Skocz do zawartości

Formalności przy kilku przeróbkach.


Recommended Posts

Napisano

Witam

Nabyłem stary dom, który chcę odnowić i zastanawiam się nad pewnymi przeróbkami.

Mam wątpliwości odnośnie formalności jakich musiałbym dopełnić w przypadku poszczególnych prac. Im więcej staram się znaleźć w internecie, tym mniej wiem, zwłaszcza że natykam się na sprzeczne informacje

Przejrzałem dział na rok wstecz i nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania.

Proszę o pomoc i o informację, co można robić bez formalności, co na zgłoszenie, a co na pozwolenie:

1. Chcę odkopać fundament i wykonać jego hydroizolację pionową i ocieplenie.

2. Likwidacja murowanych kominów wentylacyjnych (obecne zaczynają się "sypać")

3. Wykonanie wentylacji w miejscu dawnych kominów (bez murowania, same rury wentylacyjne)

4. wykonanie sufitu obniżanego w łazience i kawałkiem w salonie.

5. Zmiana funkcji użytkowej pomieszczenia (łazienka w dotychczasowym pokoju)

6. Montaż kominka i systemu kominowego (czyli dostawiany byłby komin w gotowym systemie w miejscu w którym dotychczas nie było komina). Nad miejscem w którym znalazłby się kominek, jest strop.

 

Z góry dziękuję za pomoc

Napisano

Skoro chaty nie powiększasz, nie zmniejszasz, ani ścian nośnych nie przestawiasz, to wolnoć Tomku w swoim domku. Jedyne co możesz ogarnąć, to zaświadczenie od kominiarza, że wentylacja i komin które masz ptzerabiać, są ok. Ale to raczej dla ubezpieczyciela i dla siebie... 

Napisano
9 godzin temu, retrofood napisał:

 

Czy to jest obiekt zabytkowy?

To bardzo dobre pytanie - jeśli był wpisany na listę obiektów będących pod opieka konserwatora lub jako zabytek to oprócz przepisów Prawo Budowlane (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940890414/U/D19940414Lj.pdf) obowiązują "paragrafy" z Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20031621568

Wracając do Prawo Budowlane - trzeba "odkopać" i na obok lubki w dokumencie pdf wpisać frazę "zmiany istotne".

 

Napisano

Co to z grubsza za budynek? Z czego stawiany, jak wysoki? Jakie stropy?

 

Napisz coś o budynku, jego położeniu i rodzaju podłoża/ziemi na działce...

 

 

 

Jaki jest dach i w jakim stanie więźba dochowa?

Czy też do wymiany?

Napisano (edytowany)
Dnia 21.03.2022 o 23:12, retrofood napisał:

 

Czy to jest obiekt zabytkowy?

Dom nie jest zabytkiem, ani nie znajduje się na obszarze zabytkowym.

 

22 godziny temu, Budujemy Dom - podstawa domu napisał:

Jeżeli dom jest wpisany do rejestru zabytków, potrzebne będzie pozwolenie na budowę. Prace, które nie wymagają pozwolenia wymienione są w art. 29 ustawy Prawo budowlane: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940890414/U/D19940414Lj.pdf

Dziękuję za link, ale nie do końca znalazłem tam odpowiedź na moje pytania.

Według ustawy nie muszę zgłaszać prac polegających na ociepleniu budynku o wysokości do 12m, ale nie wiem np. czy fakt że muszę odkopać fundament coś zmienia w tej kwestii. 

 

Biorąc pod uwagę że jestem laikiem, prosiłbym jednak o odpowiedź na poszczególne punkty mojego postu. 

 

18 godzin temu, podczytywacz napisał:

Co to z grubsza za budynek? Z czego stawiany, jak wysoki? Jakie stropy?

 

Napisz coś o budynku, jego położeniu i rodzaju podłoża/ziemi na działce...

 

 

 

Jaki jest dach i w jakim stanie więźba dochowa?

Czy też do wymiany?

 

Dom poniżej 10m

Budowany z cegły i bloczków.

Strop wylewany.

Więźba i pokrycie zostają (blacha). Uzupełniającym tylko otworu w pokryciu po kominach. 

Na ziemi to ja się nie znam, ale grunt jest dość twardy, a w okolicy nie ma "piaszczystej" gleby. 

Z trzech stron fundament jest w odległości ponad 4 metrów od granicy działki, z czwartej strony jest około metra od granicy (3 metry od budynku jest chodnik a dalej droga powiatowa.

 

Edytowano przez pp22 (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, pp22 napisał:

Dom nie jest zabytkiem, ani nie znajduje się na obszarze zabytkowym. 

 

No to nic nie musisz. Ważne tylko abyś go nie zawalił przy odkopywaniu fundamentów.

Napisano
1 godzinę temu, retrofood napisał:

Ważne tylko abyś go nie zawalił przy odkopywaniu fundamentów.

To jest BARDZO WAŻNA UWAGA!!!

To powinien - bez pośpiechu - zrobić ktoś, kto wie jak takie operacje, prawidłowo i bezpiecznie, się wykonuje...

Napisano (edytowany)
12 godzin temu, retrofood napisał:

 

No to nic nie musisz. Ważne tylko abyś go nie zawalił przy odkopywaniu fundamentów.

 

10 godzin temu, podczytywacz napisał:

To jest BARDZO WAŻNA UWAGA!!!

To powinien - bez pośpiechu - zrobić ktoś, kto wie jak takie operacje, prawidłowo i bezpiecznie, się wykonuje...

 

Wykop nie będzie robiony na pełną głębokość. Dodatkowo biorę do tego człowieka, który nieraz się tym zajmował.

A co z sytuacją że wykop robię jeszcze na swojej działce, ale koparka jeździ co prawda po trawniku którym to ja się zajmuję, ale mieści się już w pasie drogowym (dom 3-4 metry od chodnika sąsiadującego z drogą powiatową. Muszę składać papiery o zajęcie pasa drogowego na czas prac?

 

Pytanie jeszcze co z resztą punktów.

 

Moje wątpliwości dalej budzi:

1. Rozbiórka murowanych kominów, których nie odtwarzam do tego samego stanu (bo puszczam same rury wentylacyjne i rurę pieca gazowego).

2. Montaż kominka i systemu kominowego do tego kominka. To by było w innym miejscu niż dotychczasowy komin. Co prawda umiejscowiłbym go tak, żeby ominąć więźbę dachową, ale muszę się przebijać przez odlewany strop.

Edytowano przez pp22 (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, pp22 napisał:

Wykop nie będzie robiony na pełną głębokość

Wydaje mi się, że chodzi również o długość wykopu, który nie powinien jednorazowo obejmować całej długości ściany budynku...

Napisano
30 minut temu, podczytywacz napisał:

Wydaje mi się, że chodzi również o długość wykopu, który nie powinien jednorazowo obejmować całej długości ściany budynku...

 

Jeżeli zajmie się tym ktoś z głową na karku, to będzie wiedział.

1 godzinę temu, pp22 napisał:

 A co z sytuacją że wykop robię jeszcze na swojej działce, ale koparka jeździ co prawda po trawniku którym to ja się zajmuję, ale mieści się już w pasie drogowym (dom 3-4 metry od chodnika sąsiadującego z drogą powiatową. Muszę składać papiery o zajęcie pasa drogowego na czas prac? 

 

Jaka to droga? Kto jest jej administratorem?

1 godzinę temu, pp22 napisał:

  Pytanie jeszcze co z resztą punktów.

 

Moje wątpliwości dalej budzi:

1. Rozbiórka murowanych kominów, których nie odtwarzam do tego samego stanu (bo puszczam same rury wentylacyjne i rurę pieca gazowego).

2. Montaż kominka i systemu kominowego do tego kominka. To by było w innym miejscu niż dotychczasowy komin. Co prawda umiejscowiłbym go tak, żeby ominąć więźbę dachową, ale muszę się przebijać przez odlewany strop.

 

Nikomu nie musisz tego zgłaszać, chociaż dla swojego bezpieczeństwa powinieneś uzyskać akceptację kominiarską po zakończeniu robót. A jeszcze lepiej wcześniejszą akceptację projektu zmian.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...