokładniej :icon_cool:

Edytowano przez StefanZeromski (zobacz historię edycji)
Napisano

U mnie jest to zrobione dokładnie jak u Ciebie, nawet grunt ten sam. Budynek stoi już 3 rok. Nie zauważyłem żadnych oznak podciagania kapilarnego. Za zewnątrz, również pomalowałem ściany nad poziom gotowej posadzki.

Napisano
33 minuty temu, StefanZeromski napisał:

Proszę powiększyć zdjęcie i spojrzeć dokładniej :icon_cool:

Więc jednak nad, a co tam jest od środka zrobione na posadzce?.

Napisano
1 godzinę temu, StefanZeromski napisał:

Pytam czy robota poprawnie wykonana, to nie jest dziwne pytanie. Dziwnym pytaniem również nie jest to, czy dawanie izolacji poziomej w miejscu zaznaczonym poniżej jest regułą.  

 

Inaczej nie widziałem, a parę lat już przeżyłem. Dlatego też nigdy nie pytałem po co jest druga warstwa, to było zawsze oczywistością. Więc i u Ciebie jest jak zawsze, czyli w zupełnym porządku.

Napisano
2 godziny temu, demo napisał:

Więc jednak nad, a co tam jest od środka zrobione na posadzce?.

Od środka na posadzce tzn? Nie rozumiem?

Moją uwagę zwróciła jedynie kwestia, że zamiast klasycznie papy zastosowano taką dość grubą matę gumową/kauczukową. Stąd myśli, czy tak jest ok.

Napisano
15 godzin temu, StefanZeromski napisał:

Pytam czy robota poprawnie wykonana, to nie jest dziwne pytanie. Dziwnym pytaniem również nie jest to, czy dawanie izolacji poziomej w miejscu zaznaczonym poniżej jest regułą. Tu akurat jest cos w rodzaju folii. Nad pierwszą warstwą:

Screenshot_2023-09-01-21-02-42-606-edit_com.android.chrome.jpg

Proszę powiększyć zdjęcie i spojrzeć dokładniej :icon_cool:

To zbędna izolacja, przerost formy nad treścią. 

W dodatku jak przed zimą nie zadaszysz chałupy, to odcięcie ostatniej warstwy pustaka ceramicznego, od reszty muru, spowoduje jego większe zawilgocenie i zimą możliwość rozsadzenia brzegowej warstwy ściany. W tym wypadku kapilarne podciąganie zwiększa  możliwość szybszego rozprowadzenia wilgoci, wyższe warstwy ściany są mniej narażone na wilgoć. 

Napisano
3 godziny temu, animus napisał:

To zbędna izolacja, przerost formy nad treścią. 

 

Tak samo jak zamiast papy użycie czegoś w rodzaju EPDMu.

 

 

Napisano
Dnia 29.08.2023 o 10:20, demo napisał:

W 100% poprawne.

Jak nisko tam jest/bywa woda? Ktoś z sąsiadów kiedyś wspominał, że ma wodę w piwnicy? O ile ma piwnicę.

 

Do odcięcia podciągania kapilarnego służy izolacja pozioma, ale czegoś takiego jak na zdjęciu to nie widziałem. Chyba, że to specjalny zabieg w tym rejonie. No nie wiem....

 

Ja widziałem tylko takie rozwiązania -> https://budujemydom.pl/files/qvo/16756-winylpol psb2022_ok.pdf

Napisano

Ta druga izolacja pozioma nad pierwszą warstwą pustaków nie jest do niczego potrzebna. Izolacja pozioma ma odseparować mur od wilgoci pochodzącej z gruntu. Prawidłowo robi się ją tylko pomiędzy ścianą fundamentową i ścianą nadziemia. Czyli w tym przypadku poniżej pierwszej warstwy pustaków. 

Właśnie w tym miejscu lepiej dla pewności ułożyć 2 warstwy papy lub grubej folii fundamentowej. Ryzyko, że obie warstwy zostaną uszkodzone i zacznie przez nie przenikać wilgoć jest znikome. Ponadto pożądany jest szeroki na ok 20 cm  pas folii fundamentowej wystający na podłogę. Później utworzy on zakład z folią układaną na podłodze, pod styropianem. Na ile tutaj wystaje ta folia?

Reasumując, o ile pierwsza, ułożona niżej warstwa folii fundamentowej (poniżej pierwszej warstwy pustaków) pozostanie szczelna, to kolejna (powyżej pierwszej warstwy pustaków) ani nie pomoże, ani nie zaszkodzi. Gorzej, jeżeli ta pierwsza warstwa straci szczelność. Wtedy pustaki w pierwszej warstwie będą wilgotne, a przez długi czas nikt tego nie zauważy. 

PS. Ta folia użyta do izolacji to najpewniej nie guma lecz folia fundamentowa z PVC - czarna, gruba i elastyczna w temperaturze pokojowej. Używa się jej już od lat zamiennie z papą. To bardzo dobry materiał. Trzeba tylko uważać żeby jej nie przebić przy układaniu, a jest cieńsza od dobrej papy. Dlatego górną powierzchnię ściany fundamentowej dobrze jest wyrównać warstwą zaprawy i dopiero wtedy ułożyć folię. 

Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Ta druga izolacja pozioma nad pierwszą warstwą pustaków nie jest do niczego potrzebna.  

 

Więc poproszę o wyjaśnienie po co od wielu, wielu lat jest robiona i nie widziadłem/ nie słyszałem aby jakiś kierownik budowy/ inspektor nadzoru to kwestionował. Jeśli nie wierzycie to wystarczy pooglądać nieotynkowane budynki od lat powojennych w dowolnym regionie Polski. Zawsze pierwsza warstwa pustaków, ewentualnie trzy warstwy cegły są ponownie oddzielane papą.

 

1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Do odcięcia podciągania kapilarnego służy izolacja pozioma, ale czegoś takiego jak na zdjęciu to nie widziałem.  

 

Ja wręcz przeciwnie, inaczej nie widziałem.

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)

Równie dobrze ja mogę poprosić o wyjaśnienie, po co robić izolację poziomą w dwóch miejscach w ten sposób.

Opisałem jak i dlaczego wykonać izolację poziomą pomiędzy ścianą fundamentową oraz ścianą nadziemia. Także to, jakie będą negatywne skutki przerwania pierwszej warstwy izolacji w układzie takim jak ten opisany w obecnym wątku. Jak dla mnie wystarczy. 

To, że coś spotyka się dość często, jeszcze nie oznacza, że warto to naśladować. 

PS. Akurat w mojej okolicy takiej praktyki nie zaobserwowałem. Znane mi podręczniki budowlane też nie przewidują takiego sposobu wykonania. 

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano
54 minuty temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Równie dobrze ja mogę poprosić o wyjaśnienie, po co robić izolację poziomą w dwóch miejscach w ten sposób.

 

 .,   Przez dziesięciolecia robiono tak bez sensu? Nawet w czasach, kiedy papa była na wagę złota? No cóż...

57 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 PS. Akurat w mojej okolicy takiej praktyki nie zaobserwowałem. 

Bo przez szybę auta trudno zobaczyć, trzeba by poszwendać się po budowach.

Napisano
5 godzin temu, retrofood napisał:

 

Więc poproszę o wyjaśnienie po co od wielu, wielu lat jest robiona i nie widziadłem/ nie słyszałem aby jakiś kierownik budowy/ inspektor nadzoru to kwestionował. Jeśli nie wierzycie to wystarczy pooglądać nieotynkowane budynki od lat powojennych w dowolnym regionie Polski. Zawsze pierwsza warstwa pustaków, ewentualnie trzy warstwy cegły są ponownie oddzielane papą.

To szkodnictwo pokomunistyczne, dlatego papy brakowało.:takaemotka:

Często spotykałem się z kanalizacją z 2" rur, ocynkowanych i kształtek, w blokowiskach. :zalamka:

Wyjaśnienie jest, mądry nie spyta, a głupi będzie myślał, że tak trzeba robić, bo widział u kogoś.

3 godziny temu, retrofood napisał:

 .,   Przez dziesięciolecia robiono tak bez sensu? Nawet w czasach, kiedy papa była na wagę złota? No cóż...

:bezradny:

Napisano
Dnia 4.09.2023 o 08:52, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Ta druga izolacja pozioma nad pierwszą warstwą pustaków nie jest do niczego potrzebna. Izolacja pozioma ma odseparować mur od wilgoci pochodzącej z gruntu. Prawidłowo robi się ją tylko pomiędzy ścianą fundamentową i ścianą nadziemia. Czyli w tym przypadku poniżej pierwszej warstwy pustaków. 

Właśnie w tym miejscu lepiej dla pewności ułożyć 2 warstwy papy lub grubej folii fundamentowej. Ryzyko, że obie warstwy zostaną uszkodzone i zacznie przez nie przenikać wilgoć jest znikome. Ponadto pożądany jest szeroki na ok 20 cm  pas folii fundamentowej wystający na podłogę. Później utworzy on zakład z folią układaną na podłodze, pod styropianem. Na ile tutaj wystaje ta folia?

Reasumując, o ile pierwsza, ułożona niżej warstwa folii fundamentowej (poniżej pierwszej warstwy pustaków) pozostanie szczelna, to kolejna (powyżej pierwszej warstwy pustaków) ani nie pomoże, ani nie zaszkodzi. Gorzej, jeżeli ta pierwsza warstwa straci szczelność. Wtedy pustaki w pierwszej warstwie będą wilgotne, a przez długi czas nikt tego nie zauważy. 

PS. Ta folia użyta do izolacji to najpewniej nie guma lecz folia fundamentowa z PVC - czarna, gruba i elastyczna w temperaturze pokojowej. Używa się jej już od lat zamiennie z papą. To bardzo dobry materiał. Trzeba tylko uważać żeby jej nie przebić przy układaniu, a jest cieńsza od dobrej papy. Dlatego górną powierzchnię ściany fundamentowej dobrze jest wyrównać warstwą zaprawy i dopiero wtedy ułożyć folię. 

Ma Pan racje. Dowiedziałem się i materiał użyty tutaj do izolacji poziomej to papa o grubości 5,2mm, która dodatkowo od spodu ma folie zabezpieczającą przed uszkodzeniami. Wyszukałem sobie i faktycznie są takie materiały przeznaczone do izolacji poziomej. Odpowiadając na pytanie - papa wystaje na szerokość około 10cm na podłogę. 

Dnia 4.09.2023 o 08:40, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Jak nisko tam jest/bywa woda? Ktoś z sąsiadów kiedyś wspominał, że ma wodę w piwnicy? O ile ma piwnicę.

 

Do odcięcia podciągania kapilarnego służy izolacja pozioma, ale czegoś takiego jak na zdjęciu to nie widziałem. Chyba, że to specjalny zabieg w tym rejonie. No nie wiem....

 

Ja widziałem tylko takie rozwiązania -> https://budujemydom.pl/files/qvo/16756-winylpol psb2022_ok.pdf

Nie ma u sąsiadów problemów z wodą, choć nikt tu nie ma piwnicy. Teren jest zupełnie piaszczysty od pierwszej warstwy aż do samych wykopów, więc to raczej na korzyść. 

Napisano

To bardzo gruba papa. Jeżeli jest starannie ułożona, z zakładami, to powinna być w zupełności wystarczająca jako izolacja. Chociaż ułożenie jej w 2 warstwach byłoby pewniejsze i nie byłoby problemu zakładów.

Za to przy układaniu foli na podłodze, pod styropian, trzeba będzie uważać żeby folia podłogowa pokrywała papę. Tu zakład jest niewielki.

Napisano
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

To bardzo gruba papa. Jeżeli jest starannie ułożona, z zakładami, to powinna być w zupełności wystarczająca jako izolacja. Chociaż ułożenie jej w 2 warstwach byłoby pewniejsze i nie byłoby problemu zakładów.

Za to przy układaniu foli na podłodze, pod styropian, trzeba będzie uważać żeby folia podłogowa pokrywała papę. Tu zakład jest niewielki.

Dziękuję za informację, dopilnuję tego.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli pies nasiusiał na woskowaną podłogę i zostały plamy, to niestety – żadne preparaty czyszczące nie pomogą w 100%. Mocz zwykle wnika w drewno i trwale je przebarwia, więc jedyne naprawdę skuteczne rozwiązanie to miejscowe zeszlifowanie zniszczonych desek, a następnie ich ponowne wybarwienie i zabezpieczenie. Krok po kroku:   Zabezpieczenie sąsiednich desek Oklejamy dokładnie tylko te deski, które chcemy szlifować – najlepiej wzdłuż fug, używając dobrej jakości taśmy malarskiej. Nie chodzi tu o podciekanie (bo i tak robimy to w naturalnych liniach podziału), ale o to, żeby przy odrywaniu taśmy nie zerwać starego wosku z sąsiednich desek. Słaba taśma potrafi narobić więcej szkody niż pożytku. Szlifowanie Uszkodzone miejsce szlifujemy papierem 150–180, równomiernie, aż plama zniknie i kolor drewna będzie wyrównany. Nie trzeba schodzić głęboko, tylko do momentu, gdy drewno odzyska jednolity wygląd. Dobór koloru Trzeba dobrać kolor jak najbliższy reszcie podłogi. Sprawdzają się woski dekoracyjne Osmo, bejce lub ich mieszanki. Warto robić próby na kawałku drewna tego samego gatunku, żeby nie zepsuć efektu na gotowo. Zabezpieczenie Na koniec nakładamy warstwę (lub dwie) twardego wosku olejnego Osmo – najlepiej tę samą wersję, która była użyta wcześniej na całej podłodze. Daje to trwałe, estetyczne i jednolite wykończenie. Praca może być precyzyjna i czasochłonna, ale jeśli wszystko dobrze się dobierze i wykona starannie, efekt końcowy potrafi być niemal niewidoczny.
    • Dzień dobry. Jestem studentką kierunku Wzornictwo na Politechnice Bydgoskiej. W ramach pracy dyplomowej zbieram informację o meblach tarasowych i ich użytkowaniu. Byłabym bardzo wdzięczna za wypełnienie krótkiego formularza, znajdującego się pod linkiem:)   https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeOvQz2W-S4ZiI0-XiNhwfsebG_Q9C2lab6VBYGZa37w-Os1Q/viewform?usp=header   Z góry dziękuję za poświęcony czas!
    • Cześć wszystkim! Jeśli ktoś z Was próbował kiedyś dobrać kolor nowego elementu do już istniejącej podłogi – wie, że to wcale nie jest takie proste, jak się wydaje. Zwłaszcza jeśli zależy nam, żeby wszystko wyglądało naturalnie, bez odcinających się plam i niepasujących odcieni. W przypadku produktów OSMO (bejce olejne, woski dekoracyjne) mamy kilka możliwości, ale trzeba wiedzieć, jak się za to zabrać, żeby nie stracić czasu, nerwów i materiału. Są dwa główne podejścia: Proste – gotowe kolory z palety OSMO. Wybierasz kolor z katalogu, wcierasz go delikatnie w drewno (tzw. metodą „półsuchego wycierania”) i zabezpieczasz bezbarwnym woskiem. Sprawdza się dobrze, ale... paleta kolorów jest ograniczona, więc czasem nie trafimy idealnie w odcień starej podłogi. Zaawansowane – mieszanie kolorów samodzielnie. To już wyższy poziom, ale daje większe możliwości. Można uzyskać bardzo zbliżony kolor – pod warunkiem, że mieszamy tylko bejce z bejcami lub tylko woski z woskami dekoracyjnymi. Nigdy na krzyż – mają inny skład chemiczny! 👉 Jeśli kogoś to interesuje, przygotowałem dokładny opis krok po kroku – jak dobrać kolor, jak mieszać, jak nakładać i jak zabezpieczać: Sprawdź szczegółową instrukcję tutaj → Dodałem też kilka praktycznych porad dla początkujących – m.in. jak testować kolory, czym najlepiej nakładać (szmatka, nie pędzel!) i na co uważać. Mam nadzieję, że się komuś przyda – jeśli macie swoje sposoby, też chętnie poczytam!
    • Komentarz dodany przez Gsds: Całe szczęście pozbyłem się badziewnej vh. Ciągle problemy od kad mam nową oczyszczalnie nie muszę pamiętać o jej istnieniu
    • Zakup przydomowej oczyszczalni ścieków to decyzja, która wymaga starannego przemyślenia. To inwestycja na dziesięciolecia, która wpłynie nie tylko na Twój budżet domowy, ale także na komfort codziennego życia i ochronę środowiska. Właściwy wybór pozwoli Ci uniezależnić się od miejskiej kanalizacji i znacznie ograniczyć koszty eksploatacji w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, takich jak szambo. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/a/115715-jak-wybrac-przydomowa-oczyszczalnie-sciekow-kompletny-przewodnik-2025
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...