Skocz do zawartości

Połączenie działki rolnej i budowlanej


Recommended Posts

Napisano

Witam,

Jestem właścicielem 2 działek które sąsiadują ze sobą:

  • Działka rolna, grunty orne RivB
  • Działka budowlana zabudowana budynkiem mieszkalnym (do rozbiórki)

Chciałbym połączyć te działki poprzez wcielenie jednej z nich do księgi wieczystej drugiej.

Następnie na już połączonej działce chciałbym wybudować dom.

 

Czy będzie różnica jeśli wcielę działkę budowlaną w księgę wieczystą działki rolnej? Czy może powinienem zrobić odwrotnie i wcielić działkę rolną do księgi wieczystej działki budowlanej?

Zastanawiam się jaki wpływ będzie to miało na pozwolenia (np czy przy wcieleniu do działki budowlanej nie zyskam statusu działki budowlanej dla całości??)

 

Pozdrawiam, Piotr

Napisano

Witam,
Bardzo dziękuję za odpowiedz.
Jeśli dobrze rozumiem, po połączeniu działek (przepisaniu do jednej księgi wieczystej u notariusza [dostałem informacje że bez problemu możemy tak zrobić na jednym spotkaniu]) będę musiał wykonać dodatkowo geodezyjne połączenie działek tak?
Działki nie są objęte MPZP.

Napisano (edytowany)

Dopisanie działki do KW nie zmienia statusu tych nieruchomości i pod względem budowlanym są to nadal dwie odrębne nieruchoości.  Połączenie naastępuje poprzez geodezyjną zmiane numeru nieruchomości i zapis w ewidencji gruntów prowadzonej w starostwie, a zmiana wpisu KW dla połączonej działki  nie wymaga notariusza, jeśli nie zmienia się właściciel.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Napisano

Mam wątpliwości, czy ten zabieg cokolwiek zmieni. Jaka jest wielkość działki budowlanej? jakiś rysunek z granicami?

Nie prościej budować budynek na działce budowlanej?

Napisano

Obie działki są dość wąskie przez co bardzo ciężko cokolwiek na nich wybudować (budowlana w najszerszym miejscu ma 12,5m).
Działki mają około 820-860 m2 każda.

Pomysł był taki: Połączyć działki w jedną aby powiększyć ich łączną szerokość i zyskać możliwość wybudowania domu którego projekt wybrałem.

 

Screenshot 2021-07-02 at 11-09-16 Geoportal gov pl.png

Napisano

Ale tutaj jest największy problem - scalisz działki, to będziesz mieć 1 działkę z częścią budowlaną i częścią rolną. Nie sądzę, żeby ten zabieg coś zmienił. Nie liczyłbym na to na twoim miejscu za mocno. Gdyby można było taki myk robić, to wszyscy by tak robili.

Dla działek wąskich są specjalne przepisy  tutaj szukałbym szansy. Może fakt, że ta działka rolna jest twoją własnościa sprawi, coś tutaj trochę zmieni, jesli chodzi o odległości...

Ewentualnie - jeśli aktualna lokalizacja budynku który jest do wyburzenia ci odpowiada - to wykorzystać jego fundament. Nie jestem tego pewny, ale wykorzystanie starego fundamentu wygląda chyba trochę inaczej niż budowa nowego budynku od zera od strony formalno-prawnej.

Napisano

Dzięki za odpowiedź. Niestety budowa nowego domu na fundamentach starego nie wchodzi w gre, dom miał być usytuowany po lewej stronie działek.

Co do wąskich działek - sprawdzę temat czy faktycznie mogę coś podziałać - dzięki za pomysł

A co jeśli po połączeniu wystąpiłbym do urzędu o określenie warunków zabudowy i okazało by się że w części rolnej jest x% przeznaczenia pod zabudowę? - Wtedy problem znika prawda? Ewentualnie dostałem informację, że w przypadku braku miejsca na zabudowę mógłbym zgłosić prośbę o zmianę przeznaczenia części gruntu.

Napisano

dla wąskich działek

https://www.galeriadomow.pl/artykuly/budowa-domu-na-waskiej-dzialce

 

 

"

Za wąską działkę, w rozumieniu przepisów budowlanych, rozumiemy taką, której szerokość jest mniejsza niż 16 m. Dla takich działek ustalono przepisy odrębne opisane w §12 ust. 3 i § 13, 60 i 271-273. Przewidują one możliwość ulokowania budynku jednorodzinnego w następujących odległościach od granicy działki sąsiadującej:

* bezpośrednio przy granicy działki ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych.

* w odległości mniejszej niż 3 m, lecz nie mniejszej niż 1,5 m ścianą bez otworów okiennych lub drzwiowych.

Jeśli dom posiada obie boczne ściany bez otworów okiennych lub drzwiowych przepisy umożliwiają budowę takiego budynku od granicy do granicy. Ważna dla nas, jako inwestorów, jest informacja, iż powyższe zasady posiadają status bezwzględnie obowiązujących norm. Znaczy to dokładnie tyle, że decyzja o tym, czy możemy wybudować nasz dom przy granicy działki, nie zależy od indywidualnego uznania, właściwego organu administracji architektoniczno – budowlanej. Jeśli projekty domów na etapie adaptacji uwzględnią powyższe przepisy i regulacje oraz spełnią dodatkowe ustalenia i uzgodnienia, urzędnik musi wydać pozwolenie na budowę."

 

Działka graniczna jest twoja, więc uważam, że jest spora szansa, że da się ten dom wybudować w granicy, a to znacznie zwiększa zakres tego, co można na tej działce wybudować...

Napisano

Dziękuję bardzo za link.

Projekt który wybraliśmy to ten:

https://www.extradom.pl/projekt-domu-ua34v1-WCB1049

 

Nawet jeśli odejmę 4m z przodu i dom będzie na granicy działki (wyjście z domu, garaż bezpośrednio na sąsiednią działkę) to według projektu wciąż nie wystarczy miejsca (13,89m potrzebne) jeśli liczyć łącznie z tarasem bo tak jest w projekcie. Zgaduję, że trzeba by ten projekt zaadaptować i zmienić wielkość tego tarasu o metr / dwa?

 

Napisano

ale tak jak piszesz, to chyba nie możesz zrobić - bo w granicy nie może być otworów.   Ale może fakt, że to twoja działka jest, coś tutaj zmieni. Tutaj już trzeba rozmawiać z fachowcem od tej tematyki. Jak projekt ci się podoba - to nic nie stoi na przeszkodzie - można wykorzystać go jako bazę i dopasować do wymagań które cię ograniczają (działka) - ta osoba zresztą powinna być dobrze zorientowana w tematyce.

Swoją drogą - miałem w pierwotnej wersji projektu podobnie garaż zaprojektowany - finalnie zrezygnowaliśmy z tej ściany i drzwi - co z perspektywy czasu było bardzo dobrym rozwiązaniem.

  • 4 tygodnie temu...
Napisano

Witam,

Przepraszam, że odkopuję temat, działki są wcielone w jedną księgę i wciąż stanową oddzielne działki ewidencyjne, teraz mam jeszcze 2 pytania:

1. Czy jeżeli uda się je połączyć geodezyjnie (o ile w ogóle jest taka możliwość) to czy będzie to działka rolno-budowlana? I czy wtedy będzie można się starać o warunki zabudowy?

2. Czy jeżeli uda mi się uzyskać dla działki rolnej RIVb warunki zabudowy (bez łączenia geodezyjnego) i zostanie wydzielona z niej część pod dom to czy mogę wybudować dom pomiędzy tymi działkami? Przechodzący przez 2 działki np 50%/50%, a nie na granicach? (kilka portali o tym pisało, że w pozwoleniu na budowę wpisujemy 2 działki)

Tak jak pisałem działki te nie są objęte MPZP i znajdują się w mieście.

 

Pozdrawiam

Napisano
38 minut temu, piotr.por napisał:

 

Przepraszam, że odkopuję temat, działki są wcielone w jedną księgę i wciąż stanową oddzielne działki ewidencyjne, teraz mam jeszcze 2 pytania:

 

 

Podejrzewam, że nikt Ci nie odpowie na takie pytania, bo podejście władz może być różne. U nas we wsi była taka sytuacja, że gmina swoją działkę podzieliła na cztery budowlane i wystawiła na przetarg. Wszystkie cztery kupił jeden dziany gość i chciał je znowu scalić i wybudować na nich dom. Ale gmina się nie zgodziła. Burmistrz powiedział jasno, że po to działkę podzielono, żeby były cztery działki i finito. Minęło już ponad 20 lat i nic się nie dzieje, Gość nic nie buduje, bo musiałby w obrębie jednej z 4 działek, a tego nie chce. A gmina zdania nie zmienia. Facet utopił kasę i nic z tego nie ma, na działkach, niegłupio położonych w centrum, rosną chwasty,

Napisano

Ale ten koleś to jakiś zwykły frajer, albo jeszcze żyje w zamierzchłych czasach, gdzie za łapówkę wszystko dało się załatwić. Mimo wszystko, często mam wrażenie i pewnie słuszne, że pewne sprawy celowo są opóźniane, żeby ci z bieżącej kadencji mogli się obłowić. Ale to raczej na głębszych wsiach, gdzie cicho i głucho, a układy działają tak jak kiedyś, ale nie na poziomie miasta i burmistrza, bo to już raczej za grubo. A tu akurat burmistrz społecznik się trafił, by zapobiec temu, żeby jakiś miejscowy oligarcha nie zagarnął gruntu wartego krocie i postawił biedronke. A w sytuacji autora, tak czy tak powęszył bym gdzie się da, czy coś gdzieś się uda załatwić.

Wysłane z mojego SM-J530F przy użyciu Tapatalka

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Właśnie chodzi o to, że jest cieplejszy, ale też nieznacznie. ~1-2*C... Nie wiem czy nie w granicach bledu pomiarowego.
    • Z wiedzy... fizyka płynów się kłania...   2,5 - 3 m to minimum...   @animus pięknie zarysował problem wentylacji grawitacyjnej 
    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...