Skocz do zawartości

pytanie o czujnik zewnętrzny temperatury


Recommended Posts

Napisano

witam

mam świeżo uruchomioną kotłownię na gaz. piec 1 funkcyjny + sprzęgło + zawór trójdrogowy + sterowanie 4 termostatami pokojowymi każdej pętli podłogówki.

Do termostatów pokojowych podpięte są również czujniki podłogowe.

Pytanie czy w takiej konfiguracji jest sens montować też czujnik temperatury zewnętrznej? Czy piec coś na tym zyska czy jedyne czym tu steruje to temperatura w pomieszczeniach?

 

Napisano

no tak piec ma taka możliwość, czujnik był dodany do kompletu. Są zaciski do jego podłączenia.

pytam bo mój instalator mówi że w takiej konfiguracji jest to bezsensowne i piec nie będzie poprawnie działał.

Napisano (edytowany)
2 godziny temu, hajmon7 napisał:

Pytanie czy w takiej konfiguracji jest sens montować też czujnik temperatury zewnętrznej? Czy piec coś na tym zyska czy jedyne czym tu steruje to temperatura w pomieszczeniach?

Sterowanie ogrzewaniem podłogowym które ma dużą bezwładność, tylko czujnikami pokojowymi będzie skutkować skokami temperatury wewnątrz pomieszczeń, szczególnie w sytuacji dużych wahań temperatury zewnętrznej.

Radzę stosować czujnik zewnętrzny pogodowy a ewentualnie dodatkowo jako korektę czujnik temperatury wewnętrznej.

2 godziny temu, hajmon7 napisał:

Czy piec coś na tym zyska

Chodzi bardziej o komfort cieplny, a piec uważam że będzie miał większe spalanie, bo jego działanie będzie mniej optymalne.

Jednak pogodówka reaguje na zmiany temperatury z wyprzedzeniem.

A czujniki wewnętrzne powinny tylko nieco korygować  algorytm pracy krzywej grzewczej.

1 godzinę temu, hajmon7 napisał:

bo mój instalator mówi

Instalator To ma zazwyczj w głebokim poważaniu ekonomiczną pracę pieca.

Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
Napisano
16 godzin temu, hajmon7 napisał:

witam

mam świeżo uruchomioną kotłownię na gaz. piec 1 funkcyjny + sprzęgło + zawór trójdrogowy + sterowanie 4 termostatami pokojowymi każdej pętli podłogówki.

Do termostatów pokojowych podpięte są również czujniki podłogowe.

Pytanie czy w takiej konfiguracji jest sens montować też czujnik temperatury zewnętrznej? Czy piec coś na tym zyska czy jedyne czym tu steruje to temperatura w pomieszczeniach?

 

Zyska na tym tyle, że będzie taktował/modulował palnik w zalezności od temperatury na zewnątrz i nastawy na termostacie/ach w środku oraz krzywej ustawionej przez serwisanta do podłogówki. Powinno jeszcze spaść zużycie gazu, ale to trzeba poobserwować.

Napisano
18 godzin temu, hajmon7 napisał:

no tak piec ma taka możliwość, czujnik był dodany do kompletu. Są zaciski do jego podłączenia.

 

Czyli producent zaplanował działanie pieca łącznie ze sprawnym czujnikiem.

 

18 godzin temu, hajmon7 napisał:

pytam bo mój instalator mówi że w takiej konfiguracji jest to bezsensowne i piec nie będzie poprawnie działał.

 

producentów można poprawiać, to nie jest zakazane, ale wtedy trzeba uzasadnić i udowodnić cel wprowadzenia zmiany. Ja jestem elektrykiem i wiem jak wygląda uzasadnianie odstępstwa od normy czy wprowadzenie zmiany w instalacji fabrycznej. Podejrzewam, że żaden przeciętny instalator nawet nie jest w stanie zbliżyć się do spełnienia takich wymogów. Dlatego w tym przypadku jeśli instalator potrafi udowodnić, że to jest lepsze niż zalecenia producenta, to niech tak robi. A jeśli nie potrafi, to niech idzie do szkoły, a Ty zmień instalatora.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • witam,  Planujemy budowę domu M-90. W jakiej lokalizacji Pan buduje ? 
    • A skąd taki wniosek?   Przecież   
    • To chyba można odciąć przynajmniej dopływ ciepłej i zimnej wody do rozdzielaczy na piętrze? Tych obsługujących niedokończoną łazienkę.  Na tym etapie samo odcięcie nie zlikwiduje problemu. Ale chodziło mi o możliwość rozdzielenia tej używanej oraz nieużywanej części instalacji, odkażenie jej i uniknięcie problemów na przyszłość.  Skoro są tam rozdzielacze to przecież jest możliwość zamknięcia poszczególnych zaworów na rozdzielaczach, tych obsługujących nieużywane, zaślepione odcinki rur.  Skoro cała woda w instalacji śmierdzi (ciepła i zimna) to znaczy, że ostatecznie trzeba będzie zdezynfekować wszystkie rury. Bakterie się tam rozprzestrzeniły i jak gdziekolwiek zostaną to znów się namnożą. Przypuszczam, że cyrkulacja jest zrobiona od zbiornika c.w.u. do rozdzielaczy z ciepłą wodą? Ile jest tam rozdzielaczy? Czy są osobne rozdzielacze do łazienki na górze? Na początek proponuję zamknąć zawory na rozdzielaczach obsługujące tę niedokończoną łazienkę. Pozostawić je zamknięte. Podnieść temperaturę na zbiorniku c.w.u. do maksimum. Minimalnie odkręcić wszystkie krany z ciepłą wodą. Niech ledwo ciekną, ale niech w ten sposób gorąca woda przepłucze je chociaż z pół godziny. Potem sprawdzamy, czy to coś pomogło. To są rzeczy proste, które można zrobić bez ingerencji w instalację.  Następny etap, jeżeli okaże się konieczny, to sprawdzenie wszystkich filtrów, odłączenie zmiękczacza, zrobienie dezynfekcji termicznej również instalacji wody zimnej.  
    • Dzień dobry, W tym konkretnym układzie, czyli na pełnym deskowaniu, membrana wysokoparoprzepuszczalna (MWK) nie jest potrzebna. Jej głównym zadaniem jest odprowadzanie pary wodnej z ocieplenia, gdy to jest ułożone między krokwiami, a nie ma pełnego deskowania. Prawidłowym i zalecanym rozwiązaniem jest zastosowanie papy podkładowej. Papa tworzy szczelną warstwę, która chroni deskowanie oraz resztę konstrukcji dachu przed zacinającym deszczem czy śniegiem. To właśnie ona pełni rolę wstępnego krycia.   Dlatego, w tym przypadku, warstwy powinny układać się w następującej kolejności, licząc od konstrukcji dachu: - pełne deskowanie (np. płyty OSB/deski) - papa podkładowa - kontrłaty (min. 40x50 mm) - łaty (np. 32x100 mm, rozstaw 20-30 cm) - blacha na rąbek   Wentylacja połaci Ponieważ papa jest materiałem szczelnym, prawidłowa wentylacja jest absolutnie kluczowa dla trwałości dachu i zapobiegania zawilgoceniu. Należy zapewnić stały przepływ powietrza w szczelinie wentylacyjnej, która znajduje się pod blachą. Wlot powietrza powinien być zapewniony w okapie. Najlepiej sprawdzi się tu perforowana podbitka, która umożliwi swobodny dostęp powietrza do szczeliny. Szczelina wentylacyjna jest tworzona przez kontrłaty i musi mieć wysokość min. 4-5 cm. Powietrze przepływa wzdłuż całej połaci, od okapu do kalenicy, odprowadzając wilgoć i nagromadzone ciepło. Wylot powietrza musi znajdować się w kalenicy. Ponieważ papa nie pozwala na swobodny przepływ, konieczne jest zamontowanie kominków wentylacyjnych. Zapewnią one ujście dla wilgotnego powietrza, co ochroni konstrukcję dachu przed degradacją. Szczegóły w instrukcji montażu paneli: => https://pruszynski.com.pl/pobierz/#file-52 _______________ Panele dachowe na rąbek PD-510 Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/panele-dachowe-blacha-na-rabek-stojacy/
    • Sprzedam na fakturę w atrakcyjnej cenie nowe pompy ciepła Air Falcon wraz z akcesoriami firmy OCHSNER Pompy i wszystkie elementy są składowane w magazynie, w przypadku zainteresowania ofertą mogę zorganizować transport na terenie PL. Nie zapewniam montażu. Zainteresowanych zapraszam serdecznie do kontaktu na PRIV.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...