Skocz do zawartości

Kotłownia w środku domu


skwaraa

Recommended Posts

Napisano

Witam,

Może pytanie jest trywialne, ale czy mogę umiejscowić kotłownie w środku domu?

Kocioł z zamknięta komora spalania poniżej 30kW + przewod powietrzno spalinowy przez dach. Kubatura pomieszczenia powyżej 6.5m3.

Jak na załączonym obrazku.

Dziękuje

Fabian przed komin.JPG

Napisano

Jeśli nie ma problemu z odprowadzeniem spalin, a widać, że nie ma, to nie ma przeciwwskazań

"

Kocioł gazowy z zamkniętą komorą spalania o mocy do 30 kW może być zamontowany w pomieszczeniu nieprzeznaczonym na stały pobyt ludzi, w tym w pomieszczeniach pomocniczych w mieszkaniach na dowolnej kondygnacji budynku oraz w pomieszczeniach mieszkalnych niezależnie od rodzaju występującej w nich wentylacji, pod warunkiem zastosowania koncentrycznych przewodów powietrzno-spalinowych (§ 170), z zachowaniem wymagań § 175 WT – który ogranicza moc kotłów oraz stawia wymagania przewodom spalinowym, jeśli są wyprowadzane przez ściany zewnętrzne budynku (o tym poniżej). Minimalna kubatura pomieszczenia, w którym może być zamontowany kocioł o mocy do 30 kW z zamkniętą komorą spalania (grupa C), wynosi 6,5 m3" (źródło: http://www.rynekinstalacyjny.pl/artykul/id4868,pomieszczenia-kotlowni-gazowych)

 

i jeszcze jedno źródło:

 

Jeśli kocioł ma komorę zamkniętą (pobierającego powietrze bezpośrednio z zewnątrz a nie z pomieszczenia, gdzie został zainstalowany); pomieszczenie nie może być niższe niż 2,2 m (lub 1,9 m, jeśli dom wybudowano przed 2002 r.), przepisy nie określają przy tym jak traktować pomieszczenia na poddaszach (pod skosami dachu);

jeżeli moc kotła z zamkniętą komorą spalania nie przekracza 21 kW i dom jest wolno stojący, to przewody doprowadzające powietrze oraz odprowadzające spaliny można wyprowadzić bezpośrednio przez ścianę budynku. W pozostałych sytuacjach konieczne jest podłączenie do komina; (źródło: https://budujemydom.pl/instalacje/kotly-i-podgrzewacze/a/18472-wymagania-dla-kotlowni-przy-stosowaniu-kotlow-na-paliwa-stale-gazowych-i-na-olej-opalowy)

Napisano
18 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Jeśli nie ma problemu z odprowadzeniem spalin, a widać, że nie ma, to nie ma przeciwwskazań

"

Kocioł gazowy z zamkniętą komorą spalania o mocy do 30 kW może być zamontowany  

 

Autor nie wspominał o gazowym.

Napisano
41 minut temu, skwaraa napisał:

Tak, kocioł gazowy.

 

Czy to cos zmieni?

 

Zmieni o tyle, że mamy jasność. 

Jeśli nie od razu, to pewnie później zapragniesz wszystko zautomatyzować. Nie zapomnij o kanałach kablowych i o właściwym uziemieniu komina. 

Napisano

Super. Dziekuje...

 

Pytanie padło, gdyż na etapie adaptacji planuje zmienic układ pomieszczeń, gdzie kotłownia mialby byc jak na załaczonym rysunku.

 

Originalnie planowałem PC+fotowoltaike...ALE, okazalo sie ze wzdłuż działki przebiega siec gazowa - o czym nie wiedzialem przed zakupem działki a na geoportalu tez nie ma uaktualnienia. koszt przylacza 2k zł, wiec wybor jak dla mnie oczywisty

 

 

Napisano

Wykonywałem kiedyś zasilanie kotłowni gazowej w biurowcu. Też zlokalizowanej tak w połowie obiektu, chociaż bliżej jednej z bocznych ścian. Wygodniej było komin wyprowadzić. Pomieszczenie, w którym można było chodzić w skarpetkach. Kocioł wielkości połowy uczniowskiego biurka, w pełni zautomatyzowany. Ogrzewanie samo się załączało na zimę, samo wygasało na wiosnę. 

Sterowanie stacją pogodową.

Ale jak zależności były ustawiane, tego nie wiem.

Napisano

Samo położenie wewnątrz budynku nie jest żadnym problemem. W opisanej sytuacji wentylacja może być dowolnego rodzaju, zarówno grawitacyjna jak i mechaniczna,

Na bakier z wymogami bezpieczeństwa są tylko drzwi. Te prowadzące do kotłowni nie mogą otwierać się do środka. Żeby nikt nie miał wątpliwości najlepiej założyć wahadłowe lub suwane. Bo to drzwi pomiędzy łazienką i kotłownią. A drzwi do łazienki też nie mogą otwierać się do środka, a w takiej sytuacji można ten przepis interpretować różnie.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...