Skocz do zawartości

Zagospodarowanie działki - odległości


bezwosku

Recommended Posts

Napisano

Witam, chciałem się poradzić w sprawie posadowienia domu i garażu na działce.

Na ten moment priorytetowy temat to dom (parterowy - 200m2 zabudowy, wymiary jak na rysunku), chciałem go jednak tak ustawić na działce, żeby w przyszłości mieć możliwość wybudowania garażu od północy (1 stanowisko + pomieszczenie gospodarcze, wymiary jak na rysunku)  w związku z czym mam parę pytań

1. Czy są jakieś wytyczne w jakiej odległości powinien być garaż od domu ? w moim przypadku na ten moment przyjąłem 4 m lecz zastanawiam się czy nie zmniejszyć tej odległości np do 3m - zyskał by na tym ogród od południa, a może 4m to za mało i trzeba tą odległość zwiększyć bo... hmm budynki się pogryzą ;) 

2. Czy odległość bramy wjazdowej od domu wynosząca 4m jest wystarczająca żeby swobodnie odbić na lewo przyjmijmy średniej wielkości busem lub osobowym kombi do dodatkowego garażu, a następnie wyjechać z powrotem ?

 

Każda kropka to 1m, kreski co 10m

 

Wszelkie wskazówki, propozycje słowa krytyki mile widziane, pozdrawiam

działka.jpg

Napisano

garaż możesz dostawić do domu.
Można nawet przewidzieć w ścianie zewnętrznej domu nadproże, a po dobudowaniu garażu wybić drzwi i zrobić przejście garaż-dom.

Nie ma sensu tracić działki tak daleko odsuwając dom od północnej ściany.

Napisano
4 minuty temu, Elfir napisał:

Nie ma sensu tracić działki tak daleko odsuwając dom od północnej ściany.

 

Masz na myśli od północnej granicy ?

Napisano

tak :)

3 m musi byc od granicy działki (ściana bez okien) a nie od budynku na tej samej działce

 

I po co cofasz tak głęboko ten garaż w głąb działki? Bruku tylko zużyjesz

 

Napisano
25 minut temu, Elfir napisał:

tak :)

3 m musi byc od granicy działki (ściana bez okien) a nie od budynku na tej samej działce

 

 

 

Ustawowe odległości od granic działek znam, dom ustawiłem w odległości 4m od planowanego garażu bo taka odległość wydawała mi się "bezpieczna" ale chyba urwę tego metra na 3 co by powiększyć ogród :)

 

25 minut temu, Elfir napisał:

I po co cofasz tak głęboko ten garaż w głąb działki? Bruku tylko zużyjesz

 

 

Pierwszy powód; okno jednego z pokojów (zaznaczony na rysunku) - nie chciałem go zasłaniać

Drugi; podjazd do tego garażu będzie "praktyczniejszy" niż ten mały przed garażem głównym gdzie nie będzie miejsca np umyć samochód

Napisano

Przenieś okno w tym dobudowanym garażu - żeby postawić go 3 m od granicy.

można byłoby zrobić tak - z placem miedzy domem a garażem, gdzie można myć samochód

9e2928b0fc94ef08.jpg

Napisano

Przepisy specjalnie nie ograniczają odległości pomiędzy budynkami na tej samej działce. Te 4 m od bramy głównej do budynku to niewiele do manewrowania dla większych samochodów. Takie wąskie gardło. W tej sytuacji przyda się szersza brama wjazdowa (powyżej 4 m). Umożliwi wjazd już pod kątem.

Moim zdaniem też lepiej przysunąć garaż do domu. Okna on nie zasłoni, a i tak będzie go przez nie widać.

Napisano
4 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Rozmieszczenie obiektów na działce ustala projektant ,opracowując plan jej zagospodarowania i uwzględniajac równiez lokalne ustalenia ujęte w WZ lub MPZP

Co nie znaczy, że nie uwzględnia potrzeb i opinii inwestora.

Napisano
Dnia 5.01.2021 o 09:40, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Rozmieszczenie obiektów na działce ustala projektant ,opracowując plan jej zagospodarowania i uwzględniajac równiez lokalne ustalenia ujęte w WZ lub MPZP

Nie wspomniałem; działka jest w 4 linii zabudowy także nie dotyczy jej NLZ, w pobliżu nie ma na ten moment żadnych mediów, sąsiadów czy innych obiektów. Gleba piaszczysta, działka wyraźnie wyżej położona w stosunku do okolicznych pól.   

 

Dnia 5.01.2021 o 11:17, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Przepisy specjalnie nie ograniczają odległości pomiędzy budynkami na tej samej działce. Te 4 m od bramy głównej do budynku to niewiele do manewrowania dla większych samochodów. Takie wąskie gardło. W tej sytuacji przyda się szersza brama wjazdowa (powyżej 4 m). Umożliwi wjazd już pod kątem.

Moim zdaniem też lepiej przysunąć garaż do domu. Okna on nie zasłoni, a i tak będzie go przez nie widać.

 

Dnia 4.01.2021 o 22:13, Elfir napisał:

Przenieś okno w tym dobudowanym garażu - żeby postawić go 3 m od granicy.

można byłoby zrobić tak - z placem miedzy domem a garażem, gdzie można myć samochód

 

 

Naniosłem zmiany na rysunek. Wszystkie wymiary odpowiadają rzeczywistości (działka, projekt domu). 

Upieram się na "odsunięty" garaż w stosunku do frontu ponieważ bardziej praktyczny wydaje mi się powstały plac przed nim (odsunięty) niż za nim (przysunięty) 

 

dzialka1.jpg

Napisano

 masz mniej traconej przestrzeni w częsci wypoczynkowej działki.

 

Warto powiększyć okno na południowej ścianie - w sumie ten dom kiepsko wykorzystuje potencjał słoneczny działki

Napisano (edytowany)
2 godziny temu, Elfir napisał:

Warto powiększyć okno na południowej ścianie - w sumie ten dom kiepsko wykorzystuje potencjał słoneczny działki

Okno od południa (jadalnia) ma 160 cm, myślę je powiększyć chociaż o 50 cm

 

Dziękuję jeszcze raz za cenne rady!

Edytowano przez bezwosku (zobacz historię edycji)
Napisano

raczej inaczej zaaranżowałabym wnętrze - kuchnia tam, gdzie kanapa, a strefa wypoczynkowa gdzie kuchnia.
Wówczas nie masz upału latem gdy gotujesz. Z kuchni masz blisko na taras, więc nie biegasz z talerzami.

Ale ja bym wybrała kompletnie inny projekt.
Uwielbiam jasne wnętrza, a u ciebie będzie ciemno w większości pomieszczeń.
 

przepraszam, pomyliłam projekty :)
 

 

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Działania dewelopera, który naciska na odbiór kluczy i zapłatę drugiej raty przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie, są niezgodne z przepisami i niekorzystne dla Państwa. Zgodnie z umową (§9.4.), warunkiem odbioru przedmiotu umowy jest zapłata 100% ceny. Jednakże odbiór ten, zgodnie z prawem, może nastąpić dopiero po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie. Mają Państwo pełne prawo odmówić odbioru technicznego mieszkania i przekazania kluczy do momentu, gdy deweloper przedstawi ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.   Możecie Państwo zgodzić się na  "przed odbiór" lub "odbiór wstępny"  odbiór techniczny w celu sprawdzenia stanu lokalu i spisania protokołu z ewentualnymi wadami. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć w protokole, że nie jest to ostateczny odbiór lokalu i nie wiąże się on z przekazaniem kluczy ani zapłatą ostatniej raty.   Pozwolenie na użytkowanie (wydawane przez Nadzór Budowlany) Najważniejszy dokument. Oficjalna decyzja administracyjna, która potwierdza, że budowa całego budynku została zakończona zgodnie z prawem, projektem budowlanym oraz wszelkimi normami bezpieczeństwa (przeciwpożarowymi, sanitarnymi, konstrukcyjnymi). Dokument ten wydaje Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Uzyskanie  pozwolenia na użytkowanie jest formalną zgodą państwa na to, aby w budynku mogli legalnie i bezpiecznie zamieszkać ludzie.   Zaświadczenie o samodzielności lokalu (wydawane przez Urząd Gminy/Miasta) Jest to dokument, który potwierdza, że to konkretne mieszkanie (wraz z np. komórką lokatorską) jest wydzielone trwałymi ścianami i może stanowić odrębną nieruchomość. Wydaje starosta lub prezydent miasta (w praktyce odpowiedni wydział w urzędzie gminy lub miasta, np. wydział architektury). Zaświadczenie jest absolutnie niezbędne, aby deweloper mógł założyć dla Pana mieszkania osobną księgę wieczystą i przenieść na Państwa jego własność u notariusza.   Bez tego dokumentu nie jest możliwe podpisanie ostatecznej umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego.    Oba dokumenty są niezbędne do finalizacji całego procesu, na pozwolenie na użytkowanie powinno się czekać przed faktycznym odbiorem kluczy i zamieszkaniem.  
    • A znasz kołki Ebolt? https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/22514-mocowanie-urzadzen-elektrycznych-na-elewacji-budynku-docieplonego-styropianem
    • Na tę chwilę w ciemno nabędę 10x80 fischer duopower, tylko że z doświadczenia wiem, że dołączane wkręty lubią się ukręcać.   Macie jakieś sprawdzone wkręty 6x80 ?
    • Na jakiej wysokości względem poziomu gruntu jest warstwa chudziaka? Już wcześniej pisałem, że w sytuacji, gdy celem ma być obniżenie poziomu wilgotności samego chudziaka, to wkraczamy w obszar o wiele poważniejszych i bardziej kosztownych prac. Pytanie tylko czy porównując koszty i efekty warto się w to bawić? Wysoka wilgotność samego chudziaka nie musi być problemem, jeżeli skutecznie odetnie się go od wyżej położonych warstw. Do czego zwykle wystarczają minimum dwie warstwy starannie ułożonej folii PE oraz styropian o obniżonej nasiąkliwości lub jeszcze lepiej XPS. Ta bardziej skomplikowana wersja to utworzenie jeszcze poniżej chudziaka warstwy odcinającej podciąganie kapilarne. Czyli np. wybranie gruntu rodzimego, na to zaś: - geowłóknina; - tak z 0,5 m płukanego żwiru; - folia;  - chudziak;  - znowu folia;  - styropian; - jastrych; - wykończenie podłogi.  O ile poziom wód gruntowych utrzymuje się poniżej dolnego poziomu warstwy żwiru, to i drenaż nie jest potrzebny. 
    • Tym bardziej że to nie gmina wydaje zgodę na użytkowanie obiektu.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...