Skocz do zawartości

Profil uw50 na nierównym podłożu drewnianym


Recommended Posts

Witam,

 

Pytanie tak jak w temacie czy taki profil musi byc ułożony na idealnie równym podłożu? Obecnie przy dociskaniu takiego profilu do podłoża mam drobne falowanie(na pionwych elementach) czy to w czymś może przeszkadzać? Wiadomo, że idelnie byłoby gdyby podłoże było równe.  Ewetualnie jak wyrównać takie podłoże pod profilem? Próbowałem kantówką(50x50x2000mm) ale na takim odcinku nie było miejśca żeby podlożyć jakiś podkadek, bo szpara miała 0,65-0,7cm. Natrafiłem jeszcze na profil UW łukowy: https://www.castorama.pl/profil-uw50-do-lukow-4-mb/5900308102329_CAPL.prd tam na jedynm ze zdjęc krawędź zewnętrzna trchoę faluje, wiem, że to inny temat ale próbuje sobie to jakoś wytłumaczyć.  Proszę o pomoc.

 

Pozdrawiam

Link do komentarza

Około 0,5 cm to sporo, coś się tam wciśnie. Zależy jeszcze czy te nierówności są tylko pojedyncze punktowe, czy całe podłoże jest pofalowane, np z powodu wypaczonych desek.

Kawałki drewna to dobry pomysł. Można łatwo ostrym nożem odłupać takie (wzdłuż włókien) z łaty 5×5 cm. Grubość wtedy dobieramy dowolną. Ja bym jeszcze dodał dwie warstwy taśmy akustycznej przyklejonej do profilu, taka taśma to pianka, która dopasowuje się do drobnych nierówności. 

Zamiast drewnianych podkładek można też podłożyć paski miękkiej płyty pilśniowej, takiej sprzedawanej jako podkład pod panele. Ona w pewnym stopniu da się sprasować przy dokręcaniu profilu do podłoża, a to ułatwi wypoziomowanie profilu. 

Ewentualnie, jeżeli nierówności są tylko punktowe, można pod profil podłożyć duże stalowe podkładki do śrub. 

 

Link do komentarza
36 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 Zamiast drewnianych podkładek można też podłożyć paski miękkiej płyty pilśniowej, takiej sprzedawanej jako podkład pod panele. Ona w pewnym stopniu da się sprasować przy dokręcaniu profilu do podłoża, a to ułatwi wypoziomowanie profilu. 

Ewentualnie, jeżeli nierówności są tylko punktowe, można pod profil podłożyć duże stalowe podkładki do śrub. 

Oczywiście, na budowie do takich spraw wykorzystuje się najczęściej to, co jest "pod ręką". Nie może być tylko kruche i mieć krótkiej trwałości, mniejszej niż żywotność ściany. 

Link do komentarza

Dzięki za odp. nie ustawiłem powiadomień...ehh. Plan mam obecnie taki, że chce użyć kantówki(20x48) pod nią taśma akustyczna/uszczelniająca do profili. Na nią profil UW50 też podklejony taśmą. 

Po chudą kantówkę dla wyrównania z podłożem przynajmniej co 30cm, dawać tego typu podkładki:

co sądzicie o koncepcji?

Kliny-montazowe-szare-10-szt

kliny-montazowe-czerwone-16-szt-~5708337

cales-plates-blister-55-pieces.jpg

sorry, że tak pojechało trochę reklamą, generalnie przedział wyrównawczy mam teraz od 1mm do 15mm 

Link do komentarza
5 godzin temu, rafalll1984 napisał:

Dzięki za odp. nie ustawiłem powiadomień...ehh. Plan mam obecnie taki, że chce użyć kantówki(20x48) pod nią taśma akustyczna/uszczelniająca do profili. Na nią profil UW50 też podklejony taśmą. 

Po chudą kantówkę dla wyrównania z podłożem przynajmniej co 30cm, dawać tego typu podkładki:

co sądzicie o koncepcji?

Kliny-montazowe-szare-10-szt

kliny-montazowe-czerwone-16-szt-~5708337

cales-plates-blister-55-pieces.jpg

sorry, że tak pojechało trochę reklamą, generalnie przedział wyrównawczy mam teraz od 1mm do 15mm 

To się do tego nie nadaje.

Dobrze kombinujesz ale do tego jest kilka systemów na wkrętach z dwoma gwintami np. u  Klimasa system  WKSS   sam musisz dobrać długość wkrętów dystansowych. 

 

5e66209cc2e6dd22d087caae053e2b58ca5983e0

https://allegro.pl/kategoria/sprzet-i-akcesoria-budowlane-gwozdzie-wkrety-sruby-kolki-261258?string=Wkręt-Met wkss

 

oraz grubości podkładek potrzebnych do podłożenia po korekcie. 

PODKLADKI-DYSTANSOWE-WYROWNUJACE-DW-3mm-

https://allegro.pl/kategoria/sprzet-i-akcesoria-budowlane-gwozdzie-wkrety-sruby-kolki-261258?string=Podkładki Wkręt-Met

 

 

Link do komentarza

A przy okazji zapytam, bo niedługo będę robił podłogę na poddaszu, tzn lekko podnosił na łatach w granicach 5cm i jakby trzeba było coś pod te łaty wyrównać, to co polecacie? Z tego co patrzyłem to max 5mm, albo wcale, ale wolę się przygotować. Na łaty pójdzie OSB 22mm.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
14 godzin temu, animus napisał:

To się do tego nie nadaje.

Dobrze kombinujesz ale do tego jest kilka systemów na wkrętach z dwoma gwintami np. u  Klimasa system  WKSS   sam musisz dobrać długość wkrętów dystansowych. 

 

5e66209cc2e6dd22d087caae053e2b58ca5983e0

https://allegro.pl/kategoria/sprzet-i-akcesoria-budowlane-gwozdzie-wkrety-sruby-kolki-261258?string=Wkręt-Met wkss

 

oraz grubości podkładek potrzebnych do podłożenia po korekcie. 

PODKLADKI-DYSTANSOWE-WYROWNUJACE-DW-3mm-

https://allegro.pl/kategoria/sprzet-i-akcesoria-budowlane-gwozdzie-wkrety-sruby-kolki-261258?string=Podkładki Wkręt-Met

 

 

 

Dlaczego do tego nie nadaje się? Efekt końcowy byłby podobny, no może po za dodatkowym gwintem z tego systemu. Zaproponowany system przez Ciebie może bardziej pasuje do mojego problemu, aczkolwiek większe podkładki z podobnego systemu służą pod legary tarasowe, np.: DD Group Raptor S 015-035. Co prawda moje podkładki znalazłem w markecie w dziale z oknami...ale myślę, że to je nie przekreśla, szczególnie ten typ Spacer Mix, gdzie masz lity plastik zaczynający się od 1mm(wymiary też ich bardziej pasują mi 50mm na bodajże 22mm). No i druga sprawa, że podkładki "od Animus-a" trzeba zakupić w każdy rozmiar w kartoniku po 50szt. Gdybym kupił stary dom drewniany u musiałbym w nim ścianki zrobić to może na ten system zdecydowałbym się. Miałem jeszcze przykre doświadczenie z tym wkrętem, chciałem do czegoś innego wykorzystać ale do starej "prawdziwej" deski górny gwint wkręcał się 3-5min... co prawda podejrzewam, że do obecnego drewna będzie wkręcał się tak jak pokazują na filmach. 

30 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Najprościej będzie użyć drewnianych podkładek - łatwo dorobić sobie takie o dowolnej grubości. 

Miałbym drewno z paru ściągniętych desek ale szybciej będzie mi dopasować, podkładki plastikowe. które i tak będą przewiercone z listwą górna, do deski...i może do legara od razu. W innych miejscach obok chce użyć wkręt dochodzący do legara. Na pewno pod profilami CW.

Link do komentarza
Dnia 22.08.2023 o 16:23, rafalll1984 napisał:

Plan mam obecnie taki, że chce użyć kantówki(20x48) pod nią taśma akustyczna/uszczelniająca do profili. Na nią profil UW50 też podklejony taśmą. 

Po chudą kantówkę dla wyrównania z podłożem przynajmniej co 30cm, dawać tego typu podkładki

Użyłbym łaty 5×5 cm, żeby element pod dość wiotkim profilem stalowym był sztywny i stabilny. Listwa grubości 2 cm tego nie zapewni. Przy sztywnej podstawie wystarczy mniej punktów mocowania, mniej podkładek i łatwiej będzie wszystko wypoziomować. Jeżeli użyte będą kliny to będzie można je wbić i rozeprzeć. 

Z krótkich kawałków takiej łaty 5×5 można łatwo oddzielić nożem podkładki o dowolnej grubości. Na koniec można szczelinę wypełnić pianką.

Jak długa i jak wysoka ma być ta ścianka? Bo Mam wrażenie, że z prostej sprawy robi się tu jakiej potwornie skomplikowane przedsięwzięcie.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...