Skocz do zawartości

Jak powinna być wykończona ściana docieplona styropianem pod pnącze?


Recommended Posts

Napisano

Dzień dobry,

Mieszkamy z żoną w domu (prawie bliźniaku, domy są różne maja wspólną ścianę) wybudowanym w latach 50-tych, położonym przy głównej, ruchliwej ulicy. Jest to typowa kostka z elewacją z pełnej cegły. Budynek od ulicy odgrodzony jest 3 metrowym ogródkiem. Z lewej strony na granicy na wysokości domu jest ściana sąsiedniego budynku obsadzona winobluszczem trójklapowym. Z prawej strony również na granicy są ściany budynków mieszkalnego i gospodarczych obsadzone winobluszczem pięciolistkowym i trójklapowym.

Akceptowalny komfort mieszkania oraz estetykę w tym miejscu zapewniają nam duży ogród oraz pnącza na ścianach na granicy.

Bieżące koszty ogrzewania gazem zmuszają nas  do docieplenia budynku i zmiany elewacji.

Myślimy o obsadzeniu elewacji od ulicy i bocznej (na ścianie od ogrodu rozpięta jest winorośl) bluszczem zimozielonym. Pomysł wydaje mi się interesujący od strony praktycznej i estetycznej. Niedawno, przypadkiem, słyszałem w audycji radiowej bardzo pozytywną wypowiedź znanego architekta o zieleni na elewacji.

Pojawia się jednak następujący  problem. Brakuje dostępnych publikacji na ten temat. Mam więc pytanie jak powinna być wykończona ściana docieplona styropianem pod pnącze. Czy wystarczy zaprawa klejowa na siatce, może o nieco grubszej warstwie. Czy należałoby jednak położyć dodatkową warstwę tynku na przykład mineralnego. Koszty oczywiście mają duże znaczenie, chciałbym więc zastosować optymalne rozwiązanie. Państwa wiedza i doświadczenia z pewnością mogą rozwiać nasze wątpliwości. Dlatego jako wieloletni czytelnicy pisma zwracamy się z prośbą o wsparcie.

Z góry bardzo dziękuję.

Napisano
38 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

niewykończona ściana zostanie.

Dlaczego NIEWYKOŃCZONA??? Przecież chce ocieplić styropianem, siatką w kleju  i zastanawia się nad grubością/wytrzymałością/rodzajem tynku... Jak można jeszcze bardziej WYKOŃCZYĆ?

 

56 minut temu, Pomocnik napisał:

winobluszczem trójklapowym

 

56 minut temu, Pomocnik napisał:

winobluszczem pięciolistkowym i trójklapowym

 

56 minut temu, Pomocnik napisał:

bluszczem zimozielonym

Gratuluję wiedzy o pnączach i rozróżnianiu tych "klapek" i listków kolorowych :ih:

Napisano

Jeżeli już metoda lekka mokra, to Jak najbardziej otynkować. I to starannie. Skoro to ocieplenie na styropianie to wystarczy niedrogi tynk akrylowy. Alternatywą jest metoda lekka sucha, czyli drewniany ruszt mocowany do ściany, wypełnienie z wełny mineralnej (miękkich odmian) i wykończenie z desek, sidingu, blachy itp.

W przypadku metody lekkiej mokrej i tynku zastanawiałbym się czy na ścianie nie rozpiąć lekkiej metalowej siatki. Mocowanej na kotwach sięgających do warstwy nośnej. Wystarczy tzw. siatka leśna. Bluszcz wprawdzie będzie w stanie wspiąć się nawet na ścianę pokrytą tynkiem, ale jego masa obciąży tynk i ocieplenie, a te nie są zbyt wytrzymałe. Natomiast winobluszcz potrzebuje podpory, żeby zarosnąć ścianę. 

W przypadku metody lekkiej suchej, czyli ocieplenia na ruszcie, oparcie dla bluszczu jest wystarczające. Natomiast rozpięcie siatki pod winobluszcz lub winorośl jest bardzo proste. 

Tak czy inaczej, elewację wykończyłbym na gotowo. Przecież to potrwa, zanim elewacja zarośnie. Szczególnie bluszczem.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...