Skocz do zawartości

Dodatkowa impregnacja więźby dachowej przed ociepleniem


Recommended Posts

Witam, dom nowy ukończony w 2021 roku. Poddasze nieużytkowe. Fotka w załączeniu.
Strop: folia, styropian, wylewka.
Dach: deskowanie, membrana, łaty, kontrłaty, dachówka ceramiczna.

Przed ociepleniem wełną mineralną chciałbym wykonać dodatkowe zabezpieczenie więźby i desekowania od wenątrz.
Dlaczego?  Mieszkam w lesie (zabezpieczenie przed ogniem) oraz zabezpieczenie przed robakami (kolega walczy własnie ze spuszczelem pospolitym).

Znalazłem taki preparatat Firestop 4w1 (zabezpieczenie przed ogniem, robakami, pleśnią i grzybami):
https://sklep-ppoz.pl/pl/p/Impregnat-PPOZ-do-drewna%2C-koncentrat-FIRESTOP-20kg/2755

Dwa pytania:
1. Impregnacja musi być wykonana poprzez czterokrotne malowanie - czy to nie obniży zbytnio wytrzymałości drewna? Dach jest bardzo ciężki, a to w końcu spore nasączenie materiału. Nie chce poprostu zepsuć więźby.
2. Może ktoś zna i poleci inny lepszy impregnat?

 

PB080051.JPG

Edytowano przez raf1002 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Wiem, ale dom juz postawiony, więc głęboka imregnacja odpada. Natrysk też, bo boje sie o membrane na deskach. Zostaje więc pędzel x4.

Chcę to jakoś dodatkowo zabezpieczyć, tak aby po 10 latach nie walczyć z jakimiś robakami i wszystko rozbierać. Producent podaje, że 4-krotne malowanie dosyć głęboko zabezpiecza.

Pytanie czy takie moczenie pędzlem kilka razy nie osłabi samej konstrukcji więźby?

Edytowano przez raf1002 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
1 godzinę temu, raf1002 napisał:

 Dwa pytania:
1. Impregnacja musi być wykonana poprzez czterokrotne malowanie - czy to nie obniży zbytnio wytrzymałości drewna? Dach jest bardzo ciężki, a to w końcu spore nasączenie materiału. Nie chce poprostu zepsuć więźby.
2. Może ktoś zna i poleci inny lepszy impregnat?

 

1. Pierwszy raz słyszę o takich obawach. I nawet nie rozumiem z czego mają wynikać. Impregnacja polega na wniknięciu środka zabezpieczającego w puste komorki drewna. Niczego nie niszczy, ani nie osłabia. A chwilowo mokre drewno najwyżej zwiększy nieco swoją sprężystość i to wszystko. Kiedy impregnat wysycha wszystko (wytrzymałościowo wraca do normy.

2. Nie jestem na bieżąco. 

Link do komentarza

Dziękuje za odpowiedzi. Czyli jak będzie troche cieplej to biore pendzelek i .....:D

 

Mam do Was jeszcze jedno pytanie w temacie prawidłowej wentylacji tego dachu - powierzchnia tego strychu to 120m2, są dwa kominki wentylacyjne, ale podłączone do kanalizacji. Teraz wentylacja jest zapewniona przez membrane na deskowaniu oraz kraki wentylacyjne w podbitce, ale docelowo jak położe wełne między krokwie i zakleje folią to wentylacji nie będzie. Czy dobrze sobie myslę, że przed położeniem wełny trzeba by zainstalować chociaż jeden kominek wentylacyjny, albo i dwa (wlot i wylot powietrza)?

Link do komentarza
  • 8 miesiące temu...

Żeby drewno nasiąknęło na dużą głębokość to musiałbyś kilka dni jeśli nie tygodni moczyć je w wannie a co dopiero poprzez natrysk czy malowanie. Wchłonie się kilka mm najwyżej. A ja dopytam bardziej o rodzaj impregnatu. Mam własnoręcznie zrobiony impregnat zawierający kwas borowy, czteroboran sodu, fungicyd, związki soli amoniowej (Borochron). No i zabrakło tutaj czegoś z miedzią.  Z tym że nie wiem teraz jaki środek byłby najlepszy bo z tego  bo miedz może występować w formie solnej (węglan miedzi) lub wodorotlenek ew. siarczan miedzi. Słyszałem że sole nie są najlepsze do drewna i mogą powodować korozyjność metali (śrub, wkrętów ciesielskich) chociaż zawiera je dość znany środek jak Kuprafung P. Więc jak to jest? Czy zna ktoś przepis na zrobienie dobrego impregnatu miedziowego?

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Niestety nie ma co się spodziewać spektakularnych efektów. Tu kilka osób dzieli się radami w podobnym temacie:  
    • Po drugiej ścianie nie ma nic z tych rzeczy, stoi po prostu szafka i nie ma tam żadnych rur ani nic Jest to mieszkanie świeżo po remoncie w stanie deweloperskim i nie było na niej żadnych usterek. I tak ślady herbaty były pojedynczymi plamami-a tutaj mam wrażenie, że albo może za mocno przycisnęłam, albo może farba była za gęsta-cięzko powiedzieć, ale spróbuj odmalować na nowo docelową farbą tak jak Pan sugeruje.
    • A czy coś wiadomo czemu ten fragment ściany ma inną strukturę? Bo już samo to jest zastanawiające. Ponadto co jest po drugiej stronie tej ściany? Czasem takie dziwne rzeczy wychodzą, gdy po drugiej stronie jest np. prysznic i ściana ulega nadmiernemu zawilgoceniu. Zakładam, że nie jest to po prostu miejsce, w którym rozlała się ta herbata? jeżeli nie ma jakichś szczególnych przyczyn tego stanu rzeczy i powodów do niepokoju to powinno wystarczyć pokrycie ściany farbą separacyjną (na plamy), potem pomalowanie jej docelową farbą.
    • witam ponownie,   po przeczytaniu paru artykułów oraz obejrzeniu filmów na YT, zdecydowałem się, że zrobię instalacje wodnej na rozdzielaczach 2x rozdzielcze do zimnej wody(7 punktów) do ciepłej 3 punkty i tutaj następujące opcję: - rozdzielacz - 3 punkty na podwójnych kolankach(cyrkulacja)  - rozdzielacz na 2 punkty a przez prysznic podwójne kolanko cyrkulacyjne(prysznic jest pierwszym punktem)   Ale bardziej zastanawia mnie fakt przekrojów/przepływów...od pionu mam wyjście na 1/2 do pierwszego zaworu i tak też poprowadziłem instalację dalej. I nie wiem czy gdzieś dalej w instalacji ma sens używania przekrojów np.: 3/4 lub pex 20, skoro tutaj mamy wąskie gardło. Mam 2 typy rozdzielaczy np.: 3/4 belka i zawory 3/4 drugi belka 3/4 i zawory 1/2. Zastanawiałem się żeby użyć dwa łączone lewy 3/4x1/2 na np.: miskę wc a prawy 3/4x3/4 na np.: prysznic, wannę lub zlewozmywak. Jeszcze inna rzecz mnie nurtuje, będę miał zasobnik pojemnościowy i tutaj zastanawiam się czy może na ciepłą wodę i cyrkulację dać np.: pex 20mm, czy to ma sens skoro wcześniej mamy pex 16 lub gwint 1/2, bo jeżeli dobrze rozumiem to zimna wodą wypycha ciepłą wodę z boilera. Zastanawiam się czy może dać też baterie termostatyczne, ale to jest nowy wątek, choć temp wody będę miał raczej stałą 45/40stopni to po przeczytaniu wstępu, gdzie piszą, że mogą usprawnić utrzymanie temp. w przypadku skoków ciśnienia/przepływu więc tam z tyłu głowy trochę też o tym myślę. Ale tak jak pisałem to jest nowy wątek. Z drugiej strony też tak patrzę, że wszystkie gwinty do baterii wannowej, prysznica są na g1/2. Na pewno lepiej byłoby jakbym instalację do rozdzielacza/czy miał poprowadzoną na np.: 3/4, w tedy chyba puszczenie wszystko na pex 16mm nie stanowiłoby problemu.   Jeszcze mam pytanie w jakiej kolejności podpinać punkty pod rozdzielacz zimnej wody? Wstępnie założyłem, że bliżej od źródła będą elementy z dużym/wrażliwym poborem i tak np.: zasobnik, prysznic, zlewozmywak, wanna(tutaj mogę poczekać odkręcam i czekam), z "drugiej strony" będzie miska wc(tym bardziej mogę czekać), zmywarka itd. Proszę o opinię wszystkich, a na pewno: @Redakcja@animus
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...