Skocz do zawartości

Formalności przy kilku przeróbkach.


Recommended Posts

Napisano

Witam

Nabyłem stary dom, który chcę odnowić i zastanawiam się nad pewnymi przeróbkami.

Mam wątpliwości odnośnie formalności jakich musiałbym dopełnić w przypadku poszczególnych prac. Im więcej staram się znaleźć w internecie, tym mniej wiem, zwłaszcza że natykam się na sprzeczne informacje

Przejrzałem dział na rok wstecz i nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania.

Proszę o pomoc i o informację, co można robić bez formalności, co na zgłoszenie, a co na pozwolenie:

1. Chcę odkopać fundament i wykonać jego hydroizolację pionową i ocieplenie.

2. Likwidacja murowanych kominów wentylacyjnych (obecne zaczynają się "sypać")

3. Wykonanie wentylacji w miejscu dawnych kominów (bez murowania, same rury wentylacyjne)

4. wykonanie sufitu obniżanego w łazience i kawałkiem w salonie.

5. Zmiana funkcji użytkowej pomieszczenia (łazienka w dotychczasowym pokoju)

6. Montaż kominka i systemu kominowego (czyli dostawiany byłby komin w gotowym systemie w miejscu w którym dotychczas nie było komina). Nad miejscem w którym znalazłby się kominek, jest strop.

 

Z góry dziękuję za pomoc

Napisano

Skoro chaty nie powiększasz, nie zmniejszasz, ani ścian nośnych nie przestawiasz, to wolnoć Tomku w swoim domku. Jedyne co możesz ogarnąć, to zaświadczenie od kominiarza, że wentylacja i komin które masz ptzerabiać, są ok. Ale to raczej dla ubezpieczyciela i dla siebie... 

Napisano
9 godzin temu, retrofood napisał:

 

Czy to jest obiekt zabytkowy?

To bardzo dobre pytanie - jeśli był wpisany na listę obiektów będących pod opieka konserwatora lub jako zabytek to oprócz przepisów Prawo Budowlane (https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940890414/U/D19940414Lj.pdf) obowiązują "paragrafy" z Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20031621568

Wracając do Prawo Budowlane - trzeba "odkopać" i na obok lubki w dokumencie pdf wpisać frazę "zmiany istotne".

 

Napisano

Co to z grubsza za budynek? Z czego stawiany, jak wysoki? Jakie stropy?

 

Napisz coś o budynku, jego położeniu i rodzaju podłoża/ziemi na działce...

 

 

 

Jaki jest dach i w jakim stanie więźba dochowa?

Czy też do wymiany?

Napisano (edytowany)
Dnia 21.03.2022 o 23:12, retrofood napisał:

 

Czy to jest obiekt zabytkowy?

Dom nie jest zabytkiem, ani nie znajduje się na obszarze zabytkowym.

 

22 godziny temu, Budujemy Dom - podstawa domu napisał:

Jeżeli dom jest wpisany do rejestru zabytków, potrzebne będzie pozwolenie na budowę. Prace, które nie wymagają pozwolenia wymienione są w art. 29 ustawy Prawo budowlane: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940890414/U/D19940414Lj.pdf

Dziękuję za link, ale nie do końca znalazłem tam odpowiedź na moje pytania.

Według ustawy nie muszę zgłaszać prac polegających na ociepleniu budynku o wysokości do 12m, ale nie wiem np. czy fakt że muszę odkopać fundament coś zmienia w tej kwestii. 

 

Biorąc pod uwagę że jestem laikiem, prosiłbym jednak o odpowiedź na poszczególne punkty mojego postu. 

 

18 godzin temu, podczytywacz napisał:

Co to z grubsza za budynek? Z czego stawiany, jak wysoki? Jakie stropy?

 

Napisz coś o budynku, jego położeniu i rodzaju podłoża/ziemi na działce...

 

 

 

Jaki jest dach i w jakim stanie więźba dochowa?

Czy też do wymiany?

 

Dom poniżej 10m

Budowany z cegły i bloczków.

Strop wylewany.

Więźba i pokrycie zostają (blacha). Uzupełniającym tylko otworu w pokryciu po kominach. 

Na ziemi to ja się nie znam, ale grunt jest dość twardy, a w okolicy nie ma "piaszczystej" gleby. 

Z trzech stron fundament jest w odległości ponad 4 metrów od granicy działki, z czwartej strony jest około metra od granicy (3 metry od budynku jest chodnik a dalej droga powiatowa.

 

Edytowano przez pp22 (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, pp22 napisał:

Dom nie jest zabytkiem, ani nie znajduje się na obszarze zabytkowym. 

 

No to nic nie musisz. Ważne tylko abyś go nie zawalił przy odkopywaniu fundamentów.

Napisano
1 godzinę temu, retrofood napisał:

Ważne tylko abyś go nie zawalił przy odkopywaniu fundamentów.

To jest BARDZO WAŻNA UWAGA!!!

To powinien - bez pośpiechu - zrobić ktoś, kto wie jak takie operacje, prawidłowo i bezpiecznie, się wykonuje...

Napisano (edytowany)
12 godzin temu, retrofood napisał:

 

No to nic nie musisz. Ważne tylko abyś go nie zawalił przy odkopywaniu fundamentów.

 

10 godzin temu, podczytywacz napisał:

To jest BARDZO WAŻNA UWAGA!!!

To powinien - bez pośpiechu - zrobić ktoś, kto wie jak takie operacje, prawidłowo i bezpiecznie, się wykonuje...

 

Wykop nie będzie robiony na pełną głębokość. Dodatkowo biorę do tego człowieka, który nieraz się tym zajmował.

A co z sytuacją że wykop robię jeszcze na swojej działce, ale koparka jeździ co prawda po trawniku którym to ja się zajmuję, ale mieści się już w pasie drogowym (dom 3-4 metry od chodnika sąsiadującego z drogą powiatową. Muszę składać papiery o zajęcie pasa drogowego na czas prac?

 

Pytanie jeszcze co z resztą punktów.

 

Moje wątpliwości dalej budzi:

1. Rozbiórka murowanych kominów, których nie odtwarzam do tego samego stanu (bo puszczam same rury wentylacyjne i rurę pieca gazowego).

2. Montaż kominka i systemu kominowego do tego kominka. To by było w innym miejscu niż dotychczasowy komin. Co prawda umiejscowiłbym go tak, żeby ominąć więźbę dachową, ale muszę się przebijać przez odlewany strop.

Edytowano przez pp22 (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, pp22 napisał:

Wykop nie będzie robiony na pełną głębokość

Wydaje mi się, że chodzi również o długość wykopu, który nie powinien jednorazowo obejmować całej długości ściany budynku...

Napisano
30 minut temu, podczytywacz napisał:

Wydaje mi się, że chodzi również o długość wykopu, który nie powinien jednorazowo obejmować całej długości ściany budynku...

 

Jeżeli zajmie się tym ktoś z głową na karku, to będzie wiedział.

1 godzinę temu, pp22 napisał:

 A co z sytuacją że wykop robię jeszcze na swojej działce, ale koparka jeździ co prawda po trawniku którym to ja się zajmuję, ale mieści się już w pasie drogowym (dom 3-4 metry od chodnika sąsiadującego z drogą powiatową. Muszę składać papiery o zajęcie pasa drogowego na czas prac? 

 

Jaka to droga? Kto jest jej administratorem?

1 godzinę temu, pp22 napisał:

  Pytanie jeszcze co z resztą punktów.

 

Moje wątpliwości dalej budzi:

1. Rozbiórka murowanych kominów, których nie odtwarzam do tego samego stanu (bo puszczam same rury wentylacyjne i rurę pieca gazowego).

2. Montaż kominka i systemu kominowego do tego kominka. To by było w innym miejscu niż dotychczasowy komin. Co prawda umiejscowiłbym go tak, żeby ominąć więźbę dachową, ale muszę się przebijać przez odlewany strop.

 

Nikomu nie musisz tego zgłaszać, chociaż dla swojego bezpieczeństwa powinieneś uzyskać akceptację kominiarską po zakończeniu robót. A jeszcze lepiej wcześniejszą akceptację projektu zmian.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
    • nawet, jeśli to beton od sciany zewnetrznej do ściany zewnętrznej budynku, czyli ileś metrów? - niestety nie widać, jakie sa wymiary. No może... A beton 15 to nie mocarz - ale może jestem zbyt ostrożny 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...