Skocz do zawartości

Czy zaprawa może być mocniejsza od bloczków?


Recommended Posts

Czy poprawnie jest murować gazobeton o wytrzymałości 4mpa na zaprawę cienkowarstwową o wytrzymałości 10mpa? Słyszałem gdzieś że lepiej by zaprawa nie była dużo mocniejsza od bloczków. Chcę też podmurować okno z bloczków betonowych B15 a mam worek "szybki beton B30" i myślałem go zastosować, więc teraz nie wiem 

Link do komentarza
54 minuty temu, dedert napisał:

Czy poprawnie jest murować gazobeton o wytrzymałości 4mpa na zaprawę cienkowarstwową o wytrzymałości 10mpa? Słyszałem gdzieś że lepiej by zaprawa nie była dużo mocniejsza od bloczków.

No i ja się z tym spotkałem, że tak piszą w podręcznikach i w różnych oficjalnych wytycznych. Czemu tak jest, dokładnie nie wiem, nie pamiętam, chodziło chyba o jakies rozkładanie naprężeń.. Ale teoria sobie, a życie sobie, więc muruj tym co masz. Wiedza którą posiadłeś jest przydatna o tyle, że wiesz przynajmniej, że jakim by gniotem nie przyszło ci murować, to i tak będzie dobrze, bo okazuje się, że spoiwo może być - a nawet musi być! - słabsze od materiału budowlanego. :)

Pozdrowienia, PeZet.

PS.

A jeśli przyjdzie ci murować betonem - a niechby tam - B25, cóż, okaże się po prostu że bloczki pełnią rolę spoiwa, bo materiałem budowlanym będzie ten beton. Chałupa z tego powodu na pewno się nie rozpadnie. Budowlanka to sztuka znajdowania uzasadnień. ;)

Link do komentarza

Odnośnie zaprawy cienkowarstwowej teraz szukając zalazłem innego producenta który podaje że M5 to zaprawa letnia a M10 zimowa. Czyli na zimę zaprawa musi być mocniejszą? Bo wytrzymałość na ściskanie jest podana taka jak nazwa zaprawy czyli M5 i M10. 

A beton szybki B30 już mam więc nie widzi mi się żeby dla 4 bloczków jechać i kupować nowej zaprawy. Tymbardziej że nad tymi bloczka o występuje słup żelbetonowy stąd to podmurowanie i myślałem że lepiej będzie użyć mocniejszej zaprawy bo z worka cementu i piasku to pewnie urobię coś klasy B7 może. 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
1 godzinę temu, dedert napisał:

Odnośnie zaprawy cienkowarstwowej teraz szukając zalazłem innego producenta który podaje że M5 to zaprawa letnia a M10 zimowa. Czyli na zimę zaprawa musi być mocniejszą? Bo wytrzymałość na ściskanie jest podana taka jak nazwa zaprawy czyli M5 i M10. 

A beton szybki B30 już mam więc nie widzi mi się żeby dla 4 bloczków jechać i kupować nowej zaprawy. Tym bardziej że nad tymi bloczka o występuje słup żelbetonowy stąd to podmurowanie i myślałem że lepiej będzie użyć mocniejszej zaprawy bo z worka cementu i piasku to pewnie urobię coś klasy B7 może. 

Liczba przy literce M oznacza, że  wytrzymałość na ściskanie w N/mm2 jest nie mniejsza od tej liczby. Z zimą nie ma to nic wspólnego. Murowanie w obniżonych temperaturach wymusza stosowanie dodatków, które pozwolą wodzie zarobowej reagować w mieszance np. w temperaturze poniżej 5 stopni Celsjusza a nawet bliskiej Zeru. Klasa betonu i zapraw do murowania podana jest w projekcie. Beton B30 to jak na bunkier :). Tradycyjną metodą można z powodzeniem "ukręcić" zaprawę cementową M10: 25 kg cementu: 143 kg piasku, 20-24 litry wody i mamy w efekcie 85 litrów gotowej zaprawy. Jedna z receptur. A tu masz recepturę na zaprawę cementowo-wapienną: 1:0,5:4,5: 47 kg cementu portlandzkiego CEM I 32,5 R + 57 kg wapna hydratyzowanego + 0,94   m3 piasku i mamy w efekcie 287 litrów wody.

W pliku pdf na stronie 12. masz inne receptury zapraw murarskich i tynkarskich: http://phavi.wapno-info.pl/at/attachments/2012/1206/105332-tradycyjne-zaprawy-murarskie-i-tynkarskie.pdf

Tak na marginesie - kto teraz ma betoniarkę w garażu ? :)

 

Link do komentarza

Więc nie wiem dlaczego H+H podaje swoje zaprawy M5 i M10 jaki letnia i zimową, można to sprawdzić na stronie. 

Mi się głównie rozchodzi czy stanie się coś złego jeśli zastosuje beton B30 bo tu rozchodzi się też o czas wiązania, utwardzania. W obecnych temperaturach i wilgotności zaprawa cementową na piasku wolno twardnieje, a przekonałem się gdy majstry tydzień temu na szybko taka zaprawa raki ukrywali. Zaprawę do tej pory można ścierać palcami więc wymienię ją na Sika 13f. A szybki czas utwardzienia (który ma szybki Beton B30) jest dla mnie istotny bo w tygodniu lub na początku przyszłego będziemy zalewać strop i ten słup który będzie napierał na podmurowanie okno.

Link do komentarza
10 godzin temu, dedert napisał:

Czy poprawnie jest murować gazobeton o wytrzymałości 4mpa na zaprawę cienkowarstwową o wytrzymałości 10mpa? Słyszałem gdzieś że lepiej by zaprawa nie była dużo mocniejsza od bloczków. Chcę też podmurować okno z bloczków betonowych B15 a mam worek "szybki beton B30" i myślałem go zastosować, więc teraz nie wiem 

Chodzi o to że ściana murowana nie jest jak monolit, tylko siada przez jakiś czas. Pod ciężarem tego co na niej jest oparte no i material sie kurzczy w czasie schnięcia.

A poniewaz powinna siadać jednorodnie, to pewnie dlatego zaprawa powinna mieć podobne własności fizyczne do cegły, bloczków, pustaków.

Ale ty masz tylko fragment do podmurowania- wiec ja bym zastosował ten beton 30. Tylko porządnie zwilżył powierzchnie istniejące do ktorych domurujesz ten fragment - i zaprawę też bym zrobił porządnie "mokrą".

Można też je podmalować mleczkiem cementowym przed murowaniem.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
37 minut temu, dedert napisał:

Pewnie i racja ale w takim razie po co jest zaprawa cienkowarstwowa o wytrzymałości 10mpa skoro gazobeton ma max 7mpa i to ten najwyższej gęstości. Chyba że to do silikatów jest ale teraz patrzę że na worku M10 jest napisane również do betonu komórkowego. 

Możliwe, że na ten słynny zapas. Przecież teraz również się "muruje" na piankę Dryfix. Kielnia juz odchodzi do lamusa. :) Wracając do zapraw cienkowarstwowych "Urobiona zaprawa zachowuje przydatność do użycia maksymalnie przez 3 godziny. Pamiętajmy, aby nie rozkładać zaprawy na odległości dłuższej niż ok. 3 m, ponieważ moglibyśmy nie zdążyć ułożyć na niej wszystkich bloczków przed jej wyschnięciem. Po nałożeniu bloczków ich położenie można korygować w ciągu 7 minut, a czynność przyklejania wykonać w czasie nie dłuższym niż 10 minut od rozprowadzenia zaprawy cienkowarstwowej." Cytat z PSB https://www.grupapsb.com.pl/porady/porada/jak-naklada-sie-zaprawe-podczas-murowania-scian-z-betonu-komorkowego.html

Wnioski - zaprawy są raczej modyfikowane.

Link do komentarza

U mnie ostatnia warstwa gazobetonu pod wieńcem stopu kładziona była na spoinie grubości miejscami i 3cm, bo trzeba było wrócić do poziomu :). Zaprawa była mieszana na budowie z cementu, wapna i piachu w proporcjach bodajże 1:1:5, ale w sumie była robiona na oko. Tak więc myślę sobie, dedert, że jeśli weźmiesz ten B30 i z niego wymurujesz tę spoinę, to choćbyś miał i 5cm spoinę kłąść, to możesz spać spokojnie. Ewentualnie, żeby lepiej się kleiło, dosyp wapna budowlanego. Na wiadro 20l dałbym jedną czubatą kielnię albo półtorej takiego masła wapiennego, papki - czyli wapna zalanego wodą. Łatwiej murować.

Albo można dolać zamiennika wapna - ceplast, cemplas.

Albo odpuścić temat i murować tym co masz. też będzie dobrze, bo nie ma mrozu, a b30 z worka z całą pewnością ma dodatki wiążące, tak obstawiam.

PS. Wiesz, ja wykorzystywałem wszystko, bo sam budowałem. W życiu nie pojawił się u mnie kontener, wszystko wykorzystałem.

Link do komentarza
9 minut temu, PeZet napisał:

U mnie ostatnia warstwa gazobetonu pod wieńcem stopu kładziona była na spoinie grubości miejscami i 3cm, bo trzeba było wrócić do poziomu :). Zaprawa była mieszana na budowie z cementu, wapna i piachu w proporcjach bodajże 1:1:5, ale w sumie była robiona na oko. Tak więc myślę sobie, dedert, że jeśli weźmiesz ten B30 i z niego wymurujesz tę spoinę, to choćbyś miał i 5cm spoinę kłąść, to możesz spać spokojnie. Ewentualnie, żeby lepiej się kleiło, dosyp wapna budowlanego. Na wiadro 20l dałbym jedną czubatą kielnię albo półtorej takiego masła wapiennego, papki - czyli wapna zalanego wodą. Łatwiej murować.

Albo można dolać zamiennika wapna - ceplast, cemplas.

Albo odpuścić temat i murować tym co masz. też będzie dobrze, bo nie ma mrozu, a b30 z worka z całą pewnością ma dodatki wiążące, tak obstawiam.

PS. Wiesz, ja wykorzystywałem wszystko, bo sam budowałem. W życiu nie pojawił się u mnie kontener, wszystko wykorzystałem.

Właśnie .Wapno nadaje elastyczność i kielni się trzymało lepiej. Poza tym - strasznie to wszystko mocne. Potem będziesz musiał to czołgiem rozwalać :). Oczywiście żart.

 

Link do komentarza

Ale to uważacie ze beton B30 nie będzie się lepił bloczka? 

 

Odnośnie ostatniej warstwy bloczka. Na budowach widuję że pierwsza warstwa na fundamencie ma spoinę pionową oraz ostatnia pod wiencem również i to dość grubą na ok 2cm. Reszta na piorowpusty. I nie mówię tutaj o spoinie poziomej tylko pionowa. Czemu tak? Czy to są jakieś warstwy wymagające wzmocnienia? 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Ona ma wiązać i byc łącznikiem między jedną warstwą a drugą. Nie będziemy tu prowadzili dyskusji akademickiej na temat roli zaprawy murarskiej (w sumie to możemy :) ), ale skuj pierwszą z brzegu ściankę działową z cegieł pełnych i zobacz jak odspaja się zaprawa murarska. Jak na ciastku z masą kremową - część na jednej cegle, część na drugiej. Do tego dochodzi nacisk i zbrojenie. Nic nowego tu nie wymyślimy. Od wieków kamień stał na kamieniu, ale bez zaprawy nie było muru.

 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
    • Wprawdzie nie wywołałeś mnie do tablicy, ale coś napiszę...   Jestem emerytowanym, nie działającym już "remontowcem", który przez ponad trzydzieści lat robił różne rzeczy w różnych lokalach, mieszkaniach, domkach, począwszy od murarki, hydrauliki, elektryki na gładzi i malowaniu skończywszy... z papierami i certyfikatami po różnych szkoleniach... A i umeblowane na miarę również się trafiało (w tej dziedzinie syn przejął pałeczkę i nadal mebluje).   Zmierzam do tego, że moim zdaniem cały Twój wątek sugeruje, że urządzasz statek kosmiczny, który ma zaraz oblecieć układ słoneczny i lecieć dalej w kosmos...   A TO JEST NAJZWYKLEJSZA LOKALÓWKA w najzwyklejszym - chociaż TWOIM - mieszkaniu   Kombinujesz jak Kopcia koń pod górę, a sprawa jest BANALNIE prosta!!!   Od pionu masz 1/2" i bez kombinowania tak prowadź dalej pozostałe kawałki instalacji! Nie wydawaj kasy na rozdzielacze, rozdziel wodę zwykłymi trójnikami w miejscu zamontowania kolejnych odbiorników wody... Poprowadź rurki i zimnej, i ciepłej wody (te w otulinie) najkrótszymi trasami, zamuruj i używaj z całą rodziną w zdrowiu i szczęściu!
    • Niestety nie ma co się spodziewać spektakularnych efektów. Tu kilka osób dzieli się radami w podobnym temacie:  
    • Po drugiej ścianie nie ma nic z tych rzeczy, stoi po prostu szafka i nie ma tam żadnych rur ani nic Jest to mieszkanie świeżo po remoncie w stanie deweloperskim i nie było na niej żadnych usterek. I tak ślady herbaty były pojedynczymi plamami-a tutaj mam wrażenie, że albo może za mocno przycisnęłam, albo może farba była za gęsta-cięzko powiedzieć, ale spróbuj odmalować na nowo docelową farbą tak jak Pan sugeruje.
    • A czy coś wiadomo czemu ten fragment ściany ma inną strukturę? Bo już samo to jest zastanawiające. Ponadto co jest po drugiej stronie tej ściany? Czasem takie dziwne rzeczy wychodzą, gdy po drugiej stronie jest np. prysznic i ściana ulega nadmiernemu zawilgoceniu. Zakładam, że nie jest to po prostu miejsce, w którym rozlała się ta herbata? jeżeli nie ma jakichś szczególnych przyczyn tego stanu rzeczy i powodów do niepokoju to powinno wystarczyć pokrycie ściany farbą separacyjną (na plamy), potem pomalowanie jej docelową farbą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...