Skocz do zawartości

Teriva, betonować w mrozie?


Recommended Posts

Napisano

Nie miałem w tym roku szczęścia, przez COVID ekipa wyleciała mi na 3 tygodnie. Kończą właśnie ściany (jadą już na zaprawie przeciwmrozowej) i układają strop. No, ale trzeba go rzecz jasna jeszcze wylać, a widzę niestety, że w prognozie na 45 dni na interii codziennie mrozy w nocy aż do lutego, a luty raczej ciepły nie jest. Więc pewnie do marca.

 

Niestety 2 miesiące przerwy przy obecnej inflacji to kilka tysięcy straty.

 

Czy jeśli w dzień jest +3-4, a w nocy do -4, to jest to jeszcze do przyjęcia, czy też się nie nadaje? Wiem, ze zaleca się nagrzewanie od spodu, ale to dla odmiany kosztuje fortunę w prądzie ;) Nie mam również pewności, czy ekipa użyje odpowiedniego betonu. Nie znam się na betonie, wykonawca może mi wcisnąć co chce (robi generalny).

 

Czy Waszym zdaniem jestem skazany na te kilka tysięcy strat? :) Czy jest jakiś prosty sposób?

 

Pozdrawiam,

Napisano

Po pierwsze mieszanka betonowa odpowiednia a po drugie widziałem budowę ratusza dzielnicy Białołęka w Warszawie, która trwała całą zimę. Widziałem też odpowiednie zabezpieczenia, które pozwoliły mieszance betonowej wiązać. Wszystko zależy od mieszanki, którą zamówisz w węźle betoniarskim i temperatury, którą zapewnisz. Domieszka FLUX zimowy (chyba nic nie pomieszałem) pozwala betonować do -10 stopni. W węźle wszystko powiedzą.

 

Dla ścisłości: temperatura powietrza poniżej -3 stopnie C, ale temperatura betonu musi byc utrzymana na poziomie +10 stopni przez 3 dni. I teraz już wiem, skąd te maty na budowie. źródło: https://www.marketpsb.pl/artykul/betonowanie-zima-domieszki-do-betonow.html

 

Napisano

Betonowanie takiego stropu w czasie mrozów jest dość ryzykowne, gdyż jego powierzchnia szybko się wychładza  (chłodzenie z obu stron) a niewielka grubość i znaczne jej zróżnicowanie (żebra) sprawia ,  ciepło hydratyzacji nie zapewni  utrzymania bezpiecznej temp. a, nierównomierne wiązanie wywoła naprężenia w betonie.  Oczywiście środki przeciwmrozowe chronią przed zamarznięciem , ale nie gwarantują  z reguły wysokiej jakości betonu przy takim zastosowaniu. 

Napisano

Dziękuję Wam. Wygląda na to, że najbezpieczniej byłoby jednak poczekać. Temperatura w styczniu (z najnowszej prognozy) ma być powyżej zera w dzień, ale ze spadkami do minus 1-2 stopni w nocy - czy w tej temperaturze jest bezpieczniej, oczywiście z odpowiednimi dodatkami "przeciwmrozowymi" ?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...