Skocz do zawartości

Brak prądu a ogrzewanie podłogowe w mieszkaniu


Recommended Posts

Witam! Mam mieszkanie, w którym mam ogrzewanie tradycyjne (grzejniki ścienne) oraz ogrzewanie podłogowe. Oba ogrzewania są zasilane z tego samego pieca, który jest na cały blok. Do ogrzewania podłogowego mam w mieszkaniu skrzynkę, gdzie mam zamontowany mieszacz, pompę obiegową, sterownik oraz podłączone do niego siłowniki. Dodatkowo w pomieszczeniach gdzie mam podłogówke ma zainstalowane regulatory. Ostatnio zaczęła mnie zastanawiać jedna kwestia - co stałoby się, jeżeli w mieszkaniu ktoś wyłączyłby zasilanie?  Zarówno pompa jak i sterownik sa zasilane prądem, więc czy dłuższy brak prądu mógłby doprowadzić do jakiejś awarii w mieszkaniu? 

Edytowano przez CrazyAccountant (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Brak zasilania równa się brak obiegu i brak ogrzewania. To pytanie zadają sobie pewno wszyscy mieszkańcy osiedli, którzy mają prawie wszystko na prąd. W nowych mieszkaniach odchodzi się od kuchenek gazowych i nawet gotowanie wiąże się z prądem. Zawsze możesz sobie zamontować zasilanie awaryjne do pompy obiegowej - mały AVR+ akumulator, ale to chyba zbyt duże obawy z twojej strony.

Link do komentarza

W tym przypadku zasilanie awaryjne w skali mieszkania nie rozwiązuje problemu, bo i tak ogrzewanie jest ze wspólnego kotła.

Na szczęście, skoro to budynek wielorodzinny, to awaria ogrzewania w jednym lokalu nie spowoduje w nim raczej spadku temperatury poniżej 0°C. Mieszkanie ogrzeje się od sąsiednich.

Link do komentarza
Dnia 15.01.2022 o 23:34, CrazyAccountant napisał:

z tego samego pieca, który jest na cały blok.

I to jest wielki PLUS w Twojej sytuacji... Dużo skumulowanego ciepła przez dość długi czas nie powinna dopuścić np. do zamarzania wody we wszystkich instalacjach... Przy okazji jakiejś awarii służby energetyczne szybko biorą się za usuwanie awarii i te przerwy nie są dramatycznie długie...

W nieco gorszej sytuacji są osiedla domków, czy pojedyncze domki, rozrzucone gdzieś po polach, czy pod lasami... U nich może się przydać

20 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

zasilanie awaryjne do pompy obiegowej - mały AVR+ akumulator,

albo generator prądu, przechowywany gdzieś w garażu... Tylko te urządzenia wymagają stałej dbałości o nie - doładowywanie, zapas paliwa, okresowe przepalanie...

Link do komentarza

Chodzilo mi o troche inna sytuacje: elektryk podlaczal mi kiedys oswietlenie i wylaczyl prad w calym mieszkaniu - w tym rowniez zasilanie dla sterowania ogrzewaniem podlogowym i zapomnial potem wlaczyc. Zauwazylem to dopiero nastepnego dnia wiec przez 24h piec w bloku normalnie pracowal i doprowadzal ogrzewanie do mieszkania (bo w calym bloku byl prad). Tylko w moim mieszkaniu nie dzialala pompka, sterownik itd. Zastanawia mnie teraz czy taka sytuacja mogla doprowadzic do jakiejs awarii? 

Link do komentarza
1 godzinę temu, CrazyAccountant napisał:

Tylko w moim mieszkaniu nie dzialala pompka, sterownik itd. Zastanawia mnie teraz czy taka sytuacja mogla doprowadzic do jakiejs awarii? 

No, teoretycznie MOGŁA...

Przy Twojej kilkudniowej nieobecności, przy -35 stopniach i przy otwartych oknach... wtedy zamarzają i pękają grzejniki - podłogówka pewnie nie zdąży zamarznąć...

Link do komentarza
10 godzin temu, CrazyAccountant napisał:

Chodzilo mi o troche inna sytuacje: elektryk podlaczal mi kiedys oswietlenie i wylaczyl prad w calym mieszkaniu - w tym rowniez zasilanie dla sterowania ogrzewaniem podlogowym i zapomnial potem wlaczyc. Zauwazylem to dopiero nastepnego dnia wiec przez 24h piec w bloku normalnie pracowal i doprowadzal ogrzewanie do mieszkania (bo w calym bloku byl prad). Tylko w moim mieszkaniu nie dzialala pompka, sterownik itd. Zastanawia mnie teraz czy taka sytuacja mogla doprowadzic do jakiejs awarii? 

Przetestuj, awarii nie spowodujesz, mieszkanie w blokach nie wychładza się tak szybko, zwłaszcza takie znajdujące się  w środkowej części budynku. A to co masz to prawdopodobnie Logoterma.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. W sprawie doboru polecam skontaktować się na przykłąd z https://www.saunierduval.pl
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
    • ocieplenie dachu pur? odrazu na deski? tylko ze dach to deski membrana papa i blacha bez łąt nie beda sie parzyc deski? ale musze jakas wentylacje zrobic tym bardziej przy ociepleniu?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...