Skocz do zawartości

Rury do wody bez izolacji?


Domsello

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam,

 

Hydraulik rozprowadził mi w pomieszczeniu wodę za pomocą rur z tworzywa sztucznego. Woda została poprowadzona sufitem, który będzie zabudowany karton-gipsem. Zastanawia mnie fakt, ze rury - szczególnie od zimnej wody nie maja żadnej izolacji.

 

Czy to nie spowoduje skraplania się pary w podwieszanym suficie? A może po prostu rury z tworzywa w takiej sytuacji nie trzeba izolować - czyli wtedy gdy cała instalacja jest zabudowana karton gipsem a nie w ścianie czy podłodze?

 

dzieki za pomoc, pozdrawiam. 

Edytowano przez Domsello (zobacz historię edycji)
Napisano

Rury, zarówno od wody zimnej, jak i ciepłej, powinny być pokryte izolacją. Zrobienie tego nie wymaga wiele pracy, a koszt jest  znikomy. Na tych od zimnej wody para wodna może się skraplać, zależnie od poziomu wilgotności i temperatury. A jeśli do tego dojdzie to woda może kapać na płyty g-k. Nawet cienka izolacja temu zapobiegnie. 

Natomiast na rurach od wody ciepłej to kwestia strat ciepła. Będą szczególnie odczuwalne, jeżeli przewidziano cyrkulację (krążenie wody pomiędzy zbiornikiem i punktami poboru). Tu izolacja powinna być grubsza. Wymóg jej stosowania jest nawet zawarty w rozporządzeniu o warunkach technicznych (WT), nawet wraz z określeniem wymaganej izolacyjności. Ale jak widać z przestrzeganiem tych wymogów bywa różnie.  

Napisano
  Dnia 16.09.2022 o 07:11, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Rury, zarówno od wody zimnej, jak i ciepłej, powinny być pokryte izolacją.   

Rozwiń  

 

Taka jest zasada ogólna. A jak w takim razie traktować rurę wielowarstwową alupex? Przecież jej powierzchnia zewnętrzna będzie miała inną temperaturę niż wnętrze. A różnica temperatur będzie jeszcze zależna od przepływu. A jeszcze jak uwzględnimy to 

  Dnia 16.09.2022 o 06:46, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

 W praktyce w w domach jednorodzinnych możliwość wykraplania się wody jest niewielka.

Rozwiń  

No właśnie. 

  • 1 miesiąc temu...
Napisano (edytowany)

Osobiście nie pozostawiłbym takich rur bez szczelnej otuliny - choćby z najtańszej pianki polietylenowej bodajże. Koszt niewielki a sufit będzie zawsze suchy.

Płyty GK - tj gipsowe bardzo nie lubią wilgoci. Po prostu pleśnieją. Dla świętego spokoju dajmy izolację. Aby zbyt szybko nie trzeba było remontować pomieszczeń.

Tak z praktyki w piwnicy remontowanego budynku przebiegały rury bez otulin. Temperatura ok 10..15st C. Rury były cały czas mokre.

Przy temperaturze 20..21 st C w mieszkaniu i wilgotności 50..60% przy rurze o temperaturze zimnej wody 8..12 st C bo taką mamy najczęściej następuje tzw punkt rosy i woda "lubi" się skraplać co może spowodować jej wykraplanie na suficie na podwieszanych płytach GK.

Edytowano przez AndyX (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...