Skocz do zawartości

Jak powinna być wykończona ściana docieplona styropianem pod pnącze?


Recommended Posts

Dzień dobry,

Mieszkamy z żoną w domu (prawie bliźniaku, domy są różne maja wspólną ścianę) wybudowanym w latach 50-tych, położonym przy głównej, ruchliwej ulicy. Jest to typowa kostka z elewacją z pełnej cegły. Budynek od ulicy odgrodzony jest 3 metrowym ogródkiem. Z lewej strony na granicy na wysokości domu jest ściana sąsiedniego budynku obsadzona winobluszczem trójklapowym. Z prawej strony również na granicy są ściany budynków mieszkalnego i gospodarczych obsadzone winobluszczem pięciolistkowym i trójklapowym.

Akceptowalny komfort mieszkania oraz estetykę w tym miejscu zapewniają nam duży ogród oraz pnącza na ścianach na granicy.

Bieżące koszty ogrzewania gazem zmuszają nas  do docieplenia budynku i zmiany elewacji.

Myślimy o obsadzeniu elewacji od ulicy i bocznej (na ścianie od ogrodu rozpięta jest winorośl) bluszczem zimozielonym. Pomysł wydaje mi się interesujący od strony praktycznej i estetycznej. Niedawno, przypadkiem, słyszałem w audycji radiowej bardzo pozytywną wypowiedź znanego architekta o zieleni na elewacji.

Pojawia się jednak następujący  problem. Brakuje dostępnych publikacji na ten temat. Mam więc pytanie jak powinna być wykończona ściana docieplona styropianem pod pnącze. Czy wystarczy zaprawa klejowa na siatce, może o nieco grubszej warstwie. Czy należałoby jednak położyć dodatkową warstwę tynku na przykład mineralnego. Koszty oczywiście mają duże znaczenie, chciałbym więc zastosować optymalne rozwiązanie. Państwa wiedza i doświadczenia z pewnością mogą rozwiać nasze wątpliwości. Dlatego jako wieloletni czytelnicy pisma zwracamy się z prośbą o wsparcie.

Z góry bardzo dziękuję.

Link do komentarza
38 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

niewykończona ściana zostanie.

Dlaczego NIEWYKOŃCZONA??? Przecież chce ocieplić styropianem, siatką w kleju  i zastanawia się nad grubością/wytrzymałością/rodzajem tynku... Jak można jeszcze bardziej WYKOŃCZYĆ?

 

56 minut temu, Pomocnik napisał:

winobluszczem trójklapowym

 

56 minut temu, Pomocnik napisał:

winobluszczem pięciolistkowym i trójklapowym

 

56 minut temu, Pomocnik napisał:

bluszczem zimozielonym

Gratuluję wiedzy o pnączach i rozróżnianiu tych "klapek" i listków kolorowych :ih:

Link do komentarza

Jeżeli już metoda lekka mokra, to Jak najbardziej otynkować. I to starannie. Skoro to ocieplenie na styropianie to wystarczy niedrogi tynk akrylowy. Alternatywą jest metoda lekka sucha, czyli drewniany ruszt mocowany do ściany, wypełnienie z wełny mineralnej (miękkich odmian) i wykończenie z desek, sidingu, blachy itp.

W przypadku metody lekkiej mokrej i tynku zastanawiałbym się czy na ścianie nie rozpiąć lekkiej metalowej siatki. Mocowanej na kotwach sięgających do warstwy nośnej. Wystarczy tzw. siatka leśna. Bluszcz wprawdzie będzie w stanie wspiąć się nawet na ścianę pokrytą tynkiem, ale jego masa obciąży tynk i ocieplenie, a te nie są zbyt wytrzymałe. Natomiast winobluszcz potrzebuje podpory, żeby zarosnąć ścianę. 

W przypadku metody lekkiej suchej, czyli ocieplenia na ruszcie, oparcie dla bluszczu jest wystarczające. Natomiast rozpięcie siatki pod winobluszcz lub winorośl jest bardzo proste. 

Tak czy inaczej, elewację wykończyłbym na gotowo. Przecież to potrwa, zanim elewacja zarośnie. Szczególnie bluszczem.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Tu znaczenie ma jeszcze charakterystyka zabezpieczenia, nie tylko dopuszczalny prąd. Dlatego zabezpieczenie nawet zaledwie 10 A, lecz o charakterystyce C będzie mniej podatne na zadziałanie przy rozruchu silnika, niż niby to samo 10 A o charakterystyce B.  Dlatego napisałem również o urządzeniach z tzw. funkcją soft start. Ona ogranicza właśnie prąd rozruchowy.  
    • Dzień dobry, Zgodnie z wytycznymi zawartymi w instrukcji dotyczącej montażu paneli na rąbek stojący zatrzaskowy, rekomenduje się instalację na podkonstrukcji składającej się z łat oraz kontrłat. Zarówno instrukcja, jak i zalecenia Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy wskazują na konieczność stworzenia przestrzeni wentylacyjnej pomiędzy warstwą wstępnego krycia a spodem pokrycia dachowego, aby zapewnić prawidłowe działanie stalowego dachu. Kieszeń wentylacyjną można uzyskać poprzez zastosowanie kontrłat o wymiarach 40x50 mm, co jest typowe dla standardowych konstrukcji dachowych. Należy również pamiętać o otworach wentylacyjnych: wlot o minimalnej powierzchni 200 cm²/mb na okapie oraz wylot w kalenicy, który powinien być cztery razy mniejszy niż wlot. Taki układ umożliwia swobodny przepływ powietrza pod pokryciem dachowym.Instrukcja montażu paneli na rąbek stojący zatrzaskowy zaleca ich montaż na konstrukcji składającej się z łat i kontrłat. Zarówno instrukcja, jak i wytyczne Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy, wskazują na konieczność utworzenia przestrzeni wentylacyjnej pomiędzy warstwą wstępnego krycia a dolną stroną stalowego pokrycia dachowego. Przestrzeń tę uzyskuje się dzięki zastosowaniu kontrłat o wymiarach 40x50 mm, co stanowi standard dla typowych konstrukcji dachowych. Należy również zadbać o odpowiednią wentylację: wlot na okapie o powierzchni minimum 200 cm²/mb oraz wylot w kalenicy, czterokrotnie mniejszy niż wlot, co umożliwia prawidłowy przepływ powietrza pod pokryciem dachowym.   Istnieje opcja montażu paneli na deskowaniu ażurowym, pod warunkiem spełnienia wymogów związanych z zastosowaniem kontrłat oraz odpowiedniej warstwy wstępnego krycia. W tym przypadku zalecany jest standardowy rozstaw wkrętów montażowych: co 50 cm w środkowej części połaci i co 25 cm w odległości 1 metra od krawędzi. ______________________________________ Panele dachowe na rąbek, PD-510, Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/panele-dachowe-blacha-na-rabek-stojacy/
    • Na szczycie daszku.   Trzeba wkręcić uchwyt w sławojkę i przymocować blaszkę od podstawy suporeksu.   Uchwyt. https://allegro.pl/oferta/dwugwint-m10x200-a2-uchwyt-do-paneli-fotowoltaiki-11027474749   Namoczyć najpierw w rozcieńczonej gładzi CEKOL-C35, https://allegro.pl/oferta/cekol-c-35-biala-gladz-cementowo-polimerowa-5-kg-14785298049 a potem polewać tą gładzią  ją kilkakrotnie, aż wytworzy się na niej skorupka, warstwa zewnętrzna ochronna przed mrozem i wodą. Będzie nadal taka biała, ale ładniejsza.
    • Przepisy budowlane mogą wymagać sprawdzenia wody pod kątem standardów zdrowotnych, aby upewnić się, że jest ona bezpieczna do picia i użytku domowego.
    • technicznie chyba jednak niewykonalne 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...