Skocz do zawartości

Wieniec 50 cm. Czy podmurować?


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Szykuje się do szalowania stropu monolit w garażu. Konstruktor zalecił grubość stropu 18 cm z uwagi na rozpiętość (650cm x750cm), będzie jedna belka 35cm wysoka z tyłu garażu łącząca słup w ścianie z jednej strony ze ściana czy też raczej wieńcem garażu z drugiej strony.

 

Zwiększyłem wysokość bramy o 10 cm oraz wysokość od dołu nadproża bramy do stropu na 15 cm żeby się sprężyny bramy dwustanowiskowej zmieścily i wieniec opuszczony w ostateczności wyszedł mi aż 50cm wysoki. Garaż budowany z gazobetonu gęstość 500 o wytrzymałości 4mpa (H+H Gold +). 

Czy jest sens ekonomiczny robić taki wysoki wieniec. Czy może dać jeszcze jedna warstwę bloczka na to. Gdzieś czytałem dyskusje o podmurowywaniu z cegły murów z gazobetonu jakoby to miało zwiększy wytrzymałość ścian z kruchego gazobetonu ale dyskusja była tak zawiła że nie padła ostateczna odpowiedź że podmurowanie z cegły pełnej o wytrzymałość 15mpa jest uzasadnione, chyba żeby zniwelować/uzyskać żądaną wysokość. 

Jakie jest wasze stanowisko w tej sprawie? 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Nie będę jednak podmurowywał wieńca bo zmieści się jeden bloczek 25. Ale teraz mam pytanie czy te przestrzenie przy okienne zalać betonem podczas zalewania wieńca, czy podmurować też kawałkami bloczków? Nadproża będą występować jako dozbrojone wieńce jak pokazują niebieskie linie. Najbardziej mnie interesuje przestrzeń na różowo przy słupie. Był tam jeden wąski bloczek gazobetonu, którego usunąłem - i czy to miejsce zalać teraz samym betonem bez zbrojenia czy dać jakieś szersze bloczki?

 

 e980fa9496b929c5gen.jpg

Napisano

A wie ktoś może jak uciąglić belkę nad bramą garażową która ma 6x16 dołem i 4x12 górą z wiencem. Belka będzie wyższa od wieńca o 10cm i spoczywała poniżej wieńca o 15cm. Czy takie coś ma się w ogóle uciąglać czy ma swobodnie spoczywac na filarach z gazobetonu? 

Napisano (edytowany)

A dlaczego filary z cegły pełnej? Od x czasu męczę temat podmurowania pod nadproża czy wience na azobetonie i dostaje sprzeczne informacje ze gazobeton jest jednorodny i nie wymaga podmurowania jak cegła dziurawka bo równomiernie rozkłada siły lub że jest to kruchy materiał albo żeby dawać poduszki betonowe. Tutaj mam kieszeń na ok 15 cm pod planowanym nadprożem które mam zamiar wylać betonem w trakcie zalewania stropu. Czyli będzie to taka poduszka ale zjednolucona ze stropem i nadprożem. Czy taka poduszka jest ok? Bo czy potrafi mi ktoś wyjaśnić czym się różni poduszka wylewana osobno, zastygła na którą dopiero później wylewany nadproże a taka poduszka którą jest tworzona razem z nadprożem (czyli monolit)? Czytałem też o poduszkach zbrojonych betonowych, ale też nie wiem czy znaczenie ma jeśli wylejemy to w trakcie czy wcześniej. Czy nadproże ma pracować na takiej poduszce, ślizgać się i w ten sposób chronić gazobeton? 

 

Odnośnie belki rozumiem że na koncach belki pręty mają być po prostu ucięte z zachowaniem miejsca na otuline od bocznych szalunków (czyli ucięte 3cm przed szalunkiem ścian bocznych). Nie zagięte w górę czy dół tylko ucięte. A z wieńca wypuścić metrowe x4 eLki w belkę. 

Rdzenie kolankowe konstruktor proponował dać co 120 cm, i oczywiście nie dopytałem czy to odległość od osi rdzeni czy boków rdzeni. No i mają być 6x12mm ale nadal nie wiem jak te 6 sztuk rozłożyć, widuje raczej x9 #12mm jak już. 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Napisano

W Polsce beton komórkowy produkowany jest w klasie gęstości od 300 do 750 a ty masz tam chyba Solbet i on jest jeszcze rzadszy.

Tej ściany jest niewiele, podciąg i zaraz  okna

Napisano

W projekcie jest ceramika zamiennie gazobeton i o ile pamiętam bez uwzględnienia gęstości ale sprawdzę. Rdzeni nigdzie projektanto-kierownik nie przewidział ale na moją prośbę zrobiliśmy jeden przy tarasie narożnym. A filary trzymające 50 cm belkę bramy garażowej mają wymiary 62x25cm. I jak pisze pod belka będzie niżej na 15cm kieszeń wypełniona betonem zalana w jednym ciągu z belką, stropem. 

Napisano
1 godzinę temu, dedert napisał:

Odnośnie belki rozumiem że na koncach belki pręty mają być po prostu ucięte z zachowaniem miejsca na otuline od bocznych szalunków (czyli ucięte 3cm przed szalunkiem ścian bocznych). Nie zagięte w górę czy dół tylko ucięte. A z wieńca wypuścić metrowe x4 eLki w belkę. 

Rdzenie kolankowe konstruktor proponował dać co 120 cm, i oczywiście nie dopytałem czy to odległość od osi rdzeni czy boków rdzeni. No i mają być 6x12mm ale nadal nie wiem jak te 6 sztuk rozłożyć, widuje raczej x9 #12mm jak już. 

Nie wiem jak tam masz rozrysowany projekt tej belki garażowej, możesz tu wkleić?

Przeważnie dolne pręty kończą się tak jak napisałeś, ale górne są zagięte na dół i prawie stykają się z końcami dolnych prętów. 

Rdzenie daj co 120 cm w osiach, zawsze to wyjdą gęściej, jak 6 prętów to trzy od środka budynku i trzy od zewnątrz.

sciana_kolankowa_Rys_2-730x813.jpg

Napisano

Gazobeton, sądzę, wytrzyma. Mam dom z gazobetonu 500 i wydaje mi się, że nie ma problemu z jego miękkością. Mam nawet takie miejsce, gdzie na nadprożu opartym o ścianę leży płatew dachu, a jeden koniec nadproża, na którym leży ta płatew, oparty jest o mur na marnych 15cm co zdaje się stanowi minimum. To jest skos dachu, skośny moment ściany. Tam mam okno balkonowe i ten 15cm kawałeczek trzyma nadproże i wypasiony element więźby i nie dzieje się nic, choć przez kilka lat łypałem na to miejsce nieufnie.

Napisano

Projekt belki nad bramą hmm.. zaraz poszukam. O mam:

 

a49c33142007f648gen.jpg

 

 

Strzemiona czterocięte, czyli taka jak moja belka narożna tylko odwrócona do góry nogami.

 

Z kolei z tyłu garażu mamy modyfikację bo robię jeden otwór większy który później podzielę na dwa i w jednym wstawię drzwi. Także na całej ścianie będzie belka od słupa żelbetonowego do końca muru:

 

4bbd0dbea9384133med.jpg

 

Później podzielę ten otwór na drzwi i okno tylko nie wiem jeszcze po której stronie drzwi i okno, ale dajmy na to że będzie tak a po środku słupek z cegieł na 25x25 cm bo jako całość (bez słupka) pewnie będzie słabo wyglądać:

 

b7a977b822f37d02med.jpg

 

 

Belka (nadproże właściwie) będzie zbrojona 4x16mm dołem bo akurat będę miał odpady o pasującej długości. 

 

Na tym będzie ściana kolankowa czy też szczytowa i wieniec skośny:

 

28d2495fe9e8fe2emed.jpg

 

 

I tu właśnie rodzi się pytanie. Jak połączyć taką belkę ze słupem? Wiem że jeśli belka/wieniec przechodzi przez słup to eLki są zbędne, czy też jeśli słup w ścianie jest kontynuacją słupka wyżej w ścianie kolankowego. A jeśli belka kończy się na słupie? Czy takie eLki są ok?

 

ec35f0afe9e6f8ecmed.jpg

 

 

 

 

Napisano (edytowany)
16 godzin temu, PeZet napisał:

Gazobeton, sądzę, wytrzyma. Mam dom z gazobetonu 500 i wydaje mi się, że nie ma problemu z jego miękkością. Mam nawet takie miejsce, gdzie na nadprożu opartym o ścianę leży płatew dachu, a jeden koniec nadproża, na którym leży ta płatew, oparty jest o mur na marnych 15cm co zdaje się stanowi minimum. To jest skos dachu, skośny moment ściany. Tam mam okno balkonowe i ten 15cm kawałeczek trzyma nadproże i wypasiony element więźby i nie dzieje się nic, choć przez kilka lat łypałem na to miejsce nieufnie.

Ty @PeZet-ciku taki stres sobie zrobiłeś?:icon_mrgreen:

9 godzin temu, dedert napisał:

Projekt belki nad bramą hmm.. zaraz poszukam. O mam:

 

a49c33142007f648gen.jpg

Jeżeli tak jest w projekcie to tak trzeba robić, belka ma  "rozsunięte" strzemiona.  

9 godzin temu, dedert napisał:

Z kolei z tyłu garażu mamy modyfikację bo robię jeden otwór większy który później podzielę na dwa i w jednym wstawię drzwi. Także na całej ścianie będzie belka od słupa żelbetonowego do końca muru:

 

4bbd0dbea9384133med.jpg

 

Jak takie szeroki otwór jak z przodu pod bramę. to trzeba drugi taki sam podciąg robić. 

9 godzin temu, dedert napisał:

I tu właśnie rodzi się pytanie. Jak połączyć taką belkę ze słupem? Wiem że jeśli belka/wieniec przechodzi przez słup to eLki są zbędne, czy też jeśli słup w ścianie jest kontynuacją słupka wyżej w ścianie kolankowego. A jeśli belka kończy się na słupie? Czy takie eLki są ok?

 

ec35f0afe9e6f8ecmed.jpg

 

Belkę połączyć z wieńcem na 1m po obu stronach, tak jak pisałem wcześniej, pręty słupa mają przenikać, przechodzić tylko przez całą belkę  w pionie.

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
12 minut temu, animus napisał:
9 godzin temu, dedert napisał:

4bbd0dbea9384133med.jpg

 

Jak takie szeroki otwór jak z przodu pod bramę. to trzeba drugi taki sam podciąg robić. 

Nie, z przodu pod bramę ma 650cm długości a z tyłu 320cm. Ale dostałem info od konstruktora że z tyłu nie będzie dużych obciążeń bo jest ściana szczytowa z wiencem ukośnym i 4x12 dołem wystarczy. A ja tylko zastanawiam się jak wylać ten słup w jednym ciągu skoro później będzie ściana szczytowa murowana i jeszcze połączone wszystko wiencem ukośnym. Słup będzie pocięty na 3 części, tak ja to widzę 

Napisano

Słup można już teraz zalać, jeżeli są takie możliwości,  do wysokości belki. 

Jak ma być przedłużenie słupa to trzeba wystawić wąsy 0,5-1m, a po stwardnieniu betonu wygiąć je do odpowiedniego kąta.

Napisano

Słup będzie zalewany razem ze stropem. Ale później będzie ściana kolankowa więc trzeba będzie przedłużyć słupka a później znowu ponad kolankową bo będzie szczytowa 

Napisano
Dnia 27.08.2020 o 23:02, animus napisał:

Ty @PeZet-ciku

Belkę połączyć z wieńcem na 1m po obu stronach, tak jak pisałem wcześniej, pręty słupa mają przenikać, przechodzić tylko przez całą belkę  w pionie.

Ale tak jak narożnik czyli 3 szt dół i 3 szt górą razem 6 na narożnik? 

99fc8c32077777abgen.jpg

Napisano

odnośnie belki i fragmentu projektu z "lekkiej mokrej"? (czy tam tapety) takie tam moje dywagacje odnośnie jej "zaprojektowania:

- czterocięte stosuje się przy szerokości belki od 35 centów,

- rozstaw prętów dołem powinien się zmieścić w jednym rzędzie, zakładając otulinę zewn 2,5cm mamy te fi16 w rozstawie osiowym 4 cm

- bardziej interesujące jest, czy przy takiej rozpiętości są pręty odgięte, występuje zagęszczenie strzemion w strefach przypodporowych

- wydaje się, że belka powinna po prostu "leżeć" na podporach, pręty powinny wchodzić na podpory przynajmniej na grubość słupa i filarka (tu bym się mocno zastanowił nad tym narożnikiem, gdzie mają być te drzwi a na drugim boku otwór bramy, bo może być słabo), ponadto rozumiem, że oprócz belek jest tam i wieniec i to raczej on powinien być lepiej zakotwiony, czyli w stropie/słupie, tak mi się wydaje

 

zbrojenie słupa powinno wystawać ponad wylewany strop gdzieś na 50 średnic, po zalaniu stropu ze słupem i belkami, pręty się lekko odgina aby te startery były przesunięte osiowo do środka słupa, na to zakłada się zbrojenie słupa w rozstawie zgodnym z projektem, na odcinku łączenia zagęszcza się strzemiona słupa, u góry zbrojenie słupa powinna "włazić" w skośny wieniec, wieniec w słupek i tak do stropu, czyli w całym tym trapezie - uciąglenie zbrojenia, tak jak i w wieńcu, czy też ławie

 

słupki ściany kolankowej spokojnie 4x12 wystarcza, to samo ten wieniec, to ma raczej usztywniać niż przenosić jakieś niewyobrażalne siły, byleby dobrze zakotwione w wieńcu (stropie)

zastanowiłbym się czy ten zielony wieniec ścianki kolankowej nie pociągnąć na tym samym poziomie po mniejszym boku, do słupa, albo sam trapez dodatkowo dozbroić na "zagięciach", tam chyba będą największe naprężenia

 

 

 

Napisano
Dnia 27.08.2020 o 00:01, animus napisał:

Nie wiem jak tam masz rozrysowany projekt tej belki garażowej, możesz tu wkleić?

Przeważnie dolne pręty kończą się tak jak napisałeś, ale górne są zagięte na dół i prawie stykają się z końcami dolnych prętów. 

Rdzenie daj co 120 cm w osiach, zawsze to wyjdą gęściej, jak 6 prętów to trzy od środka budynku i trzy od zewnątrz.

sciana_kolankowa_Rys_2-730x813.jpg

Nie za bardzo rozumiem tego zbrojenia słupków. Wydawało mi się że pręty od słupków kolankowej ściany daje się tak:

 

f844a371b089f529gen.jpg

 

Czyli zagięte L idące w wieniec. Ewentualnie tak:

 

2ec9ede4b5122caegen.jpg

 

A na cytowanym zdjęciu widać że pręty słupka są zakotwione w stropie

Napisano (edytowany)

Może mi ktoś podpowiedzieć która wersja montażu rdzenia w stropie była by odpowiednia?

 

 

3dda87ee3802b9dcgen.jpg

 

9b6caf3da08b74e8gen.jpg

 

4fb4cd0159e5faadgen.jpg

 

20284f0a7de83a87gen.jpg

 

Kierownik coś mi wspominał że teraz robi się jakieś spinanie wieńca z dolną kratownicą, jeśli dobrze zrozumiałem robi się to chyba tak:

50293a0eac16d24agen.jpg

 

Czy orientuje się ktoś o co chodzi?

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Do takiego mieszkania nie montował bym więcej niż 2,5kW. Ważniejsza od mocy jest umiejętność obchodzenia się z tym urządzeniem. Jedna jednostka zainstalowana z w salonie z kuchnią wystarczy.  WiFi to już standard i to polecam (zdarza się, że w najtańszych chińczykach aplikacje nie działają), reszta jest zbędna. Zwróć uwagę na poziom hałasu. Ja mam Mitsubishi Heavy oraz Fuji. Klimatyzatorem Fuji 2,5kW ogrzewam zimą dom 70m2.
    • Jakieś podpowiedzi propo ewentualnego wypełnienia? Ściany mają około 3cm odchyłu od pionu
    • Cześć wszystkim Zastanawiam się nad klimatyzacją do mieszkania i trochę się gubię w tych wszystkich modelach, mocach, funkcjach itd. Mieszkanie ma około 50 m², ale wiadomo — są ściany, różne pokoje, kuchnia otwarta na salon itd.   Macie może jakieś doświadczenia z doborem klimatyzacji? Czy np. lepiej dać jedną mocniejszą jednostkę w salonie, czy osobno do każdego pomieszczenia? No i czy warto dopłacać do jakichś „bajerów” typu WiFi, jonizacja, itp., czy to tylko marketing?   Znalazłem też stronę z paroma fajnie opisanymi rzeczami (jak dobrać moc do metrażu itd.), może komuś się przyda: https://airflowklima.pl   Chętnie poznam Wasze opinie, bo temat niby prosty, ale im więcej czytam, tym bardziej się zastanawiam
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...