Skocz do zawartości

Kotłownia w środku domu


skwaraa

Recommended Posts

Napisano

Witam,

Może pytanie jest trywialne, ale czy mogę umiejscowić kotłownie w środku domu?

Kocioł z zamknięta komora spalania poniżej 30kW + przewod powietrzno spalinowy przez dach. Kubatura pomieszczenia powyżej 6.5m3.

Jak na załączonym obrazku.

Dziękuje

Fabian przed komin.JPG

Napisano

Jeśli nie ma problemu z odprowadzeniem spalin, a widać, że nie ma, to nie ma przeciwwskazań

"

Kocioł gazowy z zamkniętą komorą spalania o mocy do 30 kW może być zamontowany w pomieszczeniu nieprzeznaczonym na stały pobyt ludzi, w tym w pomieszczeniach pomocniczych w mieszkaniach na dowolnej kondygnacji budynku oraz w pomieszczeniach mieszkalnych niezależnie od rodzaju występującej w nich wentylacji, pod warunkiem zastosowania koncentrycznych przewodów powietrzno-spalinowych (§ 170), z zachowaniem wymagań § 175 WT – który ogranicza moc kotłów oraz stawia wymagania przewodom spalinowym, jeśli są wyprowadzane przez ściany zewnętrzne budynku (o tym poniżej). Minimalna kubatura pomieszczenia, w którym może być zamontowany kocioł o mocy do 30 kW z zamkniętą komorą spalania (grupa C), wynosi 6,5 m3" (źródło: http://www.rynekinstalacyjny.pl/artykul/id4868,pomieszczenia-kotlowni-gazowych)

 

i jeszcze jedno źródło:

 

Jeśli kocioł ma komorę zamkniętą (pobierającego powietrze bezpośrednio z zewnątrz a nie z pomieszczenia, gdzie został zainstalowany); pomieszczenie nie może być niższe niż 2,2 m (lub 1,9 m, jeśli dom wybudowano przed 2002 r.), przepisy nie określają przy tym jak traktować pomieszczenia na poddaszach (pod skosami dachu);

jeżeli moc kotła z zamkniętą komorą spalania nie przekracza 21 kW i dom jest wolno stojący, to przewody doprowadzające powietrze oraz odprowadzające spaliny można wyprowadzić bezpośrednio przez ścianę budynku. W pozostałych sytuacjach konieczne jest podłączenie do komina; (źródło: https://budujemydom.pl/instalacje/kotly-i-podgrzewacze/a/18472-wymagania-dla-kotlowni-przy-stosowaniu-kotlow-na-paliwa-stale-gazowych-i-na-olej-opalowy)

Napisano
18 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Jeśli nie ma problemu z odprowadzeniem spalin, a widać, że nie ma, to nie ma przeciwwskazań

"

Kocioł gazowy z zamkniętą komorą spalania o mocy do 30 kW może być zamontowany  

 

Autor nie wspominał o gazowym.

Napisano
41 minut temu, skwaraa napisał:

Tak, kocioł gazowy.

 

Czy to cos zmieni?

 

Zmieni o tyle, że mamy jasność. 

Jeśli nie od razu, to pewnie później zapragniesz wszystko zautomatyzować. Nie zapomnij o kanałach kablowych i o właściwym uziemieniu komina. 

Napisano

Super. Dziekuje...

 

Pytanie padło, gdyż na etapie adaptacji planuje zmienic układ pomieszczeń, gdzie kotłownia mialby byc jak na załaczonym rysunku.

 

Originalnie planowałem PC+fotowoltaike...ALE, okazalo sie ze wzdłuż działki przebiega siec gazowa - o czym nie wiedzialem przed zakupem działki a na geoportalu tez nie ma uaktualnienia. koszt przylacza 2k zł, wiec wybor jak dla mnie oczywisty

 

 

Napisano

Wykonywałem kiedyś zasilanie kotłowni gazowej w biurowcu. Też zlokalizowanej tak w połowie obiektu, chociaż bliżej jednej z bocznych ścian. Wygodniej było komin wyprowadzić. Pomieszczenie, w którym można było chodzić w skarpetkach. Kocioł wielkości połowy uczniowskiego biurka, w pełni zautomatyzowany. Ogrzewanie samo się załączało na zimę, samo wygasało na wiosnę. 

Sterowanie stacją pogodową.

Ale jak zależności były ustawiane, tego nie wiem.

Napisano

Samo położenie wewnątrz budynku nie jest żadnym problemem. W opisanej sytuacji wentylacja może być dowolnego rodzaju, zarówno grawitacyjna jak i mechaniczna,

Na bakier z wymogami bezpieczeństwa są tylko drzwi. Te prowadzące do kotłowni nie mogą otwierać się do środka. Żeby nikt nie miał wątpliwości najlepiej założyć wahadłowe lub suwane. Bo to drzwi pomiędzy łazienką i kotłownią. A drzwi do łazienki też nie mogą otwierać się do środka, a w takiej sytuacji można ten przepis interpretować różnie.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • dzięki wielkie za ta rozpiskę co gdzie idzie, dam znać jak poszło
    • W puszkach B i C zamontujesz wyłączniki schodowe. Mają one 1 styk wspólny i 2 styki przełączalne. I w puszce B tę żyłę fazową idącą od puszki A podłączysz do styku wspólnego wyłącznika. Natomiast do styków przełączalnych podłączasz dwie żyły przewodu idącego do puszki C. Tam jest przewód  4-ro żyłowy, więc dwa kolory dowolne, byle nie zielono-żółty!!!  Natomiast w puszce C na styki przełączalne wyłącznika schodowego dajesz te żyły, które idą od wyłącznika z puszki B, natomiast do styku wspólnego podłączasz przewód fazowy idący do lampy III.  Pozostają do podłączenia pozostałe 2 żyły przewodu ód lampy III, znaczy neutralna i ochronna Możesz je poprowadzić od A poprzez puszkę C. Czyli wykorzystując 2 żyły przewodu 4-ro żyłowego z A do C. Zielono-żółtą jako ochronna. a szarą zamienić na niebieską. 2 żyły z tego przewodu (czarna i brązowa) pozostaną niewykorzystane. I ten drugi przewód 3 żyłowy pomiędzy A i B niewykorzystany cały.    Drugi wariant to pomiędzy stykami przełączalnymi wyłączników B i C prowadzimy żyły czarną i brązową, a pozostałe 2 żyły (szara i zielono-żółta) wykorzystujemy jako N i PE poprowadzone do lampy III. Wtedy przewód 4-żyłowy pomiędzy A i C będzie cały niewykorzystany.     Pytaj jeśli coś niejasne.
    • Nie mam, ewentualnie jak pojadę do ojca do domu, to wtedy przetniemy. Chyba, że złamię młotkiem. Ale to prawda, jeśli odetnę kilka pasków i będzie wyraźna struktura to znaczy, że to nie pleśń rośnie we wzorek, tylko to po prostu struktura kamienia.  Myślę, że tak będzie, bo mieszkanie poza tym nie sprawia wrażenia "wilgotnego". 
    • Szlifierką kątową - efekt będzie zapewne taki sam, jak to co widać na zdjęciach.
    • Więc tak, z oświetleniem górnym chyba nie będziesz miał problemu. Przewód czterożyłowy wystarcza na dwa obwody, na lampę I i lampę II. Żyła szara jest najbardziej zbliżona do niebieskiej, ale dobrze jest oznaczyć ją trwale jako niebieską. Najlepiej na końce w puszkach zakładać rurkę termokurczliwą niebieską. Czyli w puszce A łączysz niebieski z zasilania wraz z niebieskim (szarym) idącym do lampy I, a tam łączysz też niebieski (szary) do lampy II. Przewód fazowy z zasilania łączysz na styk wspólny wyłącznika dwuklawiszowego, A na styki klawiszy dajesz na jeden - przewód czarny idący do lampy I a przewód brązowy na styk 2 klawisza. Przy czym do lampy I podłączasz przewód czarny, a brązowy łączysz do żyły brązowej przewodu między lampami i przedłużasz zasilanie do lampy II. Żyły zielono-żółte łączysz wszędzie ze sobą i nie używasz do żadnych innych celów. Jeśli lampy posiadają styk ochronny, to przewód zielono-żółty podłącza się do niego. jeśli nie posiadają to przewód zielono-żółty pozostawia się pod lampą nie podłączony do niczego. Ale ma tam być!!! Czyli żyła czarna (czwarta żyła) przewodu pomiędzy lampami pozostaje wolna, nie jest podłączona nigdzie.   Z kolei obwód oświetlenia nad łóżkiem będzie zasilany z puszki A. Wykorzystasz do tego jeden z przewodów 3-żyłowych do puszki B. Żyły należy połączyć do tych samych kolorów jakie ma przewód z zasilania.  Reszta za parę minut, bo mnie już wołają do zacierania betonu.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...