Skocz do zawartości

Dodatkowa impregnacja więźby dachowej przed ociepleniem


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam, dom nowy ukończony w 2021 roku. Poddasze nieużytkowe. Fotka w załączeniu.
Strop: folia, styropian, wylewka.
Dach: deskowanie, membrana, łaty, kontrłaty, dachówka ceramiczna.

Przed ociepleniem wełną mineralną chciałbym wykonać dodatkowe zabezpieczenie więźby i desekowania od wenątrz.
Dlaczego?  Mieszkam w lesie (zabezpieczenie przed ogniem) oraz zabezpieczenie przed robakami (kolega walczy własnie ze spuszczelem pospolitym).

Znalazłem taki preparatat Firestop 4w1 (zabezpieczenie przed ogniem, robakami, pleśnią i grzybami):
https://sklep-ppoz.pl/pl/p/Impregnat-PPOZ-do-drewna%2C-koncentrat-FIRESTOP-20kg/2755

Dwa pytania:
1. Impregnacja musi być wykonana poprzez czterokrotne malowanie - czy to nie obniży zbytnio wytrzymałości drewna? Dach jest bardzo ciężki, a to w końcu spore nasączenie materiału. Nie chce poprostu zepsuć więźby.
2. Może ktoś zna i poleci inny lepszy impregnat?

 

PB080051.JPG

Edytowano przez raf1002 (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)

Wiem, ale dom juz postawiony, więc głęboka imregnacja odpada. Natrysk też, bo boje sie o membrane na deskach. Zostaje więc pędzel x4.

Chcę to jakoś dodatkowo zabezpieczyć, tak aby po 10 latach nie walczyć z jakimiś robakami i wszystko rozbierać. Producent podaje, że 4-krotne malowanie dosyć głęboko zabezpiecza.

Pytanie czy takie moczenie pędzlem kilka razy nie osłabi samej konstrukcji więźby?

Edytowano przez raf1002 (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, raf1002 napisał:

 Dwa pytania:
1. Impregnacja musi być wykonana poprzez czterokrotne malowanie - czy to nie obniży zbytnio wytrzymałości drewna? Dach jest bardzo ciężki, a to w końcu spore nasączenie materiału. Nie chce poprostu zepsuć więźby.
2. Może ktoś zna i poleci inny lepszy impregnat?

 

1. Pierwszy raz słyszę o takich obawach. I nawet nie rozumiem z czego mają wynikać. Impregnacja polega na wniknięciu środka zabezpieczającego w puste komorki drewna. Niczego nie niszczy, ani nie osłabia. A chwilowo mokre drewno najwyżej zwiększy nieco swoją sprężystość i to wszystko. Kiedy impregnat wysycha wszystko (wytrzymałościowo wraca do normy.

2. Nie jestem na bieżąco. 

Napisano

Dziękuje za odpowiedzi. Czyli jak będzie troche cieplej to biore pendzelek i .....:D

 

Mam do Was jeszcze jedno pytanie w temacie prawidłowej wentylacji tego dachu - powierzchnia tego strychu to 120m2, są dwa kominki wentylacyjne, ale podłączone do kanalizacji. Teraz wentylacja jest zapewniona przez membrane na deskowaniu oraz kraki wentylacyjne w podbitce, ale docelowo jak położe wełne między krokwie i zakleje folią to wentylacji nie będzie. Czy dobrze sobie myslę, że przed położeniem wełny trzeba by zainstalować chociaż jeden kominek wentylacyjny, albo i dwa (wlot i wylot powietrza)?

  • 8 miesiące temu...
Napisano

Żeby drewno nasiąknęło na dużą głębokość to musiałbyś kilka dni jeśli nie tygodni moczyć je w wannie a co dopiero poprzez natrysk czy malowanie. Wchłonie się kilka mm najwyżej. A ja dopytam bardziej o rodzaj impregnatu. Mam własnoręcznie zrobiony impregnat zawierający kwas borowy, czteroboran sodu, fungicyd, związki soli amoniowej (Borochron). No i zabrakło tutaj czegoś z miedzią.  Z tym że nie wiem teraz jaki środek byłby najlepszy bo z tego  bo miedz może występować w formie solnej (węglan miedzi) lub wodorotlenek ew. siarczan miedzi. Słyszałem że sole nie są najlepsze do drewna i mogą powodować korozyjność metali (śrub, wkrętów ciesielskich) chociaż zawiera je dość znany środek jak Kuprafung P. Więc jak to jest? Czy zna ktoś przepis na zrobienie dobrego impregnatu miedziowego?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z drewna to inwestycja na długie lata, ale tylko pod warunkiem regularnej i prawidłowej konserwacji. Najważniejszym momentem w całym roku jest zabezpieczenie drewna przed zimą. To właśnie w tym okresie taras jest narażony na największe obciążenia: wilgoć, stojącą wodę, mróz, częste zmiany temperatury oraz ograniczone nasłonecznienie sprzyjające rozwojowi glonów i grzybów. Jako osoba pracująca na co dzień z produktami Osmo, przedstawiam sprawdzony i skuteczny sposób zabezpieczenia tarasu przed sezonem zimowym. Dlaczego warto zabezpieczać taras przed zimą Niezabezpieczone drewno bardzo szybko traci swoje właściwości. Wnika w nie woda, która zimą zamarza, powodując mikropęknięcia. Drewno szarzeje, staje się szorstkie i podatne na ścieranie oraz biodegradację. Wiosną często okazuje się, że konieczne jest szlifowanie lub nawet wymiana części desek. Oleje tarasowe Osmo działają inaczej niż lakiery. Wnikają głęboko w strukturę drewna, nie tworzą łuszczącej się powłoki i pozwalają drewnu oddychać. Dzięki temu wilgoć nie zostaje zamknięta wewnątrz desek. Krok pierwszy – dokładne czyszczenie tarasu Przed nałożeniem oleju taras musi być idealnie czysty. Stare osady, szarość i naloty biologiczne osłabiają skuteczność impregnacji. Najlepsze efekty daje zastosowanie Osmo Gel 6611 do usuwania starych powłok z  drewna lub specjalistycznego środka czyszczącego do tarasów. Preparat usuwa poszarzałe warstwy drewna, pozostałości starego oleju oraz zabrudzenia biologiczne. Po umyciu taras należy spłukać wodą i pozostawić do całkowitego wyschnięcia na minimum 24–48 godzin. Drewno musi być suche w dotyku i w strukturze. Krok drugi – wybór odpowiedniego oleju Osmo Dobór oleju zależy od rodzaju drewna oraz oczekiwanego efektu wizualnego. Osmo Olej Tarasowy Naturalny nr 007 polecany jest osobom, które chcą zachować naturalny kolor drewna. Chroni przed wodą i ścieraniem. Oleje tarasowe Osmo w wersjach kolorystycznych (takich jak Bangkirai 006, Modrzew 009 Szary 019 ) pozwalają jednocześnie zabezpieczyć i odświeżyć kolor tarasu. Dla tarasów bardzo nasłonecznionych szczególnie polecana jest jako pierwsza warstwa, wersja z filtrem UV 420, która znacznie ogranicza proces szarzenia drewna. Krok trzeci – prawidłowa aplikacja oleju przed zimą Olejowanie powinno odbywać się w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Temperatura powietrza i podłoża nie powinna być niższa niż 10 stopni Celsjusza. Nie należy olejować przy zapowiedzi opadów w ciągu kolejnych 24 godzin. Olej nakłada się cienką warstwą przy pomocy wałka, pędzla lub pada do tarasów, zawsze wzdłuż słojów drewna. Nadmiar oleju należy równomiernie rozprowadzić, nie pozostawiając kałuż. Czas schnięcia to około 8–10 godzin do lekkiego użytkowania oraz 24 godziny do pełnej odporności. W przypadku tarasów regularnie konserwowanych zwykle wystarcza jedna warstwa oleju przed zimą. Krok czwarty – zabezpieczenie tarasu na czas zimy Na okres zimowy warto usunąć z tarasu donice i meble stojące bezpośrednio na deskach. Nie należy przykrywać tarasu szczelną folią, ponieważ prowadzi to do gromadzenia się wilgoci pod spodem. Bardzo ważny jest swobodny odpływ wody. Zimą nie wolno skuwać lodu ostrymi narzędziami, ponieważ prowadzi to do mechanicznych uszkodzeń powierzchni. Drewno zabezpieczone olejem Osmo nie chłonie wody, nie pęka, nie łuszczy się i bardzo łatwo odnawia się wiosną jedną warstwą oleju. Jak często olejować taras Tarasy zadaszone wystarczy olejować raz w roku. Tarasy odkryte i silnie nasłonecznione warto zabezpieczać dwa razy w roku – wiosną i przed zimą. Olejowanie jesienne pełni funkcję ochronnej impregnacji na trudny sezon. Najczęstsze błędy popełniane przy konserwacji tarasu Do najczęstszych błędów należą: olejowanie wilgotnego drewna, nakładanie zbyt grubej warstwy oleju, brak wcześniejszego czyszczenia powierzchni, stosowanie lakierów zamiast olejów oraz olejowanie przy zbyt niskiej temperaturze późną jesienią.
    • Na niektóre "damskie" oko wygląda jak "amelinium"  - po co wyprowadzać z błędu?
    • Zapach będzie jak się będą paliły. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Może to korytko jest grubsze. Na pewno jest drogie 10 zł mb.  https://www.ekombig.pl/suche-systemy/394-al-panel-prosty.html
    • Czyli to inox, nierdzewka. A Tytan w skladzie ma kwas fosforowy, który reaguje ze stalą nierdzewną.    https://allegro.pl/kategoria/srodki-czyszczace-srodki-do-lazienek-323418?string=MATMAT TRISOL
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...