Skocz do zawartości

Mur oporowy z pustaków szalunkowych


Recommended Posts

Napisano
2 godziny temu, euro_tuned napisał:

Stawiał ktoś mur oporowy z pustaków szalunkowych? Chętnie posłucham opinii bo rozważam taką konstrukcję.

To najpierw pokaż konkretną sytuację. Teren, jego ukształtowanie, miejsce muru, jego wysokość.

A wstępnie - nie ważne z czego, byle był dobrze policzony - co by sie nie przewrócił :12_slight_smile:

 

  • 2 lata temu...
Napisano

Czy te tematy i posty się w jakiś sposób pokrywają? http://www.forumbudowlane.pl/ekspertyzy-budowlane-i-opinie-techniczne/mur-oporowy-z-pustakow-szalunkowych-t81830
Niby autor ten sam, tytuł ten sam, forum nie wiem czy to samo, bo po zalogowaniu widzę nasze forum, ale posty już nie. Pytam o post użytkownika Om3k, choć takiego nie znajduje. A generalnie o mur oporowy koło drogi wysokości około 80cm, czym to i jak zazbroić i jak głęboko, bo docelowo auta 30-40ton kiedyś tam będą jeździć, a ten murek ma powstać przy tej drodze.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano

Jakby co to syn ostatnio w zasadzie do wszystkiego posługuje się czymś takim https://openai.com/blog/chatgpt i po wpisaniu szukanej frazy wyszło, że mur oporowy musi być co najmniej 1/3 wysokości w ziemi, a najmniej 60cm. Zamierzam zrobić fundament, żeby tą 1/3 schować w ziemi, z fundamentu wypuścić pręty i resztę pociągnąć pustakami szalunkowymi. Tylko w jednym miejscu będzie w granicach 80cm do 1m, bo na początku będzie około 40cm i na końcu też.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Napisano
Dnia 16.11.2020 o 20:50, euro_tuned napisał:

Stawiał ktoś mur oporowy z pustaków szalunkowych? Chętnie posłucham opinii bo rozważam taką konstrukcję.

Stosowane w miastach od kilkunastu lat, nic się z nimi nie dzieje, wypełnione ziemią, rosną w ich rośliny.

Łatwe do wykonania, zwłaszcza te o małych wysokościach, obciążone od wewnątrz stają się stabilne, nie są kotwione są samonośne.

Cytat

fundamentowanie
 

W przypadku zastosowań przydomowych o niewielkich wysokościach muru, wystarcza wykonanie wykopu na szerokość muru celem wybrania czarnej ziemi, a następnie naniesienie i zagęszczenie ok. 15 cm warstwy żwiru. Pierwszy rząd gazonów powinien być zagłębiony poniżej poziomu gruntu, wypoziomowany, wylicowany do zamierzonego położenia. W przypadku budowy muru o wysokości ponad czterech rzędów gazonów, należy wykonać fundament zgodnie ze sztuką budowlaną, wolny od przemarzania, czyli na głębokość około 80 cm licząc od poziomu gruntu i szerokość min. 20 cm. Zwykle warunki posadowienia powinny być określone w projekcie budowlanym.

układanie elementów
 

Najniższy rząd gazonów osadza się w warstwie wilgotnego betonu i wyrównuje w poziomie. W celu wyrównania uwarunkowanych technologicznie, niejednakowych wymiarów w ramach określonej tolerancji, należy zachować min. 5 mm odstępy pomiędzy po szczególnymi elementami. Następne rzędy ustawia się na sucho. Ewentualne różnice wysokości wyrównuje się piaskiem lub zaprawą. Gazony ustawia się jeden obok drugiego w taki sposób, żeby żłobki połączeniowe zachodziły na siebie. Gazony można układać nie tylko w linii prostej, ale także po łukach. W zależności od ustawienia, przez przesunięcie i obrót gazonów, otrzymujemy kieszenie na roślinność.

wypełnienie
 

W wystające kieszenie wkłada się wkładki betonowe zapobiegające wysypywaniu się wypełnienia gazonów (wkładki dostarczane są niezależnie od gazonów). Po ułożeniu każdego rzędu, gazony wypełnia się do 1/3 wysokości żwirem, a następnie ziemią odpowiednią dla roślin. Ściany oporowe i umocnienia skarp wypełnia się pomiędzy skarpą a ścianą materiałem mrozoodpornym, dokładnie zagęszczonym. Orientacyjne możliwości zastosowania gazonów podano w tabelach. Wykonywanie budowli z gazonów powinno być poparte projektem budowlanym.

     c1a20c6970f303d7a6afc5d8674fb8c3.jpg

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W filmie zobaczysz łatwy sposób na montaż szpilek pod murłatę. W naszym przypadku są to kotwy M16 400 mm, montowane co 90 cm dookoła całego 63 metrowego wieńca. Kończymy tym etap całego zbrojenia stropu i czekamy na odbiór prac przez kierownika. Czy wszystko zrobiliśmy poprawnie? :)  
    • Podjechałem i cyknalem lepsze foto:)    
    • Dopiero teraz doczytałem Ps. pod zdjęciem... Tu nie potrzeba nic kleić czy spawać - powinien po prostu wymienić ten zaworek na nowy...   To jest - jak przypuszczam - zaworek odcinający na wylocie z grzejnika...  
    • https://koperrt.com/products/16072304607348528752213120?utm_source=ad&utm_medium=google&utm_origin=shopline&utm_campaign=636491&utm_content=23181985177&adset_id=187535772916&utm_term=780698919071&aatid=4779585835&gad_source=2&gad_campaignid=23181985177&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5WFmWVEn9SZthO88c8_HxQVL0demJEIHMSolG6Kq14QQ2evmHAjg1RoC4UMQAvD_BwE    
    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...