Skocz do zawartości

Mieszkanie czy dom


Recommended Posts

Napisano

Temat jak na rozprawkę w szkole, ale właśnie mam taki dylemat.

Niegdyś pisałem temat "stare czy nowe mieszkanie". Teraz jak zarobiłem na mieszkanie 50m^2, to zastanawiam się czy nie dorobić jeszcze trochę i postawić dom.

 

 

Nadal jestem singlem, więc celowałbym w bardzo małą powierzchnie domu typu 60-70 metrów i zainteresowały mnie domy modularne / szkieletowe . Wystarczy mieć ziemię i fundamenty, a taki domek można postawić w cenie mieszkania, a nawet taniej, a za kilka lat można go powiększyć. Wygląda to fantastycznie, ale czy takie jest?

Czytałem skrajne opinie na ten temat, ale widzę że zaczęło być to popularne w Polsce, bo jest wiele firm które realizuje takie projekty.

 

I druga sprawa - całe życie mieszkałem w bloku, więc nie wiem na co zwrócić uwagę i jakie są zalety / wady. Czy to się opłaca dla 1 osoby, zwłaszcza że wiele miesięcy w roku dom będzie stał pusty?

I co jest tańsze w utrzymaniu, mieszkanie czy dom? Chodzi o czynsz / podatki / rachunki.

 

I ostateczne pytanie - co w takiej sytuacji polecacie mi wybrać? :D

Napisano
Dnia 4.12.2022 o 21:01, Piotr_Budowniczy napisał:

Temat jak na rozprawkę w szkole, ale właśnie mam taki dylemat.

Niegdyś pisałem temat "stare czy nowe mieszkanie". Teraz jak zarobiłem na mieszkanie 50m^2, to zastanawiam się czy nie dorobić jeszcze trochę i postawić dom.

 

 

Nadal jestem singlem, więc celowałbym w bardzo małą powierzchnie domu typu 60-70 metrów i zainteresowały mnie domy modularne / szkieletowe. Wystarczy mieć ziemię i fundamenty, a taki domek można postawić w cenie mieszkania, a nawet taniej, a za kilka lat można go powiększyć. Wygląda to fantastycznie, ale czy takie jest?

Czytałem skrajne opinie na ten temat, ale widzę że zaczęło być to popularne w Polsce, bo jest wiele firm które realizuje takie projekty.

 

Tak, domy prefabrykowane z siłą wodospadu wcisnęły się na rynek ;) Nie ma co się dziwić - małe, więc stosunkowo tanie w eksploatacji, a to ważne w tych czasach :)

To takie udoskonalone szkieletowce, ale jeszcze krócej budowane, bo elementy (ściany, przegrody, dach) w całości dowożone są na plac budowy i na miejscu składane.

Ogranicza to koszty i nie musisz się martwić o składowanie materiałów ;)

To nie taka znowu nowość ;)

A opinie? Jak zawsze - będą różne. Według mnie nie można bać się nowinek pod warunkiem, że są przemyślane .... a te są :)

Tak liczę - 24 cm ocieplenia ;) Powinno być ok :)

Ale czy wziąłeś pod uwagę, że cena nie obejmuje domu pod klucz i będziesz musiał jeszcze sporo kasy włożyć w wykończenie, media i inne pierdoły?

 

Cytat

I druga sprawa - całe życie mieszkałem w bloku, więc nie wiem na co zwrócić uwagę i jakie są zalety / wady. Czy to się opłaca dla 1 osoby, zwłaszcza że wiele miesięcy w roku dom będzie stał pusty?

I co jest tańsze w utrzymaniu, mieszkanie czy dom? Chodzi o czynsz / podatki / rachunki.

 

Taniej to już było :)

Zarówno w domu, jak i mieszkaniu ;)

Mieszkałam w domu, który wybudowałam metodą gospodarczą (nie tam żadna developerka :icon_lol: ), teraz mieszkam w mieszkaniu :)

Dom budowany z 15 lat temu, na ekogroszku stojący. Teraz bym chyba zeszła na zawał, kupując węgiel ;)

Ale - zaproponowałeś rozwiązanie, które z założenia ma być energooszczędne - czym będziesz chciał to ogrzać? Bo to zasadnicze pytanie w tych czasach ;)

W mieszkaniu 55m2 - dostałam podwyżkę za ogrzewanie,  płacę za ogrzewanie 247,50 zł miesięcznie. Czy ogrzałbyś prądem dom w tej cenie? Nie wiem. Bo to za małe (te 70 m2), żeby bawić się w inne rozwiązania ;) 

Za prąd (oświetlenie), podatek od nieruchomości), media, wodę i kanalizacje - opłaty są porównywalne mając na względzie metraż.

 

Cytat

 

I ostateczne pytanie - co w takiej sytuacji polecacie mi wybrać? :D

 

Kwestia tego, czego tak naprawdę chcesz. 

Ja po 5 latach mieszkania w nowym domu przekonałam się, że jestem mieszczuchem i wróciłam na bloki. No bo - mam wszędzie blisko. I do sklepu, i do pubu żeby spotkać się z przyjaciółmi, i do pracy - wszędzie z buta mogę iść. Mieszkając w domu - tego nie miałam.

W bloku - nic mnie nie interesuje - wchodzę i mieszkam, a jeśli za słabo grzeją (jak miesiąc temu, teraz jest ok), to włączam sobie farelkę w salonie, bo w łazience mam grzejnik elektryczny a w sypialni już teraz zimową kołdrę :icon_lol:

W domu - musisz odśnieżyć, zadbać o posesję (koszenie trawnika i takie tam inne), zadbać o naprawę (jeśli uszkodzi się elewacja tudzież coś innego).

W mieszkaniu masz wady - sąsiadów za ścianą. Pół biedy, jeśli są spokojni .... ale jeśli nie, albo mają małe dzieci, to masz przerąbane :icon_lol: Ja już teraz mam spokojnie :) Zawsze ktoś może wiercić lub robić remont, a hałas się niesie ;) 

Zawsze są wady i zalety każdego rozwiązania :) 

Zaletą domku jest to, że możesz wypić kawę rano na tarasie tudzież urządzić grilla dla przyjaciół :)

 

Natomiast jeśli nie ma Cię przez kilka miesięcy w roku i lokum będzie stało nieużywane ..... to chyba wybrałabym mieszkanie w spokojnej zielonej okolicy blisko centrum :)

 

Napisano
54 minuty temu, Piotr_Budowniczy napisał:

Temat jak na rozprawkę w szkole, ale właśnie mam taki dylemat.

Niegdyś pisałem temat "stare czy nowe mieszkanie". Teraz jak zarobiłem na mieszkanie 50m^2, to zastanawiam się czy nie dorobić jeszcze trochę i postawić dom. 

 

Dolicz jeszcze koszty działki.

Napisano

1. Na jaką lokalizację działki pozwalają ci fundusze? Miasto, podmiejskie sypialnie, miasteczko, wieś, zadupie? 

2. Jeśli poza miastem to czy twój charakter i tryb życia będą odpowiednie do prowincji? Jesteś osobą towarzyską i rozrywkową, kochającą uroki miasta? Czy odludkiem? W tym drugim przypadku jak zaopatrujesz się na pianie koguta o 4 nad ranem czy swojski odór obornika? Albo warkot kosiarek do trawy cały weekend?
3. Jak daleko miałbyś z domu do miejsca wykonywania pracy? 
4. Czy masz pomysł na rozwiązanie sytuacji gdyby w domu cię nie było i doszło do awarii ogrzewania zimą?

5. Jeśli będziesz miał awarię samochodu, warto zastanowić się czy z działki będzie jakiś sensowny dojazd do cywilizacji
6. Nie wiem jaki region kraju rozważasz, ale czasem przysypie śniegiem i trzeba to odśnieżać. Im dalej od cywilizacji tym mniejsze szanse na pług i wówczas lepiej inwestować w SUVa 



Tańszy w utrzymaniu jest dom o powierzchni równorzędnej z mieszkaniem (odchodzi ci koszt zarządzania/administracji i utrzymania nieruchomości wspólnej) - pod warunkiem, że ogród będzie symboliczny.

Natomiast w budowie mały dom nie będzie specjalnie tańszy: trzeba doliczyć koszty dociągnięcia mediów, całej papierkologii, kierbuda, ogrodzenia działki, utwardzenia dojścia od furtki pod drzwi czy miejsca na samochód. 

Osobiście wybrałabym mieszkanie na twoim etapie życia, chyba, że kochasz naturę, nie znosisz ludzi, marzysz o uprawie własnych warzyw i posiadania stada husky.

Napisano
10 godzin temu, daggulka napisał:

Ale czy wziąłeś pod uwagę, że cena nie obejmuje domu pod klucz i będziesz musiał jeszcze sporo kasy włożyć w wykończenie, media i inne pierdoły?

 

9 godzin temu, Elfir napisał:

1. Na jaką lokalizację działki pozwalają ci fundusze? Miasto, podmiejskie sypialnie, miasteczko, wieś, zadupie? 


Natomiast w budowie mały dom nie będzie specjalnie tańszy: trzeba doliczyć koszty dociągnięcia mediów, całej papierkologii, kierbuda, ogrodzenia działki, utwardzenia dojścia od furtki pod drzwi czy miejsca na samochód.

 

 

Wiedziałem że będą pytania o fundusze, bo mam prawie 27 lat, ale wierzcie lub nie, nie korzystam z pomocy rodziny ani nie planuje brać żadnych kredytów. Mało tego, wyremontowałem starszym mieszkanie od A do Z, więc przy własnym lokum także wolę kupić sam narzędzia i samemu zrobić niż dać komuś robić proste czynności warte fortunę. Oczywiście jeśli miałbym na to czas.

 

Finansowo od planów co do budowy domu dzieli mnie jeszcze 1-2 lata pracy, ale w sumie chętnie już bym się wyprowadził od rodziców i już teraz mogę sobie na to pozwolić, kupując mieszkanie.

Tak się zastanawiam czy warto poczekać i wybudować się raz a konkretnie.

Napisano
1 godzinę temu, Piotr_Budowniczy napisał:

Oczywiście jeśli miałbym na to czas

Znasz powiedzonko, że CZAS TO PIENIĄDZ... kiedyś sam dłubałem przy obsłudze samochodu, ale doszedłem do wniosku, że szybciej  - i często taniej - będzie, jak oddam samochód doświadczonemu mechanikowi, a sam, w międzyczasie zarobię z nawiązką na naprawę i szynkę na chleb...

 

Masz warunki i chęć, to się wyprowadzaj teraz... poczekasz na swoim, doświadczysz problemów z zamieszkaniem, wyciągniesz wnioski o swoich potrzebach w tym względzie... nie stracisz na mieszkaniu, które odsprzedasz w odpowiednim momencie... tym bardziej, że inflacja nie zeżre ci znacznego ułamka Twojej kasy...

 

Wtedy wybudujesz coś NA MIARĘ... a może już z partnerką... z uwzględnieniem i jej podpowiedzi...

Napisano
Dnia 5.12.2022 o 09:24, Piotr_Budowniczy napisał:

 

 

 

Wiedziałem że będą pytania o fundusze, 

Tu nie chodzi o moją ciekawość o twoje fundusze. To podstawowy zestaw pytań na które sam musisz sobie odpowiedzieć. 

dom to nie tylko spełnienie marzeń klasy średniej. To obowiązki z których mieszkańcy bloków sobie nie zdają sprawy, jak np. odśnieżanie chodnika jesli jest poprowadzony wzdłuż płotu.  Konieczność samodzielnego rozwiązywania problemów z awariami i naprawami.  Jakieś podstawowe ogarnięcie ogrodu np. skoszenie murawy. To też najczęściej odległości, bo działki w mieście kosztują niebotyczne pieniądze, więc trzeba zastanowić się nad logistyką zakupów, dojazdów. Zwykle znajomi z miasta niechętnie przyjeżdżają do domu poza miastem.  Problem z piciem alkoholu poza domem - bo jak wrócić? Taksówką? 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...